با توجه به این که رشته ی حسابداری در سال های اخیر جز رشته های پر طرفدار محسوب می شود ، هر چه معدل شما بالا تر باشد احتمال پذیرش شما در رشته ی حسابداری بالا تر می رود. رتبه لازم برای قبولی رشته ی حسابداری نیز بسته به دانشگاه مد نظر می تواند متفاوت باشد برای مثال رتبه و معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه آزاد از حد نصاب لازم برای ورود به رشته ی حسابداری دانشگاه دولتی سطح یک، کم تر است. در این مقاله حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری فنی حرفه ای را به شما میگوییم و با تجربه کاربران در سال های متمادی به شما خواهیم گفت که در چه درس هایی باید قوی باشید تا رشته حسابداری دانشگاه های خوب و قابل قبول در ایران قبول شوید. اگر میخواهید خیلی سریع قبل از فارغ التحصیلی در این رشته وارد بازار کار شوید و از این رشته کسب درآمد داشته باشید میتوانیددر دوره آموزش حسابداری شرکت آریا تهران شرکت کنید تا با دریافت مدرک بین المللی و معتبر فنی و حرفه ای خیلی سریع به استقلال مالی برسید.

نظرات درباره رشته حسابداری در ایران

حسابداری از جمله رشته های تحصیلی و کاری محبوب در ایران محسوب می شود و در زیر نظرات برخی افراد را درباره ی این رشته می خوانیم:

نظرات درباره رشته حسابداری در ایران
نظرات رشته حسابداری در ایران و بازار کار رشته حسابداری
  • + برای موفقیت در رشته ی حسابداری نیاز به روحیه ی خستگی نا پذیر و همچنین ریسک پذیری بالا است.
  • + روی مدرک حسابداری می توان برای مهاجرت حساب کرد.
  • + می توان حسابداری را در موسسات مختلف فنی حرفه ای و در کنار رشته ی دانشگاهی ادامه داد.
  • + بازار کاری رشته ی حسابداری بسیار خوب است.
  • + من برای این که بتوانم کار های حسابداری شخصی خودم و شرکتم را انجام دهم در دوره های حسابداری شرکت کردم.
  • + کاش از اول همین رشته را انتخاب کرده بودم و حالا بعد از 25 سال نمیرفتم دنبال این رشته در دانشگاه.
  • + در ایران هر کسب و کاری نیاز به یک حسابدار داره و شما هیچ وقت بیکار نمیمونید.
  • + به نظر من هر کس در هر رشته ای نمیتونه موفق باشه به شرط آن که علاقه و پشتکار داشته باشد.
  • + این رشته مورد علاقه من بود و خدا رو شکر امروز درآمد خوبی دارم.
  • + مدرک دانشگاهی این رشته خیلی اعتبار بالایی داره اما اگر نمیخواهید چندین سال تحصیلات آکادمی را بگذرانید میتوایند در دوره های آموزش فنی و حرفه ای هم این آموزشات را یاد بگیرید و خیلی سریع وارد بازار کار بشید.
  • + ورود به این رشته از هنرستان خیلی راحت تره و شما بیشتر با مفاهیم حسابداری آشنا میشید. اگه میخواهید حتما این رشته را انتخاب کنید مثل من از رشته ریاضی وارد دانشگاه نشید.
  • + من کارشناسی ارشد حسابداری دارم و در یکی از بهترین شرکت حسابداری تهران استخدام شدم.تجربه من در این سال ها این بوده که دروس تئوری دانشگاه تاثیر زیادی در پیشرفت من نداشته و بهتر است که آدم این رشته را به صورت عملی و کاربردی یاد بگیرد. شرکت در دوره های مجتمع فنی آریا تهران برای یادگیری حسابداری شاخه های مختلف تاثیر زیادی در پیشرفت من و ورود به بازار کارم داشت.
  • + حداقل معدل برای رشته حسابداری در دانشگاه های آزاد 14 هست ولی خوشبختانه الان خیلی از علاقمندان به این رشته میتوانند حتی بدون کنکور و با شرط معدل 14 وارد دانشگاه شوند. اگر در نظر دارید که در دانشگاه های سراسری و مطرح کشور تحصیل کنید معدل بالای 17 و رتبه کنکور بالا احتمال قبولی شما را بالا میبرد.
  • + برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد ؟ مسلما ریاضی که درس اصلی حسابداری است باید در حد قابل قبولی قوی باشد. اگر توانایی تجزیه و تحلیل امور ریاضی و معادلاتی را ندارید شاید بهتر است که کمی این موارد را تقویت کنید.
  • + معدل لازم برای رشته حسابداری هنرستان 14 است و اگر از هنرستان وارد دانشگاه شوید دید بهتری نسبت به امور محاسباتی خواهید داشت. البته در دانشگاه ما کسانی که از رشته ریاضی در حسابداری قبول شده بودند در دروس تئوری نمرات بالاتری کسب میکردند اما نمرات ما که از هنرستان وارد این رشته شده بودیم در دروس عملی بالاتر بود.
  • + در رشته حسابداری قبل از فارغ التحصیلی توانایی کار با نرم افزار های کاربردی و مطرح حسابداری مزیت محسوب میشود. اگر میخواهید خیلی سریع جذب بازار کار شوید به نطر در دوره های آموزش حسابداری بازار کار شرکت کنید تا طرز کار با نرم افزار های حسابداری را یاد بگیرید.

