مالیات یکی از منابع تامین درآمد دولت میباشد که در ازای ارائه خدمات از شهروندان دریافت میشود. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد انواع مالیات در آلمان را بررسی کنیم و شما را برای پرداخت مالیات در کشور آلمان و مهاجرت به این کشور با درنظر گرفتن این هزینه ها راهنمایی کنیم.

یکی دیگر از مقالاتی که در این مورد در سایت ما قرار داده شده و خوانندگان زیادی را جلب کرده مالیات در کانادا میباشد که میتوانید مقایسه ای بین مالیات کانادا و آلمان داشته باشید و آگاهانه تر برای در نظر گرفتن صفر تا صد هزینه های زندگی در این کشور ها تصمیم گیری کنید.

مالیات در آلمان

مالیات در آلمان
مالیات در آلمان

در آلمان نیز مانند همه کشور ها برای امور مختلفی مالیات از شهروندان دریافت میشود و افراد مشمول پرداخت مالیات موظف هستند در زمان مقرر اقدام به پرداخت مالیات کنند تا جریمه مالیاتی شامل حال آن ها نشود.

قوانین مالیات در آلمان هم برای شهورندان آلمانی و هم برای مهاجرین به کشور آلمان اجرا میشود و همه افرادی که در کشور مشغول به کار هستند موظف به پرداخت مالیات میباشند.

به طور کلی در صورتی که افراد معاف از مالیات در آلمان نباشند باید در ازای درآمدی که دارند و یا خدماتی که ردیافت میکنند برای موارد مختلف مالیات بپردازند.

به طور کلی میتوان گفت مالیات در آلمان توسط دولت فدرال (Bundesregierung)، ایالت‌ها (Bundesländer) و شهرداری‌ها (Gemeinden) دریافت میشود اما انواع مالیات در آلمان و نحوه محاسبه مالیات در آلمان و نرخ مالیاتی که به افراد تعلق میگیرد دیگر مسائل مهمی هستند که در ادامه به بررسی این موضوعات پرداخته ایم.

اگر برای پرداخت مالیات سوالی دارید و یا میخواهید از راه های قانونی کاهش مالیات اطلاع یابید و مشاوره رایگان دریافت کنید میتوانید به صفحه مشاوره مالیاتی مراجعه کنید و با بهترین مشاوران مالیاتی به صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.

نرخ مالیات در آلمان

تعیین نرخ مالیات در آلمان به صورت تصاعدی رو به افزایش است و برای کسانی که درآمد بیشتری دارند میزان نرخ مالیات در آلمان بیشتر از کسانی است که درآمد کمتری دارند.

یکی از مشائل مهمی که برای مهاجرت به کشور آلمان مورد توجه مردم است اطلاع از نرخ مالیات در آلمان میباشد زیرا افراد باید بدانند چند درصد از درآمد آن ها مشمول مالیات میشود و افراد باید برای گذران زندگی چه برنامه ریزی مالی داشته باشند.

در این قسمت جدول نرخ مالیات در آلمان 2022 را برای شما عزیزان قرار داده ایم که بر اساس این جدول میتوانید متوجه شوید که آیا برای درآمد شما نرخ مالیات چند درصد است و آیا معافیت مالیاتی در آلمان مشمول حال شما میشود یا نه.

میزان درآمد (برحسب یورو)درصد مالیات
بالاتر از 9,9840%
از 9,984 تا 58,59614-42%
از 58,597 تا 277,82542%
مبالغ درآمد بالاتر از 277,82645%

انواع مالیات در آلمان

انواع مالیات در آلمان
انواع مالیات در آلمان

در قسمت بالا شما را با نرخ مالیات بر درآمد در کشور آلمان آشنا کردیم اما تنها به درآمد افراد مالیات تعلق نمیگیرد و افراد باید برای موارد مختلف مالیات را در زمان مقرر پرداخت نمایند.

در این قمست میخواهیم شما را با انواع مالیات در کشور آلمان آشنا کنیم تا قبل از آن که بخواهید به این کشور مهاجرت کنید اطلاعات جامعی در مورد آینده مالی زندگی خود داشته باشید.

به طور کلی میتوان گفت در کشور آلمان در صورتی که فردی درآمد داشته باشد موظف به پرداخت مالیات است و باید مطابق قانون مالیات در کشور آلمان اقدام به پرداخت مالیات کند. در ادامه شما را با انواع مالیات در این کشور آشنا میکنیم.

مالیات خرید خانه در آلمان

به طور کلی تمام کسانی که در کشور آلمان مالک خانه ای هستند موظف به پرداخت مالیات میباشند و این مالیات به عنوان یکی از انواع مالیات واجب در این کشور محسوب میشود.

