همان طور که میدانید تمام مشاغل باید در ازای سود حاصل از کسب و کارر خود مالیات بپردازند و مشاغلی که8 با صادرات و واردات کالا نیز در ارتباطند از این قاعده مستثنا نیستند. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد مالیات بر واردات را به شما توضیح دهیم و شما را با معافیت و نحوه محاسبه مالیات بر واردات آشنا کنیم.

اگر سوالی در مورد امور مالیاتی دارید و میخواهید از برترین مشاوران مالیاتی به صورت رایگان راهنمایی و مشاوره تخصصی دریافت کنید میتوانید به صفحه مشاوره مالیاتی رایگان مراجعه کنید و با برترین کارشناسان مالیاتی کشور ارتباط برقرار کنید.

مالیات بر واردات چیست

مالیات بر واردات چیست
مالیات بر واردات چیست

افرادی که مشغول به واردات کالا هستند با استفاده از کارت بازرگانی میتوانند کار واردات کالا را به صورت قانونی پیش ببرند و در ازای خدماتی که ارائه میدهند مشمول مالیاتی میشوند که به آن مالیات بر واردات گفته میشود.

ههدف از وضع مالیات درآمد کمک به بودجه دولت و در عین حالت حمایت از تولید کنندگان داخلی و مالا های ایرانی میباشد که با قانون مالیات بر واردات میتوان از ورود بسیاری از کالاهای غیر ضروری به کشور جلوگیری کرد.

واردات کالا ها میتواند کسب و کار فروشندگان و تولید کنندگان داخلی را کساد کند و همین امر میتواند به چرخه اقتصادی کشور ضربه سنگینی وارد نماید.

مالیات بر واردات شامل هزینه کمرگی کالا میباشد که در ازای هزینه حمل و نقل، حق بیمه، حقوق ورودی، سود بازرگانی و حقوق گمرکی ثبت و دریافت میشود.

متاسفانه بسیاری از تجار برای فرار مالیاتی اقدام به اجاره کارت بازرگانی میکردند و حجم بسیار بالایی از واردات خود را با استفاده از این کارت اجاره ای انجام میدادند.

متاسفانه استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای امکان قاچاق کالا را افزایش میداد و همین امر باعث ضرر دولت میشد.

واردات چیست

واردات به کالاهایی گفته میشود که از کشور های مختلف به کشور از راه های تجاری مختلف وارد میشود و میتوانند صرفه اقتصادی برای کشور داشته باشند و یا میتوانند چرخه اقتصاد کشور را با مشکل رو به رو کنند. به طور کلی این کالا ها برای رفع نیاز های مردم و دولت وارد کشور میشوند و میتوانند به روش های مختلف وارد کشور شده و رفع نیاز کنند.

کلیه کالا هایی که به روش های مختلف به کشور فرستاده میشود در صورتی که معاف از مالیات بر واردات نباشند باید در زمان مقرر اقدام به پرداخت مالیات واردات این کالا ها نمود تا مشمول جریمه مالیاتی نشوند.

انواع مالیات بر واردات

انواع مالیات بر واردات
انواع مالیات بر واردات

ماالیات بر واردات میتوان شامل موارد زیادی شود که در این قسمت میخواهیم شما را با انواع مالیات بر واردات آشن کنیم. اگر سوالی در مورد انواع مالیات بر واردات دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

مالیات خودرو وارداتی

یکی از مواردی که در ایران طرفدار زیادی دارد خودرو های وارداتی میباشد. در که واردکنندگان خودرو های خارجی باید مالیات معنی را بپردازند. در گشته میزان مالیات خودرو های وارداتی بر اساس حجم موتور آن ها بر حسب سی سی تعییین میشود و در صورتی که خودرو هیبریدی و یا برقی بود تعرفه مشخص دیگری تعیین میگردید.

در سال 1400 به بعد مالیات خودرو های وارداتی را به صورت نرخ ثابت تعیین میکردند که نرخ مالیات خودرو وارداتی 86% ارزش گمرکی میباشد.

مالیات سود بازرگانی

مالیات سود بازرگانی نرخ ثابتی ندارد و بر اساس تصمیماتی که در دولت سیسات گذاری میشود تعیین میگردد. مالیات سود بازرگانی توسط گمرک از واردکنندگان کالا دریافت میشود و مبلغ آن بر اساس ریال تعیین میشود.