حالا که با نظرات کاربران آشنا شدید و متوجه شدید که بیشتر شاغلان در این حوزه از کسب و کار خود راضی هستند میخواهیم در ادامه حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری فنی حرفه ای و درس هایی که باید قوی باشد تا در این رشته موفق شوید را به شما توضیح دهیم.

همچینین تستی برای شما قرار داده ایم که متوجه میشوید رشته حسابداری مناسب شماست یا نه و آیا در این رشته استعداد دارید یا نه.

معرفی رشته حسابداری در ایران

از مشاغلی که تقریبا در هر واحد صنفی به آن نیاز است حسابداری است. هر شرکتی فارغ از اندازه ی آن به حداقل به یک حسابدار برای رسیدگی به امور مالی نیاز دارد و چه بسا شرکت های بزرگ تر نیاز به تیمی از حسابدار ها دارند و همین امر نشان دهنده ی اهمیت این رشته و این شغل در زمان حال است.

اگر نمیدانید که رشته حسابداری چیست و چه ویژگی هایی دارد و برای آن که بتوانید در این رشته موفق شوید باید چه شخصیت و ویژگی هایی داشته باشید حتما مقاله حسابداری چیست را بخوانید تا آگاهانه تر این رشته را انتخاب کنید و یا آن را از لیست انتخاب های خود خط بزنید.

ایران نیز با توجه به این که کشوری در حال توسعه محسوب می شود ، نیازی روز افزون به حسابداری دارد چرا که امروزه در کشور ما هر روزه بنگاه های اقتصادی جدیدی ایجاد می شوند و یا استارت آپ های مختلفی شروع به کار می کنند که درنهایت همه ی آن ها نیاز به حسابدار برای رسیدگی به امور مختلف مالی خود هستند.

در حقیقت حسابداری به این دلیل که به بحث سود و زیان شرکت به صورت مستقیم گره خورده است ، جز یکی از مشاغل مهم در جامعه به حساب می آید.

معرفی رشته حسابداری در ایران
معرفی رشته حسابداری در ایران و جایگاه این رشته در کسب و کار ایران

انواع گرایش های رشته حسابداری در دانشگاه

رشته ی حسابداری از رشته های پر طرفدار سال های اخیر بوده است که به بررسی فرایند های مالی و اقتصادی می پردازد.

افرادی که این رشته را به عنوان آینده ی تحصیلی و شغلی خود برمی گزینند در آینده به تهیه کردن گزارش های مالی و جمع آوری و طبقه بندی کردن اطلاعات اقتصادی خواهند پرداخت.

این رشته گرایش های مختلفی دارد که در زیر به آن ها پرداخته می شود. دقت داشته باشید تا حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری فنی حرفه ای را در این گرایش ها در نظر داشته باشید.

انواع گرایش های رشته حسابداری در دانشگاه
انواع گرایش رشته حسابداری در دانشگاه ایران
حسابداری مالی

این حسابداری در واقع همان حسابداری گزارشگری محسوب می شود چرا که هدف اصلی این شاخه از حسابداری که حسابداری مالی نامیده می شود این است که صورت حساب های مالی آماده سازی شوند تا نیاز افرادی که از آن هاا استفاده می کنند بر طرف شود. حسابداری مالی در تلاش است با در نظر گرفتن اصول حسابداری به نیاز های متفاوت استفاده کنندگان درون سازمان و استفاده کنندگان بیرون سازمان از اطلاعات پاسخ دهد. افراد می توانند با استفاده از گزارش هایی مثل این در مورد انعقاد و بستن قرارداد های گوناگون ، داشتن سرمایه گذاری های متفاوت ، ارائه دادن وام و … تصمیم گیری کنند.

