مالیات بر ارزش افزوده یکی از راه هایی است که دولت از گذشته تا کنون با استفاده از آن درامد داشته است. بی توجهی به پرداخت به موقع مالیات ارزش افزوده می تواند پیامد هایی مانند جریمه را در پی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ را ذکر کرده و به شما کمک کنیم تا با استفاده از جدول نرخ مالیات بر ارزش افزوده و با دانستن قوانین آن بتوانید تا حد امکان از پیش آدن مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. هر گونه سوالی که در زمینه امور مالیاتی داشتید میتوانید از کارشناسان مالیاتی زبده ما بپرسید و از خدمات مشاوره مالیاتی رایگان ما بهره مند شوید.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1400

همان طور که می دانید و پیش تر نیز گفته شد دریافت مالیات یکی از راه هایی است که دولت با آن کسب درامد می کند.

مالیات بر ارزش افزوده یکی از راه های کسب درامد غیر مستقیم است که نرخ آن مربوط به مابه التفاوت محصولات خریداری شده و ارزش آن هاست.

در واقع مالیات بر ارزش افزوده به صورت پله پله دریافت می شود و این مراحل در حین خرید از زمان تولید شدن محصول تا هنگام خریداری شدن از خریدار اخذ می گردد.

محاسبه کردن میزان این مالیات یکی از مهم ترین کار هایی است که هر شرکت تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمات باید به آن بپردازد به صورتی که این میزان به طور دقیق قابل تعیین شدن باشد.

این نرخ را می توانید در نرم افزار های حسابداری به طور دقیق ثبت و ارشیو نمایید. همچنین محاسبه این مبلغ با کمک نرم افزار های حسابداری بسیار راحت تر خواهد شد.

در مقاله نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به طور کامل نرخ محاسبه و روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را توضیح داده ایم که قطعا در این زمینه مناسب شما خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده چه میزان است

نرم دقیق مالیات بر ارزش افزوده ابتدای هر سال مالیاتی تعیین شده و از طرف سازمان مالیاتی کشور اعلام می گردد.

در این لایحه اعلام می گردد که افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده اتفاق افتاده است یا خیر.

این نرخ را با توجه به تورمی که در سال مالیاتی گذشته ایجاد شده است تعیین می کنند و برای دریافت آن از ابتدای سال برنامه ریزی و اقدام می کنند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ مانند سال نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ حدود ۶ درصد است که در کنار ۳ درصدی که به عنوان عوارض اخذ می شود به ۹ درصد می رسد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 99

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ همان طور که پیش تر نیز گفته شد حدود ۶ درصد از مبلغ کالا بوده است. ۳ درصد از مبلغ کالا نیز تحت عنوان عوارض از خریدار اخذ می گردد که البته این ۹ درصد را در کنار هم و با عنوان مالیات بر ارزش افزوده می شناسند.

مشاغل معاف از مالیات ازرش افزوده

همان طور که گفته شد درصد ارزش افزوده، از روش غیر مستقیم اخذ می شود و روند اجرایی متفاوتی با دریافت مالیات غیر مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده دارد.

از جمله این تفاوت ها مشاغلی هستند که از پرداخت مالیات معاف هستند. مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ نیز مانند هر سال از مشاغلی اخذ می شود که وابستگی آن ها به تولید است.

طبق این قانون، تمام شغل هایی که در طول ماه مبلغی بیش تر از یک و نیم میلیارد تومان درامد کسب می کنند باید این مالیات را بپردازند. میزان سود و زیان و نوع شغل و کسب و کار نیز موجب تغییر میزان مالیات بر ارزش افزوده می شود. همچنین این مالیات شامل فروشگاه هایی مانند فروشگاه های زنجیره ای نیز هست.

برخی مشاغل با تایید شورای اصناف و معاونت مالیات ر ارزش افزوده سازمان مالیاتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اند که در ادامه برخی از آن ها ذکر خواهد شد.

مشاغل معاف از مالیات ازرش افزوده
مشاغل معاف از مالیات ازرش افزوده کدامند
  • فروشندگان گوشت سفید و قرمز ( مرغ، ماهی، گوسفند، گاو و … )
  • فروشندگان فرش دست باف
  • نانوایی ها
  • میوه فروشی ها
  • سبزی فروشی ها
  • میدان های میوه و تره بار
  • فروشندگان تجهیزات و لوازم پزشکی و دندان پزشکی
  • فروشندگان جراید و چاپخانه داران
  • ارائه دهندگان خدمات بانکی
  • فروشندگان خوراک دام و طیور
  • ارائه دهنگان خدمات پژوهشی و اموزشی
  • ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل عمومی

برای آن که با استفاده از قوانین مالیاتی جدید مالیات کمتری بدهید پیشنهاد میکنیم از خدمات مالیاتی ما با کمترین هزینه بهره مند شوید. تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما مناسب ترین راهکار را متناسب با شرایط مالیاتی تان به شما پیشنهاد دهند.

لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1400

بر اساس فصل 12 قانون مالیات ارزش افزوده لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1400 عبارتند از موارد زیر:

  • تمامی محصولات کشاورزی که هنوز فرآوری نشده ان مانند گیاهان دارویی و سبزی و صیفی جات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.
  • دام و طیور زنده و هرانچه به عنوان غذای آن ها به شمار میاید از جمله لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1400 هستند.
  • انواع کود و نشا و نهال ها از جمله کالایی هستند که نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آن ها نیست.
  • آبی که برای آبیاری مزارع کشاورزی جهت تولید محصولات کشاورزی، محصولات لبنی، نان و محصولات گوشتی ، برنج و انواع روغن و غیره استفاده میشود معاف از پرداخت مالیات ازش افزوده است.
  • کالاهایی که جنبه فرهنگی دارند مانند کتاب و مجله و روزنامه و لوازم تحریر جزو لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1400 هستند.
  • دارایی های غیر منقول معاف از مالیات بر ازش افزوده هستند.
  • لوازم و دستگاه هایی که برای درمان و مراکز پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.
  • دارو ها و واکسن ها و لوازم درمانی و توانبخشی معاف از مالیات اند
  • ابزار و تجهیزاتی که برای کاربرد های نظامی و اطلاعاتی و انتظامی مورد استفاده قرار میگیرند معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.
  • فرش دستباف
  • تجهیزات مربوط به هوانوردی ویژه فروگاه ها از دیگر لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1400 میباشد.
  • کتاب و مطبوعات و انواع کاغذ چاپ و تحریر از دیگر لیست کالاهای معاف از ارزش  افزوده سال 1400 میباشد.
  • نان، گوشت ، برنج، حبوبات و سویا و شیر و پنیر و روغن نباتی ، قند و شکر و برنج، شیر خشک برای تغذیه کودکان مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.
  • کلیه کالاهایی که برای مصارف شخصی از خارج از کشور وارد میشود تا میزانی که قانون تعیین میکند معاف از مالیات بر ارزش افزوده میباشد.
  • هدایای اهدایی به سازمان ها و وزارت خانه های دولتی، موسسات و نهاد های دولتی و غیر دولتی

خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده

در مقابل کالاهای معاف از مالیات ارزش افزوده تعدادی خدمت نیز وجود دارد که معاف از مالیات ارزش افزوده میباشد که این خدمات عبارتند از:

  • خدمات بانکی و موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه
  • خدمات حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری
  • خدمات حمل و نقل عمومی ریلی و دریایی و جاده ای
  • خدمات پژوهشی و آموزشی
  • خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق

مقاله مرتبط: مشاغل معاف از ارزش افزوده

جدول نرخ مالیات بر ارزش افزوده

سالضریب کلدرصد مالیاتدرصد عوارض
۱۳۸۷۳٫۰۰%۱٫۵۰%۱٫۵۰%
۱۳۸۸۳٫۰۰%۱٫۵۰%۱٫۵۰%
۱۳۸۹۳٫۰۰%۱٫۵۰%۱٫۵۰%
۱۳۹۰۴٫۰۰%۲٫۲۰%۱٫۸۰%
۱۳۹۱۵٫۰۰%۲٫۹۰%۲٫۱۰%
۱۳۹۲۶٫۰۰%۳٫۶۰%۲٫۴۰%
۱۳۹۳۸٫۰۰%۵٫۳۰%۲٫۷۰%
۱۳۹۴۹٫۰۰%۶٫۰۰%۳٫۰۰%
۱۳۹۵۹٫۰۰%۶٫۰۰%۳٫۰۰%
۱۳۹۶۹٫۰۰%۶٫۰۰%۳٫۰۰%
۱۳۹۷۹٫۰۰%۶٫۰۰%۳٫۰۰%
۱۳۹۸۹٫۰۰%۶٫۰۰%۳٫۰۰%
جدول نرخ مالیات بر ارزش افزوده
نمونه جدول نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران

نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص

 محصولات اسیب رسان به سلامت نرخی متفاوت با سایر کالا ها دارد. این محصولات که شامل سیگار و دخانیات و نوشابه های قندی نیز می شود مالیات بر ارزش افزوده متفاوتی دارند. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ برای کالا های اسیب رسان به سلامت بدن ۱۶ درصد است که البته واردات آن ها مشمول ۲۶ درصد مالیات می شود. این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • سیگار، توتون، پیپ و تنباکوی تولید داخل ( ۲۵ درصد )
  • سیگار، توتون، پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین المللی که فهرست آن هر سال توسط وارت صنعت معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیئت وزیران ابلاغ می گردد ( ۴۰ درصد )
  • سیگار، توتون، پیپ و تنباکوی وارداتی ( ۶۵ درصد )
  • توتون خام وارداتی ( ۱۰ درصد )
  • توتون فناوری شده وارداتی ( ۳۵ درصد )

اگر نمیدانید اظهارنامه مالیاتی تان را چگونه باید پر کنید و از چه روش های تخصصی برای ارسال و تسلیم اظهارنامه میتوانید استفاده کنید بهتر است از خدمات اظهارنامه مالیاتی ما بهره مند شوید. تنها کافیست با ما تماس بگیرید و از تجربه کارشناسان مالیاتی ما بهره مند شوید.

نرخ مالیاتی ارزش افزوده اشخاص حقیقی و حقوقی

اگر فرض کنیم فروش یک شرکت در یک دوره سه ماهه مبلغ X تومان بوده باشد در حین خرید ۹ درصد آن توسط خریدار به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می گردد.

حال شرکت دیگری مبلغ Y تومان را از شرکتی دیگر خریداری می کند که در این حین ۹ درصد مبلغ را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فروشنده پرداخت می کند.

پس از دوره سه ماهه این مالیات ها در مقابل یک دیگر قرار گرفته و مازاد آن به اداره ارزش افزوده طی فیش مالیاتی ئرداخت می گردد و در صورتی که این مالیات ئرداخت شده بیش تر باشد می تواند آن را مسترد گرداند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400

قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400 در تاریخ 14/تیر/1400 توسط ریس جمهور ابلاغ شده است که در این قسمت یک فایل PDF کامل را برای شما قرار داده ایم. شما میتوانید برای دانلود قانون مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 pdf روی لینک زیر کلیک کنید.

در قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400تعیین شده است که کالا ها و محصولات صادراتی و وارداتی در ایران مشمول مقرراتی در مورد کسر مالیات میشوند. در این قوانین تعیین میکند که بین از ش کالا و خدمات ارائه شده چه تفاوت هایی وجود دارد و مالیات ارزش افزوده به چه مواردی تعلق میگیرد.

در قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400 تعیین شده است که چه کالاهایی معاف از مالیات بوده و نیازی به پرداخت مالیات برای آن ها نیست.

برای دانلود قانون مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 pdf روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون جدید ارزش افزوده 1400

در قانون جدید ارزش افزوده 1400 مالیات کالا‌های خاص، جریمه‌ها، انتقال و توزیع مالیات‌ها و بخشی از دادرسی مالیاتی تغییراتی داشته است که این تغییرات به نفع فعالان اقتصادی میباشد.

بر اساس قانون جدید ارزش افزوده 1400 طلا از لیست کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشوند خارج شد زیرا طلا از جمله کالاهای مصرفی نیست و از بین نمیرود به همین دلیل مالیات بر مصرف به ان تعلق نمیگیرد.

اما در نهایت اجرت طلا، حق العمل و سود مشضمول مالیات خواهد بود ولی شمش طلا مشمول مالیات نیست.

در قانون جدید ارزش افزوده 1400 معافیت مناطق آزاد نسبت به مالیات بر ارزش افزوده حذف شد.

بر اساس قانون جدید ارزش افزوده 1400 ۵درصد عوارش شهرداری از بلیت های پرواز داخلی حذف شده و در مقابل ۴ درصد به نرخ بلیت های پرواز داخلی افزوده شده است.

بر اساس قانون جدید ارزش افزوده 1400 کالاهایی جدید مشمول مالیات ارزش افزوده شدند که بر اساس این قانون محصولات کشاورزی فراوری نشده وارداتی با نرخ 9٪ مشمول مالیات میباشند.

این محصولات کشاورزی فراوری نشده شامل  محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگل(از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه(از جمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ) میشود.

بر اساس قانون جدید ارزش افزوده 1400 تولید کنندگان و یا عرضه کنندگان محصولاتی که معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند باید برچسب معافیت از مالیات ارزش افزوده را بر روی محصولات خود درج کنند.

