در این مقاله درباره ی مفاصا حساب، انواع مفاصا حساب و این که به صورت کلی مفاصا حساب چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد صحبت می کنیم. اگر این مطالب برای شما کاربردی یا حلب است، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. هرگونه سواالی که در مورد مفاصا حساب دارید میتوانید در قسمت دیدگاه ها بیان کنید تا کارشناسان بهترین شرکت حسابداری در تهران در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند و خدمات مفاصا حساب را با نازل ترین قیمت زیر نظر متخصص ترین کارشناسان ایران دریافت کنید. اگر میخواهید تخصصی ترین خدمات مفاصا حساب را دریافت کنید و سوالاتی در این زمینه دارید میتوانید با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

مفاصا حساب چیست

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که پرسیده میشود این است که معنی مفاصا حساب چیست و مفاصا حساب مالیاتی و ملک و تامین اجتماعی و خودور چه تفاوت هایی با هم دارند.

مفاصا حساب در لغت در معنای تسویه حساب می باشد. در قراردادها و موارد حقوقی مقاصا حساب به برگه ای گفته می شود که تا تاریخ مقرر در ازای رسیدگی به حساب، مبنی بر تسویه ی حساب است.

برای بیان واضح تر، می توان گفت هنگامی که قراردادی به اتمام می رسد، باید جسابرسی و تسویه ی حساب صورت بگیرد. مفاصا حساب برگه ای است که به عنوان تسویه ی حساب به کسی تحویل داده می شود که درآمد هزینه با او بوده است.

در همه ی امور قراردادی مفاصا حساب وجود دارد و به جهت صورت گرفتن امور تسویه مفاصا حساب صادر می شود.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که تلفظ صحیح مفاصا حساب چگونه است؟ مَفاصا حِساب تلفظ میشود و به معنی تسویه حساب تا تاریخ مقرر و تعیین شده میباشد.

مفاصا حساب به انگلیسی account settling میباشد که به معنی تسویه کردن حساب است و همن طور که میدانید تسویه کردن به انگلیسی Checkout میباشد که به معنی تسویه کدن میباشد.

در واقع زمانی میتوان از این اصطلاح استفاده کرد که دو طرف حساب که یا اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی هستند بر اساس قرارداد امور مقرر را انجام داده باشند.

مفاصا حساب چیست
تعریف مفاصا حساب

معنی مفاصا حساب

به نقل از فرهنگ فارسی معین، تصفیه حساب کردن . 2 – (اِ.) سندی که پس از رسیدگی به حساب شخصی یا مالیات مؤدی مبنی بر تصفیه حساب او به وی دهند. ؛ ~حساب صورت تفریغ محاسبه.

در لغت نامه ی دهخدا معنی مفاصا حساب آمده که سندی است که در تاریخ معین پس از رسیدگی حساب به عضوی که درآمد هزینه بر عهده او بوده داده می شود و پس از دریافت آن سند، دیگر از آن تاریخ به بعد رقمه ای جزو گذشته به حساب نخواهد آمد.

به زبان ساده در پاسخ به سوال معنی مفاصا حساب چیست میتوان گفت تسویه حساب بر اساس قرارداد بین طرفین قرداد است. در واقع مفاصا حساب برای شفاف سازی حساب های ملی، بیمه ای، پیمانکاری و مالیاتی صورت میگیرد که باید در تاریخ مقرر این تسویه حساب انجام شود.

انواع مفاصا حساب

تا اینجای مقاله متوجه شدید که مفاصا حساب چیست در این قسمت میخواهیم شما را با انواع مفاصا حساب آشنا کنیم. در بالا ذکر شد که تمامی قراردادها چه حقیقی و چه حقوقی مفاصا حساب دارند. مفاصا حساب انواعی دارد و از این موارد می توان به

  • مفاصا حساب ساختمان
  • مفاصا حساب مالیاتی
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب بیمه

اشاره کرد. اگر در حوزه مالیات سوالی دارید میتوانید از مشاوره مالیاتی رایگان ما بهره مند شوید. کافیست با همکاران ما تماس بگیرید تا متخصص ترین کارشناسان مالیاتی ما بهترین مشاوره را برای رفع مشکلات مالیاتی تان ارائه دهند.