حسابداری مدیریت

حسابداری علمی است که محدود به مدیریت هزینه های شرکت ها به خصوص پیش از شروع کردن فرایند تولید نیست. این علم می تواند در زمینه ی فرایند بهای تمام شده ی خدمات و محصولات ، میزان تولید ، هزینه ی اجرایی شدن ، قیمت فروش خدمات و محصولات ، در نظر گرفتن مقیاس های گوناگون تولید و ظرفیت های منابع گوناگون مثل منابع انسانی و یا ماشین آلات ، مشورت های با ارزشی را در اختیار مدیران ارشد و سطح بالای شرکت ها قرار دهد. در واقع می توان گفت آن داده ای که توسط حسابداری مدیریت ارائه می شود ، پیش نیازی الزامی برای تصمیم گیری های کلان مدیران شرکت است.
در حسابداری مدیریت اطلاعات مالی و حسابداری جمع آوری شده و پس از انجام عملیات ، گزارشات در اختیار مدیران سازمان قرار میگیرد. این شاخه از حسابداری کار را برای مدیران راحت تر کرده است تا تمرکز اصلی خود را روی اهداف تخصصی سازمان بگذارند.

حسابداری صنعتی

منشا شکل گیری و تشکیل شدن این شاخه از حسابداری تحولاتی عظیمی بود که بسیاری از آن بستگی به انقلاب صنعت و گسترش صنایع مختلف داشت. اطلاع داشتن از قیمت نهایی و تمام شده ی هر محصول تولید شده ، نیازی اساسی و حیاتی برای تعیین کردن قیمت فروش و قیمت مصرف کننده و همچنین عملکرد بهینه ی شرکت است. بنابر این حسابداری صنعتی باید با تکامل شیوه های تولید و همچنین تکامل ابزار ها به سوی هزینه یابی پیشرفته حرکت کند تا بتواند هزینه ها و بهای نهایی و تمام شده ی انواع کالا ها را با دقت و شفافیت تمام مشخص کند.

حسابداری دولتی

دولت ها در سال های گذشته با در نظر گرفتن گستره ی فرآیند های مخارجی وسیع خود ، نیاز به مشاور ها و افردی دارند که بتوانند هزینه ها را در سطوح کلان اقتصادی تفکیک و مدیریت کنند. ایجاد بستر برای رشد حسابدار های دولتی می تواند به برنامه ریزی صحیح بودجه برای امور مختلف و همچنین اجرا شدن این بودجه و برنامه ریزی به صورت کاربردی و دقیق شود. در واقع گرایش حسابداری دولتی در صدد ایجاد بستری برای رشد مشاوران و متخصصین در حیطه ی مخارج دولتی است.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی یا به زبان انگلیسی (Tax Accounting) یکی از شاخه های حسابداری محسوب می شود که در آن فرد حسابدار به صورت های مالی مختلف رسیدگی نمی کند و تمرکز خود را صرفا بر روی بحث مالیات و حسابداری و حسابرسی به امور مالیاتی می گذارد.حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری فنی حرفه ای در این گرایش بالاتر از سایر گرایش هاست و باید دروس تخصصی را با نمرات بهتری پاس کرده باشید. این تخصص که به عنوان تخصصی رسمی در نظر گرفته می شود، قوانین واضحی دارد که کسب و کار ها ملزم به رعایت این قوانین حسابداری مالیاتی هستند.

حسابداری بانکی

حسابداری بانکی که یکی از زیر شاخه های رشته ی حسابداری است ، به بررسی رویه های متداول حسابداری در سیستم های بانکی و اخبار و مقالات بانکی می پردازد. در واقع اصول حسابداری بانکی بسیار به اصول اصلی حسابداری نزدیک است و صرفا به بررسی آن ها در سیستم های بانکی می پردازد.

برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد

یکی از بیشترین سوالاتی که کارآموزان از ما میپرسند این است برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد ؟

در واقع برای آن که شما بتوانید حداقل معدل برای رشته حسابداری را کسب کنید میتوانید همه دروس را در حد متوسط پاس کنید.

اما اگر میخواهید با ورود به دانشگاه کمتر درگیر پاس کردن دروس پیشنیاز باشید باید در یک سری دروس نمره های بهتری کسب کنید.

از آن جایی که حسابداری ماهیتی گره خورده با اعداد دارد ، یکی از مهم ترین پیش نیاز ها برای ورود به این رشته درس ریاضی است.

اما لازم به ذکر است تنها داشتن پیش نیاز درس ریاضی کافی نیست.

