اگر شما نیز به عنوان یک مدیر رستوران با مدیریت کردن موارد حسابداری و یا انبار داری به مشکل خورده اید، و یا اگر به عنوان حسابدار رستوران، در حسابرسی های مختلف نمی توانید موفق عمل کنید، می توانید در ادامه ی این مقاله با چند نرم افزار حسابداری رستوران آشنا شده و پس از انتخاب بهترین نرم افزار با توجه به نیاز های خود، فیلم آموزشی حسابداری رستوران را برای یاد گیری بهتر و مفید تر تماشا کنید. برای یادگیری جامع تر حسابداری رستوران میتوانید در دوره های آموزش حسابداری رایگان ما شرکت کنید و با دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

نرم افزار مدیریت رستوران چیست

نرم افزار مدیریت رستوران از جمله نرم افزار هایی است که به افرادی که در رستوران مدیریت یا فعالیت می کنند کمک می کند تا خدمات و مسائل را راحت تر مدیریت کنند.

بعضی از این نرم افزار ها بخش های به خصوصی برای نقطه ی فروش (POS) دارند.

ولی اکثر نرم افزار های مدیریت رستوران دارای بخش هایی برای مدیریت کردن موجودی های رستوران، مدیریت بخش حسابداری، برنامه ریزی برای فعالیت کارکنان و دیگر مسائل و فرآیند های پشت صحنه هستند.

امروزه نرم افزار های مدیریت رستوران شامل دو فرمت کلی هستند.

یکی از فرمت ها peach works است که برای مدیریت و برنامه ریزی برای تمامی بخش های رستوران و مراقبت از تمامی کار های آن طراحی شده اند.

فرمت دیگر به نام hot schedules که تمرکز نرم افزار تنها بر روی یک نیاز مشخص است.

انتخاب هر یک از این دو سیستم بستگی به نیاز و بودجه و اندازه ی رستوران دارد.

نرم افزار مدیریت رستوران چیست

برای حسابداری رستوران از کجا شروع کنیم

اگر میخواهید حسابدار رستوران باشید باید به نرم افزار های حسابداری رستوران تسلط داشته باشید و بتوانید امور مالی رستوران را با استفاده از مدیریت کنید.

برای این کار ابتدا بهتر است آموزش مقدماتی حسابداری را آغاز کنید تا ابتدا با اصول حسابداری آشنا شوید و سپس با توجه به حجم و سنگینی کار در رستوران یک برنامه حسابداری مناسب را انتخاب کنید.

ما در دوره آموزش حسابداری رستوران نحوه کار با کاربردی ترین نرم افزار های حسابداری رستوران را به شما یاد میدهیم و شما را برای ورود به بازار کار آماده میکنیم.

همان طور که میدانید امروزه نرم افزار های حسابداری زیادی برای مدیریت امور مالی در بازار موجود میباشد اما ما در مقاله بهترین نرم افزار حسابداری لیستی از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های حسابداری را به شمامعرفی کرده ایم.

این نرم افزار ها در بازار کار خواستار زیادی دارند و شما میتوانید با یادگیری آن ها به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

ویژگی های اصلی سیستم های مدیریت رستوران

نرم افزار های رستوران زیادی در بازار وجود دارند که برای اهداف مختلفی تولید شده اند.

هر کدام قابلیت های به خصوص خود را دارند اما برخی ویژگی ها در آن ها مشترک است که در پایین آن ها را خواهیم دید.

قابلیت مدیریت کردن موجودی ها

با این ویژگی می توان حساب و تعداد موجودی های انبار را نگه داشت و هم چنین گزارش های سفارشی ایجاد کرد.

مدیریت حسابداری

قابلیت مدیریت کردن سر فصل های کلی و امکان مقایسه ی مالی با بودجه و هم چنین تنظیم کردن گزارش های مالی.

یکپارچه کردن POS

امکان جمع آوری کردن داده های فروش از سیستم اعتباری و بررسی و نحوه ی تاثیر این داده ها بر روی دیگر بخش های رستوران.

