یکی از مشاغلی که در ایران بازار خوبی دارد و درامد خوبی را به خود اختصاص داده است حسابداری است. اگر هنوز برای شغل آینده خود تصمیم نگرفته اید و میخواهید شغلی را برای خود انتخاب کنید که اولا درآمد خوبی داشته باشد و ثانیا مناسب با شخصیت و خصوصیات درونی شما باشد این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله حقوق و درآمد شغل حسابداری را در ایران و خارج از کشور با هم مقایسه کرده ایم و شما را با ویژگی ها و وظایف یک حسابدار موفق و موظف آشنا کرده ایم و فهرستی از فرصت های شغلی حسابداری را در این صفحه برای شما عزیزان آورده ایم .

در صفحه زیر امکانی را فراهم کرده ایم که میتوانید با ثبت اطلاعات تان به عنوان حسابدار و یا کارآموز به سرعت وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید. در صفحه زیر لیست کارفرمایان، حسابداران جویای کار و افراد جویای کارآموزی را همراه با طلاعات تماس میتوانید مشاهده کنید.

معرفی شغل حسابداری

شرح شغل حسابداری و انواع آن موضوعی بسیار گسترده است که به طورمختصر به توضیح هرکدام می پردازیم.

با گذر زمان در بازار پول و سرمایه تحولی ایجاد شده به همین دلیل وجود یک حسابدار در تمامی کسب وکار ها به خصوص شرکت ها و مجموعه های بزرگ احساس می شود.

حسابدار فردی است که فعالیت های حسابداری را انجام می دهد. انواع حسابداری ها وجود دارد و حسابدار ها متناسب با توانایی و تخصص خود در شرکت های مختلف مشغول به کار می شوند.

 انجام فعالیت هایی مانند ثبت، کنترل و بایگانی اسناد، پیگیری امور مالیاتی، جمع آوری اطلاعات از وضیعت مالی یک مجموعه و تحویل آن ها به مدیران برای تصمیم گیری ها و . . . را به عهده دارند.

اما واضح است که حسابداری که در یک شرکت نوپا و کوچک مشغول به کار می شود نسبت به حسابداری که در یک شرکت بزرگ در حال کار کردن است وظایف ساده تر و کم تری را به عهده دارد.

معمولاً افرادی که در رشته حسابداری تجربه و مهارت کافی ندارند در ابتدا به عنوان کمک حسابدار مشغول می شوند حتی بعضاً حقوقی دریافت نمی کنند و تا زمانی به شغل خود ادامه می دهند که تجربه و مهارت کافی را کسب و ارتقای مقام به آنها تعلق بگیرد.

در مقاله حسابداری چیست به صورت مفصل تر درباره این رشته پر طرفدار و ویژگی های آن توضیح داده ایم که میتوانید با مطالعه مطالب این مقاله آگاهانه تر این رشته را برای آینده شغلی خود انتخاب کنید.

معرفی شغل حسابداری
شغل حسابداری چیست

هدف شغل حسابداری

آن جه در شغل حسابداری به عنوان هدف در نظر گرفته میشود و همه برای رسیدن به این هدف تلاش میکنند سر و سامان دادن به اعداد و ارقام مالی کسب و کار است.

در واقع هدف شغل حسابداری جمع آوری و ثبت و خلاصه کردن اطلاعات ، طبقه بندی اطلاعات و تهیه گزارش ها و صورت های مالی است.

آن چه برای حسابداران اهمیت دارد درآمد این حرفه در ایران و خارج از کشور است .درآمد شغل حسابداری متناسب با خصوصی یا دولتی بودن هر سازمان تفاوت دارد.

در سازمان های دولتی حقوق حسابداران با توجه به قانون خدمات کشور داده می شود.

اما معمولاً شرکت های خصوصی نرخ ثابتی ندارند و مواردی همچون تجربه و مهارت فرد حسابدار، آشنایی و کار با نرم افزار، داشتن مدرک و تحصیلات در میزان حقوقی که یک حسابدار دریافت می کند تاثیر دارد و به صورت توافقی میزانی بین کارفرما و کارمند در نظر گرفته می شود.

