یکی از کار هایی که شرکت ها باید انجام دهند این است که میزان سرمایه های خود را برای سهامداران شفاف سازی کنند و تلاش کنند آن ها برای نحوه نگهداری و استفاده از این دارایی ها مطلع کنند. در این شرایط تجدید ارزیابی مطرح میشود. اگر نمیدانید تجدید ارزیابی چیست و کاربرد تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها چیست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

اگر در مورد مسائل مالی سازمان و شرکت خود سوالی دارید و میخواهید از بهترین کارشناسان مالی کمک و مشاوره رایگان تخصصی دریافت کنید میتوانید به صفحه مشاور مالی مراجعه کرده و بهترین مشاوره تخصصی را دریافت کنید.

تجدید ارزیابی چیست

تجدید ارزیابی چیست
تجدید ارزیابی چیست

سازمان ها، شرکت ها ، کارخانه ها و تولیدی ها باید مدام شرمایه و دارایی های نقدی و غیر نقدی خود را به روز کنند و اطلاعات دقیقی از آن در اختیار سرمایه داران و سهامداران مجموعه قرار دهند تا آن ها بتوانند راحت تر در مورد امور مالی اختیارات مجموعه تصمیم گیری کنند.

به روز رسانی کلیه دارایی های مجموعه کاری تجدید ارزیابی نامیده میشود و اهمیت زیادی در امور مالی سازمان دارد. با تجدید ارزیابی دارایی های شرکت میتوان تصمیمات هوشمندانه تری برای دارایی های مجموعه اتخاذ کرد. به طور کلی تجدید ارزیابی دارایی ها به معنی به روز کردن کلیه دارایی های استهلاک پذیر و استهلاک ناپذیر میباشد.

دارایی های استهلاک پذیر شامل دارایی هایی است که بع از مدتی احتمال تخریب آن ها وجود دارد مانند ساختمان و ماشین آلات و دارایی های استهلاک ناپذیر شامل دارایی هایی مانند زمین و سرمایه گذاری ها میباشد.

زمانی که یک شرکت تاسیس میگردد لیست دارایی های آن به صورت دفتری در صورت های مالی سازمان ثبت میگردد. هر ساله باتوجه به ان که اکثر دارایی ها استهلاک پذیر هستند باید به روز رسانی شوند تا میزان افت و خیر دارایی هایی سازمان ثبت شده و سود و زیان ماالی سازمان تعیین گردد.

اهمیت تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها

ضرورت انجام تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها را زمانی متوجه میشوید که شرایط اقتصادی و تحریم ها را در ایران بررسی میکنید و متوجه میشوید که سرمایه ها و دارایی های مجموعه دیگر به اندازه زمان راه اندازی و تاسیس مجموعه نیست و افت و خیز داشته است.

به این ترتیب شرکت ها و سازمان ها برای ادامه فعالیت های اقتصادی خود باید بتوانند همراه با رشد تورم و شرایط اقتصادی جامعه دید اگاهانه ای نسبت به دارایی های مجموعه خود داشته باشند تا بتوانند سرمایه گذاری های سودآوری داشته باشند.

در کشور ایران باتوجه به تحریم ها و تورم ها باید میزان دارایی های شرکت هر 5 سال یکبار تجدید ارزیابی شوند تا چرخه تولید در کشور متوقف و نابود نشود.

یکی از دلایل اهمیت تجدید ارزیابی دارایی های شرکت این است که در صورتی که در تجدید ارزیابی با رعایت قوانین افزایش سرمایه اتفاق افتاده باشد سازمان معاف از مالیات خواهد بود.

به این ترتیب سازمان ها و شرکت ها باید به صورت کاملا واضع و ضفاف صورت های مالی خود را ارائه دهند تا میزان افزایش و یا کاهش سرمایه آن ها تعیین شده و میزان معافیت از مالیات آن ها تعیین گردد.

اگر درگیر مسائل مالیاتی هستید و میخواهید با بهره گیری از مصوبات جدید قوانین مالیاتی کمترین مالیات را بپردازید میتوانید از تخصص برترین کارشناسان مالیاتی کشور با مراجعه به صفحه مشاوره مالیاتی به صورت رایگان بهره مند شوید.