مدیریت کار ها

امکان ایجاد کردن برنامه ها و مدیریت آن ها برای کارکنان، پیگیری کردن قوانین و مقررات و هم چنین محاسبه کردن هزینه های کار

مدیریت دستور غذا

تنظیم و تهیه و نگهداری دستور پخت غذا ها بر اساس موجودی انبار، تعیین کردن قیمت منو و بررسی، تجزیه و تحلیل روند سلیقه و نظرات مشتریان برای هر غذا.

کتابنامه

امکان همکاری با دیگر کاربران، دریافت و ذخیره ی باز خورد های مشتریان و ایجاد لیست یا یادداشت ها برای ثبت کار ها

مزایای نرم افزار مدیریت رستوران

با پیشرفت تکنولوژی و هم چنین گسترده تر شدن بازار کار مشاغلی از جمله رستوران ها و فست فودی ها، استفاده از کاغذ و قلم و ماشین حساب ساده یا حتی صفحات نرم افزار اکسل دیگر پاسخگوی نیاز ها نیست.

نرم افزار های اختصاصی که برای مدیریت رستوران طراحی می شوند ویژگی ها و مزایای متعددی نسبت به روش های قدیمی و دستی دارند که به نفع کاربر است.

در زیر برخی از این مزایا را مرور می کنیم.

  • انعطاف پذیری بالا : سیستم هایی که به فضای ابری متصل هستند به شما اجازه می دهند در هر نقطه از دنیا با استفاده از اینترنت به حساب خود دسترسی داشته باشید.
  • پیش بینی دقیق : با استفاده از دیتا هایی که از گذشته از موارد مختلف در سیستم مدیریت رستوران ذخیره شده است، این سیستم می تواند پیش بینی بهتر و دقیق تری از مواردی مثل فروش آینده، نیاز های موجودی و دیگر موارد داشته باشد که به مدیریت بهتر و بهینه تر رستوران کمک شایانی می کند.
  • کاهش و یا از بین بردن کامل ورودی های تکراری : عدم نیاز به انتقال دادن دستی مواردی مثل موجودی انبار و انواع هزینه های کار به دفتر حسابرسی. نرم افزار مدیریت رستوران این کار را به صورت خودکار و اتوماتیک انجام می دهد. همین ویژگی یکپارچگی بهتر بین برنامه ها باعث می شود هیچ گاه مجبور نباشید دو بار یک دیتا را وارد کنید و در زمان به خوبی صرفه جویی می شود.

هزینه مدیریت نرم افزار مدیریت رستوران

هزینه ی یک سیستم نرم افزاری مدیریت رستوران بستگی به عوامل زیادی دارد.

عواملی مثل میزان گستردگی و پیچیدگی عملکرد و استفاده ای که از سیستم دارید، تعداد مکان ها و رستوران هایی که باید آن ها را با این سیستم مدیریت کنید و غیره.

برای یک سیستم پایه ی رستوران با فرمت POS تنها برای مدیریت کردن و رسیدگی به مدیریت فروش وحسابداری، ممکن است تنها به 15 دلار در ماه نیاز داشته باشید.

ولی برای نرم افزار مدیریت تعدادی شعبه از یک مجموعه برای بررسی و رسیدگی به امور جامع هر یک از شعب نیاز به پرداخت هزاران دلار در ماه داشته باشید.

هم چنین سخت افزار مورد استفاده نیز در تعیین قیمت و نرخ نرم افزار مدیریت نرم افزار نقش مهمی ایفا می کند.

برای مثال با استفاده از تبلت ها نیاز به نرم افزار مدیریت رستوران اندروید دارید که قیمت آن با نرم افزار مدیریت رستوران تحت وب متفاوت است.

هم چنین این که نرم افزار را با اشتراک ماهانه یا سالانه دریافت کرده باشید و یا مجوز دائمی استفاده از آن را خریداری کرده باشید، در هزینه های شما تاثیر گذار است.