ثبت اسناد مربوط به دریافت ها  و پرداخت های مالی، هزینه و درآمد، و کنترل حساب سود و زیان، ثبت درآمدها، ارائه گزارش ها، ثبت اسناد حقوق و دستمزد، ثبت اسناد فروش، ثبت ورود و خروج کالاها از انبار و . . . برخی از وظایفی هستند که یک حسابدار بر عهده دارد.

ما با معرفی شغل و رشته حسابداری به شما کمک می کنیم تا اطلاعات لازم را از این رشته به دست آورید و در صورتی که قصد تحصیل و کار در این رشته را داشتید، قبل از ورود به بازار کار آشنایی مختصری با رشته حسابداری داشته باشید.

اگر میخواهید بهترین و معتبرترین سایت حسابداری ایران را بشناسید پیشنهاد میکنیم حتما مقاله بهترین سایت حسابداری ایران را بخوانید. در این مقاله ویژگی هایی که میتوانید از آن اعتبار سایت حسابداری را بسنجید برای شما توضیح داده ایم.

 وظایف حسابدار در شغل حسابداری

اگر جامع تر بخواهیم توضیح دهیم یک حسابدار به طور کلی 4 وظیفه در شغل حسابداری دارد :

 وظایف حسابدار در شغل حسابداری
وظایف حسابدار
وظایف عادی

فعالیت هایی مانند ثبت درآمدها، هزینه‌های شرکت، ثبت و کنترل سود و زیان ها، کسب مهارت‌های دفترداری حسابداری هزینه به صورت ابتدایی و ثبت اسناد حسابداری حقوقی و دستمزد را شمال می شود.

وظایف تکنیکی

فرآیند هایی مانند بودجه ‌بندی، حسابداری مدیریت شناسایی،‌ جمع آوری، بررسی، تجذیه و تحلیل، ارائه اطلاعات کمی و عملکردی و . . . را در بر می گیرد.

وظایف ماهرانه

شامل فعالیت های جمع آوری گزارشات، تصمیم گیری و حسابرسی می شود که انجام این کار ها بدون داشتن قدرت عمیق تجزیه و تحلیل بالا صورت نمی گیرد.

وظایف پژوهشی

مهارت ‌های طراحی سیستم و مشاوره‌ی حرفه‌ای و تحلیلی را در برمی گیرد و اصلی ترین وظیفه پژوهشی تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و گرفتن تصمیمات استراتژی در زمان ماسب برای رسیدن به اهداف مالی موردنظر صاحبان است.

کمی قبل تر همه چیز درباره شغل حسابدار برای شما توضیح داده شد. حال مهارت هایی که یک حسابدار موفق باید داشته باشد را برایتان نام می بریم :

اگر میخواهید در حسابداری موفق شوید و کسب درآمد کنید میتوانید در دوره های آموزش حسابداری شرکت حسابداری آریا تهران شرکت کنید تا با دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای به راحتی پول درآورید.

 مهارت لازم حسابدار موفق

  • داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط
  • آشنایی با همه ی انواع حسابداری و کسب تخصص بر یک یا دو شاخه از رشته حسابداری
  • آشنایی و کار با کامپیوتر، نرم افزار های حسابداری و نرم افزار های مایکروسافت آفیس (اگر نمیدانید بهترین نرم افزار حسابداری چیست میتوانید مقاله ما را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتر این شغل و حرفه را برای کسب درآمد انتخاب کنید)
  • داشتن مهارت تجزی و تحلیل اطلاعات
  • محاسبه سود و زیان شرکت ها به طور دقیق
  • آشنایی با روش های محاسبه حقوق و دستمزد
  • تسلط کامل به قوانی مالی و مالیاتی
  • ارائه راهکار برای افزایش سود و کاهش هزینه های شرکت
  • داشت فن بیان و روابط عمومی بالا
  • دقت و حواس جمع در کار
  • رازدار بودن درباره ی اطلاعات مالی یک شرکت یا سازمان
 مهارت لازم حسابدار موفق
مهارت لازم حسابدار

حداقل تحصیلات مورد نیاز برای ورود به شغل حسابداری

در ابتدا مراحل تبدیل به یک حسابدار را طی و سپس اقدام به اخذ مدرک حسابداری کنید.