نرخ مالیات سود بازرگانی به صورت سالانه برای کالا های مختلف تعیین میشود و در صورتی که کالایی معاف از مالیات باشد و یا واردکننده ای معاف از مالیات بر واردات باشد این مورد لحاظ میشود.

شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که در زمینه تجاری سازی فعالیت میکنند معاف از سود بازرگانی میباشند. همچنین در صورتی که واردات از بنادر آبادان، خرمشهر، بوشهر و آبادان انجام شود تخفیف برای آن ها در نظر گرفته میشود.

مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی

یکی دیگر از انواع مالیات بر واردات مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی میباشد که نرخ آن 4% میباشد. این مبلغ برای کالا های مختلف تعلق میگیرد و هیچ ارتباطی به خدمات ارائه شده ندارد. بر اساس ماده 5 قانون امور گمرکی کسی که به عنوان واردکننده کالا میباشد باید هزینه حقوق ورودی، جریمه های ترخیص و هزینه خدمات را پرداخت نماید.

نحوه محاسبه مالیات بر واردات

نحوه محاسبه مالیات بر واردات
نحوه محاسبه مالیات بر واردات

تا اینجای مقاله متوجه شدید مالیات بر واردات چیست و چه انواعی دارد اما مسئله ای که اهمیت دارد نحوه محاسبه مالیات بر واردات میباشد. عوامل مختلفی بر محاسبه مالیات واردات تاثیرگذار است که برای تعیین میزان مالیات بر واردات باید ارزش گمرکی کالا تعیین شود.

کالا های وارداتی مشمول بیمه میشوند و باید ارزش گمرکی کالا با هزینه بیمه جمع بسته شود و در نهایت ارزش گمرکی کالا را باید در حقوق گمرکی که در سال 96 تصویب شده است ضرب نمود:

  • مجموع ارزش گمرکی و حقوق باید در 9% ضرب گردد.
  • بر اساس قانون مالیات مستقیم باید ارزش گمرکی کالا و حقوق در 4% ضرب میشد تا میزان مالیات تعیین شود.
  • از دیگر عواملی که محاسبه میشود مبلغ پرداختی به گمرک میباشد که مجموع عوارض کالا و حقوق گمرکی و مالیات میباشد.

معافیت مالیات بر واردات

تاایممجا شما با نحوه محاسبه مالیات بر واردات آشنا شدید اما یک سری از کالا ها معاف از مالیات بر واردات هستند و در صورتی که این کالا ها را از کشور های دیگر وارد نمایید مشمول پرداخت مالیات نیستید. کالا های معاف از مالایت بر واردات عبارتند از:

  • مواد اولیه برای چاپ و انتشارات، تولیدات فرش دستباف، تجهیزات ناوبری و تجهیزات امنیتی و دامی معاف از مالیات واردات هستند.
  • بعضی از کالا ها به صورت مشروط میتوانند معاف از مالیات واردات باشند مانند واکسن، لوازم و تجهیزات توانبخشی و درمانی. در صورتی که این کالا ها میتوانند معاف از مالیات واردات باشند که در داخل کشور نمونه ملی آن تولید نشده باشد و وزارت بهداشت این موضوع را به تایید برساند. در صورتی که نمونه داخلی محصول موجود باشد نرخ مالیات واردات این اقلام برابر با 3% میباشد.
  • کالا هایی که تحت عنوان کالاهای اهدایی برای نهااد های غیر دولتی، وزارت خانه ها و سازمان های دولتی وارد میشوند معاف از مالیات واردات هستند. تایید اهدایی بودن این کالاها باید توسط مراجع ذی صلاح به تایید برسد.

اشخاص حقوقی معاف از مالیات واردات

به طور کلی سازمان ها و شرکت هایی نیز معاف از مالیات بر واردات هستند و میتوانند بدون نگرانی کالا های مورد نیاز را وارد نمایند. به طور کلی شرکت هایی که دارای پروانه بهره برداری هستند و همچنین شرکت هایی که در مدت زمانی که فعالیت داشتند خوش حسابی خود را به اداره دارایی ثابت کرده باشند معاف از مالیات واردات هستند.

