فرار مالیاتی معمولاً راحت تر از دیگر فعالیت های غیر قانونی و هنجار شکنانه در بین شرکت‌ ها و افراد قابل اثبات است بنابراین طبیعی است که بیشتر اتفاق بیفتد. بنابراین دولت می‌ تواند کلاه‌ برداران مالیاتی را به جرم فرار از پرداخت مالیات محکوم کند و به پرداخت جریمه وادارد؛ بنابراین پرداخت مالیات بر اساس اصول تعیین شده اداره مالیات و در زمان مشخص شده در تمامی کشورها جزو اصول مهم شهروندی و جهت رفاه عمومی قرار داده شده است. در این مقاله قبل از هر چیز در مورد فرار مالیاتی توضیحات کامل ارائه می دهیم، سپس انواع فرار مالیاتی و جرایم مالیاتی را معرفی می‌ کنیم و با آنها آشنایی پیدا می کنیم، درباره مجازات جرم فرار مالیاتی توضیحاتی ارائه می دهیم، روش های مقابله با فرار مالیاتی بازگو می کنیم و در آخر توضیحاتی در مورد نحوه گزارش فرار مالیاتی ارائه می کنیم.اگر گرفتار جرم مالیاتی شده اید میتوانید از خدمات مشاوره مالیاتی رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید و در کوتاهترین زمان از شر این مشکل رها شوید.

فرار مالیاتی چیست

به هرنوع تلاش و کار قانونی یا غیرقانونی یک کسب‌وکار با هدف پرهیز از پرداخت مالیات قانونی یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر روش که انجام شود، فرار مالیاتی می گویند.

فرار مالیاتی یک اصطلاح رایج در رابطه با کارهایی است که به عدم پرداخت بدهی مالیاتی نسبت داده می شود و به این منظور است که مؤدی کمتر از میزانی که قانوناً موظف است بپردازد.

یکی از مهم ترین مواد قانونی در جرم‌ انگاری فرار مالیاتی مربوط به ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات های مستقیم می شود که بر این اساس، «هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر هست در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت‌نشده خواهد بود.»

بر اساس تبصره یک این ماده ۱۹۹ قانون، حتی برای متخلفان دولتی نیز مجازات پیش بینی‌ شده است و آمده: «در مواردی که مکلفین به کسر مالیات، وزارتخانه، شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری باشد مسئولین امر مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود.»

بالا رفتن نرخ های مالیاتی در تمامی کشورها می‌تواند سبب بی انگیزه شدن در سرمایه گذاری شود و همچنین زمینه لازم برای این جرم را فراهم می آورد؛ لذا دولت ها هم باید در وضع نرخ مالیاتی و قوانین احتیاط کنند و همه جوانب را با دقت بیشتری بسنجند.

فرار مالیاتی چیست
فرار مالیاتی

انواع فرار مالیاتی

منظور از فرار مالیاتی به هرگونه تلاش غیرقانونی گفته می شود که برای پرداخت نکردن مالیات است. فرار مالیاتی ممکن است به روش های گوناگونی انجام گیرد، اما در همه این روش ها فرد مجرم تلاش می کند که مالیات خود را کامل پرداخت نکرده یا اینکه آن را به صورت ناقص پرداخت کند. افراد می توانند در جرم فرار مالیاتی اولیه رفتار های متفاوتی در این زمینه داشته باشند.

بر اساس قانون اگر فرد با قصد فرار از پرداخت مالیات و با آگاهی ازین کار، مرتکب رفتارهای زیر شود، جرم فرار مالیاتی تحقق پیدا می کند:

  1. اگر به ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل هست و برخلاف حقیقت تنظیم شده است، استناد نماید.
  2. اگر برای سه سال متوالی (پشت سر هم) اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان ارائه نکند.
  3. در صورتی‌ که فعالیت اقتصادی و درآمد خود را مخفی کند.
  4. اگر مانع از آن شود که مأموران مالیاتی که به‌ عنوان بازرس مالیاتی مکلف به انجام این امور هستند، به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود او یا اشخاص ثالث دسترسی داشته باشند.
  5. اگر مأمور وصول یا کسر مالیات پرداخت ‌کنندگان دیگر باشد و این وظیفه را در مواعد مقرر قانونی انجام ندهد.
  6. اگر معاملات و قراردادهای خود را به نام دیگران تنظیم کند یا معاملات و قراردادهای اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات هستند را برخلاف واقع به نام خود تنظیم نماید.
  7. اگر از کارت بازرگانی اشخاص دیگر برای فرار مالیاتی استفاده نماید.
  8. اگر فعالیت‌های خود را طوری قلمداد نماید که گویا مشمول معافیت مالیاتی بوده است.