انواع مفاصا حساب
انواع مفاصا حساب کدامند

مفاصا حساب بیمه

به تسویه حساب کردن با سازمان بیمه ی تامین اجتماعی مفاصا حساب بیمه می گویند و بر اساس ماده ی 37 و ماده 38 قانون تامین اجتماعی و با توجه به  مراحل درخواست تسویه حساب بیمه انجام می گیرد.

در طی فرایند مفاصا حساب بیمه ی تامین اجتماعی، نامه ی تسویه حساب بیمه تهیه و ارائه می شود. در نامه ی تسویه حساب فاکتور های مالی و گرازش هایی ذکر شده است که نشان می دهد با سازمان تامین اجتماعی تسویه شده است و در به پیمان کار جهت تسویه حساب تحویل می شود.

در ماده ی 37 آمده: تسویه حساب برای انتقال، رهن و اجاره ملک صورت می‌گیرد که انتقال دهنده باید مفاصا حساب سازمان را دریافت کرده و به گیرنده تحویل دهد.

هم چنین در ماده 38 ذکر شده: زمان بستن قرارداد، انتقال دهنده وظیفه دارد که در اتمام قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کرده وآن را به گیرنده تحویل دهد. این عملیات به معنای پایان قرار با بیمه است.

برای اطلاعات بیشتر درباره مفاصا حساب بیمه میتوانید مقاله جامع مفاصا حساب بیمه چیست ما را در این راستا مطالعه کنید و اگر سوال و ابهامی در این زمینه برای شما وجود داشت میتوانید در قسمت دیدگاه ها بیان کنید و یا با کارشناسان ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید.

مفاصا حساب مالیاتی

مفاصا حساب مالیاتی یعنی دریافت برگه تسویه بدهی مالیاتی. مودیان موظف هستند پس از ارائه صورت حساب های سود و زیان، مدارک و اظهار نامه ی مالیاتی خود را به اداره ی دارایی تحویل دهند.

سپس پس از بررسی به آن ها صورت حسابی مبنی بر بدهی مالیاتی خود دریافت می کنند که باید آن را تسویه کنند و پس از انجام، می توانند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنند.

در واقع مفاصا حساب مالیاتی پس از تایید صحت مدارک و تسویه حساب مالیاتی صادر می شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره این مورد از انواع مفاصا حساب میتوانید مقاله کامل و جامع مفاصا حساب مالیاتی بخوانید و اگر سوالی برای شما وجود داشت میتوانید با ما تماس بگیرید و یا سوال تان را در قسمت نظرات بیان کنید تا متخصص ترین کارشناسان ایران در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

مراحل دریافت مفاصا حساب مالیاتی

برای این که بتوان مفاصا حساب مالیاتی را دریافت کرد، باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. ابتدا باید اصل بدهی مالیاتی تسویه شود وگواهی پرداخت به اداره ی مالیات تحویل داده شده و در ازای آن رسید دریافت شود.
  2. پس از انجام مرحله ی بالا، باید برای دریافت واهی مفاصا حساب مالیاتی درخواست داده شود. این درخواست به صورت کتبی به اداره ی مالیات تحویل داده شود و در آن ذکر شده باشد که خواهان صادر شدن برگه قطعی مالیات هستید و هم چنین درخواست بخشودگی مالیاتی را نیز دارید. باید بدانید که فرم های مالیاتی تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی ماده 235 ق.م.م را باید تکمیل کرد.
  3. مودی مالیاتی پس از مشخص کردن و دریافت میزان بدهی و تایید صحت خلاصه ی وضعیت مالیاتی بر اساس ماده 235 قانون مالیات تا 5 روز کاری زمان دارد که بدهی مالیاتی خود را پرداخت و تسویه کند و جهت امضا به مسئول مربوطه ارائه کند. انجام دادن این بخش در بیشترین حالت نیاز به 3 روز زمان دارد تا امضای مسئول مربوطه دریافت شود.
مدارک لازم دریافت مفاصا حساب مالیاتی

برای ارائه درخواست مفاصا حساب مالیاتی ابتدا باید مودی یا شخصی که خواستار صدور مفاصا حساب مالیاتی است بای درخواست خود را به صورت کتبی بنویسد که خواهان صدور برگه مالیات قطعی میباشد.

