همان طور که می دانید تمام شرکت ها و اشخاص حقوقی برای آن که هر نوع فعالیت اقتصادی داشته باشند نیاز به کد اقتصادی دارند اما کد مالیاتی زمانی مورد نیاز است که فرد برای دادن مالیات شناسایی شود. مثلا هنگام گرفتن یک دستگاه الکترونیکی از بانک این کد مورد نیاز می باشد. دریافت کد مالیاتی در واقع برای جلوگیری از فرار افراد از پرداخت مالیات و همین طور جلوگیری از پولشویی صادر می شود. رای اخذ کد مالیاتی راه های ساده ای وجود دارد که ما در این مقاله شما را با ان ها اشنا خواهیم کرد. در مقاله قبلی درباره انواع مالیات در ایران بحث کردیم که پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید تا بیشتر با مباحث این حوزه آشنا شوید.

کد اقتصادی چیست

امروزه برای دریافت کد مالیاتی باید پرونده مالیاتی داشته باشید و این کد از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی به شما داده خواهد شد و دیگر نیازی به حضور در سازمان را ندارید.

کد اقتصادی ظاهرا از ۱۲ عدد تشکیل شده است که به افراد حقیقی و حقوقی تعلق دارد که کار آن ها تولید کالا یا ارائه خدمات می باشد.

این کد اقتصادی برای شناسایی اشخاص و یا شرکت هایی می باشد که در واحد مالیاتی معرفی شده اند. لازم به ذکر است که تمام شرکت هایی که قبلا ثبت شده اند باید دارای کد اقتصادی باشند.

وقتی شخصی حقوقی و یا به عبارتی شرکتی به ثبت می رسد و آگهی تاسیس آن در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار چاپ می شود از آن تاریخ تا حداکثر دو ماه بعد از آن شرکت مربوطه موظف است که به حوزه اداره مالیاتی که با ادرس ثبت شده اش مرتبط و نزدیک است مراجعه نموده و اقدام به دریافت کد اقتصادی نماید.

کد اقتصادی چیست
تعریف کد اقتصادی

چرا کد اقتصادی دریافت کنیم

با توجه به این که کد اقتصدی به شرکت اعتبار می بخشد پس هر زمان که شرکت شما قصد داشته باشد یک قراداد پر سود با هر شرکتی اعم از کوچک و یا بزرگ منعقد کند حتما از سوی شرکت مقابل درخواست ارائه کد اقتصادی مربوط به خود را خواهد داشت.

پس اگر شرکت شما فاقد این کد باشد عملا از نظر شرکت مقابل مورد اعتماد نخواهید بود و این معامله پر سود را از دست خواهید داد و با توجه به این که دنیای رقابت امروز بسیار پر قدرت است حتما به جای شما شرکت دیگری جای این معامله را پر خواهد کرد.

همان طور که می دانید مناقصه ها و مزایده های بسیار زیادی در دنیای تجاری امروز صورت می گیرد که از شرکت کردن در آن ها معمولا معامله های بسیار پر سودی نصیب اشخاص حقوقی می شود.

حال برای شرکت در این مناقصه ها و مزایده ها یکی از شرایط مهم داشتن گرید می باشد به این صوت که شما در صورتی می توانید در مناقصه یا مزایده شرکت کنید که شرکت مناقضه گذار یا مزایده گذار از شما رزومه و یا پاکت پیشنهاد قیمت بخواهد و این تنها در صورتی مورد قبول است که شرکت شما دارای گرید باشد.

حال این که شرکت شما دارای گرید شود منوط به این است که قبل از آن حتما کد اقتصادی را اخذ نموده باشید و در صورتی که کد اقتصادی نداشته باشید هیچ یک از این اتفاقات نمی افتد.

مورد دیگری که شرکت ها معمولا به واسطه آن صاحب درامد می شوند مورد صادرات و واردات است. صادرات و واردات کالا در هر زمینه ای نیاز به برداشتن کارت بازگرانی دارد و اخذ کارت بازرگانی تنها در صورتی امکان دارد که قبلا این شرکت ها کد اقتصادی را گرفته باشند.

از اصلی ترین دلایلی که موجب می شود شرکت ها در اولین مرحله حتما اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند جلوگیری از جرائم مالیاتی است.

چون هر شخص چه حقیقی و چه حقوقی مکلف است که وظایف مالیاتی خود را انجام دهد در صورتی که این وظایف به موقع و به درستی انجام شوند حتی می توانند موجب شوند شرکت از بعضی معافیت های قانونی هم بهره مند شود.

در راستای انجام این وظایف شرکت موظف است هر ساله اظهار نامه مالیاتی تنظیم کرده و آن را ارسال نماید که طبق قانون اشخاص حقیقی در خرداد ماه هر سال و اشخاص حقوقی پایان تیرماه هر سال می بایست آن را ارسال نمایند. حال برای تنظیم و ارسال این اظهار نامه مهم ترین چیزی که لازم است داشتن کد اقتصادی می باشد.

در واقع اگر این کد اخذ نشده باشد نمی توانید اظهارنامه مالیاتی را تنظیم و ارسال کنید و در نتیجه از معافیت های مالیاتی نیز بی بهره خواهید ماند.

پیشنهاد میکنیم برای دریافت خدمات مالیاتی با ما تماس بگیرید و بهترین راهکار های قانونی برای کاهش مالیات را دریافت کنید.

چرا کد اقتصادی دریافت کنیم
چرا کد اقتصادی بگیریم

کاربرد کد اقتصادی

کد اقتصادی با توجه به این که به مثابه اعتبار شرکت است حتما باید در قدم اول و پس از ثبت آگهی در روزنامه های عمومل اخذ شود.

از جمله کاربرد های آن می توان به شرکت در مناقصه ها و مزایده ها، استفاده و بهره مندی از معافیت های مالیاتی و بانکی، اعطای کارت بازرگانی، استفاده از آن به عنوان یکی از مدارک مورد ناز در هنگام افتتاح حساب برای شرکت ها، عقد قرارداد با شرکت های کوچک و بزرگ خصوصی و دولتی، اخذ گرید و رتبه بندی شرکت، استفاده از آن برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، امکان صدور فاکتور رسمی و … اشاره کرد.

کد مالیاتی چند رقمی است

کد مالیاتی عددی ۱۲ رقمی است که منحصر به همان شخص حقیقی و یا حقوقی است. این کد در حیطه فعالیت تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی و تنها توسط سازمان امور مالیاتی کشور به ان ها اعطا می گردد و اخذ این کد مراحل خاصی دارد که پس از طی این مراحل و به منظور شناسایی شرکت در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می گیرد.

افراد ملزم به دریافت کد اقتصادی

تمام اشخاص حقوقی که اقدام به توزیع هر نوع کالایی می نمایند و یا وظیفه آن ها ارائه خدمات، تولید، مونتاژ و واردات یا صادرات می باشد به علاوه کلیه اشخاص حقیقی که فعالیتی در زمینه های ذکر شده را داند و جواز کسب و کار در زمینه های مربوطه از مراجع ذی ربط را دارند و یا محلی برای فعالیت های تجاری خود در نظر گرفته اند باید کد اقتصادی را دریافت نمایند.

افراد معاف از دریافت کد اقتصادی

می توان گفت کلمه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به هر گونه فعالیتی اعم از تولید یا ارائه خدمت و یا واردات و صادرات می کنند ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند.

اما بعضی از اشخاص نیز نیاز به اخذ آن ندارند که در این مقاله این اشخاص را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. مساجد و تکایا
  2. اشخاص حقیقی که کار آن ها فیلم سازی و فعالیت های مرتبط با آن است یا طراحی و خطاطی و نقاشی و ترجمه انواع کتاب یا گرافیک و ویراستاری و نویسندگی انجام می دهند.
  3. اشخاص حقیقی که کار آن ها پیمان کاری است البته این به شرطی است که جمع مبل پیمان هایی که در طول یک سال دارند از پنج میلیون کم تر باشد.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان برای محاسبه مالیات از خدمات مشاوره رایگان مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

اینتا کد مالیاتی چیست

همان گونه که در همه جای دنیا برای هوشمند سازی نظام های مالیاتی اقداماتی صورت گرفته است در ایران نیز در راستای این موضوع سازمانی مالیاتی کشور به عنوان پیش نیاز هوشمند سازی فعالیت های مختلف اقتصادی را شناسایی و طبقه بندی نموده است.

قبلا از نظام طبقه بندی ایسیک در این زمینه بهره برداری می شد اما امروزه در جهت تکمیل این طبقه بندی و به منظور شناسایی دقیقی تر و جلوگیری از مشکلات گوناگون در این زمینه اقدام به این عمل می نمایند.