میزان مالیات خرید خانه در آلمان به ارزش خانه و منطقه ای که خانه واقع شده است بستگی دارد و قطعا مالیات خانه ای که ارزش پولی کمتری دارد کمتر از مالیات خانه ای است که ارزش بیشتری دارد.

به طور کلی میتوان گفت میزان مالیات خرید خانه در آلمان به صورت میانگین بین 3/5 الی 6/5 درصد میباشد و باتوه به منطقه خرید خانه و ارزش مالی خانه این میزان مالیات متغیر خواهد بود.

مالیات بر درآمد در آلمان

مالیات بر درآمد در آلمان
مالیات بر درآمد در آلمان

قانون مالیاتی کشور آلمان بیان میکند که تمام افرادی که در این کشور درآمدی دارند مشمول پرداخت مالیات هستند اما در صورتی که درآمد افراد کمتر از مبلغی باشد معافیت مالیاتی در آلمان در مورد آن ها صدق میکند و نیازی به پرداخت مالیات برای این افراد نیست.

در سال 2021 حداکثر درآمد معاف از مالیات 9744 یورو برای افراد مجردی است که در رابطه رسمی ثبت شده نیستند.

این مبلغ برای افرادی که ازدواج کرده و یا در رابطه رسمی هستند به میزان 19488 یورو میباشد و در صورتیکه افراد بیشتراز این میزان درآمد داشته باشند باید مالیات پرداخت نمایند.

نرخ مالیات بر درآمد در آلمان از 14 الی 45 درصد متغیر میباشد و بر اساس قانون مالیات در آلمان در صورتی که درامد افراد بیشتر باشد نرخ مالیات برای آن ها نیز بیشتر میباشد و برای درآمد های بالاتر از 275,613 یورو در سال برای افراد مجرد 45درصد مالیات تعلق میگیرد.

این مبلغ برای افراد متاهل و یا افرادی که در رابطه رسمی هستند برابر با 501.462 یورو در سال میباشد.

اگر نمیدانید مالیات حقوق در ایران به چه صورت محاسبه میشود حتما مقاله محاسبه مالیات حقوق را مطالعه کنید.

مالیات پرستار در المان

مالیات پرستار در المان نیز مانند سایر مشاغل که صاحب درآمد هستند به صورت تصاعدی بر اساس میزان درآمدشان تعلق میگیرد و قبل از پرداخت از حقوق آن ها کسر میشود.

به طور کلی میتوان گفت نرخ مالیات پرستاران در آلمان از 30 الی 42 درصد متغیر میباشد.

در صورتی که درآمد پرستار بین ۹،۷۴۴ یورو تا ۵۷،۹۱۸ یورو در سال باشد مشمول 14٪ مالیات میشود.

در این راستا مطالعه مقاله مالیات پزشکان را به شما پیشنهاد میکنیم تا با میزان مالیات پزشکان در ایران و آلمان بیشتر آشنا شوید.

مالیات دانشجویان در آلمان

مالیات دانشجویی در آلمان به شرایط دانشجو بستگی دارد و تخفیفات زیادی شامل حال دانشجویان میشود. در موارد بسیاری داشنجویان معاف از پرداخت مالیات در آلمان هستند اما در صورتی که درآمد دانشجویان آلمانی بیشتر از 450 یورو در ماه باشد مشمول پرداخت مالیات میشوند.

مهمترین نکته ای که باید در مورد مالیات داشنجویان در آلمان داشته باشید این است که این مبلغ در مورد درآمدی است که دانشجو به دست میاورد و در مورد حکایت و کمک مالی خانواده این مبلغ در نظر گرفته نمیشود.

پس به طور کلی میتوان گفت دانشجویانی که منبع درآمدی دارند و بیشتر از 450 یورو در ماه درآمد دارند مشمول پرداخت مالیات میشوند.

مالیات مذهبی در المان

در کشور آلمان مسیحیان باید مالیات کلیسا در آلمان را پرداخت کنند که این به منظور آزادی مسیحیت در کشور آلمان میباشد و افرادی که پیرو دین مسیحیت هستند باید به منظور تامین هزینه های کلیسا ها مبلغی را به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند.

بر اساس قانون مالیات مذهبی در المان مومنان مسیحی در صورت پرداخت نکردن این مالیات امکان استفاده از خدمات کلیسا را ندارند و و از کلیسا طرد خواهند شد.

به دلیل بحران های مالی تعدادی از آلمانی ها از پرداخت کمک مالی و مالیات مذهبی اجتناب میکنند که امکان استفاده از کلیسا از آن ها سلب میشود.

مالیات بر ارث در آلمان

مالیات بر ارث در آلمان یا مالیات هدیه در کشور آلمان مشمول دریافت کننده ارث و یا هدیه میباشد. این فرد مشمول مالیات ارث در آلمان باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند و برای پرداخت این مالیت اقدام کنند.