وضعیت فرار مالیاتی در ایران 

باید از فرار مالیاتی جلوگیری کرد و برخی معافیت ها را حذف کرد تا درآمد مالیاتی دولت را به میزان چشم گیری افزایش پیدا کند.

تعداد فرار مالیاتی در سال جاری بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است؛ اما براساس آمارگیری مراکز پژوهشی، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اقتصاد وجود دارد که حذف آن، می تواند کسری بودجه دولت را به صفر برساند و اقتصاد کشور رونق پیدا کند.

در ایران، فرار مالیاتی بیشتر از طریق استفاده از کارت های بازرگانی دیگران، ‌صدور فاکتورهای صوری و دو دفتره بودن، حساب های اجاره ای، دستگا‌ه های پوز بی هویت، ‌قاچاق کالا، عدم اعلام سود واقعی، ‌فعالیت های پنهان اقتصادی، دور زدن قانون، کتمان و عدم ارائه اطلاعات شغلی و ممیز محور بودن سازمان مالیات رخ می دهد؛ که به نظر می رسد ممیز محوری اصلی ترین و شایع ترین معضل در مسئله جلوگیری از فرار مالیاتی است.

اگر درگیر مشکلات مالیاتی هستید میتواتنید از خدمات مالیاتی بهترین شرکت مالیاتی در تهران با هزینه ای منصفانه بهره مند شوید. برای دریافت خدمات میتوانید وارد صفحه خدمات مالیاتی شوید و یا با کارشناسان مالیاتی ما تماس بگیرید.

وضعیت فرار مالیاتی در ایران
وضعیت فرار مالیاتی در ایران چگونه است

اکثر گروه هایی که در حال فرار مالیاتی هستند عبارت‌اند از:

دارندگان کارت های بازرگانی اجاره ای: آمار و ارقام درباره فرارهای مالیاتی این گروه گوناگون است اما طی آخرین اظهار نظر از سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۲۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که همه آن ها به سبب صدور کارت های یک بار مصرف یا همان کارت های اجاره ای بازرگانی است.

پزشکان و وکلا

بر اساس آمارهای صورت گرفته مقدار مالیاتی که دندان پزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است؛ این درحالیست که رقم مالیات پرداختی توسط دندان پزشکان و پزشکان متخصص بسیار پایین تر از این میزان تعیین شده است. همچنین بر اساس گزارش های غیر رسمی رقم فرار مالیاتی وکلا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

ثروتمندان

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی مصاحبه ای با اشاره به درآمد میلیاردی ۳۰۰ هزار نفر و عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ ها فرمودند: این افراد میلیاردر درآمد مشمول پرداخت مالیات هستند و بیش از ۵۰ درصد آن ها مؤدی مالیاتی نیستند؛ در واقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پروند ای ندارند.

مالکان مسکن های خالی از سکنه

طبق گزارش مرکز آمار نزدیک ۳ میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور موجود است که باید مالکان آن ها طبق قانون مالیات پرداخت کنند اما به دلیل قادر نبودن مامور های مالیاتی در شناسایی این مسکن ها، دولت نمی تواند از آن‌ها مالیات اخذ کند.

مالکان مسکن های خالی از سکنه

طبق گزارش مرکز آمار نزدیک ۳ میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور موجود است که باید مالکان آن ها طبق قانون مالیات پرداخت کنند اما به دلیل قادر نبودن مامور های مالیاتی در شناسایی این مسکن ها، دولت نمی تواند از آن‌ها مالیات اخذ کند.

فرار مالیاتی در ایران در بازه سال‌های ۱۳۵۷- ۱۳۹۷ به ‌طور میانگین سهم ۱۱ درصدی از تولید ناخالص داخلی داشته است.

ارقام مختلفی برای فرار مالیاتی از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ ذکر شده است اما مطالعات و بررسی های انجام شده نشان می دهد رقمی بالاتر از این مقدار فرار مالیاتی وجود دارد.

