عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ برای خروج از کشور چقدر باید عوارض بدهیم و به چه سازمانی؟ این ها سوالات پرتکراری هستند که برای افراد مطرح میشود و شهروندان میخواهند از هزینه مسافرت خروج از کشور خود با این هزینه های جانبی اطلاع یابند. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد عوارض خروج از کشور 1401 و نرخ عوارض خروج از کشور برای ایرانیان و افراد مقیم خارج از کشور را به شما توضیح دهیم. اگر سوالی در هر بخش داشتید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

اگر برای انجام امور مالی خود سوالی داشتید میتوانید به صفحه خدمات مالی شرکت حسابداری آریا تهران مراجعه کنید و از مشاوره رایگان برترین کارشناسان مالی بهره مند شوید.

عوارض خروج از کشور 1401

عوارض خروج از کشور 1401
عوارض خروج از کشور 1401

اگر شما تا به حال برای تفریح و یا کار قصد سفر به کشور های خارجی را داشته با مبحث عوارض خروج از کشور تا حدودی آشنایی دارید اما مسئله که برای مسافران به کشور های خارجی مطرح میشود این است که عوارض خروج از کشور 1401 چقدر است و این عوارض باید به چه ارگانی پرداخت شود. علت پرداخت عوارض خروج از کشور چیست؟

به طور کلی برای سفرهای خارج از کشور عوارض خروج از کشور در نظر گرفته میشود که باتوجه به آن که فرد دفعه اول و یا چندمین دفعه خروج از کشور اوست این عوارض متغیر میباشد.

عوارض خروج از کشور 1401 برای کسانی که بار اول سفر های عادی در سال شان را تجربه میکنند باید مبلغ 400 هزار تومان به عنوان مالیات خروج از کشور پرداخت کنند.

برای کسانی که بار دوم سفر های عادی خارج از کشور خود را در سال تجربه میکنند مبلغ 600 هزار تومان به عنوان عوارض خروج از کشور سال 1401 در نظر گرفته شده است.

کسانی که دفعه سوم سفر خارج از کشور عادی خود را در سال تجربه میکنند باید برای عوارض خروج از کشور سال 1401 مبلغ 800 هزار تومان پرداخت کنند.

بر اساس قانون عوارض خروج از کشور برای سفر های حج تمتع 132 هزار تومان و برای حج عمره 198 و 264 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در مورد عوارض خروج از کشور باید این نکته را به عرض تان برسانیم که نوزادان نیز مشمول عوارض خروج از کشور میشوند و باید برای پرداخت عوارض نوزادان نیز اقدام نمود.

معافیت عوارض خروج از کشور

معافیت عوارض خروج از کشور
معافیت عوارض خروج از کشور

همان طور که گفته شد افرادی که اقدام به سفر خارج از کشور میکنند باید برای سفر های خود عوارض خروج از کشور پرداخت نمایند اما در مواردی معافیت عوارض خروج از کشور مطرح میشود. موارد معاف از عوارض خروج از کشور عبارت است از:

  • افرادی که به دلیل شغل شان باید مدام در سفر باشند مانند خدمه پرواز و کسانی که در کشتی مشغول به کار هستند معاف از مالیات خروج از کشور هستند زیرا در غیر این صورت بخش زیادی از درآمد آن ها صرف عوارض خروج از کشور میشد.
  • افراد سیاسی کشور معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.
  • افرادی که به واسطه بیماری و شرایط جسمانی شان مجوز درمان در کشور های خارجی را دارند مانند جانبازان.
  • کسانی که کقیم کشور های خارجی هستند و دارای ویزای کاری میباشند.
  • افرادی که در زمان اربعین به دلیل راهپیمایی اربعین و مراسمات مذهبی قصد ورود به کشور عراق را داشته باشند.
  • افرادی که ویزای تحصیلی دارند و یا قصد ادامه تحصیل در کشور های خارجی را ددارنداز پرداخت عوارض خروج از کشور معاف میباشند. افرادی که ویزای تحصیلی دارند در صورتی که در مدت کمتر از 3 ماهی که وارد کشور شده اند قصد خروج از کشور را داشته باشند مشمول شرایط معافیت نمیشوند و باید عوارض را پرداخت نمایند.
  • برای افرادی که در مناطق مرز نشین سکونت دارند و قصد زیارت عتبات را داشته باشند عوارض خروج از کشور برای آن ها یک بار در سال محاسبه میشود و برای هر سفر نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