و سپس با انتخاب یکی از گرایش های رشته حسابداری مانند حسابداری دولتی، عمومی یا مالی، مدیریت، صنعتی، سیستم ها، موسسات غیر انتفاعی، اجتماعی، مالیاتی، بودجه ای، حسابرسی و . . .، می توانید به کار مشغول شوید و تجربه و مهارت کسب کنید.

شرایط استخدام شدن در رشته های حسابداری سخت نیست اما بسیار مهم است که تحصیلات خود را در رشته ی حسابداری گذرانده و مدرک حسابداری را نیز دریافت کرده باشید.

برای آن که بتوانید در رشته حسابداری دانشگاه های مختلف ایران یا خارج از کشور پذیرش بگیرید لازم است که در دروس خاصی نمره قابل قبولی را کسب کنید و نمره بعضی دروس در قبول شدن این رشته تاثیر چندانی ندارد.

در مقاله حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری دروس مهم و بی اهمیت در این رشته گفته شده و میتوانید با برنامه ریزی صحیح برای انتخاب این رشته دانشگاهی تصمیم گیری کنید.

حداقل تحصیلات مورد نیاز برای ورود به شغل حسابداری
تحصیلات مورد نیاز شغل حسابداری

دوره‌ های آموزشی مورد نیاز شغل حسابدار

در دوره های حسابداری  مهارت های خوب نوشتن، توانایی رهبری، خلاقیت و مهارت های حل مسئله، تجزیه و تحلیل داده ها، بر قراری ارتباط و توانایی به کار گیری ایده های جدید آموزش داده می شود.

این مهارت ها نه تنها در زمینه شغلی بلکه در زندگی شخصی افراد هم بسیار کمک کننده هستند.

آموزش هایی به صورت عملی نیز انجام می شود و به دانش آموختگان این فرصت داده می شود تا مهارت هایی که به صورت تئوری فرا گرفتند را به صورت عملی به کار گیرند.

با آموزش های عملی دانشجویان خود را برای کار در محیط های مختلف صنعتی و تجارتی و . .  آماده می کنند.

حسابداری گرایش ها و شغل های متنوعی دارد پس برای اینکه بدانیم کدام شغل یا رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم باید شغل های رشته حسابداری را بهتر بشناسیم و با وظایف و مهارت های لازم هر کدام آشنا شویم .

به این ترتیب راحت تر یک شغل یا رشته حسابداری را انتخاب و در آن رشته یا شغل مشغول به تحصیل یا کار شویم.

فرصت های شغلی حسابداری رشته ی حسابداری بسیار گسترده و فراوان است و افراد با کمترین تا بیشترین تجربه در زمینه حسابداری می توانند در مراکز و شکرت های مختلف اقدام به کار کند بنابراین در زمینه فرصت های شغلی حسابداری کمتر نگرانی وجود دارد.

نرم افزار های مورد نیاز برای ورود به شغل حسابداری

  1. نرم افزار های آفیس به ویژه اکسل
  2. نرم‌افزار حسابداری تجاری
  3. نرم‌افزار حسابداری صفحه گسترده
  4. نرم‌افزار حسابداری سفارشی
  5. نرم‌افزار بهای تمام شده
  6. نرم‌ افزار خدمات پس از فروش
  7. نرم افزار بانکداری
  8. نرم افزار خزانه داری

اگر میخواهید این نرم افزار ها را به صورت تخصصی یاد بگیرید و به راحتی از شغل حسابداری کسب درآمد کنید میتوانید در دوره آموزش حسابداری شرکت حسابداری آریا تهران شرکت کنید.

در این دوره های آموزشی شما میتوانید مدرک بین المللی فنی و حرفه ای را دریافت کنید و از طریق توانایی های کسب شده شغلی را مناسب با ویژگی های شخصیتی خود انتخاب کنید.

