پیش از این که بخواهیم سراغ توضیح مفاصا حساب بیمه برویم بهتر است ابتدا با مفهوم مفاصا حساب چیست آشنا شوید. کلمه مفاصا به تنهایی، به معنی تسویه کردن است. در واقع مفاصا حساب همان تسویه حساب است. در حقیقت مفاصا، مدرکی است که مطابق با آن در یک زمان مقرر شده به شخصی که درآمد هزینه با وی بوده است تحویل داده می شود و بعد از گرفتن مفاصا از زمان مقرر شده مبالغ گذشته دیگر مورد نظر نیستند. مفاصا حساب یا Account settling به معنی تسویه کردن یک حساب است. یعنی یک قرارداد دو طرفه تسویه شود و به پایان برسد. مفاصا حساب انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها مفاصا حساب بیمه است. برای رسیدن به پاسخ سوالاتی مانند مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست، این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. اگر سوالی در این زمینه دارید میتوانید در قسمت دیدگاه ها بیان کنید تا بهترین کارشناسان ایران در کوتاهترین زمان پاسخ شما رابدهند.

مفاصا حساب بیمه چیست

مفاصا حساب بیمه، تسویه حساب با سازمان بیمه است. مبنای این مفاصا حساب در واقع ماده های ۳۷ و ۳۸ قانون تامین اجتماعی هستند و مطابق با مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه صورت می گیرند که در ادامه به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید برای دریافت خدمات مفاصا حساب بیمه با کارشناسان ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید تا علاوه بر بهره مندی از مشاوره رایگان از تخصص بهترین کارشناسان ایران با نرخی مناسب بهره مند شوید.

مفاصا حساب بیمه چیست
تعریف مفاصا حساب بیمه
  • ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی:

تسویه حساب برای انتقال، رهن و اجاره ملک انجام می شود که انتقال دهنده وظیفه دارد مفاصا حساب سازمان را دریافت کند و به انتقال گیرنده تحویل دهد.

  • ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی:

هنگام بستن هر گونه قرارداد، انتقال دهنده وظیفه دارد که با پایان یافتن قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کند و آن را به انتقال گیرنده تحویل دهد، این عملیات به معنی خاتمه قرارداد انتقال دهنده با بیمه است.

مفاصا حساب بیمه بر عهده چه کسی است

در مفاصا حساب بیمه باید نامه تسویه حساب بیمه ارسال شود که در این نامه باید گزارش های تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی باید قرار گرفته باشد.

بعد از آن که گواهی پایان کار ارسال گردید باید اطلاعاتی مانند مدت زمان قرارداد های غیر عمرانی و عمرانی به وسیله مسئول پرونده ذکر شود.

این اطلاعات باید بر اساس مسطان مکانیکی ودستی انجام شدن کار ها و با در نظر گرفتن میزان حق بیمه بیکاری باید ثبت شود.

در سازمان بیمه پس از آن که ما به تفاوت تعیین و دریافت گردید برگه مفاصا حساب بیمه تحویل داده میشود.

مدارک مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

مدارکی که برای دریافت مفاصا حساب تامین اجتماعی نیاز دارید در زیر ذکر شده اند:

  • نامه درخواست مفاصا حساب از طرف انتقال دهنده و یا همان کارفرما که نام و نشان کارفرما در آن ذکر شده باشد.
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • اعلام موضوع قرارداد
  • اعلام مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
  • اعلام نحوه تامین مصالح
  • ارائه صورت وضعیت قطعی
  • ارائه اگهی تاسیس، اخرین اگهی تغییرات ( اشخاص حقوقی )
  • ردیف پیمان و کد کارگاهی ( دریافت آن نیازمند معرفی نامه انتقال دهنده و کپی قرارداد است. )‌
  • گواهی معرفی کارفرما
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
  • کپی کارت ملی و شناسنامه اشخاص حقیقی
  • ثبت ارزش افزوده اشخاص حقیقی
  • اساسنامه ( اشخاص حقیقی )‌
مدارک مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
مدارک مورد نیاز برای ثبت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه

برای مشاهده مفاصا حساب تامین اجتماعی باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. نامه درخواست مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی: کارفرمایان بعد از تمام شدن کار پروژه می بایست نامه درخواست مفاصا حسا بیمه را به پیمانکاران ارائه دهند که فرایند تسویه با تامین اجتماعی را طی کند. در نامه درخواست مفاصا حساب باید چگونگی تامین مصالح تعیین گردد.
  2. ارائه یک نسخه قرارداد به تامین اجتماعی: یک نسخه از قرارداد بین کارفرما و پیمانکار باید به سازمان تامین اجتماعی ارائه گردد تا کد کارگاهی در اختیار کارفرما قرار گیرد.
  3. ارسال لیست کارکنان به تامین اجتماعی: همچنین حق بیمه کارکنان نیز باید پرداخت گردد.
  4. محاسبه تامین اجتماعی: مبلغی که پیمان کار ماهیانه پرداخت کرده است توسط سازمان تامین اجتماعی محاسبه می گردد و از مبلغ نهایی کسر می گردد. در صورت وجود هر گونه مابه التفاوت پیمانکار آن را پرداخت می نماید.
  5. صدور مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی: در نهایت بعد از بررسی و تایید صحت قرارداد و پرداخت مابه التفاوت، مفاصا حساب بیمه صادر می گردد.

از دیگر خدمات ما در شرکت حسابداری آریا تهران خدمات مالیاتی ، مشاوره مالیاتی رایگان، خدمات حسابرسی و خدمات و مشاوره مالی زیر نظر بهترین کارشناسان ایران است.

نحوه محاسبه حق بیمه قرارداد ها

هر یک از انواع قرار داد دارای نرخ خاصی است. قرار داد ها به سه دسته طرح های عمرانی، طرح های غیر عمرانی و موارد خاص غیر عمرانی تقسیم می شوند که در ادامه نرخ هر یک شرح داده خواهد شد:

نرخ قرارداد های عمرانی:

  • نرخ قرارداد های مشاوره ای ۱۵.۶ درصد است که ۳.۶ ٪ از آن سهم پیمان کار و بقیه آن سهم کارفرماست.
  • نرخ قرارداد های پیمان کاری ۶.۶ ٪ است که ۱.۶ ٪ از آن سهم پیمان کار و بقیه آن سهم کارفرماست.

نرخ قرارداد های غیر عمرانی:

  • قرارداد هایی که در آن ها خدمات ارائه شده است و تهیه مصالح و قطعات بر عهده شخص پیمان کار است و به صورت مکانیکی بوده است ۷ درصد به علاوه میزان یک نهم بیمه بیکاری. در واقع ۷.۷۸ درصد.
  • قرارداد های خدماتی و دست مزدی که غیر مکانیکی و قطعات و مصالح مصرفی بر عهده کارفرما باشد نرخ محاسبه ۱۵ ٪ به اضافه یک نهم خواهد بود.
  • قرارداد هایی که به شکل درصدی مکانیکی و همین طور غیر مکانیکی انجام شوند هم قسمت مکانیکی به نرخ ۷ ٪ و قسمت غیر مکانیکی به نرخ ۱۵ ٪ محاسبه می شود.

نرخ قرارداد های خاص غیر عمرانی:

این قرارداد ها شامل موارد زیر می باشند:

  • حسابرسی
  • گازرسانی
  • فضای سبز
  • تحقیقاتی
  • خرید و فروش  

نحوه ثبت درخواست مفاصا حساب بیمه

کارفرمایان باید نامه درخواست مفاصا حساب را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند. در این نامه می بایست زمان دقیق آغاز و اتمام قرارداد ذکر شود و مطابق با صورت وضعیت هزینه ها تمام مبلغ کارکرد اعلام گردد. این که مصالح به چه نحوی تامین شده اند نیز باید در نامه درخواست ذکر گردد و همچنین آگهی تاسیس برای اشخاص حقیقی مورد نیاز است.