هزینه مدیریت نرم افزار مدیریت رستوران
هزینه مدیریت نرم افزار مدیریت رستوران چقدر است

نرم افزار رستوران رایگان

با صداقت می توان گفت هیچ نرم افزار رایگانی برای مدیریت و حسابداری رستوران وجود ندارد.

بیشتر نرم افزار های مدیریت و حسابداری رستوران نسخه ی دمو را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار می دهند اما برای استفاده از نسخه ی کامل و تفضیلی نرم افزار ها نیاز به پرداخت پول است.

بهترین نرم افزار های حسابداری رستوران

همان طور که در بالا تر اشاره شد، با پیشرفت تکنولوژِی استفاده از حساب های دستی در رستوران ها با گذر زمان منسوخ شد و استفاده از نرم افزار های حسابداری رستوران جای آن را گرفت.

امروزه نرم افزار های حسابداری زیادی برای رستوران ها طراحی شده اند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود و خصوصیات متفاوت و در نتیجه کارکرد های متفاوتی دارند.

در تیتر های پایین برخی از معروف ترین و بهترین نرم افزار های حسابداری رستوران معرفی شده اند.

اگر با نرم افزار های پرطرفدار و پرکاربرد حسابداری در ایران و خارج از کشور آشنایی ندارید میتوانید مقاله بهترین نرم افزار حسابداری را بخوانید.

بهترین نرم افزار های حسابداری رستوران
بهترین نرم افزار های حسابداری رستوران چیست

نرم افزار حسابداری رستوران زعفران

اگر تمایل دارید مشتریان شما بتوانند سر میز با استفاده از تبلت سفارشات خود را ثبت یا ویرایش کنند و فاکتور آن در لحظه صادر شود، می توانید از نرم افزار مدیریت و حسابداری زعفران استفاده کنید.

این نرم افزار امکان رزرواسیون و مشخص کردن مهمان ها و ساعت برگزاری آن را برای جشن ها و مهمانی ها فراهم کرده است و یکی از کاربردی ترین نرم افزار ها در این زمینه است.

این نرم افزار در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و سبب باشکوه دیده شدن رستوران شما میشود.

نرم افزار حسابداری رستوران هلو

نرم افزار حسابداری و مدیریت رستوران هلو یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در بازار در زمینه ی مدیریت و حسابداری رستوران است و به کاربران امکان دسترسی به منو های وِیژه را می دهد.

نرم افزار هلو، نرم افزار جامعی است که تمامی عملیات های مربوط به حسابداری، عملیات مربوط به خرید و فروش، عملیات و محاسبات مربوط به انبار داری و چک و بانک را در بر می گیرد.

این نرم افزار دارای سطح بندی های مختلف ساده، متوسط، پیشرفته و جامع است که با توجه به نیاز کسب کار و گستردگی آن، چه رستوران چه فست فود چه کترینگ یا کافی شاپ، می توانند از این نرم افزار بسته به نیاز و بودجه ی خود استفاده کنند.

شرکت هلو به غیر از نرم افزار های حسابداری و مدیریت رستوران، نرم افزاری تحت اندروید برای سفارش گیری رستوران نیز طراحی کرده است.

این نرم افزار با نصب شدن بر روی دستگاه های اندرویدی، سفارش کردن از سر میز مشتریان را ساده تر کرده و جلوه ی بهتر و پیشرفته تری به آن می بخشد.

نرم افزار حسابداری رستوران سپیدز

با در نظر گرفتن معیار تعداد کاربران، نرم افزار سپیدز با سابقه ترین نرم افزار حسابداری رستوران، فست فودی و کافی شاپ در ایران است.

این نرم افزار در سال 1378 با هدف ساخت نرم افزاری برای حسابداری و مدیریت رستوران شروع به کار کرد.