به این صورت که پس از تقسیم بندی نوع فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه های تولید، بازرگانی و خدمات، به هر کدام از این بخش ها یک شناسه یکتا ( اینتا کد ) تعلق می گیرد و این کد گذاری تنها از طریق سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود و استفاده از آن ها نیز تنها در سامانه های مربوط به این سازمان است.

باید گفت تنها فعایت هایی در این سیستم کد گذاری می شوند که در نظام امور مالیاتی شناته شده باشند و هیچ گونه ایهامی در مورد آن ها وجود نداشته باشد

در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت جدیدی را انجام دهند و توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شوند این فعالیت می تواند به فهرست فعایت های قبلی اضافه شود.

اینتا کد مالیاتی چیست
تعریف اینتا کد مالیاتی

در صورتی که فعالیت شخص مورد نظر در بخش بازرگانی شناسایی شده باشد اگر به صورت تولید داخل و وارداتی ثبت شده باشد این مهم موجب می شود که شخص از سیاست های حمایتی برخوردار شود. ضمنا امکان اتصال و مطابقت کد های جدید طراحی شده با کد های ایسیک وجود دارد.

در صورتی که اینتا کد شما نیاز به اصلاح داشته باشد با ورود به ادرس gov.tax وارد میز خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی شده و با تکمیل بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی و بعد از آن ورود به ثبت نام نوع شخصیت را مشخص می نمایید.

به این صورت شما به تمام پرونده های الکترونیکی که با شماره ملی شما ثبت شده باشد دسترسی پیدا خواهید کرد و با ورود نام کاربری و کلمه عبور و کلمه امنیتی می توانید اطلاعاتی را که نیاز به ویرایش و اصلاح دارند را پیدا کرده و آن ها را انجام دهید.

درصد فعالیت در کد اقتصادی چیست

همان طور ک می دانید کد اقتصادی یک عدد ۱۲ رقمی منحصر به فرد است و داشتن کد اقتصادی لازمه شرکت کردن در مناقصه ها و مزایده ها و بستن قرارداد با انواع شرکت های کوچک و بزرگ خصوصی و دولتی است.

همچنین این کد اجازه صدور فاکتور به صورت رسمی است. در هنگام خذ این کد که اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به گرفتن آن هستند از شما می خواهند که درصد فعالیت را ذکر کنید.

حال باید بدانیم که درصد فعالیت به چه معناست و چگونه محاسبه می شود.

در صورتی که شما کد اقتصادی نداشته باشید از معافیت های مالیاتی بهره نخواهید برد. این معافیت مالیاتی در ماده ۱۰۵ قانون سازمان مالیات ذکر شده است.

طبق این ماده درامد شرکت ها و درامد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود پس از وضع هزینه های حاصل از منابع غیر معاف و کسر های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشند مشمول مالیات حداکثر به نرخ ۲۵ درصد خواهد بود.

حتی بدون در نظر گرفتن معافیت مالیاتی داشتن کد اقتصادی یکی از ملزومات و در واقع یک تکلیف مالیاتی می باشد.

حال همان طور که گفتیم شخص حقیقی و حقوقی موظف است که کد اقتصادی را اخذ نماید. اما برای اخذ آن یکی از مهم ترین سوالات درصد فعالیت می باشد. وقتی بخش فعالیت اقتصادی مشخص شد باید درصد فعالیت اقتصادی هم مشخص شود.

این درصد در واقع میزان درصدی است که این شغل درامد فرد را تامین می کند. پس می توان این طور گفت که اگر شخصی تنها شغلش همین فعالیت اقتصادی باشد درصد فعالیت وی ۱۰۰ می باشد و هر چه میزان درامد شخص به واسطه این شغل کم تر باشد درصد فعالیت هم کم تر خواهد بود.

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

هر شخص حقیقی یا حقوقی پس از ثبت شرکت و انتشار آن در روزنامه های عمومی حداکثر تا دو ماه فرصت دارد که این کد را اخذ نماید.

کد اقتصادی فقط و فقط از طرف سازمان امور مالیاتی کشور صادر می شود و شماره ملی از اداره ثبت شرکت ها اخذ می گردد.

شناسه ملی را قوه قضاییه و کد اقتصادی را قوه مجریه صادر می کنند. برای استعلام این کد ها با داشتن شماره ثبت و نام کامل شرکت و این که شرکت با مسئولیت محدود است یا سهامی عام یا خاص به سامانه ثبت شرکت ها نزد قوه قضاییه رفته و اطلاعات شرکت را بررسی می نمایید. 