نحوه ثبت درخواست مفاصا حساب بیمه
آموزش ثبت درخواست مفاصا حساب بیمه

مفاصا حساب بیمه و ارتباطات تجاری

اکثر شرکت های ارائه دهنده محصول و خدمات از پیمانکاران کمک می گیرند. برون سپاری باعث افزایش بازدهی شرکت ها می شود اما قانون تامین اجتماعی و قانون کار بر جای خود باقی است. در واقع بیمه تامین اجتماعی سبب می شود کارفرما موظف به دریافت سند مفاصا حساب باشد تا حقوق پیمان کار حفظ گردد.

دریافت اینترنتی مفاصا حساب بیمه

طبق گزارشات با توجه به سیستم های اتوماسیون و الکترونیکی کردن کار ها، سامانه Eservices.tamin.ir برای دریافت مفاصا حساب بیمه راه اندازی شده است. با مراجعه به این سامانه می توانید شماره کارگاهی دریافت کرده و حساب کاربری داشته باشید. فرم های مورد نیاز برای دریافت مفاصا حساب در این سامانه موجود هستند که موجب می شوند نیازی به مراجعه حضوری به شعب مربوطه نداشته باشید.    

سوالات متداول در مورد مفاصا حساب بیمه 

مفاصا حساب بیمه چیست؟

پیمان کاران باید یک رسید را در زمان پایان قرارداد به عنوان تسویه حساب بیمه دریافت کنند. در این هنگام کارفرمایان مبلغی از قرارداد را به عنوان تسویه مفاصا حساب بیمه نزد خود نگه می دارد.

اقدامات کارفرمایان برای مفاصا حساب بیمه چیست؟

اولا باید یک نسخه از قرداد را به تامین اجتماعی محل پروژه ارائه دهند. سپس پرونده تشکیل داده و کد کارگاهی دریافت کنند و سپس لیست ماهانه ارائه کرده و حق بیمه کارکنان را پرداخت نمایند.

انواع مفاصا حساب را نام ببرید؟

تمام سازمان ها باید حساب مالیاتی خود را تسویه کنند که با توجه به موقعیت شغلی این کار متفاوت است. از انواع مفاصا حساب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مفاصا حساب بیمه
مفاصا حساب مالیاتی
مفاصا حساب نقل و انتقال سهام
مفاصا حساب دارایی آپارتمان
مفاصا حساب خودرو
مفاصا حساب املاک

قرارداد ها به چه انواعی تقسیم می شوند؟

قرار داد ها را می توان در سه دسته طراح های عمرانی، غیر عمرانی و موارد خاص غیر عمرانی طبقه بندی کرد.

کارفرما کیست و چه تعهداتی در مقابل پیمان کار دارد؟

مطابق با ماده ۶ شرایط عمومی پیمان، کافرما شخصی حقوقی است که عملیات موضوع پیمان را طبق امضا قرارداد پیمانکاری واگذار می کند. این شخص موظف است محل اجرای پروژه را به موقع به پیمانکار تحویل دهد. پیمان کار را در خصوص اهداف توجیه کند. مبالغ مربوط به پیش پرداخت را ابتدای پروژه و مبالغ مربوط به صورت وضعیت ها را به موقع پرداخت کند. تغییرات احتمالی توافقات را اعلام کند و پس از اتمام تعهدات پیمانکار پروژه را تحویل بگیرد.

پیمانکار کیست و چه تعهداتی در مقابل کارفرما دارد؟

پیمان کار شخصی حقوقی و یا حقیقی است که بر مبنای قرارداد پیمان کاری موظف است موضوع پیمان را اجرا نماید. همچنین پیمان کار وظیفه دارد عملیات را مطابق با قرار داد پیمان کاری چه به صورت شخصی و چه با استخدام کارگر اجرا کرده و موضوع پیمان و کارگران و شخص ثالث شاغل در پروژه را بیمه نماید. 

جمع بندی:

در این مقاله با مفاصا حساب بیمه و نحوه ثبت درخواست آن آشنا شدید. با این حال، نحوه محاسبه مفاصا حساب بیمه کاری پیچیده است که نیاز به دارا بودن اطلاعات مالی و حسابداری می باشد. در صورتی که در این باره سوالی داشته باشید می توانید در قسمت نظرات مطرح کرده و یا با کارشناسان ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید و از مشاوره مالیاتی رایگان بهره مند شوید.