در صورتی که فردی که در آلمان و یا خارج از آلمان زندگی میکند برای فردی که در المان است هدیه بفرستد و یا مالی به ارث بگذارد در صورتی که کشور آلمان باآن کشور قراردادی را منعقد کرده باشد مالیات در یک طرف دریافت میشود و در صورتی که قراردادی منعقد نشده باشد ممکن است مالیات در هر دو کشور دریافت گردد.

میزان مالیات بر ارث در آلمان به نسبت فامیلی افراد بستگی دارد و برای مالیات هدیه نیز مبلغ این مالیات به نسبت فردی که هدیه را اهدا کرده و به دریافت کننده هدیه بستگی دارد. به طور کلی کسی که هدیه و یا ارث را دریافت میکند مشمول پرداخت مالیات میشود.

معافیت از مالیات در کشور آلمان

به طور کلی در کشور آلمان نیز مانند کشور ایران مواردی مشمول معافیت های مالیاتی میشود و افرادی که شرایط معافیت از مالیات در کشور آلمان را داشته باشند میتوانند بدون پرداخت مالیات از خدمات شهروندی استفاده نمایند.

شرایط معافیت از مالیات در کشور آلمان برای افرادی که رابطه رسمی از آن ها ثبت نشده و مجرد محسوب میشوند و درآمد کمتر از 9744 یورو در سال 2021 داشته باشند معاف از مالیات میباشند.

همچنین دانشجویانی که منبع درامد دارند و میزان درآمد ان ها کمتر از 450 یورو در ماه است معاف از مالیات میباشند.

همچنین در صورتی که افراد متاهل باشند و رابطه رسمی آن ها ثبت شده باشد و درآمد ان ها کمتر از 19488 باشد معاف از پرداخت مالیات در آلمان هستند.

کودکان معاف از پرداخت مالیات میباشند.

دولت آلمان برای والدین معافیت مالیاتی تا سقف 7620 یورو در سال را اعطا میکند.

معافیت از مالیات در کشور آلمان
معافیت از مالیات در کشور آلمان

تخفیف مالیاتی در کشور آلمان شامل موارد زیر میباشد :

  • کمک یه نهاد های آلمانی به صورت خیریه و یا کمک سیاسی
  • در صورتی که فرد شرایط بیماری داشته باشد.
  • کودکان زیر 18 سال و افراد زیر 27 سال که بدون منبع درآمد و شغل هستند.
  • حق بیمه

نحوه محاسبه مالیات در آلمان

سال مالیاتی در کشور آلمان از اول ژانویه شروع و تا 31 دسامبر ادامه پیدا میکند. افراد باید در این زمان اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و برای مواردی که مشمول مالیات هستند اقدام به پرداخت و محاسبه مالیات در آلمان کنند. به طور کلی برای محاسبه مالیات در آلمان مالیات کودکان زیر 18 سال با اظهارنامه مالیاتی والدین شان محاسبه میشود.

در صورتی که کودکان بالاتر از 18 سال مشغول به اموزش باشند و یا در کلاس های کارآموزی شرکت کنند باز هم اظهارنامه مالیاتی آن ها به عهده والدین میباشد.

در صورتی که فرزندان بالای 18 سال اشتغال به کار نیمه وقت داشته باشند و یا در طرح های کارآموزی مشغول باشند این مورد باید در اظهارنامه مالیاتی والدین شان ثبت گردد هرچند که این موارد مشمول مالیات نمیشود.

چگونگی محاسبه مالیات در آلمان برای افراد مختلف و انواع مالیات ها متفاوت است که همان طور که در بالا به آن اشاره شد نرخ مالیات در انواع مالیات متغیر میباشد.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد مالیات در کشور آلمان را بررسی کردیم و شما را با انواع مالیات در این کشور و نرخ مالیات آشنا نمودیم. اگر برای انجام امور مالیاتی نیاز به کمک و راهنمایی بهترین کارشناسان مالیاتی داشتید میتوانید به صفحه خدمات مالیاتی مراجعه کنید و یا از طریق تماس با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

انواع مالیات در آلمان کدام است؟

در کشور آلمان انواع مالیات خرید خانه، درآمد، ارث، دانشجویی و مذهی مطرح است که برای دریافت خدمات شهروندان موظف به پرداخت این مالیات هستند.

معافیت مالیاتی در آلمان شامل چیست؟

دانشجویانی که کمتر از 450 یورو در ماه درآمد دارند و کودکان و افراد زیر 18 سال و افرادی که کمتر از 27 سال سن دارند و منبع درآمدی ندارند مشمول مالیات نمیشوند. سایر موارد معاف از مالیات در مقاله توضیح داده شده است.