چگونه کد مالیاتی بگیریم

شرکت ها تا دو ماه یعنی ۶۰ روز پس از ثبت شدن فرصت دارند که برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. برای این کار لازم است پس از جمع اوری مدارک ان را تحویل اداره نظارت و پیگیری دهند و پس از بررسی این مدارک به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی ارسال می شوند.

در اداره کل مدارک به اداره شماره اقتصادی تحویل داده می شود و کد اقتصادی در همین اداره صادر می گردد. این کد روی کارت اقتصادی درج می شود و هر تغییری در مشخصات شرکت ایجاد شود باید به این اداره اعلام شود تا در کد اقتصادی درج شود.

چگونه کد مالیاتی بگیریم
نحوه دریافت کد مالیاتی

آموزش دریافت کد مالیاتی تصویری

  • انتخاب ثبت نام

برای دریافت کد مالیاتی شما ابتدا باید در سامانه کد رهگیری مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir وارد شده و ثبت نام خود را به صورت رایگان انجام دهید. برای ثبت نام لازم است گزینه ثبت نام الکترونیک را انتخاب کنید.

آموزش دریافت کد مالیاتی تصویری
  • پیش ثبت نام

در این مرحله صفحه ای برای شما باز خواهد شد که با انتخاب گزینه پیش ثبت نام الکترونیک صفحه ای برای شما باز میشود که لازم است اطلاعات خواسته شده را وارد کنید و پیش ثبت نام خود را تکمیل کنید.

آموزش دریافت کد مالیاتی

در این قسمت برای شما گزینه های حقیقی،حقوقیريال تبعه خارجی و تشکل قانونی در قسمت مودی ها نمایش داده میشود.

  1. در صورتی که شرکتی برای کار شخصی تان ثبت نکرده اید باید گزینه حقیقی را انتخاب کنید.
  2. اگر تبعه کشور های خارجی هستید لازم است گزینه تبعه را انتخاب کنید.
  3. شرکت هایی که به صورت رسمی ثبت شده اند باید گزینه حقوقی را انتخاب کنند.
  4. برای سازمان ها و نها های مردمی یا به اصطلاح NGOهالازم است گزینه تشکل قانونی انتخاب گردد.

در این مرحله باید ورود شخصی مانند کد ملی را وارد کنید که برای اتباع خارجی لازم است کد فراگیر وارد گردد.

دریافت کد مالیاتی تصویری
  • پیش ثبت نام کسب و کار

در مرحله بعد شما وارد صفحه ای میشوید که باید اطلاعات کسب وکارتان را وارد کنید. در صورتی که قبلا در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده باشید گزینه ثبت نام را نمیتوانید ببینید و باید پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید.

آموزش دریافت کد مالیاتی گام به گام

در این صفحه اطلاعات کسب و کارتان از شما دریافت میشود که اگر کسب و کار شما شخصی است باید گزینه انفرادی را انتخاب و اگر با افراد دیگر به صورت مشارکتی حداقل یک شرکت دارید باید گزینه مشارکت را انتخاب کنید.

شماره موبایل شما ردراین مرحله دریافت میشود و ی کد به شماره شما ارسال میشود که با وارد کردن کد میتوانید گزینه ثبت کد فعالسازی و ادامه را بزنید.

دریافت کد مالیاتی گام به گام

در این مرحله اطلاعات شخصی از شما دریافت میگردد که میتوانید گزینه استعلام اطلاعات و ادامه را وارد کرده و وارد مرحله بعد شوید.

آموزش دریافت کد مالیاتی مرحله به مرحله
  • رفع نواقص پیش ثبت نام مالیاتی

در این مرحله مواردی با رنگ قرمز به شما نمایش داده میشود که نشان میدهد مشکلی در این اطلاعات وجود دارد و باید این اطلاعات اصلاح شوند. دقت داشته باشید که اگر کسب و کار شما خانگی است باید آدرس محل کارتان را آدرس منزل تان وارد کنید. با اصلاح اطلاعات گزینه ثبت را انتخاب کنید.

دریافت کد مالیاتی مرحله به مرحله
رفع نواقص پیش ثبت نام مالیاتی

شما با انتاب هر مورد از نواقص میتوانید وارد صفحه جدیدی شوید که اطلاعات را مجدد از شما دریافت میکند.

