همان طور که میدانید دولت ها برای تامین بودجه خود مالیات های مختلفی را از شهروندان دریافت میکنند و همان طور که در مقاله انواع مالیات توضیح دادیم یکی از مالیات هایی که متوجه قشر کشاورز جامعه است مالیات در درآمد کشاورزی میباشد. در این مقاله صفر تا صد مالیات فروش محصولات کشاورزی را برای شما عزیزان توضیح میدهیم و شما را با انواع معافیت مالیاتی درآمد حاصل از کشاورزی آشنا میکنیم.

اگر به دنبال روشی برای پرداخت مالیات کمتر به صورت قانونی هستید و از جدیدترین قوانین مالیاتی آگاه نیستید میتوانید به صفحه مشاوره مالیاتی رایگان مراجعه کنید و با بهترین کارشناسان مالیاتی مشورت کرده و بهترین راهنمایی را دریافت کنید.

مالیات بر درآمد کشاورزی

مالیات بر درآمد کشاورزی
مالیات بر درآمد کشاورزی

برای انواع فعالیت های اقتصادی و بر اساس میزان درآمد افراد حقیقی و حقوقی مالیاتی به ان ها تعلق میگیرد که باید در زمان مقرر این مالیات را بپردازند. در غیر این صورت علاوه بر پرداخت مالیات مشمول جریمه مالیاتی میشوند و باید این جریمه را نیز بپردازند.

به طوور کلی میتوان گفت فعالیت کشاورزی فعالیتی است که طی آن گیاهان و حیوانات اهلی پرورش پیدا میکنند و یا محصولات و حیوانات جدیدی تولید و متولد میشوند. در این قسمت ابتدا فعالیت کشاورزی را به صورت مجزا توضیح میدهیم و در مورد مالیات بر درآمد کشاورزی در این بخش های مجزا بحث میکنیم.

اگر با مطالعه این مقاله همچنان سوالی در مورد مالیات فروش محصولات کشاورزی داشتید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان مالیاتی ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

زراعت از فعالیت های کشاورزی

زراعت به معنی کاشت محصولات در زمین زراعی سرپوشیده و یا در میان درختان میباشد به صورتی که صرفه اقتصادی داشته باشد و بتوان از آن سودی کسب نمود. به طور کلی فعالیت های کشاورزی زراعی به دو دسته طبقه بندی میشوند:

  • محصولات زراعی سالانه
  • محصولات زراعی باغی دائمی

کشت محصولاتی مانند گل و سبزی در زمین های زراعی سرپوشیده انجام میشود که بدون محدودیت های فصلی میتوانند رشد کنند اما پرورش گاو گیاه در گلدان جز فعالیت های کشاورزی زراعی محسوب نمیشود.

دسته های محصولات زراعی را میتوان به صورت زیر نشان داد:

  1. غلات (برنج، گندم و جو و … )
  2. حبوبات (‌عدس، لپه، نخود و … )
  3. سبزیجات (سیب زمینی، پیاز، گوجه و … )
  4. محصولات جالیزی (هندوانه، خربزه و … )
  5. نباتات علوفه ای (یونجه و … )
  6. محصولات صنعتی (پنبه و توتون و تنباکو و … )

مالیات زراعت در کشاورزی

مالیات زراعت در کشاورزی
مالیات زراعت در کشاورزی

قوانین مالیاتی کشاورزی مدام در حال تغییر است و در قوانین قبلی بخش زراعت باید 400 میلیارد تومان مالیات پرداخت نماید اما در جدیدترین قوانین مالیات بر درآمد کشاورزی در بخش زراعت این میزان به شدت کاهش یافت و گروه هایی نیز معاف از مالیات کشاورزی شدند. به این ترتیب مالیات کشاورزی در بخش زراعت به صورت زیر میباشد:

  • در صورتی که افرادی که در بخش زراعت فععالیت میکنند در گروه فقیر و کم درآمد جامعه باشند معاف از مالیات بر درآمد کشاورزی خواهند بود.
  • پراکندگی زیاد کشاورزان و داشتن دفاتر حسابداری متعدد محاسبه مالیات بر درامد کشاورزی را مشکل میکند و در مواردی این افراد معاف از مالیات کشاورزی میشوند.
  • هرچه تعداد کشاورزان بیشتر شوود هزینه ای که برای دریافت مالیات از آن ها صرف میشود نیز افزایش میابد و همین امر سبب میشود مواردی معاف از مالیات در نظر گرفته شوند.

به طور کلی اخذ مالیات از درآمد کشاورزی باعت میشود انگیزه کشاورزان کاهش یابد و زمین های زراعی روز به روز کوچکتر شوند و از تکنولوژی های کمتری در زمین های زراعی استفاده شود. همین امر باعث میشود درآمد حاصل از فعالیت های کشاورزی در بخش زراعت کاهش یابد. به همین دلیل تلاش میشود کمترین میزان مالیات از کشاورزان اخذ گردد تا سبب دلسردی آن ها نشود.

اگر برای انجام امور مالیاتی خود نیاز به کمک و راهنمایی بهترین کارشناسان مالیاتی نیاز دارید میتوانید با مراجعه به صفحه خدمات مالیاتی با بهترین کارشناسان مالیاتی شرکت حسابداری آریا تهران ارتباط بگیرید و امور خود را به افراد حرفه ای و متخصص بسپارید.

دام و طیور از فعالیت های کشاورزی

از دیگر بخش های فعالیت های کشاورزی فعالیت های مربوط به دام و طیور میباشدکه مربوط به تولید و پرورش دام، طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم میشود که نگهداری این حیوانات میتواند برای آن ها صرفه اقتصادی داشته باشد.

به طور کلی نگهداری و پرورش دام به منظور بارکشی و سواری و بهره برداری اقتصادی جز این بخش از فعالیت های کشاورزی قرار میگیرد و در صورتی که هدف تفنن باشد در این گروه قرار نمیگیرد.

به طور کلی طیور را میتوان در موارد زیر طبقه بندی کرد:

  • مرغ
  • بوقلمون
  • بلدرچین
  • اردک
  • غاز
  • جوجه

قانون مالیات دام پروری در کشاورزی

به طور کلی دامپروری در دو بخش صنعتی و سنتی انجام میشود که به صورت سنتی اکثرا در شهر ها و روستاهای کوچک انجام میشود که افراد در قشر کم درآمد محسوب میشوند. اخذ مالیات از این قشر با عدالت اجتماعی تناقض دارد هزینه ای صرف محاسبه مالیات این قشر شود نیز زیاد میشود و به همین دلیل برای حمایت از تولید کنندگان و کمک به رفاه حال مردم اخذ مالیات از بخش کشاورزی در دامپروری تقریبا غیر منطقی است و این کار انجام نمیشود.

در بخش دامپروری صنعتی ارزش افزوده زیادی وجود دارد اما باتوجه به آن که دریافت مالیات از انگیزه تولید کنندگان میکاهد و کشور را با کاهش تولید رو به رو میکند و حمایتی از تولید کنندگان ملی صورت نمیگیرد تلاش میشود در این حوزه نیز مالیاتی اخذ نگردد.

پرورش شیلات از فعالیت های کشاورزی

از دیگر بخش های فعالیت های کشاورزی پرورش شیلات میباشد که به منی تولید و پرورش حیوانات آبزی و دریایی برای بهره برداری اقتصادی میباشد. به طور کلی فعالیت در حوزه شیلات را میتوان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • پرورش ماهی و میگو و صدف
  • جمع آوری صدف های دریایی
  • صید ماهی و آبزیا از دریا و اقیانوس
  • جمع آوری آبزیان مانند مرجان ها، جلبک ها و اسفنج ها

مالیات شیلات در کشاورزی

به طور کلی میتوان گفت ارزش افزوده زیادی برای شیلات تعلق نمیگیرد و به همین دلیلی این فعالیت ها مورد حمایت دولت قرار میگیرد و بخش خصوصی چندان در این حوزه سهم ندارد.

