اهمیت به کارگیری حسابداری در صورت های مالی بر کسی پوشیده نیست و در صورتی که اطلاعات حسابداری به درستی دسته بندی و ثبت نگردند میتوانند باعث بروز مشکل در صورت های مالی شوند. به این ترتیب یک سری از اطلاعات حسابداری در فرم هایی پیش نویس میشوند تا صحت اطلاعات ثبت شود که به ان ها کاربرگ گفته میشود. اگر نمیدانید کاربرگ حسابداری چیست و میخواهید با انواع کاربرگ حسابداری آشنا شوید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

اگر میخواهید اصول و تکنیک های حسابداری را به صورت رایگان یاد بگیرید و در صورت تمایل مدرک فنی حرفه ای حسابداری دریافت کرده و وارد بازار کار شده و کسب درآمد داشته باشید میتوانید به صفحه آموزش حسابداری مراجعه کنید و از فیلم های آموزشی رایگان نهایت بهره را ببرید.

کاربرگ حسابداری چیست

کاربرگ حسابداری چیست
کاربرگ حسابداری چیست

در پاسخ به سوال کاربرگ حسابداری چیست میتوان گفت کاربرگ یک فرم پیش نویس میباشد که دارای ستون هایی است که باتوجه به مواردی که قرار است در آن درج شود تعداد این ستون ها متغیر است. در ستون های این فرم پیشن نویس اطلاعات حسابداری درج میشود برای مثال نام حساب ها، اصلاحات، تزار آزمایشی اصلاح شده، میزان سود وزیان ترازنامه.

اگر نمیدانید ترازنامه چیست و شامل چه اطلاعاتی است مقاله ترازنامه چیست را مطالعه کنید.

به طور کلی میتوان گفت که کاربرگ حسابداری جز مدارک رسمی به شمار نمیرود و مانند صورت های مالی نیست و صرفا یک برگه چرک نویس است که حسابداران از آن برای بررسی مغایرت و ایراداتی که ممکن است در اطلاعات حسابداری و مستندات و مدارک ثبت شده باشد استفاده میکنند.

به همین دلیل اغلب حسابداران کاربرگ حسابداری را با مداد پر میکنند تا اگر اشتباهی در صورت های مالی وجود داشت به راحتی این ایرادات قابل اصلاح باشند.

انواع کاربرگ حسابداری

انواع کاربرگ حسابداری
انواع کاربرگ حسابداری

تا اینجای مقاله متوجه شدید که کاربرگ حسابداری چیست اما باید بدانید که این کاربرگ ها دارای انواع مختلفی هستند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاربرگ حسابداری عمومی

در کاربرگ عمومی حسابداری میتوانید برنامه ریزی امور حسابرسی را انجام دهید و اموری مانند یادداشت دوره ها، بودجه زمانی و پرسشنامه های داخل را در آن ها برنامه ریزی کنید.

  • کاربرگ حسابداری اصلی

از دیگر انواع کاربرگ حسابداری میتوان به کاربرگ اصلی اشاره کرد که جز سرفصل های اصلی صورتمالی به شمار میرود.شما میتوانید تلفیقی از هر مورد از حساب های مشابه دفترکل را در این کاربرگ ثبت کنید و در نهایت مجموع کاربرگ ها به کاربرگ نهایی انتقال داده میشود. به طور کلی کاربرگ اصلی نشان دهنده موجودی حساب های بانکی، موجودی صندوق وتنخواه گردان و وجوه نقد میباشد.

  • کاربرگ حسابداری نهایی

به این کاربرگ، کاربرگ تراز آزمایشی گفته میشود و مانند جدولی میباشد که مانده سال پیش و مانده سال جاری از حساب های مربوط به دفترکل و ستون های اصلاح پیشنهادی و تعدیلات طبقه بندی میباشد. همچنین اقلام نهایی صورت های مالی در کاربرگ حسابداری نهایی درج میگردد. به عبارتی میتوان کاربرگ حسابداری نهایی را قلب تمامی کاربرگ ها در نظر گرفت زیرا اهمیت زیادی دارد تمامی کاربرگ های پرونده مالی و کنترل و تلخیص در ان درج میگردد.