نرم افزار های مورد نیاز برای ورود به شغل حسابداری
نرم افزار های شغل حسابداری

فهرستی از فرصت های شغلی حسابداری

یک حسابدار میتواند با عناوین شغلی زیر به عنوان یک حسابدار مشغول به کار شود . عناوین شغل های رشته حسابداری عبارتند از:

  • حسابدار
  • مدیر حسابداری
  • حسابدار عمومی
  • حسابدار پروژه ای
  • سرپرست حسابداران
  • تحلیلگ کسب و کار
  • مسئول حسابداری
  • حسابدار حقوق و دستمزد
  • حسابدار صنعتی
  • حسابدار انبار
  • حسابدار مالیاتی
  • حسابدار مالی
  • حسابدار دولتی
  • حسابدار بیمه
  • مدیر مالی
  • حسابرس مستقل
  • ممیز مالیاتی
  • دستیار حسابدار
مدیر مالی

مدیر مالی یک سازمان وظیفه مدیریت و برنامه ریزی و آنالیز امور مالی را بر عهده دارد. مدیر مالی باید بتواند تصمیمات مالی درستی به نفع سازمان بگیرد و گزارشات مالی را به مدیر عامل و سهامداران سازمان ارائه دهد.

حسابرس ممیزی

حسابرس ممیزی باید به مدیر ارشد مالی گزارش دهد و در بعضی مواقع نیز خود میتواند به عنوان مدیر ارشد ایفای نقش کند. از وظایف حسابرس ممیزی تهیه و ارسال اظهارنامه های مالی، بودجه شرکت و اضهارنامه مالیاتی.

تحلیلگر مالی

یک تحلیلگر مالی باید بتواند جوانب سرمایه گذاری های جدید سازمان را بررسی کرده و گزینه ای را برای سرمایه گذاری انتخاب کند که سودآوری بیشتری برای سازمان دارد.این افراد میتوانند در ادارات دولتی و یا سازمان ها و شرکت های خصوصی مشغول به کار شوند و و به آنالیز و تجزیه تحلیل داده های مالی بپردازند.

در این قسمت فهرستی از فرصت های شغلی حسابداری را برای شما قرا داده ایم تا گام مثبتی برای استخدام شدن شما در این حرفه برداشته باشیم.

استخدام حسابدار خانم در شرکت لبنیات پاژنresume.pajan@gmail.com
استخدام کارشناس حسابداری آقا شرکت صنعتی آذین سرام آریاjob1@azinceram.com
استخدام کارشناس حسابداری در شرکت کارسان پخش سیالmhd.ebr85@gmail.com
کارشناس مالیhrm98@beheshtghandil.com
استخدام رئیس حسابدارapplication@scetiran.com

شما میتوانید برای اطلعات بیشتر درباره فرصت های شغلی حسابداری با ما تماس بگیرید و برای استخدام حسابدار در شرکت حسابداری آریا تهران نیز مصاحبه دهید.

شغل حسابداری مناسب چه شخصیت هایی است

قبل تر آشنایی با شغل حسابداری به طور مختصر برایتان انجام شد و با وظایف و مهارت های یک حسابدار آشنا شدید.

  • اکنون اگر می خواهید بدانید که برای شغل حسابداری مناسب هستید می توانید به نکات زیر توجه داشته باشید:
  • یک حسابدار باید به هنگام تصمیم گیری وحل مشکلات مالیاتی، بیمه و . . . قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را داشته باشد.
  • به دلیل ارزشمند بودن زمان و سر و کار داشتن حسابداران با اعداد و ارقام به طور مداوم، حسابدار باید وقت شناس و با دقت باشد.
  • مهارت ها و آشنایی های لازم برای کار با نرم افزار های مالی و حسابداری را داشته باشد.
  • اگر به عنوان یک رئیس حسابداری یا مدیر مالی مشغول به کار است، توانایی کنترل و نظارت برحسابداران را داشته باشد.
  • توانایی سازماندهی و بررسی گزارشات مالی را داشته باشد.
  • درآمد و هزینه های شرکت و سهامداران را محفوظ نگه دارد.

درآمد شغل حسابداری

درآمد حسابدار در بخش دولتی مطابق با قوانین مدیریت خدمات کشوری است.

درآمد حسابدار در شرکت های خصوصی با توجه به سابقه کاری، مهارت ها ، سطح تحصیلات، آشنایی با نرم افزار های حسابداری و به صورت توافقی بین کارمند و کارفرما محاسبه می شود.

