یکی از مسائلی که در امور مالیاتی مطرح میشود پایه مالیاتی است. اگر شما هم نمیدانید پایه مالیاتی چیست و کاربرد آن چیست حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

اگر سوالی در مورد امور مالیاتی دارید و میخواهید به صورت رایگان از بهترین کارشناسان مالیاتی کمک بگیرید میتوانید به صفحه مشاوره مالیاتی رایگان ما مراجعه کنید و با حرفه ای ترین کارشناسان مالیاتی ما در تماس باشید.

پایه مالیاتی چیست

در پاسخ به سوال پایه مالیاتی چیست و مفوم و معنی پایه مالیاتی چیست باید بگوییم پایه مالیاتی یعنی هرچیزی که بتوانیم نرخ مالیات را روی آن اعمال کنیم پایه مالیاتی تعریف میشود.

در جامعه امروز برای آن که فشار از روی اقشار کم درآمد جامعه برداشته شود مالیات ارزش افزوده روی محصولات اضافه میگردد. به طور کلی پایه مالیاتی برای کالاهایی مانند برنج، روغن آرد، شکر، دارو، کاغذ، مطبوعات، لوازم مصرفی درمانی، خدمات آموزشی، حمل و نقل و غیره در نظر گرفته میشود و به صورت نرخ ثابت اعمال میگردد.

پایه مالیاتی چیست
پایه مالیاتی چیست

پایه جدید مالیاتی

دولت برای آن که بتواند درآمد و بودجه را افزایش دهد به فکر افزایش دریافت مالیات افتاده است که برای این کار فشار بیشتری به قشر آسیب پذیر جامعه وارد میشود. برای آن که از این راه فشار زیادی به مردم وارد نشود دولت راه حل های اندیشیده است و روش های نوین افزایش دریافت مالیات را امتحان نموده است. پایه های جدید مالیاتی عبارتند از:

اهمیت پایه مالیاتی

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که علت دریافت پایه مالیاتی جدید چیست و علت وضع این قانون چه میتواند باشد. در واقع دریافت پایه های مالیاتی برای افزایش درآمد دولت و همچنین اصلاح ساختار نظام مالیاتی کشور میباشد که برای امور مختلف از شهروندان دریافت میشود.

نتیجه این سیاست را در نهایت میتوان بعد از گذشت مدت طولانی تری سنجید و مقایسه نمود و بهتر است بدانید تاثیر پایه مالیاتی را میتوان بسته به میزان معافیت های پایه ای در آینده بررسی نمود.

در واقع هدف دولت از دریافت پایه مالیاتی این است که فشار بر مودیان فعلی مالیات نیاید و تکیه دولت به درآمد های نفتی نباشد و به سمت درآمد از راه مالیات سوق پیدا کند.

پایه های مالیاتی در ایران

به طور کلی پایه های مالیاتی در ایرن را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

  • درآمد: مانند درآمد مشاغل، حقوق، شرکت ها و…
  • دارایی : مانند مالیات نقل وانتقال، املاک، ارث و…
  • مصرف : مالیات بر ارزش افزوده

ضرایب مالیاتی چیست

برای آن که هر سال نرخ مالیاتی تعیین شود به صورت سالانه جلسه ای برگزار میشود و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور، نماینده بانک مرکزی و شورای مرکزی اصناف مختلف مانند پزشکی، نماینده اتاق پزشکی و معادن و صنایع ایران در این جلسه حضور به هم میرسانند تا بر اساس اوضاع اقتصادی جامعه ضرایب مالیاتی را بر اساس نوع مشاغل مشخص نمایند.

قرینه مالیاتی چیست

در محاسبه مالیات علی الراس ملاکی برای تعیین درآمد مشمول مالیات مورد نیاز است که قرینه یا پایه مالیاتی میتواند درآمد مشمول مالیات را محاسبه نماید. قرینه مالیاتی بر اساس نوع مشاغل میتواند متفاوت باشد. به طور کلی مبنای مالیات علی الراس موارد زیر است:

  • خرید سالانه
  • فروش سالانه
  • درآمد ناویژه
  • میزان تولید کارخانجات
  • وجوهی که برای حق التحریر و حق الزحمه و مصرف تمبر در دفاتر اسناد رسمی هزینه می شوند.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد پایه مالیاتی چیست را توضیح دادیم. اگر سوالی در این حوزه دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید و کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند. همچنین میتوانید برای دریافت خدمات مالیاتی با همکاران ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.