در مقالات گذشته در مورد این که حسابداری چیست و شامل چه شاخه هایی است به شما توضیح دادیم. در این مقاله میخواهیم در مورد حسابداری دولتی که یکی از انواع حسابداری به شمار میرود توضیح دهیم. در این مقاله صفر تا صد حسابداری دولتی به شما توضیح داده میشود. اگر سوالی در این حوزه دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

اگر میخواهید وارد حوزه حسابداری شوید و از این راه کسب درآمد داشته باشید و تبدیل به یک حسابدار واقعی میتوانید از آموزش حسابداری ما بهره مند شوید و با دریافت مدرک فنی حرفه ای حسابداری در این حوزه اشتغال یابید.

حسابداری دولتی چیست

حسابداری دولتی چیست
حسابداری دولتی چیست

یکی از وظایفی که دولت برعهده دارد کنترل بودجه میباشد که حسابداری دولتی به این معنا میباشد که کلیه گزارش های بودجه ای و مالی مختص دستگاه های زیرمجموعه دولت جمع آوری شده و پس از ثبت و طبقه بندی، تفسیر شده و تحت گزارشی ارائه شود. به کلیه این فعالیت ها حسابداری دولتی گفته میشود.

در واقع میتوان گفت برای آن که برنامه های مدیریت بودجه به خوبی انجام شود کلیه اطلاعات مالی سازمان هایی که زیر مجموعه دولت فعالیت میکنند دریافت و طبقه بندی شده و با تحلیل و بررسی پردازش شده و تصمیم گیری های لازم در این مورد برای مدیریت بودجه اتخاذ میشود.

حسابداری دولتی به انگلیسی Governmental accounting میباشد که در واقع یک فعالیت سیستماتیک میباشد و اهداف آن مدیریت مالی بودجه و کمک به تصمیم گیری ها در این حوزه میباشد.

در صورت یکه میخواهید اطلاعات بیشتر در مورد انواع حسابداری و به طور کلی کاربرد حسابداری کسب کنید پیشنهاد میشود مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید.

اصول حسابداری دولتی چیست

اصول حسابداری دولتی چیست
اصول حسابداری دولتی چیست

در مقال اصول حسابداری شما را با پرکاربرد ترین اصولی که در حسابداری استفاده میشود آشنا کردیم اما در این مقاله میخواهیم 5 اصل مهم حسابداری دولتی را به شما توضیح دهیم.

  1. رعایت حساب‌های بودجه ای و دولتی
  2. استفاده از حساب‌های مستقل در برنامه ریزی های مالی
  3. رعایت حق تقدم قوانین و رعایت مقررات مالی هر کشور بر اصول پذیرفته شده حسابداری آن کشور
  4. تامین اعتبار در ایجاد و تعهد
  5. استفاده از مبنای نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده

از دیگر اصول مهمی که حسابداران دولتی باید در کار خود در نظر داشته باشند این است که گزارش مالی که ارائه میدهند شامل ویژگی های زیر باشد:

  • گزارش جامع باشد.

به طور کلی گزارش مالی که توسط حسابدار دولتی ارائه میشود باید تمام اطلاعات مالی را در بربگیرد. برای آن که بتوانید یک گزارش جامع ارائه دهید موظف هستید تمامی مواردی که برای زمان بندی بودجه به ان ها اشاره شده است را در گزارش خود ذکر نمایید.

در صورتی که مواردی که در گزارش خود ارائه میدهید قابلیت انتشار دارند را باید در وب سایت های دولتی منتشر کنید.

همچنین برای ان که گزارش شما اطلاعات صحیح و کاملی را ارائه دهد نیاز است اعدا به صورت واقعی درج شوند و از درج اعداد احتمالی و تخمینی خودداری کنید.

  • زمان بندی صحیحی داشته باشد.

یک حسابدار دولتی باید بتواند گزارش های مالی خود را در زمان درست و به موقع تحویل دهد زیرا بسیاری از کار های مالی برای اجرا شدن نیاز به زمان زیادی دارند و برای آن که امور مالی سازمان مختلف نشوند نیاز است گزارش ها در زمان درست ارائه شوند.

  • قابلیت استفاده بالایی داشته باشد.

به طور کلی گزارش هایی که توسط حسابدار دولتی ارائه میشود باید به قدری جامع و کامل باشد که بتوان از آن برای بودجه بندی های اینده دولت نیز استفاده نمود.

