حسابداری یکی از رشته های بسیار پرطرفدار است که زیرشاخه های مختلفی دارد. یکی از مهم ترین زیر شاخه ها، حسابداری اموال است. اگر علاقه دارید بدانید حسابداری اموال چیست و همچنین با مفاهیم پایه ای حسابداری اموال آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین در این مقاله خواهید خواند که مدیریت اموال چیست، اموال منقول و غیر منقول در حسابداری چیست و بازار کار حسابداری اموال را خواهید شناخت. برای آشنایی با دیگر زیر شاخه های حسابداری و بازار کار هر زیر شاخه در ایران میتوانید مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید.

حسابداری اموال چیست

حسابداری اموال، اموال و تجهیزات و ماشین الات را شامل می شود که جزو اموال ثابت یک سازمان هستند که در زمان های طولانی مدت خریداری می شوند و در به خاطر استفاده بلند مدت دچار استهلاک شده و به خاطر بازدهی پایینی که دارند از رده خارج شده اند.

بنابراین نیاز است که برخی اموال مجددا با دارایی های جدید جایگزین شوند. سازمان ها با کمک حسابداری اموال باید مخارج دارایی ها را محاسبه و گزارش کنند.

مدیریت اموال چیست

طبق تعریف حسابداری اموال، دارایی شامل اموالی می شود که واحد های تجاری و اقتصادی با عملکرد گذشته خود آن ها را تهیه کرده اند و در آینده به روند شرکت کمک خواهد کرد و باعث افزایش درامد خواهد شد.

سازمان ها و شرکت ها با هدف های بلند مدت اموال و دارایی ها را خریداری می کنند و همین موضوع باعث می شود که دارایی ها در طولانی مدت مستهلک شوند.

این استهلاک باید توسط حسابدار بررسی و مدیریت شود که به موقع و در زمان مناسب با دارایی های جدید تعویض گردد.

ویژگی حسابدار اموال

یک حسابدار اموال باید فردی دقیق و نکته سنج باشد و همچنین توانایی کار کردن با نرم افزار های حسابداری اموال اشنا باشد.

کدینگ انبار در اکسل جزو موارد مهمی است که هر حسابدار اموال نیاز است که بداند.

حسابداران باید افرادی با حوصله باشند و همچنین توانایی دریافت اطلاعات زیاد و مختلف و ساماندهی آن ها را داشته باشند.

اموال واحد های تجاری به صورت روزانه تغییر می کنند و حسابداران اموال لازم است که همواره در حال ثبت و گزارش این دارایی ها باشند.

ویژگی حسابدار اموال
مشخصات حسابدار اموال

شرح وظایف حسابدار اموال

حسابداری اموال وظایف زیر را شامل می شود:

  • ثبت کردن اسناد خریدی که دارایی های ثابت هستند.
  • طراحی کدینگ حساب های دارایی ثابت بر اساس استاندارد.
  • محاسبه استهلاک دارایی های ثابت بر اساس استاندارد های حسابداری.
  • ثبت هزینه های استهلاک دارایی های ثابت.
  • انجام عملیات حسابداری جهت انتقال و جابجایی تجهیزات و دارایی ها.
  • ثبت سند فروش تجهیزات و دارایی های ثابت.
  • ثبت معاوضه دارایی های ثابت و تجهیزات.

بررسی حسابداری و ثبت اموال منقول و غیرمنقول 

ثبت اموال منقول و غیر منقول یکی از شاخه های حسابداری اموال محسوب می شود. اموال را به دو دسته اموال منقول و غیر منقول تقسیم می شوند.

اموال منقول به اموالی گفته می شود که می توان آن ها را منتقل و یا جابجا کرد. مثل لوازم خانگی و یا ماشین و تجهیزات ماشینی.

اما اموال غیر منقول به اموالی گفته می شود امکان جابجایی آن ها و یا منتقل کردنشان به هیچ عنوان وجود ندارد. مثل زمین و ساختمان و ملک و …

نحوه ثبت اموال در حسابداری

نحوه ثبت اموال در حسابداری جزو دانش های تخصصی رشته حسابداری اموال محسوب می شود که توضیح آن در یک مقاله امکان پذیر نیست.