در صورتی که از بخش شیلات مالیاتی دریافت شود سرمایه افراد در این حوزه کاهش میابد و همین امر باعث سلب انگیزه آن ها میگردد و تولید و پرورش را در بخش شیلات کاهش میدهد. به همین دلیل از صیادان که درآمد کمی دارند مالیاتی دریافت نمیشود.

مراتع و جنگل ها در کشاورزی

گاهی افراد در جنگل ها و مراتع اقدام به پرورش و تولید چوب میکنند و از این راه بهره اقتصادی دارند و یا نهالستان و خزانه ایجاد میکنند و از این طریق محصولاتی را پرورش و جمع اوری میکنند.

در قانون مالیات بر درآمد کشاورزی در این حوزه میتوان گفت با توجه به آن که از این افراد عوارض و بهره مالکانه دریافت میشود و عوارض یکی از انواع مالیات محسوب میشود اخد مالیات دیگر اتفاق نمیفتد. در این حوزه میتوان برای اخذ مالیات میزان بهره مالکانه و عوارض را افزایش داد.

مالیات فروش محصولات کشاورزی

مالیات فروش محصولات کشاورزی
مالیات فروش محصولات کشاورزی

بر اساس قانون مالیات مستقیم مالیات فروش محصولات کشاورزی بر اساس میزان درآمد کشاورز از فعالیت های مربوط به بخش زراعت، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و شیلات، زهنبور عسل، کرم ابریشم، احیای مراتع، صیادی و ماهیگیری و جمع آوری آبزیان و مروارید تعیین میشود و خبر خوش آن که کلیه درآمد از این فعالیت ها معاف از مالیات بر درآمد کشاورزی میباشند.

در این خصوص نظریه هایی مطرح است که در نظریه اول بیان شده صرفا فعالیت های کشاورزی که مربوط به کاشت و برداشت است مورد نظر برای معافیت کشاورزی میباشد و در نظریه دوم بیان شده این معافیت مالیاتی کشاورزی مربوط به کلیه فعالیت هایی که با بهره برداری از آب و زمین در حوزه های مختلف زراعت، باغداری،دامپروری، دامداری، شیلات، پرورش طیور و زنبور عسل و کرم ابریشم، جنگل داری و جنگل کاری میباشد.

به این ترتیب در ماده 81 قانون مالیات های مستقیم کلیه فعالیت های کشاورزی که در بالا به تفکیک به توضیح آن ها پرداختیم مورد نظر است.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد مالیات بر درآمد کشاورزی توضیح داده شده است و هرآنچه در مورد معافیت های مالیاتی کشاورزی نیاز است بدانید توضیح داده شده است. اگر سوالی در مورد مالیات فروش محصولات کشاورزی دارید که در این مقاله پاسخ داده نشده میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا کارشناسان ما در شرکت حسابداری آریا تهران در اسرع وقت پاسخ شما داده شود.

سوالات متداول

مالیات بر درآمد کشاورزی در ایران به چه صورت است؟

به کلیه فعالیت های اقتصادی بر اساس میزان درآمدشان مالیات تعلق میگیرد که مالیات کشاورزی در این مقاله به تمایز فعالیتی که صورت میگیرد توضیح داده شده است.

معافیت مالیاتی در کشاورزی به چه صورت است؟

باتوجه به آن که فعالیت در بخش کشاورزی شامل ارزش افزوده کمی است و اخذ مالیات در این حوزه ها میتواند انگیزه تولیدکنندگان را بکاهد مطابق با قوانین جدید معافیت مالیات درآمد کشاورزی در حوزه های گفته شده در مقاله اجرا میشود.