در مرحله بعد باید فرم هایی که برای ارائه مفاصا حساب نیاز است را که تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی موضوع ماده 235 ق.م.م میباشد کامل نماید.

در مرحله بعدی باید منتظر بررسی درخواست شد تا مراحل اداری آن طی شود. بعد از گذشت مدتی میزان بدهی اعلام میشود و مودی باید بدهی تعیین شده را پرداخت کند و در مدت زمان 5 روز بعد از تسویه باید گواهی صادر شده را برای امضا به مسئول بخش مربوطه تحویل دهد.

مفاصا حساب ملک

به ازای تمام رهن و اجاره و هر گونه نقل و انتقال صورت گرفته در کشور، نیاز به پرداخت مالیات است. افراد پس از این که مالیات را بررسی ، استعلام و پرداخت کردند، می توانند مفاصا حساب مالیاتی ملک خود را تحویل بگیرند.

درصد مجاز برای خرید و فورش املاک 5 درصد می باشد که به صورت معمول درصدی که اداره دارایی برای املاک تعیین می کند از مقدار واقعی آن فرق دارد.

برای دریافت مفاصا حساب ملک نیاز به مدارک زیر است:

  1. نامه دفترخانه
  2. فتوکپی سند مالکیت
  3. سند دفترخانه
  4. مبایعه نامه دارای کد رهگیری
  5. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  6. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی خریدار
  7. گواهی پایان ساختمان
  8. صورت مجلس تفکیکی
  9. تقسیم نامه در صورت ملک مشاعی
  10. آدرس دقیق ملک مورد استعلام ، خیابان ، کوچه ، پلاک شهرداری ، به همراه کد پستی

مفاصا حساب خودرو

 مشاغلی که مربوط به خودرو هستند مشمول مالیات می شود و باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، میزان مالیات را استعلام کرده و آن را تسویه کنند و در نهایت مفاصا حساب دریافت کنند.

از مشاغل مربوط به خودرو می توان صاحبان نمایشگاه خودرو، ماشین آلات راه سازی و صنعتی، خودروهای مسافربری، خودرو های باری و هم چنین خودرو های سنگین اشاره کرد.

مفاصا حساب سهام

حالا که متوجه شدید مفاصا حساب چیست میتوانید راحت تر با تعریف مفاصا حساب سهام آشنا شوید :

امروزه مالیات اعمال شده بر نقل و انتقالات سهام، در حدود 4 درصد ارزش سهم سهام است و پرداخت این مالیات بر عهده ی فرد انتقال دهنده است که پس از پرداخت این وجه و تسویه ی کامل، گواهی مفاصا حساب مالیاتی صادر شده و تحویل می گردد. با توجه به این امر، نقل و انتقال سهام نیز مانند دیگر معاملات مشمول مالیات است.

مفاصا حساب شهرداری

مفاصا حساب شهرداری نیز برگه ای است که توسط شهرداری (در تهران توسط مناطق شهرداری) صادر می شود و در آن ذکر می شود که یک ملک هیچ گونه بدهی ای به شهرداری ندارد.

بدهی املاک به شهرداری عوارض نوسازی و پسماند است و در املاک تجاری عوارض کسب و پیشه نیز به آن افزوده می شود.

این قبض ها به صورت سالیانه توسط شهرداری ها تنظیم و برای صاحبان املاک مسکونی و تجاری صادر می شود.

