یکی از مسائل مهمی که در کشور های خارجی مطرح میشود مالیات میباشد. در کشور ترکیه انواع مالیات ها برای ارائه خدمات شهروندی دریافت میشود که در این مقاله میخواهیم شما را با انواع مالیات در ترکیه و نحوه محاسبه این مالیات ها و معافیت های مالیاتی در ترکیه آشنا کنیم.

اگر در مورد مالیات نیاز به مشاروه رایگان با بهترین کارشناسان مالیاتی دارید میتوانید با مراجعه به صفحه مشاوره مالیاتی با بهترین کارشناسان مالیاتی خبره ما تماس بگیرید و از تجارب آن ها به صورت رایگان بهره مند شوید.

مالیات در ترکیه

مالیات در ترکیه
مالیات در ترکیه

یکی از منابع تامین بودجه دولت از طریق مالیات میباشد و شهروندان موظف هستند برای انجام امور مختلف جهت آبادانی کشور مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

کشور ترکیه مالیات را از کسب و کار هایی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با این کشور سر و کار دارند میتواند تامین کند و چه افراد شهروند ترکیه باشند چه نباشند مشمول مالیات میشوند و باید برای کسب و کار خود در ترکیه مالیات پرداخت نمایند.

نظام مالیاتی ترکیه در مورد مالیات بسیار سخت گیر است و قوانین مالیات در ترکیه را بسیار دقیق وضع نموده است و در صورتی که از پرداخت مالیات سر باز زنید مشمول جریمه های سنگینی میشوید.

یکی از دلایل اهمیت مالیات در تنرکیه این مورد است که این کشور منابع نفتی و گاز محدودی دارد و باید از طریق مالیات شکاف های بودجه ای خود را تامین کند. به همین دلیل دولت ترکیه در مورد مالیات بسیار سخت گیرانه عمل میکند و براای امور مختلف از شهروندان مالیات دریافت میکند.

انواع مالیات در ترکیه

همان طور که اشاره شد دولت ترکیه برای تامین بودجه خود از طریق مالیات برای این موضوع تلاش میکند و قوانین سخت گیرانه ای را در مورد مالیات در کشور ترکیه وضع کرده است. در این کشور برای موارد مختلف از شهروندان مالیات دریافت میشود و مشمولین پرداخت مالیات باید در زمان مقرر اقدام به پرداخت مالیات نمایند تا مشمول جریمه های سنگین مالیاتی نشوند.

در این قسمت از مقاله مالیات در کشور ترکیه تصمیم داریم شما را با انواع مالیات در ترکیه آشنا کنیم. اگر در مورد انواع مالیات در کشور ترکیه سوالی داشتید میتوانید به صفحه خدمات مالیاتی ما مراجعه کنید و با برترین کارشناسان مالیاتی شرکت حسابداری ما ارتباط برقرار کرده و بهترین مشاوره و راهنمایی را دریافت کنید.

مالیات اجاره خانه در ترکیه

مالیات اجاره خانه در ترکیه
مالیات اجاره خانه در ترکیه

مالیات اجاره خانه در ترکیه به این صورت میباشد که شما مالک ملکی هستید و از راه اجاره آن ملک کسب درآمدی دارید. این درآمد از راه اجاره ملک مشمول مالیات میشود و باید به صورت سالانه درصدی از این درآمد را به عنوان مالیات پرداخت نمایید.

در این حوزه مالیات استوپاژ یا مالیات تکلیفی اجاره نیز مطرح میشود که این مالیات مربوط به املاکی است که با اهداف تجاری اجاره داده میشود و به عهده اجاره کننده میباشد و باید برای اجاره ای که میپردازید مالیات پرداخت نمایید.

نرخ مالیات اجاره خانه در ترکیه و یا نرخ مالیات استوپاژ در قرارداد ذکر میشود و به صورت سالیانه توسط دولت تعیین و اعلام میگردد.

نرخ مالیات استوپاژ در سال 2022 برابر با 20٪ اجاره ماهیانه است و بسته به میزان اجاره این میزان میتواند متغیر باشد.