بررسی بازار و هدف قرار دادن نیاز های رو به رشد آن در طراحی نرم افزار، باعث شده است مجموعه نرم افزار های سپیدز در زمینه ی مدیریت و حسابداری رستوران  به عنوان کارآمد ترین نرم افزار برای مدیریت رستوران معرفی شود.

با در نظر گرفتن آمار ذکر شده در سایت رسمی گروه نرم افزار سپیدز، تا کنون بیش از 18000 رستوارن، فست فودی و کافی شاپ از این نرم افزار و خدمات آن برای مدیریت مجموعه شان استفاده می کنند.

تغییر قیمت در نرم افزار سپیدز

نرم افزار رستوران سپیدز با توجه به امکاناتی که در اختیار مشتری قرار می دهد، قیمت متغیری دارد.

این شرکت، نرم افزار مدیریت رستوارن خود را در قالب چهار مدل یا بسته تحت عناوین بسته ی ساده برای مجموعه های کوچک با حداقل سخت افزار، بسته ی متوسط ویژه ی مجموعه های متوسط که علاوه بر ویژگی های بسته ی ساده، قابلیت های بیشتری هم دارد.

بسته ی جامع که برای تمامی مجموعه های رستورانی قابل استفاده است  و قابلیت کنترل انبار را نیز دارد و در نهایت بسته ی سیما مه مختص مجموعه های بزرگ و زنجیره ایست که دارای چندین شعبه هستند.

بسته ی ساده کم ترین و بسته ی سیما بیشترین هزینه را دارد.

نرم افزار حسابداری رستوران پارمیس

نرم افزار حسابداری و مدیریت رستوران پارمیس با ویژگی های مناسبی مثل بانک و چک، عملیات فاکتور، عملیات کالا و انبار داری، عملیات مربوط به فاکتور، عملیات حسابداری و … بر اساس نیاز های ویژه ی رستوران ها، فست فودی ها، کافی شاپ ها و حتی کترینگ ها طراحی شده است و در بخش عملیات محاسباتی آن قوانین مالیاتی مربوط به صنف رستوران نیز در نظر گرفته شده است.

این نرم افزار علاوه بر داشتن ویژگی هایی از قبیل ثبت، چاپ و نگهداری انواع فاکتور های خرید و فروش، ثبت و مدیریت و نگهداری عملیات بانکی و … دارای ظاهری زیبا و کاربردی است که کار با این نرم افزار را راحت تر می کند.

نرم افزار حسابداری رستوران کسبه

نرم افزار مدیریت و حسابداری رستوران کسبه همانند دیگر نرم افزار های معرفی شده در بالا برای رفع نیاز های مدیریت رستوران ها، کافی شاپ ها و فست فود ها تولید شد است.

این نرم افزار برای صدور فیش ها و محاسبه ی فروش روزانه کاربرد دارد.

از ویژگی های این نرم افزار می توان امکان کار کردن با دیگر دستگاه ها مانند دستگاه چاپ فیش، کالر آیدی و کیبورد ویژه ی رستوران و … را نام برد.

شما با شرکت در دوره آموزش حسابداری در آموزشگاه حسابداری آریا تهران میتوانید نحوه کار با انواع نرم افزارهای حسابداری را یاد بگیرید و به راحتی برای ورود به بازار کار آماده شوید و کسب درآمد کنید.

نرم افزار حسابداری رستوران آریانا

شرکت نرم افزاری آریانا که از سال 1383 شروع به کار کرده است یکی از با سابقه ترین نرم افزار های مدیریت وحسابداری رستوران است.

این شرکت با بیش از 27 سال سابقه با اجرا کردن اولین نرم افزار های لمسی و تاچ اسکرین و همین طور مانیتور های آشپزخانه و مدیریت سالن، یکی از پیش گامان این عرصه است.

با توجه به اطلاعاتی که از وب سایت رسمی این نرم افزار به دست آمده است، این شرکت اولین صادر کننده ی نرم افزار های صنفی به کشور های اروپایی و آمریکاست.

