در 22 تیر سال 1399 ب طرح مالیات بر خانه های خالی با 11 تبصره در مجلس یازدهم تصویب شد، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محاسبه مالیات خانه خالی و یا این که مالیات خانه خالی چقدر است، می توانید به ادامه مطالب مراجعه کنید. در این راستا به شما پیشنهاد میکنیم مقاله انواع مالیات در ایران را مطالعه کنید و با مالیات ایران و سایر کشور ها بیشتر آشنا شوید.

چه نوع خانه‌ای، خانه خالی محسوب می‌شود

بر طبق قانون مالیات بر خانه های خالی، مواردی تعیین شده که می توانید در ادامه مشاهده کنید. در صورتی که خانه ای مشمول موارد و شرایط ذکر شده باشد، به عنوان خانه خالی محسوب می شود.

  • جمعیت شهر بیشتر از 100 هزار نفر باشد.
  • اقامتگاه اصلی و فرعی مالک خانه نباشد.
  • از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ملک یا خانه یک سال گذشته باشد. ( در پروژه های انبوه سازی بیش از 18 ماه می باشد. )
  • بر طبق تاریخ ثبت سند بیش از 4 ماه از تاریخ خرید آن خانه گذشته باشد.
  • بیش از 4 ماه در اجاره نباشد.
  • خود مستجر دارای اقامتگاه اصلی باشد.
  • در صورت وقفی بودن اقامتگاه، مشکلی برای به اجاره در آمدن نداشته باشد. ( بر اساس وقف نامه )
  • ملک توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد.

مالیات خانه خالی چقدر است

قبل از پاسخ به سوال مالیات خانه خالی چقدر است، ابتدا باید با مفهوم مالیات بر خانه های خالی آشنایی داشته باشید.

مالیات بر خانه های خالی از سوی دولت به خانه هایی که مالکان، آن ها را نه می فروشند و نه اجاره می دهند تعلق می گیرد.

میزان مالیات پرداختی توسط مالک برای خانه های خالی، از مالیاتی که مالک برای اجاره آن ملک می پردازد بیش تر است.

به بیان ساده تر اگر مالک، ملک را اجاره می داد و بابت آن مالیات پرداخت می کرد، هزینه کم تری متحمل می شد.

مالیات خانه خالی چقدر است
نرخ مالیات خانه خالی

بر اساس قوانینی که در زمینه خانه های خالی در مجلس تصویب شده، اگر خانه ای بیش از چهار ماه خالی باشد، بعد از آن مهلت چهار ماه به او مالیات تعلق می گیرد و باید به پرداخت مالیات بپردازد به این صورت که در سال اول به ازای هر ماه 6 برابر، در سال دوم 12 برابر و در سال سوم 18 برابر.

در ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می شوند، تعریف شده و در آن بیان شده که نحوه محسابه مالیات خالی به این گونه است که 25 درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره از کل ما ‌الاجاره که اعم از نقدی و غیر نقدی می باشد، کسر می شود.

البته خوب است بدانید که بر طبق قانون مالیات های مستقیم در تهران به ملک های کمتر از 150 متر و در شهرستان ها به مالک ها یا واحد های کمتر از 200 متر تعلق نمی گیرد اما این معافیت در مالیات خانه خالی حذف شده و تمام خانه هایی که خالی از سکنه باشند مشمول مالیات می شوند.

اگر میخواهید مالیات کمی برای خانه خالی خود بپردازید بهتر است از کارشناسان مالیاتی که در این حوزه خدمات رسانی میکنند کمک بگیرید.

ما در شرکت خدمات مالیاتی آریا تهران زبده ترین کارشناسان را گرد هم آورده ایم و با کیفیت ترین خدمات رابه شما ارائه میدهیم تا با راهکار های قانونی مالیات کمتری بدهید.

محاسبه مالیات خانه خالی

ابتدا این تصور وجود داشت که محاسبه مالیات خانه های خالی بر اساس نرخ روز بازار انجام می شد اما امروزه بر اساس اظهار معاون وزیر راه و شهرسازی، محاسبه مالیات بر اساس دفترچه سالیانه سازمان امور مالیات انجام می شود و مقدار مالیات پرداختی برای واحد های خالی 6 برابر اجاره نبوده بلکه 6 برابر مالیات اجاره خواهد بود.

محاسبه مالیات خانه خالی این گونه است که در سال اول 6 برابر مالیات تعلق گرفته به ملک که بین 15 تا 35 درصد درآمد اجاره است، می باشد یعنی؛ جریمه ای که بابت خالی بودن ملک به مالک تعلق می گیرد 6 برابر مالیاتی است که صاحب خانه سالیانه مشمول پرداخت آن می باشد.

همچنین پیش از این خانه هایی که متراژ آن ها در تهران کمتر از 150 متر و در دیگر شهر ها و شهرستان ها کمتر از 200 متر می بود، معاف از پرداخت مالیات بودند اما از این پس مالیات خانه خالی به آن ها نیز تعلق می گیرد.

