در مقاله قبلی در مورد آن که مالیات بر ارزش افزوده چیست توضیح دادیم و دراین مقاله قصد داریم این مالیات را با مالیات عملکرد مقایسه کنیم. مالیات عملکرد مربوط به پایان دوره مالیاتی شرکت است که با ارائه دادن اظهار نامه مالیاتی بررسی میشود و براساس سود و زیانی است که به شرکت تحمیل شده و با استفاده از این مالیات محاسبه و پرداخت می شود.بنابراین پس از آن که سود و زیان شرکت در پایان دوره مالیاتی محاسبه شد باید به میزان ۲۵٪ سود خالص شرکت محاسبه و به عنوان مالیات عملکرد در پایان ثبت شود. ما در این مقاله به بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده و رابطه آن با مالیات عملکرد می پردازیم و با تفاوت های آن آشنا خواهیم شد.

تعریف مالیات بر ارزش افزوده

مالیات غیر مستقیمی است که مصرف‌ کننده یا خریدار آن را با بهای خرید کالا یا خدمات پرداخت می کند و دریافت‌ کننده یا فروشنده باید مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز نماید.

این مالیات با نام VAT معرفی می شود. این مالیات طی چند سال اخیر توسط دولت تعیین شده است و از فعالان در حوزه کسب و کار از مرحله تولید تا توزیع اخذ می گردد. مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته تقسیم می شود:

  • مصرفی
  • درآمدی
  • تولیدی

این مالیات فقط از مصرف کننده اخذ نمی گردد بلکه تولید کننده نیز باید آن را پرداخت کند، فلذا هر کالا و خدمتی که در  برابر پول ارائه می شود، شامل مالیات بر ارزش افزوده  می باشد. این مالیات باید هر ۹۰ روز یک بار ( البته با فرجه ۱۵ روزه ) پرداخت شود.

برای دریافت تخصصی ترین خدمات مالیاتی میتوانید از کمک کارشناسان ما در بهترین و بزرگترین شرکت خدمات مالیاتی در تهران بهره مند شوید. کافیست با ما تماس بگیرید تا مجرب ترین کارشناسان تهران شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

تفاوت مالیات ارزش افزوده با مالیات عملکرد

یکی از تفاوت های این دو مالیات در مورد بازه زمانی است. یعنی اگر مودی مالیاتی اظهارنامه مالیات عملکرد در موعد مقرر ارائه ندهد، ممیز مالیاتی قادر است از متمم مالیاتی استفاده کند.

عبارت بالا این مفهومی را می رساند که از زمان ارائه اظهارنامه تا پنج سال حق بررسی شواهد و مدارک جدید را دارد و قادر است براساس مدارک جدید مالیات جدید را به همراه جرائمی که بابت کتمان درآمد تعلق میگیرد را از مودی بگیرد و بعد از گذشتن پنج سال مالیات متعلقه مربوط به شواهد جدید غیر قابل مطالبه خواهد بود.

اما در قوانین مالیات بر ارزش افزوده به این صورت محدودیت زمانی وجود ندارد. مودی مالیاتی، مکلف است تا حدودا ده سال مدارک را نگهداری کرده و در مواقع درخواست ممیز آنها را ارائه کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه پر کردن اظهار نامه مالیاتی میتوانید از خدمات اظهارنامه مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران استفاده کنید.

تفاوت مالیات ارزش افزوده با مالیات عملکرد
مقایسه مالیات ارزش افزوده با مالیات عملکرد

نحوه محاسبه مالیات عملکرد

بعد از آن که صورت حساب سود و زیان شرکت مورد بررسی قرار گرفت، باید ۲۵ درصد سود خالص شرکت را به عنوان مالیات عملکرد حساب کرد.

بنابراین در پايان هر دوره مالی، ابتدا كليه درآمد ها و هزينه ها محاسبه می گردد تا سود و زیان شرکت بررسی شود.

همچنین این نکته شایان توجه است كه مبلغ فوق بايد در اظهارنامه مالياتی مربوطه درج شود و به طور هم زمان این مبلغ نيز به حساب سازمان مالياتی واريز شود.

شما میتوانید بهترین مشاوره مالیاتی تلفنی را از طریق تماس با همکاران ما تجربه کنید. کارشناسان مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران با افتخار آماده ارائه مشاوره مالیاتی به شما عزیزان هستند.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران

طی یک دوره سه ماهه در یک سال یک شرکت مبلغ X را طبق قوانین اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی خریداری می کند.  در حین خرید 9 درصد مبلغ X  را اضافه بر مبلغ کالا به فروشنده  پرداخت می نماید.

همچنین از طرف دیگر، یک شرکت مبلغ Y را طبق قوانین اعلام شده توسط سازمان مالیاتی می فروشد، در این راستا، فروش 9 درصد Y را اضافه بر مبلغ کالا از خریدار به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می نماید.

بنابراین در پایان این مهلت ۳ ماهه مالیات اخذ شده در مقابل مالیات پرداخت شده قرار خواهد گرفت و مازاد آن به اداره ارزش افزوده طی فیش مالیاتی پرداخت می شود و اگر مقدار مالیات پرداخت شده افزون تر باشد می توان آن را از دولت استرداد نمود یا به دوره بعد موکول کرد.

ارزش افزوده از سال 87 ابتدا نرخ 3 درصد بود و بعد این درصد افزایش پیدا کرد تا امروز که نرخ مالیات ارزش افزوده به 9 درصد شده است. از این 9 درصد 6 درصد به عنوان مالیات ارزش افزوده و 3 درصد به عنوان عوارض ارزش افزوده دسته بندی می شود.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران
روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران

مالیات بر ارزش افزوده درکشورهای دیگر در سطح جهان

امروزه مالیات بر ارزش افزوده در بیشتر از 160 کشور که از سطوح متفاوتی برخوردار هستند و از نظر جغرافیایی نیز در پنج قاره جهان هستند، اجرا می شود که نرخ های آن بین 3 تا 25 درصد در کشور های مختلف در نوسان است .

مالیات برارزش افزوده بیش ترین طرفدار را در کشورهای اروپایی دارد که مهم ترین دلیل آن سیاست هماهنگ سازی سیستم مالیاتی و بهبود جریان کالا و خدمات تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

جمعبندی

همان گونه که در مقاله تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده دیدیم مالیات از منابع درامد مهم دولت هاست و همچنین با این دو مالیات مهم آشنا شدیم برای یافتن جواب برای پرسش های خود می توانید با کارشناسان ما در بهترین شرکت حسابداری در تهران تماس گرفته و مسئله خود را مطرح نمایید.

مقالات مرتبط:

قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400

بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده

مشاغل معاف از ارزش افزوده

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده