مالیات وکیل چقدر است؟ آیا همه وکلا مشمول مالیات هستند؟ آیا حق الوکاله نیز مشمول مالیات میشود؟ مالیات حق الوکاله به عهده وکیل است یا موکل؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده حتما این مقاله که در مورد صفر تا صد محاسبه مالیات حق الوکاله است را مطالعه کنید.

اگر برای انجام امور مالیاتی خود نیاز به مشاوره رایگان مالیاتی دارید و میخواهیید از راهنمایی های بهترین کارشناسان مالیاتی کشور بهره مند شوید میتوانید به صفحه مشاوره مالیاتی مراجعه کنید و از مشاوره رایگان همکاران ما بهره مند شوید.

مالیات حق الوکاله چیست

مالیات حق الوکاله چیست
مالیات حق الوکاله چیست

قبل از اینکه بخواهیم به شما توضیح دهیم مالیات حق الوکاله چیست باید این موضوع را روشن کنیم که اصلا حق الوکاله چیست؟ وکلا در برابر خدماتی که به موکلان خود ارائه میدهند بر اساس نرخ مصوب هزینه را دریافت میکنند. این هزینه حق الوکاله نام دارد که باید در قرارداد بین وکیل و موکل ذکر گردد.

گاهی ممکن است خود فرد کار های مربوط به دفاع را انجام دهد یا از وکیل در هیئت های حل اختلاف برای این موضوع کمک بگیرد باید حق تمبر باطل کند. در صورتی که فرد از یک فرد برای این کار کمک بگیرد باید علاوه بر پرداخت حق تمبر مالیات مربوط به این موضوع را نیز بپردازد.

اما میرسیم به سوال اصلی که مالیات حق الوکاله چیست؟ تمامی افراد جامعه باید در ازای درآمد حاصل از کسب و کارشان مالیات بپردازند و این قانون در مورد وکلا نیز صادق است.

بر این اساس تمامی وکلا و کسانی که در محاکم خاصی کار وکالت را انجام میدهند موظف هستند در وکالت نامه های خود حق الوکاله را ذکر کنند و از آن میزان برابر با 5٪ به عنوان مالیات حق الوکاله و مالیات حق تمبر روی وکالت نامه الصاق و ابطال نمایند.

محاسبه مالیات حق الوکاله

محاسبه مالیات حق الوکاله
محاسبه مالیات حق الوکاله

در مورد مالیات حق الوکاله ماده 103 قانون مالیات های مستقیم مطرح میشود که بر اساس آن در اخلافاتی که خواسته مالی دارند 5٪ (پنج درصد) حق الوکاله باید به عنوان مالیات حق الوکاله کسر گردد.

در اختلافاتی که خواسته آن ها مالی نیست و همچنین در دعاوی کیفری نیز بر اساس ماده 103 قانون مالیات های مستقیم باید حداقل 5٪ حق الوکاله برای هر مرحله معین گردد.

برای محاسبه مالیات حق الوکاله که در مراجع غیر قضایی حل و فصل میشود و یا مربوط به عوارض شهرداری است مبلغ حق الوکاله به صورت زیر تعیین میگردد:

  • برای مبالغ تا 1 میلیون تومان ما به تفاوت برابر با 5٪
  • برای مبالغ تا 3 میلیون تومان ما به تفاوت 4٪ مازاد نسبت به 1 میلیون تومان
  • از 3 میلیون تومان به بالا ما به تفاوت برابر با 3٪ نسبت به مازاد 3 میلیون تومان محاسبه میگردد و به مقدار 5٪ تمبر باطل میگردد.

این قانون در مورد وکلا دادگستری صدق نمیکند ولی افرادی که در مراجع مشخصی وکالت میکنند در این قانون میگنجند. این قانون در مورد کارمندان مودی، یا مادر، پدر، خواهر، برادر، دختر، پسر، نواده و همسر مودی صدق نمیکند.

تبصره ماده 103 قانون مالیات های مستقیم

همان طور که گفته شد ماده 103 قانون مالیات های مستقیم در مورد مالیات حق الوکاله است اما این ماده قانون دارای تبصره هایی است که موضوع را در مواردی مشخص تر میکند.

  • تبصره 1 ماده 301 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس این تبصره در صورتی که فردی ازماده 103 ق.م.م سرپیچی کند وکیل در هیچ دادگاه و مرجع مرتبطی قابل قبول نخواهد بود مگر آن که او از طرف ارگان هایی برای انجام امور حقوقی تعهد داشته باشد که رد این صورت نیازی به ابطال تمبر روی وکالت نامه نیستند. این ارگان ها شامل وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌‌های دولتی، شهرداری‌ها،  مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها میباشد.

  • تبصره 2 ماده 301 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس این تبصره وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌‌های دولتی، شهرداری‌ها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها موظف هستند 5درصد از حق الوکاله را کسر کرده و برای پرداخت مالیات وکیل تا پایان ماه بعد ان را بپردازند.

  • تبصره 3 ماده 301 قانون مالیات های مستقیم

در صورتی که فرد تمبر را تحت وکیلی باطل کرده باشد و ادامه کار به وکیل دیگری واگذار شده باشد وکیل جدید موظف به باطل کردن تمبر جدید نیست.