برای اموزش نحوه ثبت اموال در حسابداری لازم است که در دوره های تخصصی آموزش حسابداری اموال شرکت نمایید.

اموزشگاه حسابداری اریا تهران به شما این تضمین را می دهد که با شرکت در دوره های آموزش حسابداری این اموزشگاه بتوانید به بهترین شکل ممکن با نحوه ثبت اموال در حسباداری به طور کامل اشنا شوید.

همچنین از دیگر مزایای شرکت در دوره های اموزشی حسابداری اموال اموزشگاه اریا تهران این است که پس از شرکت در این دوره ها شما مدرک معتبر فنی و حرفه ای دریافت خواهید کرد که قابل ترجمه و بین المللی می باشد.

نحوه ثبت اموال در حسابداری
ثبت اموال در حسابداری چگونه است

نرم‌افزار حسابداری اموال

با خواندن توضیحات فوق شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که نرم افزار اموال چیست.

نرم افزار حسابداری اموال جزو نرم افزار هایی است که برای تسهیل کار حسابداران اموال و انبار مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع به خاطر وجود اعداد و ارقام بالا این نرم افزار ها به کمک حسابداران امده و این اعداد و ارقام را ساماندهی می کنند.

این روز ها کنترل اموال و دانستن این که سیستم حسابداری اموال چیست بدون استفاده از نرم افزار های حسابداری غیر ممکن است و این نرم افزار ها شامل تمامی اطلاعاتی هستند که یک حسابدار اموال و انبار نیاز است که بداند.

البته لازم است بدانید که کار کردن با این نرم افزار ها نیازمند دانش و تخصص است و هر کسی قادر به کار کردن با این نرم افزار ها نیست.

برای آشنایی با نرم افزار های پرکابرد در حوزه حسابداری میتوانید بهترین نرم افزار حسابداری را مطالعه کنید تا با اگاهی بیشتر از بازار کار هر نرم افزار برای یادگیری آن ها اقدام کنید.

حسابدار اموال و انبار کیست

پیش تر درباره حسابداری اموال خواندیم اما خود حسابدار اموال شخصی است که وظیفه دارد هزینه دارایی های ثابتی که در یک مجموعه تازه تهیه شده اند را ثبت کند، اموال قدیمی و مستهلک را ( چه به صورت شهودی باشند و چه به صورت غیر شهودی ) پیگیری و ثبت کند و همچنین میزان استهلاک و هزینه های آن ها را محاسبه کرده و حسابداری دارایی های ثابت فروش یافته را نیز انجام دهد.

منظور از اموال در حسابداری اموال چیست

منظور از اموال در حسابداری اموال، هر گونه دارایی است که در مالکیت یک فرد و یا اشخاصی به صورت مفید قرار گرفته است.

این امکان وجود دارد که اموال در حسابداری اموال به صورت فیزیکی و یا به صورت غیر فیزیکی باشند.

در واقع تمام دارایی هایی که در یک واحد تجاری مورد استفاده قرار می گیرند از ملک و زمین گرفته تا لوازم اداری و ماشین الات جزو اموال محسوب می شوند.

برای آشنایی با انواع دارایی در حسابداری میتوانید مقاله انواع دارایی در حسابداری چیست را مطالعه کنید.

معرفی انواع اموال

همان طور که پیش تر گفته شد، طبق علم عقوق و تعاریف علم حقوق از مال، این کلمه به هر نوع دارایی مفید اطلاق می شود که تحت مالکیت یک یا چند فرد باشد.

این اموال فقط جنبه فیزیکی ندارند و مواردی مانند سرقفلی مغازه ها نیز می توانند جزو اموال محسوب شوند. اموال در واقع می توانند به ۶ دسته کلی تقسیم پذیر باشند.

معرفی انواع اموال
معرفی انواع اموال در حسابداری

اموال منقول چیست

یکی از سوالاتی که در مود انواع امول پرسیده میشود این است که اموال منقول چیست و مفهوم اموال منقول و غیرمنقول در حسابداری چیست ؟

در واقع واژه منقول به معنی قابل انتقال است.