مفاصا حساب شهرداری
مفاصا حساب شهرداری چیست

مفاصا حساب ارزش افزوده

مفاصا حساب ارزش افزوده برای یک مجموعه برگه ای است که در ان ذکر شده که مجموعه بدهی مالیاتی ندارد. تمامی مشمولین مالیات بر ارزش افزوده باید در پایان هر فصل با 15 روز فرجه، اظهارنامه ی مالیات بر ارزش افزوده ی خود را ارائه دهند و ان را تسویه کنند که در این صورت باید برای دریافت مفاصا حساب مالیات اقدام کنند.

اگر خیلی با ازرش افزوده آشنایی ندارید و نمیدانید مالیات

مفاصا حساب ارزش افزوده به چه چیزهایی تعلق میگیرد میتوانید مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست را مطالعه کنید.

مفاصا حساب پیمانکاری چیست

تا اینجای مقاله قطعا متوجه شدید معنی مفاصا حساب چیست و چه انواعی دارد. یکی از انواع مفاصا حساب در بخش پیمانکاری است. برای آن که بهتر متوجه مفهوم مفاصا حساب پیمانکاری شوید بهتر است کار پیمکانکاران را مورد بررسی قرار دهیم.

در قرارداد های پیکانکاری که بین پیمانکار و کارفرما منعقد میشود، پیمانکار از کارگر برای انجام خدمات استفاده میکند و در این صورت قانون کار و تامین اجتماعی مشمول کارفرما نمیشود و کارفرما موظف به بیمه کردن پیمانکار نیست.

در این صورت پیمانکار به عنوان کارفرمایان کارگران بوده و موظف به بیمه کردن پرداخت حقوق به آن ها خواهد بود.

مفاصا حساب پیمانکاری به معنی رد کردن لیست بیمه کارگران شاغل تحت نظر پیمانکار و عمل به تعهدات بیمه ای در مقابل سازمان بیمه تامین اجتماعی است.

حق بیمه برای قرارداد هایی که به صورت یپمانکاری منعقد میشود برابر با 6.6% ناخالص کارکرد میباشد.

حق بیمه برای قرارداد هایی که دارای شرایط طرح های عمرانی نیستند 15% بوده و در صورتی که تامین تجهیزات و ابزار و مصالح برعهده پیمانکار باشد این میزان به 7% کاهش پیدا میکند.

البت باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که بخشی تحت عنوان بیمه بیکاری متعلقه که 9.1% حق بیمه میباشد در مراحل صادر شدن مفاصا حساب پیمانکاری باید محاسبه شود.

سوالات درباره مفاصا حساب پیمانکاری

چه قراردادهای پیمانکاری مشمول ماده 38 میباشند؟

به طور کلی میتوان گفت کلیه قراردادهای عمرانی، غیر عمرانیمشمول این ماده قانونی میباشند.

در قراردادهای پیمانکاری برای چه تعداد از نفرات هیئت مدیره میتوان لیست کارکرد بیمه رد کرد؟

در صورتی که کارفرما تایید کرده باشد میتوان برای یک نفر از اعضای هیئت مدیره لیست بیمه را ارسال کر. در صورتیکه این شرایط رعایت نشده باشد مشمول جریمه خواهند شد.

آیا شرکت حسابداری آریا تهران در زمینه خدمات پیمانکاری مفاصا حساب بیمه مشاوره رایگان ارائه میدهد؟

در شرکت حسابداری آریا ترهان متخصص ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به شما عزیزان میباشد.

مفاصا حساب مستاجر

بر اساس ماده 54 قانون، درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد (80%) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد و نیز درمورد ماده(54­ مکرر) این قانون، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد.

  • تبصره 1– در صورتی که مستأجر جزء مشمولان تبصره(9) ماده(53) این قانون باشد، اجاره پرداختی مستأجر ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات اجاره خواهد بود.
  • تبصره 2– چنانچه براساس اسناد و مدارک مثبته معلوم شود اجاره ملک بیش از مبلغی است که مأخذ تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گرفته است، مالیات مابه­التفاوت طبق مقررات این قانون قابل مطالبه و در صورت اعتراض مودی، پرونده قابل رسیدگی در مراجع حل اختلاف موضوع این قانون خواهد بود.
  • تبصره 3– در مواردی که درآمد اجاره واقعی کمتر از درآمد تعیین شده طبق مقررات این ماده باشد و مالیات تعیین شده مورد اعتراض مودی باشد، در این صورت پرونده قابل رسیدگی در مراجع حل اختلاف مالیاتی موضوع این قانون خواهد بود.

