در این مقاله در مورد ماده 1 قانون مالیات های مستقیم توضیح داده ایم و تفسیر این ماده قانونی را برای شما قرار داده ایم. این ماده قانونی در مورد معافیت اشخاص حقیقی و حقوقی از مالیات بحث کرده است. برای دریافت خدمات مالیاتی زیر نظر متخصص ترین کارشناسان مالیاتی تهران با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان و تلفنی نیز بهره مند شوید. همچنین میتوانید برای دریافت خدمات تخصصی تر به صورت حضوری از تجربه کارشناسان ما بهره مند شوید.

ماده 1 قانون مالیات های مستقیم

‌باب اول: اشخاص مشمول ماليات

در ماده 1 افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند مشخص می شود :

  1. كليه مالكين اعم از اشخاص حقيقی يا حقوقی نسبت به اموال يا املاك خود واقع در ايران طبق مقررات باب دوم
  2. هر شخص حقيقی ايرانی مقيم ايران نسبت به كليه درآمدهائی كه در ايران يا خارج از ايران تحصيل می ‌نمايد.
  3. هر شخص حقيقي ايراني مقيم خارج از ايران نسبت به كليه درآمدهائي كه در ايران تحصيل مي‌كند.
  4. هر شخص حقوقی ايرانی نسبت به كليه درآمدهائی كه در ايران يا خارج از ايران تحصيل می ‌نمايد.
  5. هر شخص غيرايرانی (‌اعم از حقيقی و يا حقوقی) نسبت به درآمدهائی كه در ايران تحصيل می ‌نمايد و همچنين نسبت به درآمدهائی كه بابت ‌واگذاري امتيازات يا ساير حقوق خود و يا دادن تعليمات و كمك‌ های فنی و يا واگذاری فيلم‌های سينمائی (‌كه بع نوان بها يا حق نمايش يا هر عنوان‌ ديگر عايد آنها ميگردد) از ايران تحصيل می ‌كند.

تبصره –  اين ماده از زمان تأسيس دهياری‌ های كشور اعمال شده است. كه قبل از لازم ‌الاجراء ‌شدن اين قانون ماليات ‌هايی به دهياری ‌ها تعلق گرفته و أخذ شده است، مشمول معافيت اين قانون نمي‌ شود و همه موظف به پرداخت مالیات هستند.

‌تبصره ۱- شركت ‌هايی كه تمام يا قسمت از سرمايه آنها متعلق به اشخاص و مؤسسه‌های مذكور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد يا سود آنها‌ مشمول حكم اين ماده نخواهد بود. حیكم اين تبصره مانع استفاده شركت‌های مزبور از معافيت‌های مقرر در اين قانون، حسب مورد، نيست.

تبصره ۲ – درآمدهای حاصل از فعاليت‌های اقتصادی از قبيل فعاليت‌هاي صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و ساير فعاليت‌های توليدی برای ‌اشخاص موضوع اين ماده، كه به نحوی غير از طريق شركت نيز تحصيل می ‌شود، در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذكور در ماده (105) اين قانون ‌مشمول ماليات خواهد بود.

‌تمامی مسئولین در مورد سهم فعالیت ذکر شده در موادر بالا باید مطابق با قانون عمل کنند در غیر این صورت مسئولیت تضامنی در مورد پرداخت مالیات مودی خواهند داشت.

تبصره ۳ – این ماده در مورد معافیت مالیاتی میباشد و در صورتی که فرد یا سازمان و اورگانی از طرف حضرت امام خميني(‌ره) يا مقام معظم رهبري دارای مجوز باشند از پرداخت مالیات معاف میباشند.

ماده 1 قانون مالیات های مستقیم
تفسیر ماده 1 قانون مالیات های مستقیم

تبصره ۴ ـ تمامی بنيادها و نهادهای انقلاب اسلامی میتوانند با دریافت مجوز از سوی حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري از پرداخت مالیات معاف شوند.

شما میتوایند برای دریافت مشاوره مالیاتی رایگان از متخصص ترین کارشناسان مالیاتی تهران کمک بگیرید و با شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید.

بررسی ماده 1 قانون مالیات های مستقیم

به تمام مشاغلی که به صورت انفرادی یا مشارکت مدنی اداره می شوند اشخاص حقیقی می گویند و اشخاصی که نسبت به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها اقدام می کنند را اشخاص حقوقی می گویند.

تمامی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی یک شناسه ملی دارند و با آن شناسه، شناسایی می شوند.

تعریف هایی که گفته شد برای درک بهتر قانونی است که در ادامه مشاهده می کنید. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در داخل ایران از طریق فعالیت اقتصادی درآمد کسب می کنند باید در اداره مالیات تشکیل پرونده مالیات دهند و اقدام به پرداخت مالیات کنند.

تبصره ماده 1 قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر است:

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب کردند که درآمد سالانه پنجاه میلیون تومان مشمول مالیات سالانه 25 درصد می شود.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به صورت زیر تعیین شده :

  1. تا میزان 500 میلیون ریال ( 50 میلیون تومان) درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ  15 درصد
  2. نسبت به مازاد 500 میلیون ریال تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 20 درصد
  3. نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 25 درصد

در تبصره این ماده به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد اشخاص حقیقی نسبت به درآمد سال گذشته آنها یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ های مذکور کاسته می شود.

در این مصوبه همچنین ذکر شده که به شرط برخورداری از این تخفیف، تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مواد مختلف قانون مالیاتهای مستقیم میتوانید مقالات زیر را که تفکیک این مواد و تفسیر آن هاست مطالعه نمایید.

ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم

ماده 59 قانون مالیاتهای مستقیم

ماده 66 قانون مالیاتهای مستقیم