یکی از نواقص اطلاعات مربوط به وضعیت مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده میباشد که با انتخاب این گزینه صفحه ای برای شما باز میشود که با انتخاب این گزینه ها میتوانید مشخص کنید کسب و کار شما مشمول مالیات ارزش افزوده است یا نه.

با ثبت این اطلاعات صحیح و انتخب گزینه تایید نهایی اطلاعات اطلاعات ثبتی شما به صورت یکجا به شما نمایش داده میشود. در این مرحله به شما یک کد پیگیری میدهد که لازم است آن را در یک جا بنویسید.

دریافت کد مالیاتی به زبان ساده
آموزش رفع نواقص پیش ثبت نام مالیاتی

در این مرحله پیش ثبت نام شما به اتمام رسیده است.

  • دریافت پیامک از سازمان امور مالیاتی

در صورتی که اطلاعات شما درست باشد در یک پیامک اطلاعات نام کاربری و رمز عبور به شما ارسال میشود.

آموزش دریافت کد مالیاتی به زبان ساده
دریافت پیامک از سازمان امور مالیاتی
  • ورود به سامانه ثبت نام شماره اقتصادی

حالا میتوانید به سامانه register.tax.gov.ir مراجعه کیند و در کادری که در سمت چپ نمایش داده شده اطلاعات کاربری تان را وارد کنید.

آموزش دریافت کد اقتصادی به زبان ساده
ورود به سامانه ثبت نام شماره اقتصادی
  • تکمیل اطلاعات کد مالیاتی

در صفحه باز شده مواردی مجدد به رنگ قرمز به شما نمایش داده میشود که با اصلاح این موارد پرونده اطلاعاتی شما تکمیل میشود. بعد از کامل کردن اطلاعات ابلاغ الکترونیک را از سمت چپ انتخاب کنید و در مرحله بعد گزینه درخواست ابلاغ الکترونیک را انتخاب کنید.

آموزش دریافت کد اقتصادی
تکمیل اطلاعات کد مالیاتی

در این صفحه مواردی به شما نمایش میدهد که تیک گزینه ها را فعال کنید و تایید اطلاعات و درخواست را انتخاب کنید.

آموزش دریافت کد اینتا
تکمیل اطلاعات کد مالیاتی و ثبت اطلاعات

در مرحله بعد یک کادر سبز به شما نشان داده میشود که باید گزینه بازگشت را انتخاب کنید و از قسمت منو صفحه نخست را انتخاب کنید.

در صورتی که تمام اطلاعات به صورت صحیح وارد شده باشد در این قسمت در یک کادر سبز رنگ مینویسد که هیچ نقصی در پرونده شما وجود ندارد و باید گزینه تایید نهایی را بزنید.

در صورتی که مشکلی در اطلاعات وجود نداشته باشد باید تایید اطلاعات را انتخاب کنید.

در این مرحله پیامکی برای شما ارسال میشود و نتیجه ثبت نام شما و کد مالیاتی از طریق پیامک به اطلع شما میرسد.

آموزش دریافت کد مالیاتی یا کد اقتصادی

اهمیت اخذ کد اقتصادی

به دلیل این که در صورت نداشتن کد اقتصادی شرکت ها در هیچ یک از مناقصه ها و مزایده ها نمی توانند شرکت کنند و همین طور از قوانین معافیت مالیات نیز بهره مند نخواهند شد، لازم است تا نسبت به اخذ کد اقتصادی به موقع اقدام کنند.

نحوه دریافت سریع کد اقتصادی

تا قبل از سال ۹۹ گرفتن کد اقتصادی پروسه ای زمان بر بود ولی از شهریور ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل اجرای امر تسهیل در امور کسب و کار و همین طور شرایط کرونا این روال سرعت بیش تری گرفته است و مرحله ۴۵ گرفتن کد اقتصادی حذف شده است.

نحوه پیگیری ثبت نام کد اقتصادی

پس از ارسال مدارک در صورتی که بخواهید از مرحله انجام کار مطلع شوید برای پیگیری این کار باید از طریق سامانه امور مالیاتی (‌TAX.gov.ir  ) و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور اقدام نمایید.