مازاد مالیات بر ارزش افزوده چیست

در صورتی که در هر سال و یا دوره مالیاتی جمع اعتبار مالیاتی مودی از مالیات فروش وی بیش تر شده باشد سازمان امور مالیاتی کشور مبلغ اضافه را به دوره و یا دوره های بعدی موکول می کند که به این مبلغ مالیات مازاد گفته می شود.

مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است

ک از پرتکرار ترین سوالاتی که در مورد نرخ مالیات ارزش افزوده مطرح میشود این است که مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است ؟

میزان مالیات بر ارزش افزوده در ابتدای هر سال تعیین میشود و درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس میزان تورم ایجاد شده در سال گذشته تعیین میشود.

میزان مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 به طور دقیق تعیین نشده ولی تصور میشود مانند سال گذشته میزان مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 برابر با 6 درصد + 3 درصد عوارض است.

پس در پاسخ به سوال مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است باید گفت این مالیات تصور میشود تقریبا برابر با 9 درصد است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده 1401

در ۱۴ اسفند سال ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی لایحه بودجه 1401 را با اکثریت آرا موافق حذف کردند. بر این اساس در سال 1401 مناطقق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق اقتصادی مشمول پرداخت مالیات ازرش افزوده نیستند.

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده 1401 نرخ ارزش افزوده سال 1401 تا پایان این سال برابر با 1درصد تعیین شده است.

البته لازم به ذکر است این نرخ مربوط به ارزش افزوده واردات گندم، برنج و دانه های روغنی، گوشت قرمز، قند و شکر و انواع روغن خام میباشد.

شما میتوانید برای دانلود قانون مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 pdf روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود

لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1401

بر اساس قانون جدید ارزش افزوده لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1401 به شرح زیر میباشد:

  • کود، بذر، نشا، سم و نهال
  • شیر و پنیر و ماست
  • آرد و نان
  • تخم ماکیان
  • انواع گوشت و فراورده های گوشتی
  • سویا و پروتئین سویا، برنج، حبوبات
  • انواع روغن گیاهی و حیوانی و خوراکی
  • تخم مرغ نطفه دار و تبدیل آن به جوجه یک روزه
  • شیر خشک کودکان
  • محصولات کشاورزی فرآوری نشده
  • فلزات گرانبها و طلا
  • انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی
  • خدمات درمانی انسانی و حیوانی و گیاهی
  • فرش دستباف
  • چای، گندم، خرما
  • اقلام با مصارف انتظامی، امنیتی، نظامی

جمعبندی

همان طور که گفته شد مالیات بر ارزش افزوده مبلغی است که به صورت غیر مستقیم توسط دولت و در فرایند تولید تا عرضه اخذ می شود. محاسبه این مالیات گرچه کاری پیچیده است اما با داشتن تخصص و مهارت کافی و با کمک نرم افزار های حسابداری می تواند به راحتی امکان پذیر باشد. در صورتی که به کسب این مهارت و تخصص علاقمند هستید می توانید با اموزشگاه اریا تهران تماس بگیرید. اگر از این مقاله لذت بردید و مطالب ان برای شما مفید بود حتما سایر مقالات آموزشی را در بخش منو/مقالات مطالعه کنید. ما در بهترین شرکت حسابداری در تهران آماده ارائه خدمات مالی، مالیاتی، حسابرسی، مشاوره مالی و مالیاتی و آموزش حسابداری به شما عزیزان هستیم. برای دریافت خدمات و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

نرخ ارزش افزوده سال 1400 چقدر است؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ مانند سال نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ حدود ۶ درصد است که در کنار ۳ درصدی که به عنوان عوارض اخذ می شود به ۹ درصد می رسد. در این مقاله نرخ ازرش افوده برای موارد خاص به طور کامل بیان شده است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400 چه چیزی را بیان میکند؟

در این مقاله قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت یک فایل کامل PDF قرار گرفته شده است که میتوانید آن را مطالعه کنید.

لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1400؟

تمامی محصولات کشاورزی که هنوز فرآوری نشده ان مانند گیاهان دارویی و سبزی و صیفی جات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. دام و طیور زنده و هرانچه به عنوان غذای آن ها به شمار میاید از جمله لیست کالاهای معاف از ارزش افزوده سال 1400 هستند. ادامه در مقاله ذکر شده است.

مقالات مرتبط:

مالیات بر ارزش افزوده چیست

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده به چه مشاغلی تعلق میگیرد