قراردادهای مشمول مفاصا حساب

بر اساس قانون تمامی قرارداد ها اعم از حقیقی و حقوقی مشمول مفاصا حساب هستند و در واقع مفاصا حساب نشان می دهد تمامی بدهی ها تسویه شده اند.

مفاصا حساب در شرکت های پیمانکاری:

برای دریافت مفاصا حساب در شرکت های پیمانکاری، باید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا پیمانکار نامه ای از کارفرما تحت عنوان پایان کار دریافت کند که در ان مواردی مثل زمان شروع و پایان قرارداد، مبلغ ناخالص قرارداد، درصد مکانیکی و دستی کار و این که چه مواردی بر عهده ی پیمانکار و چه مواردی بر عهده ی کارفرما است ذکر شده باشد. این نامه باید به همراه درخواست مفاصا حساب به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود.
  2. در این مرحله مسئول پرونده در سازمان تامین اجتماعی طی فرآیندی مبلغ مفاصا حساب را محاسبه می کند و پس از پرداخت و تسویه ی این مبلغ، مفاسا حساب صادر می شود.

کسورات بیمه مفاصا حساب

کارفرما موظف به کسر 5 درصد از هر پرداخت و عدم پرداخت آخرین قسط ( قسط آخر نباید کمتر از 5 درصد کل قرارداد باشد) تا دریافت مفاصا حساب. در صورتی که پیمانکار درمهلت قانونی یک ساله پس از اتمام قرارداد برای گرفتن مفاصا اقدام نکند، کارفرما باید در مدت 25 روز از تاریخ ابلاغ سازمان 5 درصد سپرده و آخرین قسط را به حساب سازمان واریز کند.

اگر واریزی کارفرما باری حق بیمه ی پیمانکار کافی نباشد/ف سازمان علیه پیمانکار اقدام قانونی به عمل می آورد. در این مقاله همان طور که وعده داده شده بود، درباره ی مفاصا حساب و انواع آن صحبت شد. امید است برای شما مفید واقع شده باشد.

برای دریافت خدمات مفاصا حساب میتوانید با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید تا تخصصی ترین مشاوره در زمینه مفاصا حساب را به صورت رایگان دریافت کنید و خدمات مفاصا حساب را با مناسب ترین نرخ دریافت کنید.

امیدواریم تا انتهای مقاله به طور کامل متوجه شده باشید که مفاصا حساب چیست و چه معنا و مفهومی دارد. اگر ابهامی دراین راستا برای شما همچنان وجود دارد میتوانید در قسمت دیدگاه ها سوال تان را مطرح کنید تا متخصص ترین کارشناسان در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

از دیگر خدمات شرکت حسابداری آریا تهران آموزش حسابداری رایگان میباشد که اگر میخواهید در شاخه های مختلف حسابداری تخصص پیدا کنید و کسب درآمد کنید میتوانید با شرکت در این دوره ها و دریافت مدرک بین المللی معتبر فنی و حرفه ای به راحتی وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

سوالات متداول

مفاصا حساب چیست؟

مفاصا حساب در لغت در معنای تسویه حساب می باشد. در قراردادها و موارد حقوقی مقاصا حساب به برگه ای گفته می شود که تا تاریخ مقرر در ازای رسیدگی به حساب، مبنی بر تسویه ی حساب است.

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مفاصا حساب مالیاتی یعنی دریافت برگه تسویه بدهی مالیاتی. مودیان موظف هستند پس از ارائه صورت حساب های سود و زیان، مدارک و اظهار نامه ی مالیاتی خود را به اداره ی دارایی تحویل دهند.