به طور کلی حقوق شغل حسابداری معمولاَ از یک میلیون تومان تا ده میلیون تومان و شاید بیشتر محاسبه می شود و مهارت ها، تجربه کاری و مقامی که فرد در آن زمینه مشغول به کار است در کم و زیادی حقوقی که دریافت می کند تاثیر دارد.

درآمد شغل حسابداری
حقوق شغل حسابداری

درآمد شغل حسابداری در ایران

می توان گفت تقریباً همه ی سازمان ها به یک حسابدار ساده نیاز دارند بنابرین فرصت های شغلی حسابداری در ایران بسیار زیاد است و رشته حسبداری شغلی است که کمترین آمار بیکاری را دارد.

در هر سازمانی با افزایش سابقه کاری و مهارت ها میزان حقوق و درآمد یک حسابدار افزایش پیدا می کند و اما حسابدارانی که به طور مستقل فعالیت دارند.

برای مثال مجموعه های خدمات حسابداری دارند با توجه به میزان فعالیت، کیفیت خدمات و مشتریان در آمد های مختلفی را به دست می اورند.

حسابداران بر اساس سطوح شغلی خود درآمد های متفاوتی دارند که سطح شغلی هر حسابدار بر اساس تجربه، تخصص و میزان مهارت تعیین میشود. به طور میانگین در سال 1400 و 1399 میزان درآمد شغل حسابداری در ایران از 3 الی 32 میلیون تومان بوه است.

میانگین حقوق حسابدار در ایران از 4/900/000 تومان میباشد که نوع شرکتی که در حسابدار در آن مشغول به کار است و میزان مهارت او میتواند میزان حقوق دریافتی اش را بیشتر کند.

درآمد شغل حسابداری در ایران
میانگین درآمد شغل حسابداری در ایران

درآمد شغل حسابداری در کشور های خارجی

حقوق شغل حسابداری در کشور های خارجی نیز با توجه به موارد گفته شده مانند تجربه کاری و مهارت و . . . محاسبه می شود.

به طورم مثال متوسط درآمد سالانه یک حسابدار در آمریکا 61/690 دلار و متوسط حقوق سالانه یک حسابدار در استرالیا  67/200 دلاراست.

  • متوسط درآمد حسابدار در آمریکا در سال 102/000 دلار میباشد. در صورتی که فرد مدرک حسابداری نداشته باشد متوسط درآمد او در سال 80/000 دلار خواهد بود.
  • متوسط درآمد حسابدار در اروپا برای حسابداران با مدرک 70/000 دلار میباشد و در صورتی که فرد فاقد مدرک باشد میزان درامد حسابدار در اروپا 50/000 دلار میباشد.
  • میانگین درآمد حسابداران در خاورمیانه و آفریقا برای حسابداران با مدرک 70/000 دلار و برای حسابداران بدون مدرک 50/000 دلار میباشد.

مشکلات شغل حسابداری

آسیب به ستون فقرات و گردن و  . . .  به دلیل طولانی مدت نشستن پشت میز یا مانیتور.

آسیب به چشم و پوست. ( در صورت نییا برای جلوگیری از آسیب بیشتر از عینک استفاده شود.)

ایجاد مشکلات روحی وجسمی ناشی از استرس.

گاهی از سوی دیگر افراد مسائل اخلاقی زیر پا گذاشته می شود و به حسابدارن پیشنهادهای وسوسه کننده داده شود. یک حسابدار باید توانایی رد کردن و مقابلمه در برابر این پیشنهادات را داشته باشد.

ممکن است با دقت انجام ندادن کار ها و فراموش کردن اهمیت زمان مشکلات مالی برای شرکت یا سازمان ایجاد شود و شخص حسابدار باید پاسخگوی مشکلات ایجاد شده باشد.

 وضعیت راه اندازی شغل حسابداری

به دلیل گستردگی حسابداری و بازار کار آن بسیاری از افراد و حسابداران به فکر راه اندازی شغل حسابداری می افتند.

اولین مرحله دریافت مجوز از جامعه حسابداران رسمی ایران است. سپس باید شرکت موردنظر از طریق یک شرکت سهامی خاص به ثبت برسد.

البت در مواردی دیده شده که در ثبت خدمات مالی و ثبت موسسه و شرکت حسابداری نیازی به دریافت مجوز نیست.