مالیات در تجدید ارزیابی چیست

مالیات در تجدید ارزیابی چیست
مالیات در تجدید ارزیابی چیست

زمانی که دارایی های سازمان به روز رسانی میشود باید بر اساس آن که سرمایه و دارایی های مجموعه بر چه اساسی کسب شده اند مالیات آن ها نیز بررسی گردد.

یکی از دلایلی که افراد را از تجدید ارزیابی دارایی های شرکت منع میکند مشمولیت مالیات میباشد اما باید بدانید مازاد دارایی که از تجدید ارزیابی حاصل میشود مشمول مالیات نمیشود.

به طور کلی تجدید ارزیابی دارایی های سازمان با نظر کارشناس انجام میشود و ارزش روز سرمایه به صورت عددی ثبت میگردد. به این ترتیب در دفتر دارایی ها در بخش دارایی ها بدهکار و در بخش مازاد تجدید ارزیابی ها بستانکار خواهید شد.

در تجدید ارزیابی دارایی ها مازادی تعیین میشود که مربوط به حقوق صاحبان سرمایه سازمان میباشد و این مبلغ مشمول مالیات میشود که میزان آن نیز نرخ 25درصد خواهد بود.

تجدید ارزیابی میتواند بر گزارشگری مالی بر دارایی هایی مانند ماشین آلات و ساختمان که جز دارایی های استهلاک پذیر هستند به صورت قابل توجه تاثیر بگذارد.

در این محاسبات باید دارایی های مستهلک به صورتی که هر سال افزایش استهلاک داشته اند سالانه تجدید ارزیابی شوند. باید دقت داشت که میبایست به همین میزان از مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها کسر نمود تا در نهایت تحت عنوان سود انباشته منعکس گردد.

به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که تجدید ارزیابی بر سود و زیان اثر صفر خواهد داشت و در صورتی که سازمان دارای دارایی های استهلاک پذیر نباشد در ترازنامه سود و زیان مجموعه تاثیری نخواهد داشت و میتواند منجر به سرمایه گذاری های بلند مدت گردد.

اگر برای انجام امور مالیاتی خود سوالی دارید و یا میخواهید از کمک برترین کارشناسان مالیاتی بهره مند شوید میتوانید به صفحه خدمات مالیاتی مراجعه کنید و با بهترین کارشناسان مالیاتی ارتباط برقرار کنید.

نکات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها

  • بر اساس قانون مالیات های مستقیم تمام دارایی های بلند مدت سازمان باید بر اساس فرمولی که ارائه شده است مستهلک شوند و باید دقت داشت که بر اساس فرمول های مجزایی که برای دارایی های مختتلف ارائه شده است این عمل انجام شود. استهلاک دارایی ها در بخش هزینه های ناشی از درآمد ایجاد میشود و از درآمد های شرکت در آن سال کسر میگردد.
  • بر اساس قانون تجارت تمامی شرکت هایی که مقددار زیان انباشته آن ها بیشتر از نصف سرمایه آن ها باشد باید در اسرع وقت مجمع فوق العاده برای انحلال شرکت تشکیل دهند و در مورد این موضع تصمیم گیری کنند. ر صورتی که تصمیم به ادامه فععالیت گرفته شود باید اقدام به افزایش سرمایه نمود تا از مشمولیت این ماده قانونی خارج گردند. در این گونه موارد سازمان مجبور است برای افزایش سرمایه از بخش مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای خارج شدن از ماده 141 قانون تجارت کمک بگیرد.
  • در صورتی که هیچ مصوبه ای برای حمایت از شرکت و سرمایه های آن وجود نداشته باشد بر اساس قانون مالیات های مستقیم در صورتی که شرکت برای افزایش سرمایه قصد استفاده از تجدید ارزیابی داشته باشد باید 25٪ افزایشی که در بخش دارایی مزبور رخ میدهد را به عنوان مالیات پرداخت نماید. در صورتی که این دارایی ها در تملک شرکت باشند باید هر 5 سال یکبار تجدید ارزیابی انجام شود تا زمانی که دارایی تجدید ارزیابی به فروش برسد.
  • باتوه به موارد ذکر شده برای حمایت از شرکت ها دولت مصوبه ای را به صتویب رسانده است که بر اساس ماده 141 در صورتی که شرکتی در طول سال مالی آینده مشمول ماده 141 شود و از ممازاد تجدید ارزیابی اقدام به افزایش سرمایه نماید معاف از محل خواهد بود و در روند یک فرآیند با این افزایش سرمایه هیچ گونه پولی وارد شرکت نمیشود.
  • به طور کلی بیشتر بنگاه های اقتصادی و شرکت ها از این طریق اقدام به افزایش سرمایه میکنند و با انجام اقدامات اصلاحی اقدام به افزایش سرمایه و کاهش و یا حذف سود انباشته خود میکنند.