هم چنین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران حدود ۷ درصد در سال های اخیر بوده است. این درحالیست که متوسط تلاش مالیاتی در میانگین جهانی معادل ۱۴ درصد (دو برابر ایران) و اروپا و آسیا معادل ۱۹ درصد (۲.۷ برابر ایران) است.

همچنین این شاخص در کشورهای عضو OECD به ۲۵ الی ۳۰ درصد می رسد. در نتیجه این شاخص در ایران حدوداً نصف میانگین جهانی است و به تبع آن میزان درآمدهای مالیاتی دولت نصف مقدار واقعی آن است.

در حال حاضر میزان درآمد مالیاتی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که با یک تناسب ساده مقدار فرارهای مالیاتی در کشور نیز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

بر اساس اظهارات مسئولین اتاق اصناف در سال گذشته، سهم گروه مشاغل و اصناف از تولید ناخالص داخلی ۲۰ درصد است.

با توجه به اینکه ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴۵۸.۵ میلیارد دلار اعلام شده است، پس ۲۰ درصد این مقدار یعنی حدود ۹۲ میلیارد دلار آن مربوط به گروه مشاغل و اصناف است.

اگر نرخ دلار را ۱۱.۵ هزار تومان در نظر بگیریم؛ مجموع درآمد سالانه این گروه حدود ۱۰۵۴ هزار میلیارد تومان حساب می شود.

اگر از گروه مشاغل با پایین ترین نرخ مالیاتی، یعنی ۱۵ درصد از مجموع درآمد، مالیات اخذ شود، در این صورت میزان مالیات واقعی این اقشار که شامل مشاغلی صنفی چون آهن‌فروشان، طلافروشان و… می‌شود به ۱۵۸ هزار میلیارد تومان می رسد.

اما در حال حاضر این مشاغل، سالانه پایین تر از ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می کنند؛ این بدین معنیست که حداقل به میزان ۱۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

از دیگر خدماتی که شرکت حسابداری آریا تهران به شما عزیزان ارائه میدهد خدمات اظهارنامه مالیاتی میباشد. برای دریافت خدمات با کارشناسان مالیاتی ما تماس بگیرید و پاسخ سوالات اظهارنامه تان را به صورت رایگان دریافت کنید.

جرم فرار مالیاتی چیست

بر اساس ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم؛ هرگاه هر یک از مشمولین مالیات این فصل اظهارنامه تسلیم نکند و یا با تسلیم آن از ذکر قسمتی از اموال در اظهارنامه خودداری نماید موظف به پرداخت جریمه‌ای معادل ۵% قیمت اموال اظهار نشده طبق تشخیص قطعی خواهد شد و در صورت تسلیم اظهارنامه خلاف واقع موظف به پرداخت جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد مابه‌التفاوت بهای مندرج در اظهارنامه با رقم مورد تشخیص دارایی که ملاک احتساب مالیاتی قطعی خواهد شد.

تبصره – جرایم مذکور نسبت به سهم الارث به هریک از وراث تعلق می گیرد و در هر حال از یک برابر مالیات هر یک از آن ها بیشتر نخواهد شد و هر یک از وراث که از پرداخت مالیات معاف شود نسبت به سهم خود از پرداخت جریمه نیز معاف خواهد بود.

در باب تاخیر در پرداخت نیز ماده ۲۰۰ همان قانون تعیین نموده؛ برای تأخیر در پرداخت مالیات موضوع این فصل زیان ‌دیرکرد به میزان سه چهارم یک درصد (۷۵%) در ماه از تاریخ سررسید و نسبت به ما به‌ الاختلاف از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص احتساب و وصول خواهد شد و مدت کمتر از ۱۵ روز به حساب نمی آید و از پانزده روز به بالا یک ماه محاسبه خواهد شد.

جرم فرار مالیاتی چیست
جرم فرار مالیاتی در ایران چیست

تبصره – در صورتی که وارث با ارائه اسناد و مدارک به عذر عدم دسترسی به سهم ‌الارث برای پرداخت مالیات تقاضای مهلت بیشتر کند و ممیز مالیاتی عذر او را موجه تشخیص دهد با تأیید سرممیز و موافقت ممیز کل، مهلت متناسبی برای تأدیه مالیات به او داده خواهد شد و در این صورت از پرداخت زیان دیرکرد در مهلت معاف می شود.

طبق ماده ۲۰۱ قانون مالیات مستقیم؛ هر كس به قصد فرار از پرداخت ماليات از روی آگاهی و عمد به ترازنامه و حساب سود و زيان يا به دفاتر و اسناد و مداركی كه به منظور تشخيص ماليات ملاک عمل می باشد و بر خلاف حقيقت تهيه يا تنظيم شده استناد نمايد به حبس از سه ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.

مدير يا مديران مسئول اشخاص حقوقی كه به سبب خودداری از انجام تكاليف تعیین شده راجع به تسليم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زيان و دفاتر و اسناد مدارک باعث تشخيص درآمد. اشخاص مذكور به كمتر از ميزان واقعی گردند و اين امر به موجب اسناد و دلايل محرز شود مشمول مجازات مقرر در اين ماده خواهند بود.

تعقيب و اقامه دعوی عليه مرتكبين نزد مراجع قضايی از طرف وزير امور اقتصادی و دارايی به عمل خواهد آمد.

همچنین بر اساس ماده ۲۰۲ قانون فوق؛ وزارت امور اقتصادی و دارايی می تواند از خروج بدهكاران مالياتی كه ميزان بدهی آن ها از يك صد هزار تومان (يك ميليون ريال ) بيشتر است از كشور جلوگيری نمايد. حكم اين ماده در مورد مدير يا مديران مسئول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی مالياتی شخص حقوقی اعم از ماليات بر درآمد شخص حقوقی يا ماليات هايی كه به سبب اين قانون شخص حقوقی مكلف است به كسر و ايصال آن می باشد و مربوط به دوران مديريت آنان بوده نيز جاری است . مراجع ذيربط با اعلام وزارت مزبور مكلف به اجرای اين ماده می باشند.

  • تبصره ۱ – در مواردی كه بدهی مالياتی قطعی نشده باشد حكم اين ماده در صورت سپردن تضمين معتبر جاری نخواهد بود.
  • تبصره ۲ – در صورتی كه موديان مالياتی به قصد فرار از پرداخت ماليات اقدام به نقل و انتقال اموال خود به همسر و يا فرزندان نمايند وزارت امور اقتصادي و دارايی می تواند نسبت به ابطال اسناد مذكور از طريق مراجع قضايی اقدام کنند. 

جرم فرار مالیاتی وکلا

اصولا برای جرایم و تخلفات مالیاتی اشخاص از جمله وکلا فرار مالیاتی جزای نقدی و جریمه های مالیاتی در نظر گرفته می شود.

در حالی که این دو نوع ضمانت اجرا ویژگی های متفاوت از هم دارند و می بایست زیرا، اگر چه جریمه مالیاتی نیز پرداخت مبلغی به دولت است؛ اما با جریمه نقدی برابر نمی باشد، جریمه مالیاتی یا «غرامت مالی به تناسب جرایم مالی (تقصیرات مربوط به قوانین مالیاتی) تعیین می شود. با گرفتن این غرامت از متجاوز، دو هدف میسر می شود: یکی وصول حق دولت و دیگری صیانت مصالح مربوط به قوانین مالیاتی و رفع تجاوز ». 

جریمه های مالیاتی در اثر نقض قوانین مالیاتی و یا عدم اجرای تکالیف قانونی و همچنین با تصور در انجام تکالیف مقرر به مؤدیان و مسئولین وصول و اشخاص ثالث تحمیل میگردد، اگر فرد مذکور، جریمه مقرر را پرداخت نکند، مانند اصل مالیات با صدور اجرائیه از متخلف وصول میشود.

قانونگذار ما اصولاً دید و بینش غیر کیفری در تعیین جریمه هاي مالیاتی دارد به صورتی که سیاست های در آمدی خود را به گونه ای طراحی کرده است که تأمین هزینه های جاری، صرفا از طریق بالاتر رفتن سهم درآمدهای مالیاتی باشد.

 یکی از راه های تأمین هزینه های جاری، بدین شرح است: «کاهش نرخ مالیات مستقیم و افزایش جریمه خود داری از پرداخت مالیات مستقیم به گونه ای که سهم کل مبلغ دریافتی مالیات مستقیم در درآمدهاي مالیاتی افزایش یابد ». همچنین هدف از تأمین جریمه مالیاتی از سوی قانون گذار تأمین هزینه های جاری ذکر شده است.

چنین هدفی از آن جایی که در تعیین ضمانت اجراهای کیفری مد نظر نیست، جریمه مالیاتی را از مجازات های کیفری دور می نماید و جریمه های مالیاتی غیر کیفری می شود.