شرکت های خوش حساب در گروه های زیر طبقه بندی میشوند:

  1. شرکت هایی که ثبت نام خود را در سامانه امور مالیاتی کشور تکمیل کرده باشند.
  2. شرکت هایی که سود و زیاد مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی را به صورت سالیانه تکمیل نمایند.
  3. شرکت هایی که بدهی مالیات نداشته باشند و در زمان مقرر مالیات خود را بپردازند.

معافیت مالیات ارزش افزوده برای کالاهای وارداتی

همان طور که میدانید به کالا ها مالیات ارزش افزوده تعلق میگیرد اما برای کالا هایی که از کشور های دیگر وارد کشور میشوند در مواردی معافیت مالیاتی برای این کالاهای وارداتی انجام میشود. کالاهای وارداتی معاف از مالیات ارزش افزوده عبارتند از:

  • محصولات کشاورزی خام فرآوری نشده مانند گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگلی مانند چوب خام، محصولات گلخانه‌ای مانند سبزی‌جات، صیفی‌جات، گل و گیاه و انواع قارچ‌ها.
  •  دام زنده، خوراک دام و مواد اصلی تولید مثل دام زنده.
  • انواع بذر، نشاء، کود و سم.
  • شیر و ماست و پنیر.
  • آب برای مصارف کشاورزی.
  • آرد و نان.
  • برنج، سویا و حبوبات.
  • تخم ماکیان.
  • انواع گوشت و فرآورده‌های آن.
  • انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی خوراکی.
  • شیر خشک نوزادان.
  • تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه.
  • کاغذ باطله و خمیر کاغذ.
  • کاغذ و دفتر تحریر، کتاب، کاغذ چاپ و روزنامه.
  • انواع مجلات و نشریه.
  • کالاهای وارد شده همراه مسافر برای استفاده شخصی تا میزان مشخص شده توسط قانون امور گمرکی.
  • انواع شمش‌های طلا وارداتی و داخلی و انواع حواله‌های الکترونیکی یا کاغذی دارای پشتوانه 100 درصد طلا.
  • انواع فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن.
  • انواع دارو و واکسن‌های انسانی و دامی و همچنین لوازم مصرفی درمانی و توان‌بخشی
  • تجهیزات و اقلام دفاعی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی که فهرست آن‌ها با پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد نیروهای مسلح به‌تصویب می‌رسد.
  • دارایی‌های غیرمنقول و حواله‌ کاغذی یا الکترونیکی مبتنی بر آن‌ها.
  • رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی موضوع ‏بندهای «پ»، «ت» و «ث» ماده ‌(۱۱۹) قانون امور گمرکی‏ که ترتیبات مقرر در بندهای مذکور رعایت شده است.
ماخذ محاسبه مالیات واردات کالا

ماخذ محاسبه مالیات واردات خدمت، عبارت است از معادل ارزش ریالی مربوطه به مابه ازاء واردات خدمت مزبور.

فراراز مالیات واردات کالا با استفاده از کارت بازرگانی

یکی از راه هایی که تجار قدیم از ان استفاده میکردند برای فرار مالیاتی اجاره کارت بازرگانی بود. ان ها با اجاره کارت بازرگانی کلیه کالاهایی که برایشان سودآور بود را از کشور های خارجی وارد میکردند. به این ترتیب آن ها از پرداخت مالیات واردات فرار میکردند و بدون ان که مالیاتی بدهند میتوانستند از سود زیادی بهره مند شوند.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد مالیات بر واردات و نحوه محاسبه مالیات بر واردات را به شما توضیح دادیم. اگر سوالی در مورد این مالیات دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید و کارشناسان مالیاتی ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

مالیات بر واردات چیست؟

شرکت ها باید برای کالا هایی که از کشور های دیگر وارد کشور میکنند مالیات را بپردازند که این مالیات هم برای تامین درآمد دولت و هم جلوگیری از ورود کالا های غیرضروری و کمک به تولیدکنندگان داخلی میباشد و به آن مالیات بر واردات گفته میشود.

معافیت از مالیات بر واردات شامل چیست؟

در صورتی که شرکت واردکننده شرایط گفته شده در مقاله را دارا باشد مثلا جز شرکت های دانش بنیان باشد و یا اقلام وارداتی یکی از موارد گفته شده در مقاله باشد مشمول معافیت مالیات واردات میشود.