تجدید ارزیابی از دید سرمایه‌گذاران

تجدید ارزیابی از دید سرمایه‌گذاران
تجدید ارزیابی از دید سرمایه‌گذاران

بر اساس تجربیات در افزایش سرمایه از بخش مازاد تجدید ارزیابی های شرکت مشاهده شده که سهامداران از این کار استقبال زیادی کرده اند و از زمان یکه این طرح برای افزایش سرمایه مطرح شده رشد های چند درصدی را نصیب سرمایه گذاران کرده است.

بر اساس این تجربیات این موضوع یک مسئله روانی است و میتوان گفت که با بزرگ تر شدن سرمایه ها و دارایی های شرکت سرمایه گذاران انتظار دارند که سهم ان ها نیز رشد داشته باشد.

در صورتی که با افزایش سرمایه تفاوت قیمت سهم با ارزش دفتری آن تفاوت زیادی پیدا میکند و همین امر باعث میشود تا قبل از آن که مجمع برگزار شود قیمت سهام رشد چشمگیری داشته باشد.

در صورتی که شرکت بتواند در اثر ممعاملاتی میزان زیان انباشته را صفر کند و یا آن را به هر طریقی به سود انباشته تبدیل کند سهم آن شرکت رشد دو برابری خواهد داشت.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سود و زیان انباشته مقاله سود و زیان انباشته را مطالعه کنید.

انواع مدل تجدید ارزیابی

به طور کلی میتوان گفت تجدید ارزیابی به دو دسته تقسیم میشود:

  1. تجدید ارزیابی مثبت
  2. تجدید ارزیابی منفی

به طوور کلی میتوان گفت تجدید ارزیابی مثبت مربوط به زمانی میشود که ارزش دارایی تنظیم میگردد و این مقدار نباید به عنوان درآمد ثبت شود. به عبارتی این سود باید به یک حساب برگشت داده شود.

حساب های این مدلی شامل تمامی تجدید ارزیابی های مثبت دارایی های سازمان تا زمانی که این دارایی ها فروخته شوند میشود.

در این موارد شما باید اطلاعات جامعی در مورد این که تجدید ارزیابی چیست داشته باشید و این موضوع را بدانید که زمانی که ارزش دارایی کاهش میابد ضرر باید با هر مازاد تجدید ارزیابی به صورت برابر حذف شود.

در این حالت در صورتی که مازاد وجود نداشته باشد و یا ضرر بیشتر از مازاد باشد تفاوت مقادیر باید به عنوان ضرر گزارش گردد.

جمعبندی

در این مقاله به صورت کامل 0 تا 100 تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها را بررسی کردیم و به طور کامل توضیح دادیم که تجدید ارزیابی چیست. اگر سوالی در هر بخش از مقاله تجدید ارزیابی چیست دارید میتوانید در قسمت نطرات مطرح کنید تا اساتید و کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

تجدید ارزیابی چیست؟

دارایی ها و سرمایه های سازمان باید هر چند مدت یک بار به روز شوند تا معین گردد مجموعه چه میزان دارایی دارد و با توجه به شرایط اقتصادی چگونه باید برای افزایش سرمایه و بهبود سهم سرمایه داران چه اقداماتی باید انجام دهد.

اهمیت تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها در چیست؟

یک شرکت باید میزان دارایی های مستهلک خود را به روز رسانی کند و با توجه به میزان دارایی های خود برای افزایش سرمایه اقدام کند. شرکت میتواند در شرایطی از مازاد تجدید ارزیابی ها برای افزایش سرمایه خود استفاده کند که در مقاله به صورت جامع بیان شده است.