اموالی که امکان جابجایی و انتقال دادن داشته باشند جزو اموال منقول حساب می شوند مانند انواع ماشین الات صنعتی و یا کامیون ها و وسایل اداری.

اموال منقول خود به دو گروه طبقه بندی میشوند:

  • اموال منقول ذاتی

اموال منقول ذاتی اموالی هستند که بر اساس نظر قانون گذار کاملا قابل لمس و انتقال باشند.

  • اموال تابع اموال منقول

اموالی وجود دارند که منافع آن ها متعلق به اموال منقول است که این گونه اوپموال عبارتند از : حق انتفاع از اموال منقول – حقوق کارمندان شرکت در رابطه با سهام شرکت – حقوق معنوی مخترع – دعاوی استرداد حق مالکیت اموال منقول

به زبان ساده تر اگر بخواهیم پاسخ به اموال منقول چیست را بدهیم باید بگوییم که اموالی که منقول هستند در اثر جابجایی و نقل و انتقال آسیبی به مال منقول وارد نشود. مثلا در صورتی میتوان پنجره را جز اموال منقول حساب کرد که در اثر جابجایی به پنجره و دیوار ها آسیبی وارد نشود.

برای درک بهتر اموال منقول و غیرمنقول در حسابداری چیست و اموال منقول شامل چیست باید بگوییم مثلا لوله ساختمان تا قبل از آن که نصب شود جز اموال منقول حساب میشود اما به دلیل آن که بعد از نصب امکان جابجایی بدون آسیب به دیوار ها و زمین امکان ندارد بعد از نصب دیگر جزو اموال منقول حساب نمیشود و جز مال غیر منقول به حساب میاید.

اموال منقول شامل چیست

به طور کلی کلیه اموالی که قابل جابجایی و نقل مکان باشند جز اموال منقول به شما میروند.

مصالحی که بری ساخت ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند مانند آجر و پنجره و درب ، ماشین، دوچرخه، موبایل، موتور و اموالی در این قسم شامل اموال منقول میشوند.

اموال غیرمنقول چیست

اموال غیر منقول به اموال غیر قابل انتقال گفته می شود.

این اموال را نمی توان جا به جا کرد و به عنوان مثال می توان به ملک تجاری و یا ساختمانن و زمین اشاره کرد.

محصولات کشاورزی که هنوز به مرحله برداشت نرسیده اند نیز جزو اموال غیر منقول به حساب می آیند.

به بیان ساده تر برای پاسخ به سوال اموال غیرمنقول چیست باید گفت اموالی که یا به صورت ذاتی غیر قابل جابجایی هستند و یا در صورت جابجایی آسیبی به آن و یا محل آن شود ر این صورت میتوان آن را جز اموال غیر منقول محسوب کرد.

انواع اموال غیر منقول

  • اموال ذاتا غیر منقول

این اموال مثل چیزهایی هستند که به صورت ذاتی داخل زمین اند و جدا کردن آن ها تقریبا غیر ممکن است مانند معادن، سنگ و خاک. البته این اموال تا زمانی که از زمین جدا نشده باشند غیرمتنقول به حساب میایند اما پس از استخراج از زمین به عنوان اموال منقول به شمار میروند.

  • اموال غیرمنقول با واسطه

این اموال ممکن است در زمانی منقول به شمار روند اما در صورت نصب و یا متصل شدن به جایی امکان نقل و انتقال آن ها وجود ندارد و به همین دلیل اموال غیرمنقول به شمار میروند. برای مثال درختان و گیاهان تا زمانی که قطع نشوند، لوله های ساختمان، ابنیه و آسیای نصب شده در بنا و تجهیزات آبیاری مثل چاه و محصولات کشاورزی قبل از درو کردن جزو اموال غیرمنقول به شمار میرند.

دارایی‌های مشهود

دارایی های مشهود که به آن ها دارایی های شهودی نیز گفته می شود دارایی هایی هستند که به صورت فیزیکی قابل مشاهده هستند.