وجه اشتراک جریمه ی مالیاتی و جزای نقدی این است که هر دو به خزانه ی دولت پرداخت می شوند. 

جرم فرار مالیاتی وکلا
جرم فرار مالیاتی وکلا در ایران چیست

با این وجود، جریمه ی مالیاتی، تفاوت های ذیل را با جزای نقدی همراه می شود:

 یکم قاعده عدم جمع مجازات ها که در خصوص مجازات ها اعمال می گردد در جریمه مالیاتی اعمال نمی شود. جریمه های مالیاتی به هر تعداد باشند با یکدیگر جمع شده و متخلف باید همه آنها را در حق دولت پرداخت کند.

به عبارت دیگر جریمه های مالیاتی در تعدد جرم با یکدیگر جمع می شوند هرچند که تعداد جرم و میزان جریمه زیاد باشد.

در صورتی که بر اساس اصل غیر قابل جمع بودن مجازات ها، آن مجازاتی که شدیدتر است باید اجرا شود.

دوم در جریمه های مالیاتی «غیر از موارد استثنایی، محکومین نمی توانند از اعطاء کیفیات مخففه بهره مند شوند و فقط به جای کیفیات مخففه، ممکن است ادارات مربوطه با متخلف سازش نمایند و بدیهی است که سازش در امر جزائی برخلاف نظم عمومی است ». 

سوم جریمه ی مالیاتی به وسیله مراجع غیر قضایی تعیین و در صورت پرداخت نشدن، اموال منقول یا غیر منقول مؤدی متخلف توقیف و از آن طریق وصول می گردد. صدور توقیف و دستور اجرای آن بر عهده ی اجرائیات اداره امور اقتصادی و دارایی می باشد. لیکن اعمال و وصول جزای نقدی با دخالت مقامات قضایی صورت می پذیرد و عدم پرداخت آن نیز در حقوق ما ضمانت اجرای باز داشت بدل از جزای نقدی است. 

چهارم – از آن جایی که جریمه مالیاتی به وسیله مراجع غیر قضایی تعیین می شود، در نتیجه به هر میزان کم هم که باشد، موجب سوء پیشینه ی کیفری نمی شود. جریمه های مالیاتی ولو به دستور قاضی جزائی اعلام گردد باز هم نمی تواند یک مجازات کیفری باشد در نتیجه جریمه مالیاتی خصیصه ی جبران خسارت وارده به خزانه ی عمومی را حفظ می کند.

جرم حسابدار در فرار مالیاتی

جزئیات کامل ماده قانونی که از جرم حسابدار صحبت کرده است:

ماده ۲۷۴– موارد زیر جرم مالیاتی تلقی می شود و مرتکب به مجازات‌ های درجه شش محکوم می شونر:

  1. تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن
  2. اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن
  3. ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده (۱۸۱) این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی‌ بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد(۱۶۹) و (۱۶۹ مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام
  4. عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین‌شده
  5. تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مودیان دیگر به نام خود برخلاف واقع
  6. خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه‌ سال متوالی
  7. استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی
جرم حسابدار در فرار مالیاتی
جرم حسابدار در فرار مالیاتی در ایران
  • تبصره۱- اعمال این مجازات نافی اعمال محرومیت‌های مندرج در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۰۷/۰۸/۱۳۹۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.
  • تبصره۲- اعلام جرائم و اقامه دعوی علیه مرتکبان جرائم مزبور نزد مراجع قضائی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می‌پذیرد.(۱)

(۱) به موجب بند ۶۰ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم، مصوب ۳۱/۴/ ۱۳۹۴، مواد ( ۲۷۴ الی ۲۸۲ ) به قانون الحاق شد.

شما میتوانید برای دریافت کلیه خدمات مالی، مالیاتی و حسابداری و حسابرسی با بهترین کارشناسان تهران در بهترین شرکت حسابداری تماس بگیرید. ما در شرکت حسابداری آریا تهران آماده پاسخگویی به شما عزیزان در ساعات اداری هستیم.

جرم فرار مالیاتی پزشکان

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که تا ابتدای مهر ماه ساماندهی کارتخوان‌ برای پزشکان را عملی خواهد کرد. پزشکانی هم که تا مدت زمان تعیین شده نسبت به اجرای قانون ممانعت کنند، از نظر سازمان امور مالیاتی فرار مالیاتی محسوب می‌شوند و طبق قانون با آنان برخورد جدی خواهد شد. 

در عین حال کسانی که تا پایان مهر ماه قانون را اجرا نکنند، جریمه شده و دو درصد از درآمدشان به عنوان جریمه مطالبه خواهد شد و این جریمه نیز غیر قابل بخشش است.

همچنین سازمان امور مالیاتی صریحا اعلام کرده است که بعد از اتمام مهلت تعیین‌ شده، مردم می‌توانند در صورت نبودن کارتخوان در مطب یک پزشک، به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند تا پیگیری‌ و برخوردهای لازم از سوی سازمان انجام پذیرد.

جرم فرار مالیاتی پزشکان
جرم فرار مالیاتی پزشکان در ایران

جرم فرار مالیاتی بانک‌ها

مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مقابله با پولشویی و اداره مطالعات و مقررات بانکی در نامه ای به مدیران عامل بانک ها و موسسات مالی این نامه را ابلاغ کردند.

در نامه مورخ ۲۸ بهمن ۹۸ خطاب به تمام مدیران بانک ها گفته است: بدینوسیله تصویر نامه شماره ۱۳۰/۸۲۱/ص مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ دادستان محترم انتظامی مالیاتی موضوع لزوم اطلاع رسانی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در خصوص گزارش موارد عدم رعایت مقررات و جرایم مالیات مندرج در ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم، جهت استحضار و صدور دستور اقدام مقتضی ایفاد می گردد. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۹/۱۹۹۱۰۳ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شود.

جرم فرار مالیاتی اشخاص حقیقی

هر شخص یا شرکت مجازات فرار مالیاتی متفاوتی دارا هستند اگر اشخاص حقیقی که مجاز به پرداخت مالیات هستند آن را پرداخت نکنند موظف به حبس بیش از شش ماه تا دو سال خواهند شد.

علاوه بر حبس طبق قانون مقداری هم باید جزای نقدی پرداخت کنند. در اینگونه موارد شلاق از ۳۴ ضربه تا ۷۴ هم خواهند داشت.

این افراد از حقوق اجتماعی به مدت شش ماه تا ۵ سال محروم شده و این محکومیت قطعی در رسانه ها هم منتشر خواهد شد.

افراد همچنین مشمول پرداخت مالیات و حتی جریمه نقدی نیز خواهند شد. همچنین این افراد موظف هستند ضرری که به دلیل عدم پرداخت مالیات به دولت وارد شده است را نیز پرداخت کنند.

جرم فرار مالیاتی در قانون اساسی

ماده ۲۰۱ قانون مقرر داشته: «هرگاه مؤدی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می‌باشد و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده‌است استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند…»

در ماده ۲۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم ۱۳۸۰ و در ماده ۲۷۴ اصلاحیه قانون مزبور مصوب ۱۳۹۴ این پدیده اقتصادی را جرم‌ انگاری و کیفر حبس برای آن پیش‌بینی کرده است.

پس از منظر عناصر متشکله جرم و مجازات، ابهامات بسیاری در ماده مزبور وجود دارد. فرار مالیاتی، جرمی عمدی است که رفتار فیزیکی آن می‌تواند از نوع فعل مثبت یا منفی باشد.

از حیث اوضاع و احوال برای تحقق فرار مالیاتی، لزومی به مباشرت مرتکب در تنظیم مدارکِ خلاف واقع نیست بلکه صرف استناد به مدارک تنظیمی توسط ثالث در تحقق جرم کفایت می‌کند.

از طرف دیگر در مصداق ترک فعل باید مدت زمان سه سال متوالی سپری شود. از جهت عنصر نتیجه نیز نسبت به مطلق یا مقید بودن این جرم احتمال متعددی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد مقید دانستن آن با اصول حقوقی و تفسیر به نفع متهم انطباق بیشتری دارد.