  • تبصره 4 ماده 301 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس این تبصره اگر دادگاه مبلغ حق الوکاله و یا خسارت حق الوکاله را کمتر و یا بیشتر از مقدار تمبر باطل شده تعیین کنند مدیران دفتر دادگاه ها موظف هستند مبلغ واقعی را به سازمان مالیات کشور اعلام کنند تا هزینه درست از وکلا به عنوان مالیات حق الوکاله دریافت گردد.

محاسبه آنلاین مالیات حق الوکاله

محاسبه آنلاین مالیات حق الوکاله
محاسبه آنلاین مالیات حق الوکاله

یکی از درخواست هایی که وکلا از ما دارند این است که امکان محاسبه آنلاین مالیات حق الوکاله را در سایت فراهم کنیم. شما در محاسبه آنلاین مالیات حق الوکاله میتوانید با وارد کردن مبلغ حق الوکاله مبلغ مالیات آن را محاسبه کرده و در کمترین زمانی آن را در محاسبات هزینه ای خود اعمال کنید.

تیم برنامه نویسی در آینده در این قسمت فرمول محاسبه آنلاین مالیات حق الوکاله را برای شما عزیزان قرار خواهند داد و شما میتوانید تنها با وارد کردن مبلغ حق الوکاله میزان مالیات را محاسبه نمایید.

مالیات حق الوکاله چند درصد است

همان طور که در متن مقاله ذکر کردیم مبلغ حق الوکاله باید روی وکالت نامه درج شود و تمبر مالیاتی که برای پرونده استفاده میشود باید روی وکالت نامه الصاق و ابطال گردد. وکلا باید 5٪ ححق الوکاله ای که دریافت میکنند را به عنوان مالیات حق الوکاله به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند. در مواردی این درصد مالیات حق الوکاله تفاوت پیدا میکند که در این قسمت به صورت مجزا این موضوع را بررسی کرده ایم:

  • درصد مالیات حق الوکاله برای اختلافات مالی 5٪ حق الوکاله است.
  • درصد مالیات حق اوکاله برای اختلافات غیر مالی 5٪ حق الوکاله مقرر شده است.
  • نرخ مالیات حق الوکاله برای اختلافات مالیاتی و عوارض شهرداری اگر تا سقف 1 میلیون تومان باشد 5٪، اگر تا سقف 3 میلیون تومان باشد 4﷼ و اگر بیشتر از 3 میلیون تومان باشد 3٪ میباشد و به طور کلی 5٪ برای هزینه باطل کردن تمبر در نظر گرفته میشود.

اظهارنامه مالیاتی وکلا

یکی از کار هایی که وکلا باید انجام دهند پر کردن اظهارنامه مالیاتی وکلا میباشد که باتوجه به ان که در این امور چندان تخصص ندارند بهتر است از کسانی که به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت میکنند کمک بگیرند.

اگر شما هم میخواهید اظهارنامه مالیاتی تان را با نظر برترین کارشناسان مالیاتی پر کنید و یک فرپ متخصص انجام امور مالیاتی تان را بر عهده بگیرد میتوانید از خدمات اظهارنامه مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

مجازات عدم پرداخت مالیات وکلا

بر اساس قانون کلیه افرادی که مشمول مالیات میشوند باید در زمان تعیین شده نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند در غیر این صورت علاوه بر پرداخت مالیات مشمول جریمه نیز میشوند و باید هزینه بیشتری نیز بپردازند. برای اطلاعات بیشتر در مورد فرار مالیاتی و جرایم فرار مالیاتی میتوانید مقاله فرار مالیاتی را مطالعه کنید.

مجازات عدم پرداخت مالیات وکلا بر اساس ماده های 95 و 96 قانون مالیات های مستقیم این است که اگر وکیلی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم اداره مالیات نکند باید 20٪ مالیات تعیین شده را به عنوان جریمه بپردازد.

در این زمان بحش مالیات علی الراس مطرح میشود که وکلی باید 20٪ مالیات علی الراس را به عنوان جریمه پرداخت نماید.

اگر سوالی در مورد مالیات وکلا دارید و میخواهید ابهامات تان در مورد محاسبه مالیات حق الوکاله برطرف شود میتوانید سوال تان را در بخش نظرات مطرح کننید تا کارشناسان مالیاتی ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد توضیح دادیم مالیات حق الوکاله چیست و محاسبه آنلاین مالیات حق الوکاله را به شما آموزش دادیم. اگر سوالی در هر بخش از این مقاله دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان مالیاتی ما پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

مالیات حق الوکاله چیست؟

وکلا در برابر خدماتی که به موکلان خود ارائه میدهند از ان ها مبالغی دریافت میکنند که حق الوکاله یا دستمزد آن ها میباشد و باید مطابق قانون مبلغی از این حق الوکاله را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیات کشور پرداخت نمایند.

نحوه محاسبه مالیات حق الوکاله چگونه است؟

به طور کلی 5درصد حق الوکاله به عنوان مالیات تعیین میشود اما در مواردی که مثلا مربوط به عوارض شهرداری باشد موضوع فرق میکند و بر اساس میزان حق الوکاله مالیات تعیین میشود که تمام موارد و نرخ مالیات حق الوکاله در مقاله ذکر شده است.