سمت شغلی حسابداری دولتی

شاید این سوال برای شما پیش امده باشد که کسی که در رشته حسابداری دولتی تحصیل میکند در چه سمت شغلی مشغول به کار میشود. در این قسمت مشاغل حسابداری دولتی را به شما معرفی میکنیم:

  • حسابدار دولت
  • مدیر مالی
  • حسابدار رسمی
  • نماینده خزانه داری

به طور کلی میتوان گفت در این حوزه میزان استخدام بالاست و در صورتی که شما بتوانید به یک حسابدار دولتی حرفه ای تبدیل شوید میتوانید کسب درآمد بالایی داشته باشید. موضوع مهمی که باید برای اشتغال در این حوزه در نظر داشته باشید این است که نوع شغل انتخابی شما به سطح مدرک تان بستگی دارد و شما باید دانش کافی در ان زمینه را داشته باشید.

آینده شغلی حسابداری دولتی

باتوجه به ان که حسابداری در ایران بازار کار خوبی دارد و در تمامی مشاغل از حسابداران کمک گرفته میشود و باتوجه به آن که سازمان هایی که زیرمجموعه دولت مشغول به کار هستند فعالیت های گسترده ای انجام میدهند برای آن که بتوان مدیریت صحیحی روی بودجه داشت بهره مندی از دانش حسابداران دولتی روز به روز رو به افزایش است.

پیش بینی میشود که تا 10 سال اینده فرصت های شغلی برای این مهارت تا 10درصد افزایش داشته باشد و به این ترتیب کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند میتوانند رشد شغلی خوبی داشته باشند و به تبع افزایش دستمزد و درآمد در این حوزه میتوانند داشته باشند.

کاربرد حسابداری دولتی

کاربرد حسابداری دولتی
کاربرد حسابداری دولتی

همان طور که در بخش حسابداری دولتی چیست به شما توضیح دادیم به طور کلی از حسابداری دولتی برای مدیریت بهتر بودجه ها به کار میرود.

در مورد کاربرد حسابداری دولتی میتوان گفت با بهره گیری از این دانش میتوان کنترل بیشتری روی بودجه ها و امور مالی داشت به این ترتیب بهتر میتوان در مورد فعالیت ها و اقداماتی که در سازمان ها انجام میشود پاسخگو بود و برنامه ریزی صحیحی در مورد امور مالی سازمان داشت.

البته برای این که بتوان به این اهداف حسابداری دولتی دست یافت ابتدا باید قوانین سازمان و دولت را در نظر گرفت و این موردی است که سازمان های زیر مجموعه دولت را به آن مکلف میکند.

به طور کلی میتوان گفت حسابداری دولتی در ایران با اهداف نیاز قانونی، نظارتی و اطلاعاتی میباد که پاسخگویی به نهاد های نظارتی بر اساس رعایت قوانین و مقررات از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاریخچه حسابداری دولتی

به طور کلی میتوان گفت پیدایش حسابداری به پیدایش حکومت ها و دولت ها برمیگردد اما به مرور زمان با پیدایش فعالیت های جدید و گسترده شدن امور و فعالیت دولت نیاز به بخشی که بتواند بودجه و برنامه ریزی مالی دولت را سامان دهد اهمیت زیادی پیدا کرد.

برای کنترل هزینه های دولت در اواخر قرن 19 میلادی تفکری به وجود آمد که به پیدایش حسابداری دولتی انجامید. در این زمان دولت مکلف شده بودند هزینه هایی که به صورت سالانه مکلف به پرداخت ان شده بودند را محاسبه و مدیریت کنند. به این ترتیب با استفاده از این سیستم حسابداری حسابداری دولتی به تکامل رسید.

اهداف حسابداری دولتی چیست

به طور کلی شما با کاربرد و تعریف حسابداری دولتی آشنا شدید اما در این قسمت میخواهیم اهداف حسابداری دولتی را به شما توضیح دهیم. اهداف حسابداری دولتی را در قسمت زیر معرفی کرده ایم:

  • ایجا یک سیستم کارآمد برای مدیریت و کنترل درآمد ها و دریافتی های دولت
  • کنترل امور مالی و فعالیت کارکنان در بخش مالی
  • بهره گیری از روش های مختلف برای مدیریت اموال دولتی
  • کنترل طرح ها و فعالیت های دولتی
  • کنترل هزینه های جاری و دولتی
  • قابلیت استناد شدن کلیه اطلاعات مالی

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد حسابداری دولتی چیست و چه اصول و کاربردی دارد به شما توضیح داده شد. در صورتی که سوالی در این حوزه دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند. شما میتوانید برای یادگیری اکسل که یکی از ملزومات مهارت های حسابداران است به صفحه آموزش اکسل مراجعه کنید و با مشاهده فیلم های آموزشی رایگان برای ورود به بازار کار و کسب درامد امادگی لازم را کسب کنید.

سوالات متداول

حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری دولتی یکی از شاخه های حسابداری میباشد که برای کنترل بودجه دولت در سازمان های زیر مجموعه دولتی مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد حسابداری دولتی چیست؟

کاربرد حسابداری دولتی برای تصمیم گیری در مورد بودجه و مدیریت امور مالی و بودجه ای سازمان های زیرمجموعه دولت میباشد.