در قسمت زیر شما میتوانید میزان مالیات استوپاژ در ترکیه را مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر : مالیات در کانادا

اجاره بها سالانهدرصد مالیات بر اجارهمیزان مالیات پرداختی
14.800 لیر15 درصد2200 لیر سالانه
14.800 تا 34.000 لیر20 درصدحداکر 6100 لیر سالانه
از 34.000 تا 80.00 لیر27 درصدحداکثر 18.500 لیر
80.000 لیر به بالا35 درصد28.000 لیر

مالیات شرکت ها در ترکیه

شرکت ها در ترکیه بر اساس نوع فعالیت شان مشمول پرداخت مالیات متفاوتی هستند. در این قسمت از مقاله که قرار بر توضیح مالیات شرکت ها در ترکیه است لازم میدانیم ابتدا شما را با مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی در ترکیه آشنا کنیم. زیرا در شرکت ها از طریق فعالیت های مخصوص درآمد هایی کسب میشود که بر اساس میزان درآمد مالیات شرکت ها متغیر خواهد بود.

مالیات خرید در ترکیه

یکی از سیاست هایی که کشور ها برای جذب توریست و خرید بیشتر و کسب درآمد بیشتر از توریست ها پیاده سازی میکنند حذف مالیات خرید برای توریست ها میباشد.

به این کار تکس فری گفته میشود و ترکیه یکی از کشور هایی است که تکس فری را برای توریست ها اعمال میکند. در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه برابر با 8٪ میباشد که با خرید اجناس و محصولات این مالیات باید به همراه هزینه کالا به فروشنده تقدیم گردد.

قانون تکس فری در ترکیه به این صورت تعریف شده است که شما میتوانید بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده خرید کنید و مبلغی را اضافه تر از قیمت کالا بابت مالیات نپردازید.

همچنین بر اساس قانون تکس فری در صورتی که زمان خرید کالا مبلغ مالیات را پرداخت کرده باشید دولت ترکیه مالیات خرید در ترکیه را به شما برمیگرداند و این در صورتی است که اقامت ترکیه و یا پاسپورت ترکیه را نداشته باشید.

مطالعه بیشتر : مالیات در آلمان

مالیات بر دارایی در ترکیه

مالیات بر دارایی در ترکیه
مالیات بر دارایی در ترکیه

مالیات بر دارایی مربوط به انواع دارایی ها میباشد و در صورتی که ملک، ارث و وقف مشمول حال شما باشد باید برای آن مالیات بپردازید. مالیات بر دارایی در ترکیه از 0.1 تا 0.6 درصد متغیر میباشد.

نرخ مالیات بر دارایی در ترکیه برای ملک مسکونی 0.1 ارزش ملک میباشد که باید به دولت ترکیه پرداخت شود.

در صورتی که ملک تجاری باشد 0.2 ارزش ملک باید به عنوان مالیات پرداخت شود.

در زمان خرید و فروش ملک باید 4.8٪ ارزش ملک به عنوان مالیات به دولت پرداخت گردد.

مالیات بر دارایی برای املاک ارثی 4 الی 30٪ ارزش ملک میباشد.

مالیات بر درآمد در ترکیه

برای درآمدی که افراد از راه های مختلف کسب میکنند مالیاتی به این درآمد تعلق میگیرد و به طور کلی میتوان گفت سود حاصل از کسب و کار ها مشمول مالیات میشوند.

در این حالت میتوان گفت مالیات بر درآمد در ترکیه از حقوق آن ها کسر میشود و بر اساس میزان درآمد آن ها نرخ مالیات بر درآمد شان متغیر خواهد بود.

نرخ مالیات بر درآمد یا مالیات حقوق در ترکیه به صورت زیر میباشد:

میزان درآمد سالیانهنرخ مالیات سالیانه
تا 24 هزار لیر15 درصد
24 تا 53 هزار لیر20 درصد
53 تا 190 هزار لیر27 درصد
190 تا 650 هزار لیر35 درصد
650 هزار لیر به بالا40 درصد

مالیات بر هزینه ها در ترکیه

یکی از مسائلی که افراد بسیار در ترکیه با آن سر و کار دارند مالیات بر هزینه ها و یا KDV میباشد. نرخ مالیات بر هزینه ها در ترکیه از 1 الی 23٪ متغیر میباشد.

یکی از پرکاربرد ترین موارد مالیات بر هزینه در ترکیه برای خرید های سوپر مارکتی میباشد که 18٪ است و همچنین برای اجاره ماشین این مبلغ برابر با 23٪ مالیات خواهد بود.