  • کاربرگ حسابداری تفصیلی

این کاربرگ میتواند جزییات یک حساب را که شامل دارایی ها و بدهی ها هست نمایش دهد.

  • کاربرگ اصلاحات پیشنهادی

این کاربرگ پیش نویسی میباشد که میتوان طبقه بندی ها را متعادل سازی کرد و میتوان اشتباهات و تخلف هایی که در صورت مالی درج شده اند را اصلاح نمود. شما میتوانید این اطلاحات را در صورت های مالی ثبت کنید و برای دفتر صاحب کار ثبت نمیشوند.

  • کاربرگ تجزیه و تحلیل

از این کاربرگ برای حسابرسی های کم گردش مانند تجهیزات و ماشین آلان مصرفی، اموال، حقوق سرمایه داران و بدهکاری های بلند مدت استفاده میشود.

  • کاربرگ محاسباتی

با استفاده از کاربرگ محاسباتی میتوان حساب های شرکت را با استفاده از مدارک مطابقت نمود. شما با استفاده زا این کاربرگ حسابداری میتوانید راستی آزمایی های داده هایی مانند مالیات حقوق و درآمد، حق بیمه کارفرما، اسناد استهلاک دارایی ها و سود سهام را انجام داد.

  • کاربرگ صورت مغایرت

همان طور که از نام این نوع کاربرگ مشخص است با استفاده از آن میتوان تمامی تضاد ها و مغایرت هایی که در حساب ها وجود دارد را بررسی نمود. از کاربرد این نوع کاربرگ حسابداری میتوان به مطابقت دادن مانده حساب های دریافتنی با تاییدیه های دریافتی مشتری و همچنین بررسی مبالغ ثبت شده در حساب ها و تطبیق آن ها با اسناد اشاره نمود. از این نوع کاربرگ حسابداری نیز میتوان برای رسیدگی به حساب هایپرداختی و دریافتنی، موجودی کالا و نقد استفاده نمود.

آموزش تهیه کاربرگ حسابداری

آموزش تهیه کاربرگ حسابداری
آموزش تهیه کاربرگ حسابداری

به طور کلی در پایان دوره های مالی از کاربرگ ها برای ارائه گزارش های مالی و اطمینان از صحت گزارش ها استفاده میشود. مسئله ای که در این میان اهمیت بالایی دارد نحوه تهیه کاربرگ حسابداری میباشد که شما باید به عنوان یک حسابدار حرفه ای با این روند آشنایی داشته باشید.

در کاربرگ حسابداری شما باید لیستی که شامل حساب ها، مانده حساب ها و اطلاعات و تنظیمات ترازنامه و حساب ها درج شود. همان طور که گفته شد تعداد ستون های کاربرگ حسابداری به اطلاعات حسابداری سازما بستگی دارد و حسابدار باید به صورت دستی اطلاعات این ستون ها را پر کند. برای مثال شما باید در ستون هایی با عناوین بدهکار و بستانکار اطلاعات مربوط به حساب ها را درج کنید و از ان اطلاعات آزمون های درستی عملکرد را انجام دهید. ستون هایی که میتوانید برای تهیه کاربرگ حسابداری از ان ها استفاده کنید و اطلاعات لازم را در آن ها درج کنید عبارتند از:

  • نام حساب

شما در این ستون باید تمامی حساب هایی که با آن ها سر و کار دارید را درج کنید که این حساب ها میتوانند دارایی ها، بدهی ها، حقوق صاحبان سهام و درآمد و هزینه ها باشد.

  • تراز آزمایشی

در این ستون میتوانید اطلاعات مربوط به موجودی حساب ها در دفترکل در ستون های بدهکار و بستانکار انتقال میابند. در واقع ستون تراز آزمایشی برای این موضوع به کار میرود که اثبات شود مجموع ستون های بدهکار و بستانکار برابر است.

  • اصلاحات

در این ستون میتوانید اصلاحاتی که در ثبت دفاتر انجام میشود را درج کنید. در واقع شما باید به همان ترتیبی که اصلاحات در دفاتر روزنامه انجام میدهید در این بخش اصلاحات را درج کنید. در این بخش نیز باید مجموع ستون مربوط به بدهکار و بستانکار برابر شود.