راه های فرار مالیاتی

  • پرداخت به موقع مالیات : پرداخت کردن به موقع مالیات به شما این امکان را می دهد تا از تخفیف مالیاتی بهره مند شوید.
  • اسناد و مدارک هزینه ها را به صورت کاملا دقیق محاسبه و اظهار نمایید.
  • محاسبه و ثبت استهلاک دارایی های مستهلک شونده.
  • اظهار نمودن مبلغ درآمد سال قبل در اظهارنامه مالیاتی سال جاری.
  • قوانین مربوط به معافیت های مالیاتی را پیگیری کنید.
  • کوچکترین فاکتور های هزینه ها را نگه داری کنید.
  • کمک کردن به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه
  • به اشتراک گذاشتن دارایی ها و درآمدها با افراد مطمئن و معتمد
  • استفاده از منزلتان به عنوان دفتر کار
راه های فرار مالیاتی
راه های فرار مالیاتی در ایران

گزارش فرار مالیاتی

شما می توانید با تکمیل فرم اعلام فرار مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور را در شناسایی فرار مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی در کشور همراهی کنید. 

شهروندان در هنگام تکمیل این فرم، نیازی به اعلام دقیق مشخصات فردی خود ندارند و صرفا کادر مربوط به نام شخص مورد نظر را باید کامل کنند و اگر سند مدرکی در خصوص فرار مالیاتی دارند نیز به این فرم الصاق نمایند

راه مقابله با فرار مالیاتی

برای تحقق یافتن این سیاست، اقدامات سازنده ای در راستای رسیدگی به تراکنش های بانکی، مقابله با فرار مالیاتی و پولشویی و شناسایی فرایند های فرار مالیاتی در سطح کلان کشور صورت گرفته، اظهار داشت: به منظور شناسایی تخلفات و جرایم مالیاتی، پروژه طراحی و پیاده سازی سامانه دریافت گزارشات مردمی فرار مالیاتی از سوی دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی این سازمان در دستور کار قرار گرفت و نهایتا در روز مالیات امسال، این پروژه افتتاح گردید. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد که گزارشات مردمی همواره یکی از شیوه های مهم شناسایی فرار مالیاتی در کشور بوده است.

تفاوت فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی

فرار مالیاتی، یک نوع تخلف از قانون به حساب می آید. وقتی که یک مؤدی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که موظف به پرداخت مالیات می شود ، ممانعت می کند ، یک نوع عمل غیر رسمی انجام داده که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می دارد. اما در اجتناب از مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود . اجتناب از مالیات ، از خلاهای قانونی در قانون مالیات ها نشات می گیرد. این در حالیست که فرد برای کاهش قابلیت پرداخت مالیات، خود دنبال راه های گریز می گردد. همچنین ممانعت از دسترسی ماموران به اطلاعات مالیاتی جرم است.

جمع بندی

در این مقاله تمامی نکات مرتبط با جرائم مربوط به فرار مالیاتی به طور کامل توضیح داده شد. در صورتی که پس از مطالعه کامل این مطلب همچنان در این باره سوالی داشتید می توانید با متخصصین ما تماس بگیرید و یا در قسمت دیدگاه ها نظرتان را بیان کنید. از دیگر خدمات ما درآریا تهران آموزش حسابداری رایگان میباشد که شما میتوانید در این دوره ها بدون پرداخت هزینه اصول حسابداری را یاد بگیرید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

جرم فرار مالیاتی در ایران چیست؟

هرگاه هر یک از مشمولین مالیات این فصل اظهارنامه تسلیم نکند و یا با تسلیم آن از ذکر قسمتی از اموال در اظهارنامه خودداری نماید موظف به پرداخت جریمه‌ای معادل ۵% قیمت اموال اظهار نشده طبق تشخیص قطعی خواهد شد و در صورت تسلیم اظهارنامه خلاف واقع موظف به پرداخت جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد مابه‌التفاوت بهای مندرج در اظهارنامه با رقم مورد تشخیص دارایی که ملاک احتساب مالیاتی قطعی خواهد شد.

راه های فرار مالیاتی در ایران چیست؟

راه های زیادی وجود دارد هدر مقاله توضیح داده شده است مانند پرداخت به موقع مالیات : پرداخت کردن به موقع مالیات به شما این امکان را می دهد تا از تخفیف مالیاتی بهره مند شوید، اسناد و مدارک هزینه ها را به صورت کاملا دقیق محاسبه و اظهار نمایید، محاسبه و ثبت استهلاک دارایی های مستهلک شونده و …

انواع فرار مالیاتی چیست؟

فرار مالیتی انواع مختلفی دارد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده که در این روش ها فرد مجرم تلاش می کند که مالیات خود را کامل پرداخت نکرده یا اینکه آن را به صورت ناقص پرداخت کند.