مالیات خانه های خالی شناسایی شده در سال دوم 12 برابر مالیات تعلق گرفته و در سال سوم 18 برابر می باشد.

از دیگر خدمات ارزنده شرکت حسابداری آریا تهران ارائه مشاوره مالیاتی رایگان به شما عزیزان میباشد.

هرگونه سوال مالیاتی که داشتید میتوانید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان باکیفیت ترین مشاوره را به شما ارائه دهند.

محاسبه مالیات خانه خالی
نحوه محاسبه مالیات خانه خالی 1400

محاسبه مالیات یک خانه با ودیعه ۵۰ میلیونی و اجاره ۲ میلیونی

18 درصد ودیعه 50 میلیون تومانی، 9 میلیون تومان می شود. و مجموع دو عدد 24 میلیون و 9 میلیون تومان نشان دهنده درآمد سالیانه شما می باشد که 33 میلیون تومان می شود.

به دلیل مربوط بودن 25 درصد از این درآمد به نگهداری ساختمان، این مقدار معاف از مالیات است؛ بنابراین پس از ضرب 33 میلیون تومان در 75/0، رقم 24 میلیون و 750 هزار تومان حاصل می شود.

طبق ماده 53 قانون مالیات های مستقیم تا 3 میلیون تومان درآمد اجاره مشمول 15%، بین 3 تا 10 میلیون تومان مشمول 20%، بین 10 تا 25 میلیون تومان شامل 25%، بین 25 تا 100 میلیون تومان مشمول 30% و بالاتر از 100 میلیون تومان  شامل 35% مالیات خواهد شد.

بنابراین مالک باید مجموع مبالغ 450 هزار تومان،1 میلیون و 400 هزار تومان و 3 میلیون و 750 هزار تومان را به عنوان مالیات بپردازد که مجموع مالیات بر اجاره سالیانه آن 5 میلیون و 600 هزار تومان می شود.

در صورت خالی بودن واحد مسکونی، در سال اول مشمول 6 برابر رقم مذکور یعنی 33 میلیون و 600 هزار تومان، در سال دوم 67 میلیون و 200 هزار تومان و در سال سوم 100 میلیون و 800 هزار تومان جریمه می شود.

خانه های خالی معاف از مالیات

خانه های خالی معاف از مالیات، خانه یا واحد های مسکونی است که اقامتگاه اصلی یا فرعی مالک باشد و در این صورت این خانه های خالی، معاف از مالیات هستند.

بر اساس قوانین جدید هر شخص تنها می تواند یک واحد مسکونی را به عنوان اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

در این سامانه برای هر اقامتگاه اصلی تنها یک کد پستی قابل تعریف است به همین دلیلی می توان گفت که کد پستی متعلقه معیار واحد مسکونی می باشد همچنین مشخص است در صورتی که مالک تنها قادر به ثبت یک واحد مسکونی به عنوان اقامتگاه فرعی در سامانه باشد، آن ملک باید محل سکونت مالک باشد.

در قانون مالیات بر خانه خالی بیان شده که هر شخص تنها قادر به ثبت یک واحد مسکونی در شهر دیگری، غیر از شهری که محل اصلی سکونت مالک است، می باشد.

مالکان می توانند ویلا یا واحد های مسکونی خود را در دیگر شهر ها و شهرستان ها به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت کنند تا مشمول مالیات و پرداخت آن نشوند.

البته خوب است بدانید که علاوه بر مورد قبلی که بیان شد مالکان می توانند تحت دو شرایط دیگر اقدام به ثبت اقامتگاه فرعی تحت تکلف خود کنند:

  • هر شخص می تواند در اقامتگاه اصلی خود یک مالک را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند و یکی از افراد تحت تکلف خود را به عنوان اقامتگاه معرفی کند تا آن واحد مسکونی یا ملک به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت شود.
  • در صورتی که اشخاص تحت تکلف مالک، دانشجو، بیمار خاص، طلبه و یا در شهری غیر از شهری که اقامتگاه اصلی و فرعی او ثبت شده، شاغل باشد همچنین مجبور به زندگی و سکونت در آن شهر باشد، می تواند یک اقامتگاه دیگر به عنوان اقامتگاه فرعی در همان شهر ثبت کند.
خانه های خالی معاف از مالیات
خانه های خالی معاف از مالیات در ایران

واحد های مسکونی خالی تا چند سال معاف از مالیات هستند

هر ملک یا واحد مسکونی که به مدت یک سال یا بیشتر بدون استفاده یا خالی از سکنه باشد، خانه خالی به حساب می آید و بر اساس ماده 54 قانون مشمول مالیات خانه خالی می شود.

در سال اول واحد های مسکونی از پرداخت مالیات معاف هستند اما در سال دوم به میزان 50 درصد ارزش اجاری ملک، مشمول مالیات خواهند شد.