نرم افزار رستوران آرمینا فود

دیگر نرم افزار رستوران که برای مدیریت امور مالی رستوران ها مورد استفاده قرار میگیرد نرم افزار آرمینا فود است که رد رستوران ها، کافی شاپ ها، آشپزخانه ها و کترینگ ها و فست فود ها و … مورد استفاده قرار میگیرد.

این نرم افزار دارای امکاناتی است که در ادامه این امکانات را با هم بررسی میکنیم:

  • پشتیبانی این نرم افزار قوی بوده و شما میتوانید از تیم پشتیبانی آن کمک زیادی بگیرید.
  • محیط کاربر پسندی دارد و کار با آن راخت میباشد و همه افراد با هر سطح آشنایی با کامپیوتر میتوانند با آن کار کنند.
  • دارای سیستم کنترل موجودی میباشد.
  • پشتیبانی از CallerId کالر آی دی 
  • امکان مدیریت پیک های رستوران و کنترل آن ها
  • امکان چاپ فاکتور به تعدا نامحدود
  • قابلیت کار با این نرم افزار با مانیتور های تاچ و لمسی

نرم افزار رستوران باران

این نرم افزار رستوران میتواند به تعدا نامحدود فاکتور و گزارش فروش صادر کند. این نرم افزار برای رستوران ها بر اساس وسعت کار در 3 سطح ساده، پیشرفته و ویژه طراحی شده است و برای رستوران های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. قابلیت های این نرم افزار رستوران عبارتند از:

  • پشتیبانی 24 ساعته دارد و اگر مشکلی با این نرم افزار دارید میتوانید از خدمات ساپورت آن به صورت شبانه روزی استفاده کنید.
  • سرعت این نرم افزار بالا بوده و شما میتوانید فاکتور های لازم را سریعا ثبت کنید.
  • در این نرم افزار امکانات اختصاصی وجود دارد و حسابدار میتواند آن را برای انجام امور پرکاربرد خود شخصی سازی کند.
  • در این نرم افزار امکان ارائه گزارشات پیشرفته وجود دارد و شما میتوانید با استفاده از قابلیت های پیشرفته مشتریان دائمی خود را شناسایی کرده و به آن ها تخفیف و خدمات ویژه ارائه دهید.

نرم افزار مدیریت رستوران اندروید

نرم افزار های مدیریت رستوران اندروید به صورت کلی وابسته به نرم افزارهای سیستمی مدیریت رستوران هستند و به طور معمولا برای سفارش گیری از سر میز مشتریان استفاده می شوند.

برخی از شرکت های نرم افزاری مدیریت رستوران در بسته ی نرم افزاری خود، نرم افزار تحت اندروید را برای نصب بر روی گوشی یا تبلت گارسون ها به جهت سفارش گیری منتشر می کنند.

نرم افزار رستورانی تحت وب

نرم افزار های رستوران تحت وب ویژگی های خاص خود را دارند که در پایین به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • امکان تعریف کردن منوی سفارشات و هم چنین صادر کردن فیش
  • امکان کنترل کردن میزان موجودی سفارشات
  • امکان تعریف کردن صندوق های مختلف
  • امکان بت سرویس ها و ثبت دلیوری
  • مشخص کردن پیک ها و انجام حسابرسی آن ها
  • تعریف و مشخص کردن چاپ گر های آشپزخانه، کانتر و صندوق
  • قابلیت اتصال به مانیتور های تاج اسکرین یا لمسی
  • داشتن بخش ویژه ی مشترکین و حسابرسی آن ها
  • قابلیت برنامه ریزی صفحه کلید
  • قابلیت مدیریت مواد خام
  • قابلیت تهیه و تنظیم گزارشات و نمودار های فروش به صورت ماهانه
  • امکان تعریف کردن کاربران مختلف با سطح دسترسی متفاوت
  • امکان اجرا شدن بر روی شبکه

شما میتوانید در مقاله نرم افزار حسابداری تحت وب لیستی از بهترین نرم افزار های حسابداری تحت وب را که طرفداران زیادی دارند را مشاهده کنید و آن ها را با هم مقایسه کرده و برای یادگیری بهترین نرم افزار حسابدرای تحت وب اقدام کنید.