مانند زمین، ملک، ساختمان، لوازم اداری، تجهیزات و ماشین ها و …

دارایی نامشهود

دارایی های نامشهود و یا دارایی های غیر شهودی دارایی های غیر فیزیکی هستند.

مانند سرقفلی مغازه که پیش تر مثال زدیم. هچنین برخی امتیازات مانند امتیاز ثبت اختراع نیز جزو دارایی های غیر شهودی به حساب می روند.

دارایی جاری

دارایی هایی که امکان تبدیل آن ها در یک دوره مالی به ارز وجود داشته باشد دارایی جاری نامیده می شود.

از میان مهم ترین انواع دارایی های جاری می توان به سهام های شرکت ها، حساب های با قابلیت نقد شوندگی و کالاهای داخل انبار های واحد تجاری اشاره کرد.

دارایی غیرجاری

دارایی های غیر تجاری دقیقا برعکس دارایی های جاری به اموالی از واحد تجاری گفته می شود که امکان نقد کردن آن ها در یک دوره مالی وجود ندارد. مانند ملک، ساختمان و تجهیزات اداری و …

بازار کار حسابداری اموال

اگر دنبال یک شغل با درامد عالی هستید و همچنین به رشته حسابداری علاقمندید حسابداری اموال می تواند یک شغل جذاب و پردرامد برای شما باشد.

البته لازم به ذکر است که این رشته حساسیت بسیار بالایی دارد و نیازمند نیروی کار حرفه ای و اموزش دیده می باشد و در صورتی که به این رشته علاقمند هستید لازم است که حتما در دوره های اموزشی آن شرکت کرده و مدارک معتبری کسب نمایید.

در مقاله معرفی شغل حسابداری بازار کار شاخه های مختلف حسابداری را بررسی و مقایسه کرده ایم و شما میتوانید با دید آگاهانه تری برای انتخاب بهترین و پردرآمد ترین شاخه حسابداری اقدام کنید.

بازار کار حسابداری اموال
بازار کار حسابداری اموال در ایران

آموزش حسابداری اموال

اموزش حسابداری اموال نیازمند دارا بودن دانش بالایی در رشته حسابداری است.

شما می توانید این دانش را در دانشگاه های سرتاسر کشور فرا بگیرید و همچنین خواهید توانست در اموزشگاه های معتبر آن را بیاموزید.

دوره حسابداری اموال که در اموزشگاه اریا تهران برگزار می شود شما را با صفر تا صد این زیر شاخه پر طرفدار از حسابداری آشنا خواهد کرد و شما به صورت گام به گام مفاهیم پایه و اصول این رشته را خواهید آموخت.

برای دریافت اطلاعات بیش تر درباره نحوه شرکت در دوره های حسابداری اموال و دریافت مدرک معتبر فنی و حرفه ای با ما تماس بگیرید.

جمعبندی

تمام شرکت ها و واحد های تجاری دارای اموال و دارایی هایی هستند که باید در هر برهه زمانی گزارش دقیقی از آن ها موجود باشد.

بنابراین زیر شاخه اموال در حسابداری جزو یکی از رشته هایی است که همواره کاربرد های زیادی در تجارت ها و کسب و کار ها داشته است و خواهد داشت.

این رشته پر کاربرد و پردرامد نیازمند دارا بودن دانش تخصصی است که شما با شرکت در دوره های اموزشی خواهید توانست آن را به خوبی کسب نمایید.

جهت دریافت اطلاعات بیش تر می توانید با اموزشگاه حسابداری اریا تهران تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

اموال منقول چیست؟

اموال منقول در حسابداری به اموالی اطلاق میشود که قابل جابجایی و نقل و انتقال باشند به شرط آن که در حین جابجایی آسیبی به اموال و محیط آن ها وارد نشود مثل خودرو، فرش، تلفن و دوچرخه

اموال منقول و غیرمنقول در حسابداری چیست؟

اموال غیر منقول اموالی هستند که امکان جابجایی آن ها وجود نداشته باشد و یا در صورت جابجایی امکان آسیب به محل قرار گیری آن وارد شود مثلا لوله نصب شده در ساختمان جزو اموال غیرمنقول به حساب میاید.