در کشور ترکیه برای نقل و انتقالات بانکی نیز مالیات تعلق میگیرد که بسته به میزان نقل و انتقال هزینه کسر میگردد.

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه

مالیات یوتیوب در ترکیه

یوتیوب یکی از سایت هایی میباشد که افراد میتوانند در سراسر جهان در آن فعالیت کرده و درآمد دلاری داشته باشند. افراد میتوانند با داشتن حساب بانکی در ترکیه در سایت یوتیوب فعالیت کرده و کسب درآمد داشته باشند.

بر اساس میزان درآمد از یوتیوب افراد مشمول مالیات میشوند که که مالیات یوتیوب در ترکیه برای درآمد بیش از 880 هزار لیر در سال 15٪ میشود.

بر این اساس هرچه درامد افراد از یوتیوب بیشتر باشد باید مالیات بیشتری بپردازند.

مالیات فارکس در ترکیه

فارکس در ایران یکی از امور غیر قانونی میباشد که برای آن قوانین مالیاتی خاصی تدوین شده است.بر اساس قانون مالیات محلی ترکیه همه شهروندان ترکیه باید مالیات بر درآمد معاملات فارکس خود را که برابر با 15 الی 35٪ میباشد را بپردازند.

کسانی که میخواهند در عرصه فارکس فعالیت کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند که قبل از انجام معاملات سنگین در این حوزه مالیات را در نظر بگیرند تا در آینده مشکلات مالی گریبان گیر آن ها نشود.

برای فعالیت در حوزه فارکس شما میتوانید با داشتن یک حساب بانکی در ترکیه در این حوزه فعالیت کرده و کسب درامد بالایی داشته باشید.

معافیت مالیاتی خرید خودرو در ترکیه

در صورتی که فردی دارای کارت اقامت معتبر در ترکیه باشد و بخواهد در کشور ترکیه ماشین بخرد تفاوتی ندارد که ماشین نو باشد یا دست دوم، وقتی این ماشین را از یک شهروند خارجی دیگر خریداری کرده باشد و یا خودرویی را وارد کشور کرده باشدمعاف از پرداخت مالیات خودرو میباشد.

به این ترتیب میتوان گفت شهروند خارجی در ترکیه میتواند بدون پرداخت مالیات خودرو جدید خریداری کند. به طور کلی میتوان گفت افراد زیر معاف از پرداخت مالیات خرید خودرو هستند:

  • بازنشستگان خارجی
  • نیروی کار قانونی که برای کار در ترکیه مجوز دارد
  • کلیه دانشجویان و مدرسان خارجی به دانشجویان دوره های زبان
  • کارمندان خارجی سازمان ناتو، افراد متخصص در پروژه های بین المللی و شهروندان اتحادیه اروپا
  • کارمندان مطبوعات خارجی
  • دارندگان کارت های شناسایی وزارت امور خارجه

مالیات برای اتباع غیرترک در ترکیه

یکی ز سوالاتی که پرسیده میشود این است که مالیات برای اتباع غیرترک در ترکیه تفاوتی با اتباع ترک دارد یا خیر؟ در واقع باتوجه به آن که کشور ترکیه برای جذب مهاجران امتیازات زیادی را برای افراد در نظر گرفته است برای آن که بتواند با کمبود بودجه رو به رو نشود تفاوتی در پرداخت مالیات برای اتباع ترک و غیر ترک در نظر نگرفته است و همه افراد برای پرداخت مالیات باید در زمان مقرر اقدام کنند.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد مالیات در ترکیه و انواع مالیات در این کشور توضیح داده شده است. اگر سوالی در مورد انواع مالیات در کشور ترکیه دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در شرکت حسابداری آریا تهران در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

انواع مالیات در ترکیه کدامند؟

در ترکیه برای کار های مختلف از شهروندان مالیات دریافت میشود که در این مقاله در مورد انواع مالیات بر درآمد، مالیت اجاره خانه، مالیات خرید و درآمد از یوتیوب و غیره توضیحات جامعی را ارائه داده ایم.

چطور میتوان خودرو بدون مالیات خرید؟

در صورتی که دارای کارت اقامت معتبر باشید و قصد خرید ماشین از شهروند خارجی دیگر داشته باشید میتوانید از شرایط معافیت مالیاتی خرید خودرو بهره مند شوید. سایر شرایط معافیت مالیاتی خرید خودرو در مقاله ذکر شده است.