نرخ عوارض خروج از کشور

در مورد نرخ عوارض خروج از کشور باید به شما بگوییم در مورد سفر های اول و دوم و سوم به کشور های خارجی عوارض متغیر میباشد و افراد با توجه به شرایطی که در بخش معافیت عوارض خروج از کشور گفته شد باید نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

نرخ عوارض خروج از کشور به صورت زیر میباشد:

نوع مسافرنوع مرزسفر اولسفر دومسفر سوم
مسافر عادیزمینی – هوایی -دریایی400,000600,000800,000
مسافر عادیحج تمتع و عمره132,000198,000264,000
زائرین عتبات عالیاتهوایی37,50045,00045,000
زائرین عتبات عالیاتزمینی و دریایی12,50015,00015,000
مرز نشینانهوایی75,000600,000800,000
مرز نشینانزمینی و دریایی25,000600,000800,000
ورزشکاران تیم ملیتمام مرزها264,000264,000264,000

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

از روش های مختلفی میتوانید برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنید. سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور سامانه سداد میباشد. به طور کلی سامانه سداد مربوط به سازمان های امور مالیات کشور و بانک ملی میباشد و شما میتوانید از طریق آن اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور نمایید.

شما حتی میتوانید از طریق اپلیکیشن سداد که برای گوشی های اندروید و IOS طراحی شده است اقدام به پرداخت عوارض نمایید.

نحوه پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور

پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور بهترین گزینه برای جلوگیری از رفت و آمد و کاهش هزینه های بابت این موضوع میباشد و شما میتوانید با پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور در کمتر از چند دقیقه عوارض را پرداخت کرده و در زمان خود صرفه جویی کنید.

برای پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور شما میتوانید از طریق اپلیکیشن ایوا اقدام نمایید ککه قابل دانلود است و میتوانید در گوشی همراه خود اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور نمایید.

از دیگر روش های پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور استفاده از پیام رسان بله میباشد. در این پیام رسان امکانی فراهم شده که میتوانید با انتخاب پرداخت عوارض این هزینه را پرداخت نمایید.

عوارض خروج از کشور چیست

تا اینجای مقاله با عوارض خروج از کشور 1401 آشنا شدید اما سوالی که مطرح میشود این است که به طور کلی عوارض خروج از کشور چیست و به چه منظوری دریافت میشود؟

عوارض خروج از کشور به عنوان مبلغی تعریف میشود که کلیه افرادی که از کشور خارج میشوند باید آن را بپردازند و این عوارض برای همه افراد به جز کسانی که مشمول معافیت عوارض خروج ا زکشور هستند و حتی افراد زیر دو سال محاسبه میگردد.

همان طور که میدانید عوارض به عنوان مبلغی میباشد که به شهرداری ها پرداخت میگردد و این عوارض نیز تا بهمن 1398 به حساب شهرداری واریز میشد اما بعد از این تاریخ عنوان آن به مالیات خروج از کشور تغییر یافت و این هزینه به حساب دولت پرداخت گردید.

به این ترتیب این مالیات نیز مانند سایر مالیات ها مبلغی میباشد که شهروندان باید برای دولت پرداخت کنند تا بتوانند از خدمات شهروندی استفاده نمایند.

اگر برای پرداخت انواع مالیات سوال دارید و میخواهید بهترین راه قانونی را پیدا کنید که عوارض کمتری بپردازید میتوانید به صفحه مشاوره مالیاتی مراجعه کنید و از نظر برترین کارشناسان مالیاتی به صورت رایگان بهره مند شوید.

عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج

عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج
عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج

عوارض خروج از کشور برای کسانی که اقامت خارج از کشور را دارند در صورتی که گذرنامه سیاسی و یا خدمت داشته باشند و یا در صورتی که از طریق وزارت کار و امور اجتماعی ویزا کاری دریافت کرده باشند معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.

عوارض خروج از کشور برای ترکیه سال ۱۴۰۰

به طور کلی بر اساس آنچه گفته شد عوارض خروج از کشور برای ترکیه سال ۱۴۰۰ و عوارض خروج از کشور برای ترکیه سال 1401 تفاوتی به ان چه در جدول قسمت های بالا به آن اشاره کردیم ندارد و همه افراد باید برای اولین مسافرت عادی خود به ترکیه 400 هزار تومان و برای دومین مسافرت به ترکیه 600 هزار تومان و برای سومین مسافرت به ترکیه 800 هزار تومان عوارض پرداخت نمایند.

عوارض خروج از کشور برای عراق۱۴۰۱

بر اسا مصوبات دولت کلیه کسانی که برای اربعین از کشور خارج میشوند و وارد خاک کشور عراق میگردند معاف از پرداخت عوارض هستند و نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور توسط آن ها نیست.

به این ترتیب عوارض خروج از کشور اربعین صفر در نظر گرفته میشود و کسانی که در این ایام اقدام به خروج از ککشور برای کشور عراق به صورت زمینی و هوایی کنند معاف از پرداخا مالیات خروج از کشور هستند.

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۰

در سال 1400 نیز نرخ عوارض خروج از کشور 1400 تعیین گردید که بر این اساس مسافران باید برای مرتبه اول و دوم و سوم عوارض مختلفی را پرداخت نمایند. جدول عوارض خروج از کشور ۱۴۰۰ به صورت زیر میباشد:

مسافران حج تمتع و عمرهمسافران عادیمبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰
۱۳۲ هزار تومان۴۰۰ هزار تومانمرتبه اول
۱۹۸ هزار تومان۶۰۰ هزار تومانمرتبه دوم
۲۶۴ هزار تومان۸۰۰ هزار تومانمرتبه سوم به بعد

عوارض خروج از کشور کودکان

همان طور که گفته شد عوارض خروج از کشور مشمول کودکان و نوزادان نیز میشود و همه افراد در هر سنی باید عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایند. به طور کلی میتوان گفت این عوارض خروج از کشور به ازای کارت های پرواز و کدملی افراد تعیین میشود.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد عوارض خروج از کشور 1401 و 1400 برای بزرگسالان و کودکان توضیح داده شده است و همه افراد میتوانند بر اساس مصوبات اقدام به پرداخت عوارض نمایند. همچنین در این مقاله معافیت خروج از کشور نیز بیان شده و میتوانید موارد مشمول معافیت خروج از کشور را مشاهده نمایید. اگر سوالی در مورد عوارض خروج از کشور دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در موسسه حسابداری آریا تهران پاسخ شما را در اسرع وقت بدهند.

سوالات متداول

نرخ عوارض خروج از کشور 1401 چقدر است؟

در این مقاله تمام نرخ ها با تبصره های مربوط به آن ذکر شده ولی به طور کلی برای اولین مسافرت عادی خروج از کشور 400 هزار تومان، برای دومین مسافرت 600 هزار تومان و برای سومین مسافرت 800 هزار تومان در نظر گرفته میشود. معافیت ها و مواردی که باید کمتر از این مبلغ را پرداخت نمایند در مقاله ذکر شده است.

عوارض خروج از کشور چیست؟

به طور کلی همه افراد حتی نوزادان به ازای کارت پرواز و کد ملی باید عوارض خروج از کشور را بپردازند که یک نوع مالیات به حساب میاید و همه شهروندان باید برای استفاده از خدمات شهورندی این مالیات خروج از کشور را پرداخت نمایند.