نحوه شناسایی خانه های خالی برای دریافت مالیات

نحوه شناسایی خانه های خالی برای دریافت مالیات از طریق سامانه ای که به وزرات مسکن و شهرسازی تعلق دارد،انجام می شود.

به این صورت که مالکان یا صاحب خانه ها به ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه می پردازند.

در این سامانه برای هر کد پستی یک واحد مسکونی تعریف می شود که مشخص کردن وضعیت آن ملک به عهده مالک و مستأجر می باشد همچنین کلیه مؤسسات و نهاد های دولتی و بانک ها وظیف دارند تا برای سرعت بخشیدن به فرایند شناسایی محل سکونت افراد، تنها با دریافت کد پستی و نشانی یکتای آن به اقدام به ارائه خدمات کنند.

مهلت پرداخت مالیات خانه خالی

در طول یک سال مالکان وظیف دارند با مراجعه به سامانه املاک و اسکان اطلاعات املاک خود را ارائه کنند و تا پایان تیر ماه هر سال برای مالکان مهلت تعیین شده تا به تکمیل و تحویل اظهارنامه املاک خود بپردازند.

برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی بهتر است از یک کارشناس با تجربه کمک بگیرید. ما در شرکت حسابداری آریا تهران برای ارائه خدمات اظهارنامه مالیاتی در خدمت شما عزیزان هستیم و هرگونه سوالی که در زمینه اظهارنامه مالیاتی داشته باشید را به صورت رایگان پاسخ میدهیم.

اطلاعات ثبت شده با اطلاعات موجود در سامانه تطبیق داده می شود و پس از پایان مراحل بررسی و صحت سنجی توسط اداره مالیات مربوطه، برگ تشخیص مالیات به مالک فرستاده می شود و اگر مالک اعتراضی نسبت به برگ تشخیص مالیات نداشته باشد تا یک ماه مهلت دارد به پرداخت مالیات تعلق گرفته که مطابق با برگ تشخیص مالیات است، بپردازد.

وضعیت مالک بیش از ۵ واحد مسکونی

مالکی که دارای بیش از 5 واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می شود و شرایطی مانند این که واحد های مسکونی در یک شهر یا در شهر های مختلف باشند، هیچ تاثیری ندارد.

اگر مالک در کنار اقامتگاه خود یک واحد خالی از سکنه داشته باشد، به او مالیات تعلق گرفته و مشمول پرداخت آن می باشد همچنین فرسودگی نیز ملاکی برای عدم شمولیت در مالیات به حساب نمی آید و مالک به هر حال مشمول پرداخت مالیات خانه خالی می باشد.

مالکین باید پس از دریافت اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه های خالی، سریعاً به سامانه ملی املاک و اسکان مراجعه کرده و اقدام به انجام مراحل خود اظهاری در سایت کنند.

جمع بندی

کارشناسان معتقدند که دریافت مالیات خانه خالی در کاهش سفته بازی در بازار مسکن بسیار موثر است اما این دیدگاه نیز وجود دارد که دریافت مالیات یک خانه خالی به کاهش عرضه مسکن نیز منجر می شود، چرا که به دلیل تعلق گرفتن مالیات بر خانه دوم، مالکان تمایلی به داشتن خانه ئوم یا سوم نخواهند داشت.

در مقاله مالیات خانه خالی چقدر است، درباره نحوه محاسبه مالیات خانه خالی، نحوه تشخیص خانه های خالی، فرآیند شناسایی خانه‌های خالی و . . . توضیحاتی داده شد که با استفاده از آن ها می توانید پاسخ بسیاری از سوال های خود را پیدا کنید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود پیشنهاد میکنیم مقاله محاسبه مالیات بر اجاره را نیز مطالعه کنید تا اگر تصمیم به اجاره ملک تان گرفتید بیشتر با میزان مالیات آن آشنایی پیدا کنید.

سوالات متداول

مالیات خانه خالی چقدر است؟

محاسبه مالیات خانه خالی این گونه است که در سال اول 6 برابر مالیات تعلق گرفته به ملک که بین 15 تا 35 درصد درآمد اجاره است، می باشد یعنی؛ جریمه ای که بابت خالی بودن ملک به مالک تعلق می گیرد 6 برابر مالیاتی است که صاحب خانه سالیانه مشمول پرداخت آن می باشد.

خانه های خالی معاف از مالیات کدامند؟

خانه های خالی معاف از مالیات، خانه یا واحد های مسکونی است که اقامتگاه اصلی یا فرعی مالک باشد و در این صورت این خانه های خالی، معاف از مالیات هستند. سایر موارد در مقاله ذکر شده است.

چه خانه هایی از نظر پرداخت مالیات خانه خالی محسوب میشوند؟

خانه هایی که بیشتر از یک سال خالی از سکنه باشند به عنوان خانه خالی محسوب شده و مشمول پرداخت مالیات میشوند.