  • تراز آزمایشی اصلاح‌شده

در ستون تراز آزمایشی اصلاح شده شما باید مقادیری که در ستون های تراز آزمایشی و اصلاحات وجود دارند را با هم جمع کرده و در آن درج کنید. در صورتی که این مقادیر منفی و یا مثبت شوند در ستون های بدهکار و یا بستانکار درج میگردند. ر نهایت مجموع مانده حساب های این ستون در زیر درج میشود.

  • سود و زیان

در این ستون شما میتوانید سود و زیان حساب را درج کنید. شما میتوانید در قسمت مربوط به بدهکار مجموع مانده حساب های هزینه ها و در بخش بستانکار میتوانید مجموع مانده حساب های درامد ها را ثبت کنید. در صورتی که مقدار بستانکار بیشتر از بدهکار بود میتوان نتیجه گرفت که سازمن سود داشته است و در صورتی که میزان بدهکار بیشتر از بستانکار بود میتوان نتیجه گرفت سازمان زیان کرده است. در سطر آخر این ستون نیز میتوانید مجموع رقم ها را بنویسید و بدهکار و بستانکار را از هم کم کنید تا میزان سود و زیان سازمان تعیین شود.

  • ترازنامه

ستون ترازنامه آخرین ستون از کاربرگ حسابداری میباشد که اطلاعات دارایی ها و برداشت ها در بخش بدهکار ترازنامه و بدهی و سرمایه در بخش بستانکار درج میشود. در انتهای هر ستون نیز باید میزان برداشت ها و دارایی ها درج شود.

برای تهیه کاربرگ حسابداری باید دقت داشته باشید که تمامی مانده حساب ها از تراز آزمایشی اصلاح‌شده به ستون‌های سود و زیان و ترازنامه انتقال یافته باشند. در نهایت ستون های سود و زیان و ترازنامه با هم جمع میگردند و با انجام جمع میتوان بدهکار و بستانکار را تعیین نمود.

کاربرگ حسابداری در اکسل

نرم افزار اکسل از جمله نرم افزار های حسابداری میباشد که میتوان از آن برای ساخت کاربرگ در حسابداری استفاده کرد. برای آن که بتوانید اقدام به تهیه کاربرگ حسابداری در اکسل کنید باید درآمد ها و هزینه ها را به صورت روزانه در جدول ثبت نمایید.

برای آن که کاربرگ حسابداری در اکسل وارد شود شما باید نام شرکت و سال مالی را در قسمت بالای اکسل وارد نمایید و برای پر کردن ستون های کاربرگ حسابداری نیز باید مطابق آنچه در قسمت تهیه کاربرگ حسابداری گفته شد عمل کنید. دقت داشته باشید که برابر بودن بدهکار و بستانکار در هر ستون نشان دهنده درست بودن محاسبات عملکرد مالی است.

کاربرگ حسابرسی داخلی و کاربرگ حسابرسی مستقل

همان طور که در مقاله حسابرسی داخلی چیست توضیح دادیم وظایف حسابرس داخلی رسیدگی به امور مالی داخل سازمان است و کاربرگ های حسابرسی را برای مصارف داخلی شرکت مورد استفاده قرار میدهد تا از هرگونه اشتباه و مشکل در امور مالی پیشگیری کند.

وظیفه حسابرس مستقل نظارت بر کار حسابرس داخلی میباشد و کار وی را بررسی و تست میکند و میتواند از کاربرگ های حسابرس داخلی هم استفاده نماید.

برای آن که بتوان صورت های مالی را ساده تر تهیه نمود از کاربرگ های حسابداری استفاده میشود که این کار بروز خطا در محاسبات را به حداقل میرساند و دقت را افزایش میدهد.

سوالات متداول

کاربرگ حسابداری چیست؟

کاربرگ در واقع پیش نویسی میباشد که شامل ستون هایی بوده و اطلاعات مالی سازمان در آن برای جلوگیری از اشتباهات و مغایرت های مالی درج میگردد.

انواع کاربرگ حسابداری کدامند؟

کاربرگ های حسابداری انواع مختلفی دارند که در این مقاله شما را با انواع کاربرگ به همراه توضیحات مختصر آشنا کرده ایم.