نرم افزار رستورانی تحت وب
ویژگی نرم افزار رستورانی تحت وب

بهترین نرم افزارهای رستورانی تحت وب

از میان تمام نرم افزار هایی که معرفی شد، برخی از بهترین های آن ها که در ایران قابلیت استفاده دارند در زیر لیست شده است:

  • نرم افزار کلاژ
  • نرم افزار آریانا
  • نرم افزار سپند نرم
  • نرم افزار چنگال Gold Version
  • نرم افزار سپیدز
  • نرم افزار آریا تدبیر
  • نرم افزار کسبه
  • نرم افزار منطق
  • نرم افزار سازمان یار
  • نرم افزار رستوران

آموزش نرم افزار حسابداری رستوران

اگر نیاز به آموزش حسابداری رستوران دارید، بهتر است بدانید که قبل از یادگیری نرم افزار های حسابداری و مدیریت رستوران، بهتر است درباره ی حسابداری نیز اطلاعاتی داشته باشید.

مفاهیم پایه حسابداری را میتوانید در مقاله حسابداری چیست مطالعه کنید.

یکی از بهترین راه ها برای یاد گرفتن این دو، مراجعه به موسسات آموزشی است که هم مباحث حسابداری و هم برخی از محبوب ترین نرم افزار های مدیریت و حسابداری رستوران را تدریس می کنند.

با این روش می توانید به سرعت و با بهترین بازده حسابداری رستوران را فرا گرفته و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

مشکلات رایج حسابداری رستوران ها

پس از مباحث معرفی نرم افزارهای مختلف مدیریت و حسابداری رستوران ها، نیاز است به مشکلات رایج حسابداری رستوران ها نیز پرداخته شود.

در واقع بیشتر مشکلات رایجی که در مدیریت و حسابداری رستوران ها رخ می دهد و مدیران با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

حتی با یاد گیری بهترین نرم افزار های حساب داری و مدیریت رستوران نیز حل نمی شود.

مساله اینجاست که علاوه بر یاد گرفتن نرم افزار های مدیریت رستوران، نیاز به داشتن دانش پایه ای از حسابداری است.

زیرا برای رعایت کردن مقررات نیز نرم افزار مدیریت رستوران نمی تواند مشکلات شما را حل کند.

مشکل دیگری که مدیران رستوران ها با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود وقت است که خود را در زمینه های ثبت عملکرد و یاد گیری نشان می دهد.

مدیران رستوران معمولا وقت کافی برای یاد گیری مفاهیم پایه ی حسابداری و تسلط به یک نرم افزار جامع حسابداری را ندارند اما برای غلبه بر مشکلات و هم چنین پیش برد کار ها و پیشرفت در کسب و کار، توصیه می شود برای یاد گیری این موارد وقت لازم و کافی را مبذول کنند.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید و قابل توجه بوده باشد.

شرکت حسابداری آریا تهران با افتخار آماده ارائه خدمات حسابداری و مالی به شما عزیزان در حوزه های مختلف حسابداری رستوران و مشاغل دیگر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین نرم افزار حسابداری رستوران کدام است؟

ما در این مقاله لیستی از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های رستوران را معرفی کرده ایم تا شما بر اساس ویژگی های این نرم افزارها مناسب ترین برنامه را برای رسیدگی به امور مالی رستوران انتخاب کنید؟

آیا آموزش نرم افزار رستوران در این مجموعه هست؟

در آموزشگاه آریا تهران ما پرکاربردترین و مناسب ترین نرم افزار های حسابداری ر مناسب با نیاز بازار کار آموزش میدهیم و در انتهای دوره به شما مدرک بین المللی و معتبر فنی و حرفه ای اعطا میشود.