برای رشد دادن یک حسابدار موفق مطالعه درباره ی فرایند های اقتصادی بنگاه های کلان و خرد و آشنایی داشتن با روند عملکرد حسابداری نیز نیاز است.

افرادی که به این حوزه علاقه مند هستند باید علاوه بر تقویت کردن پایه های ریاضی خود ، با بازه های عملکردی حسابدار ها نیز آشنا شوند تا بتوانند توانایی ها و استعداد های خود را به آن سو سوق دهند و در راه تبدیل شدن به یک حسابدار موفق قدم بردارند.

لازم به ذکر است کار کردن مداوم با اعداد و ارقام مهمی مثل اعداد و ارقام مالی شرکت ها می تواند بسیار طاقت فرسا و غیر ممکن باشد و لازمه ی اصلی وارد شدن به این رشته علاقه است.

برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد
نمرات لازم دروس برای رشته حسابداری

یکی دیگر از نیاز های مهم افرادی که می خواهد در این رشته ادامه ی تحصیل دهند ، آشنایی با بهترین نرم افزار حسابداری و شناختن آن هاست.

با توجه به مقیاس عملکرد شرکت ها در دنیای امروزی و همچنین پیشرفت روز افزون تکنولوژی و نیاز بیش از پیش به این مقوله در زمینه های مدیریت مالی ، افراد و مجموعه های گوناگون ناگریز از استفاده از ابزار های تکنولوژی و نرم افزارهای متفاوت هستند.

به همین دلیل شناخت نرم افزار های مالی و حسابداری یکی از مهم ترین بخش ها برای ورود به عرصه ی حسابداری است.

حداقل معدل برای پذیرش رشته حسابداری

حداقل معدل برای پذیرش در رشته ی حسابداری فنی حرفه ی معدل 14 است و برای ورود به دانشگاه نیاز به شرکت کردن در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها (کنکور) است.

شما میتوانید با اخذ نمره های قابل قبول و در حد قبولی معدل 14 را کسب کنید و به راحتی به رشته حسابداری وارد شوید.

اگر میخواهید از طریق کنکور وارد دانشگاه شوید معدل تاثیر کمتری نسبت به رشته های بدون کنکور دارد.

زیرا در رشته های بدون کنکور معدل شرط اصلی و کلی برای ورود به داشنگاه است در حالی که در کنکور در سال های مختلف تاثیر معدل برای قبولی در رشته مورد نظر متفاوت و کمتر میباشد.

معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی نیز 14 میباشد ولی اگر میخواهید در دانشگاه های برتر کشور در حسابداری تحصیل کنید باید رتبه کنکور بالایی داشته باشید و هرچه معدل شما بالاتر باشد شانس قبولی شما نیز بالاتر میرود.

حداقل معدل برای پذیرش رشته حسابداری
حداقل معدل برای پذیرش رشته حسابداری دانشگاه

آیا رشته حسابداری مناسب من است

حالا که فهمیدید حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری فنی حرفه ای چقدر است و حتما خودتان را برای این رشته بر اساس معدل مناسب میدانید که تا اینجا با ما همراه بودید، میخواهیم ویژگی هایی را که یک حسابدار باید داشته باشد را به شما بگوییم تا متوجه شوید ک آیا رشته حسابداری مناسب شماست یا خیر .

یک حسابدار باید توانایی ارائه گزارش کار های خود را به خوبی داشته باشد. برای همین منظور باید تسلط بالایی براصول نگارش و ادبیات فارسی داشته باشد.

این تسلط و توانایی به ویژه در سطح های بالا تر در این حیطه مثل مدیریت مالی یا حسابرسی به کار می آید.

حسابداری برای افرادی مناسب است بتوانند برای زمان های طولانی با اعداد سر و کله بزنند و و بتوانند آن ها را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند و حساب های متفاوت را به راحتی به قالب اعداد آورده و تفکیک کنند.

افرادی که به فضا های مالی شرکت ها علاقه مند هستند و مدیریت کردن گزارش های مالی برای آن ها جذاب است و از سویی دیگر نو آوری های اقتصادی و خلاقیت دارند ، می توانند حسابدار موفقی باشند.

شرکت حسابداری آریا تهران یکی از شرکت های بزرگ در حوزه حسابداری و انجام امور مالی و مالیاتی در تهران است که شما میتوانید با شرکت در دوره های آموزش حسابداری این شرکت به یکی از بهترین حسابداران تهران تبدیل شوید.