مدارک لازم دریافت کد مالیاتی

برای دریافت کد اقتصادی مدارک زیر لازم است:

  • دریافت دفترچه مخصوص از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و تکمیل آن
  • دریافت فرم های لازم از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضای هیئت مدیره
  • کپی اگهی تاسیس شرکت و تمام تغییرات ثبتی شرکت در دو نسخه
  • کپی اساس نامه شرکت
  • کپی اظهارنامه شرکت
  • کپی اگهی در روزنامه های رسمی همراه با اخرین تغییرات
  • کپی پروانه بهره برداری و مجوز تاسیس در صورت موجود بودن
  • کپی سند مالکیت محل شرکت و بنگاه اقتصادی و در صورت اجاره ای بودن اجاره نامه ای که به تایید اداره مالیات رسیده باشد.
  • نامه تاریخ شروع فعالیت شرکت
  • پرداخت مبلغ مالیات حق تمبر به اداره دارایی و ارائه رسید آن

شما میتوانید برای آشنایی با نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی از خدمات اظهار نامه مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی چیست 
  • کد اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی که نوع فعالیتشان مشمول مالیات است تعلق می گیرد ولی شناسه ملی فقط به اشخاص حقوقی تعلق دارد.
  • شناسه ملی ۱۱ رقم و کد اقتصادی ۱۲ رقم است.
  • شناسه ملی از طریق اداره ثبت شرکت ها صادر می شود در صورتی که کد اقتصادی را سازمان امور مالیاتی صادر می کند.
  • کد اقتصادی را قوه مجریه صادر می کند و شناسه ملی را قوه قضائیه
تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی گمرگ در سال ۱۳۹۰ کد اقتصادی جدید برای کمک به اجرای طرح جامع مالیاتی و مطابق سیستم های جدید مالیاتی صادر می شود.

تخلفات کد اقتصادی چیست

در صورتی که کسی از کد اقتصادی دیگری استفاده کند این امر غیر قانونی است و مالیات بر عهده فردی است که از کد مالیاتی او استفاده شده است.

جعل کد اقتصادی خلاف مقررات است. در صورت اخذ مبلغ از خریدار به دلیل استفاده از کد اقتصادی درج شده روی فاکتور با فروشنده مطابق قانون برخورد می شود.

تخلفات کد اقتصادی چیست
تخلفات کد اقتصادی

جریمه‌ تخلفات کد اقتصادی

در صورت وقوع جرم در این زمینه وزارت امور اقتصادی و دارایی و همین طور سازمان های وابسته هیچ گونه تسهیلاتی به شرکت متخلف اهدا نمی کنند و این شرکت ها مشمول جریمه می شوند که عبارتند از:

  • بار اول جریمه دو برابر مبلغ مورد معامله است.
  • بار دوم تعطیلی محل کسب و یا توقف فعالیت به مدت سه ماه
  • بار سوم حبس تعزیری از سه ماه تا شش ماه برای اشخاص متخلف و در اشخاص حقوقی این مورد شامل تمام افراد هیئت مدیره و اشخاص متخلف می شود.

مراحل ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی

در صورتی که می خواهید این کد را به صورت اینترنتی دریافت کنید ابتدا به سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد شده و در ایندکس سایت گزینه ای به نام پیش ثبت نام خواهید دید.

با ورود به این صفحه وارد بخش ثبت نام الکترونیکی خواهید شد. برای پیش ثبت نام لازم است اطلاعات شناسه ملی شرکت را وارد کنید و برای داشتن این اطلاعات سایت ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه به شما کمک خواهد کرد. پس از انجام این مرحله پیامی از سایت مبنی بر تایید نهایی اطلاعات دریافت خواهید کرد.

امیدواریم از این مقاله آموزشی لذت برده باشید. اگر به آموزش های این چنینی علاقه مندید پیشنهاد میکنیم به بخش منو و مقالات مراجعه کنید و سایر مقالات آموزشی که توسط تیم تولید محتوا شرکت حسابداری آریا تهران تهیه شده است را مطالعه کنید.

سوالات متداول

کد مالیاتی چیست؟

این کد اقتصادی برای شناسایی اشخاص و یا شرکت هایی می باشد که در واحد مالیاتی معرفی شده اند. لازم به ذکر است که تمام شرکت هایی که قبلا ثبت شده اند باید دارای کد اقتصادی باشند.

چطور کد مالیاتی بگیریم؟

آموزش دریافت کد مالیاتی به صورت کامل و جامع و به صورت تصویری در این مقاله مرحله به مرحله توضیح داده شده است که میتوانید به صورت گام به گام کد مالیاتی دریافت کنید.