 وضعیت راه اندازی شغل حسابداری
شرایط راه اندازی شغل حسابداری
 معرفی شغل حسابداری برای کودکان

والدین می توانند کودکان کم سن خود را به مراکزی که شغل های گوناگون را شبیه سازی کردند ببرند و یا خودشان در خانه محیا کنند و بازیگونه فرزند خود را با حسابداری آشنا کنند.

تهیه بروشور شغل حسابداری برای کودکانی که توانایی خواندن دارند روش مناسبی است که به منظور معرفی شغل حسابداری می تواند انجام شود.

برای دریافت مشاوره رایگان جهت معرفی شغل حسابداری برای کودکان میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید تا بهترین دوره های آموزشی را متناسب با سن کودکتان به شما پیشنهاد دهند.

بازار کار رشته حسابداری 

بازار کار رشته حسابداری در ایران و خارج از کشور با یکدیگر تفاوت دارد اما به طور کلی حسابداری رشته ای است که هیچ وقت تحصیل کنندگان این رشته بیکار نمیمانند.

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در سطوح شغلی مختلفی در سازمان های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند و درآمد خوبی را کسب کنند.

بازار کار رشته حسابداری در شاخه های مختلف به شرح زیر میباشد و فارغ التحصیلان این شاخه ها میتوانند در مشاغل زیر مشغول به کار شوند :

  1. حسابدار مالی : این افراد میتوانند در همه سازمان های خصوصی و تجاری و شرکت های مختلف مشغول به کار شوند و رسیدگی به امور مالی سازمان را بر عهده بگیرند.
  2. حسابدار مالیاتی : این افراد میتوانند در ادارات دارایی کشور مشغول به کار شوند.
  3. حسابدار بیمه : فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در ادارات و سازمان های بیمه امرو حسابداری را برعهده بگیرند.
  4. حسابدار بانک : عهده دار وظایف مالی و حسابداری در شعب مختلف بانک ها و سرپرستی بانک
  5. حسابدار صنعتی : شروع به کار در واخد های تولیدی و شرکت های صنعتی.

حداقل حقوق حسابدار در تهران در سال 1400 از 4 میلیون تومان تا 32 میلیون تومان است و میزان درامد حسابداران به مهارت آن ها وسابقه کاری بستگی دارد.

اگر هنوز برای انتخاب این رشته تصمیم نگرفته اید باید این نکته را در نظر بگیرید که میزان درآمد و موفق شدن افراد در این رشته در وهله اول به علاقه فرد و پشتکار او بستگی دارد.

میزان نیاز به حسابدار در سازمان های داخل کشور روز به روز در حال افزایش است و تقریبا امروزه همه کسب و کار های بزرگ و کوچک نیاز به یک حسابدار خبره دارند.

هر چه در این رشته مهارت عملی خود را تقویت کنید بازار کار رشته حسابداری برای شما پر رونق تر خواهد بود و میزان درآمد و موفقیت تان در این حوزه بیشتر میشود.

سوالات متداول

فهرستی از فرصت های شغلی حسابداری

در این مقاله لیستی از فرصت های شغلی را برای شما قرار داده ایم که میتوانید رزومه خود را برای این سازمان ها ارسال کنید و یا از طریق مصاحبه حضوری برای استخدام در شرکت حسابداری آریا تهران اقدام کنید.

درآمد شغل حسابداری در ایران

درجه و سطح شغلی شما در سازمان ها تعیین کننده میزان درآمد شما به عنوان حسابدار است. به طور کلی میانگین درآمد حسابداران از 4 میلیون تومان به بالا میباشد. در این مقاله میانگین درآمد در کشور های مختلف را مقایسه کرده ایم.

بازار کار رشته حسابداری در ایران

آنه سبب موفقیت شما در این رشته میشود میزان پشتکار و علاقه شماست. با این وجود بازار کار این رشته در ایران روز به روز در حال پیشرفت است و امروزه تقریبا هر کسب و کاری برای رسدیگی به امور مالی و حسابداری خود نیاز به حسابدار دارد و شما میتوانید به راحتی از این راه کسب درآمد کنید.