نکته حائز اهمیت دیگری که باید قبل از انتخاب حسابداری بدانید این است که حسابداری رشته خشکی است زیرا تنها با اعداد و ارقام سر و کار دارد و باید این را در نظر داشته باشید که برای پیشرفت در این رشته باید از نظر شخصیتی انعطاف پذیر باشید.

آیا رشته حسابداری مناسب من است
توانایی لازم برای انتخاب رشته حسابداری

شرایط ادامه تحصیل حسابداری در دانشگاه های ایران

در ایران امکان دنبال کردن رشته ی حسابداری در سه مقطع کارشناسی یا لیسانس ، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس و همچنین دکترا وجود دارد.

این رشته در بیشتر دانشکاه های معتبر کشور تدریس می شود و از بین این دانشگاه ها می توان دانشگاه تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه خوارزمی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشگاه مازندران و دانشگاه بوعلی سینا همدان اشاره کرد که از بهترین دانشگاه هایی هستند که می توان در آن ها در رشته ی حسابداری تحصیل کرد.

یکی از مزایای رشته حسابداری در ایران این است که شما میتوانید قبل از فارغ التحصیلی با یاد گیری هوشمندانه نکات کاربردی خیلی راحت در این رشته پیشرفت کنید و مشغول به کار شوید.

حتی شما میتوانید با داشتن مدرک معتبر فنی و حرفه ای و کسب مهارت در این رشته بدون داشتن مدرک دانشگاهی مشغول به کار شوید.

شرایط ادامه تحصیل حسابداری در خارج از کشور

شما با داشتن مدرک معتبر از دانشگاه های برتر و با کسب معدل لازم برای رشته حسابداری میتوانید خیلی راحت برای مهاجرت در کشور های خارجی اقدام کنید.

با کسب حداقل معدل برای رشته حسابداری که 14 است میتوانید با بهترین وکلای مهاجرت مشوئرت کرده و به کشورهای خارجی که شرایط کاری خوبی برای حسابداران دارند مهاجرت کنید.

درآمد حسابداران ردر کشور های خارجی بسیار مناسب است که اگر میخواهید بهترین کشور هایی که نیاز به حسابدار دارند را به همراه حداقل حقوق حسابدار در این کشور ها بدانید میتوانید مقاله بهترین کشور برای مهاجرت حسابداران را مطالعه کنید.

آیا در رشته حسابداری استعداد دارم

اگر شما جز افرادی هستید که حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری را کسب کرده اید با پاس به سوالات زیر میتوانید متوجه شوید که در این رشته پر طرفدار استعداد دارید یا نه. با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد و با در نظر گرفتن شرایط خود ، باید بررسی کنید که

  • آیا از پایه ی قوی ریاضی و ادبیات و نگارش فارسی برخوردار هستید ؟
  • آیا علاقه مند به فضا های مالی شرکت ها هستنید و آیا در خود توانایی کار کردن مداوم با اعداد و ارقام حساس را می بینید ؟
  • آیا توانایی کار کردن با نرم افزار های حسابداری و مالی را دارید و یا می توانید ان ها را به خوبی فرا بگیرید ؟

با پاسخ دادن به چنین سوالاتی می توانید جواب خود را داشته باشید اما فراموش نکنید با علاقه و پشتکار و تلاش مداوم می توانید به اهداف خود برسید و در زمینه ی مورد علاقه ی خود موفق شوید.

اگر همچنان سوالی در ذهن شما باقی مانده میتوانید در قسمت نظرات سوالتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما یا دانشجویان این رشته شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

حداقل معدل برای رشته حسابداری چقدر است

حداقل معدلی که قبولی شما را در رشته حسابداری تضمین میکند 14 میباشد اما این که چه درس هایی باید قوی باشد تا در دانشگاه مجبور به پاس کردن پیشنیازها نباشید در این مقاله توضیح داده شده است.

معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی چقدر است

معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی در تهران باید بالای 18 باشد. همچنین رتبه داوطلب تاثیر مستقیم بیشتری در قبولی در رشته حسابداری داشنگاه دولتی دارد. حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دانشگاه دولتی در شهر های ایران به جز داشنگاه های برتر 14 میباشد.

آیا معدل برای قبولی در حسابداری در دانشگاه های برتر تاثیر دارد؟

اگر میخواهید بدون کنکور وارد دانشگاه شوید معدل تاثیر مستقیم در قبولی شما دارد و معدل های بالا تر 15 شانس بالاتری در قبولی دارند. در دانشگاه های برتر کنکور و معدل هر دو در قبولی تاثیر دارند که معدل های بالای 18 و رتبه های بالای 1000 شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه های برتر کشور دارند.