حسابداری مدارس دولتی یکی از زیرشاخه های حسابداری است که همواره بازار کار بسیار گسترده ای داشته است. برای اموزش حسابداری مدرسه لازم است نکاتی را بدانید که ما در این مقاله برای شما گرداوری کرده ایم. برای دریافت اطلاعات کامل درباره اینکه حسابداری مدارس چگونه است و آموزش حسابداری مدارس را چگونه می توان دریافت کرد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. شما با شرکت در دوره های آموزش حسابداری رایگان آموزشگاه حسابداری آریا تهران میتوانید با دریافت مدرک معتبر و بین المللی فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کار شده و از مهارت های کسب شده خود کسب درآمد کنید. همچنین بعد از آموزش شرایط استخدام و کارآموزی شما در این شرکت فراهم است و در صورت داشتن شرایط میتوانید در بخش استخدام و کارآموزی ما نیز حضور فعالی داشته باشید.

حسابداری مدرسه

برای تعریف حسابداری مدرسه ابتدا باید بدانیم که مبحث حسابداری دارای شش شاخه است که قبل از رسیدن به تعریف حسابداری مدرسه باید بدانیم این نوع حسابداری زیر شاخه کدام یک از موارد است.

  • شاخه اول حسابداری خدماتی است که همان طور که از نامش پیداست شامل سازمان ها و شرکت های می شود که درآمدشان از طریف انجام خدمات است.
  • شاخه دوم حسابداری بازرگانی است که در این حسابداری ثبت خرید و فروش و گزارشات مربوط به آن مورد بررسی قرار می گیرد و مربوط به شرکت هایی است که کار آن ها خرید و فروش است.
  • شاخه سوم حسابداری تولیدی است و شرکت هایی که مواد اولیه را تبدیل به مواد مصرفی می کنند از این نوع حسابداری استفاده میکنند.
  • شاخه چهارم حسابداری پیمانکاری می باشد و برای شرکت های پیمان کار برنامه ریزی شده است.
  • شاخه پنجم حسابداری اعتبارات اسنادی است که در شرکت ها و موسساتی مورد استفاده است که بازرگانی خارجی دارند.
  • شاخه اخر مربوط به حسابداری دولتی است که مربوط به سازمان های دولتی می باشند.

پس با تعریف این ۶ مورد کاملا هویدا است که حسابداری مدارس جزو دسته اول یعنی حسابداری خدماتی محسوب می شود.

ثبت بخش درامد ها بسته به این که مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی باشد متفاوت است.

در مدارس دولتی با توجه به این که درامد فقط از راه وزارت آموزش و پرورش است و تمام درامد از این راه دریافت می شود ثبت درامد کار بسیار ساده ای است.

اما در مدارس غیر دولتی یا غیر انتفاعی درآمد از طرق مختلف مانند کلاس های تقویتی و المپیاد ، فوق برنامه ها و کمک های مردمی و کلاس های کنکور حاصل میشود.

حسابداری مدرسه
تعریف حسابداری مدرسه

معرفی نرم افزار حسابداری مدارس

از نرم افزار های حسابداری مدارس که مورد تایید وزارت اموزش و پرورش کشور قرار گرفته است می توان به نرم افزار حسابداری مدارس school accounting اشاره کرد.

این نرم افزار توسط شرکت سامانه پرداز وستا طراحی شده است و به شما این امکان را می دهد که به راحتی اعداد و ارقام و اطلاعات را پردازش کنید.

از دیگر نرم افزار های معتبر حسابداری مدارس می توان به نابو، همکلاسی و اکسان اشاره کرد.

برای آن که بتوانید در انواع نرم افزار حسابداری مدارس تسلط یابید لازم است با مفاهیم و اصول پایه این شاخه از حسابداری آشنا شوید.

نرم افزار حسابداری همکلاسی محیط کاربرپسندی دارد که استفاده از آن را بسیار راحت کرده است و شما میتوانید تراز مالی را در هر زمان به صورت گزارش کامل از آن دریافت کنید.

در این نرم افزار میتوانید رکورد هایی که ثبت شده اند را ویرایش یا حتی حذف کنید و گزارش های حسابداری خود را در قالب pdf دریافت کنید.

معرفی نرم افزار حسابداری مدارس
بهترین نرم افزار حسابداری مدارس

بهترین نرم افزار رایگان حسابداری مدارس دولتی

طبق تحقیقات انجام شده، دریافت نظر سنجی ها و آمار ها از حسابداران مدارس، بیش ترین رضایت از نرم افزار حسابداری مدارس را حسابدارانی که از نرم افزار حسابداری مدارس همکلاسی استفاده می کردند داشته اند.

بهتر است آموزش حسابداری مدارس را با این نرم افزار آغاز کنید.

البته در صورتی که تمایل به استفاده از نرم افزار اموزش حسابداری مدرسه دیگری را دارید نیز می توانید در انتهای این مقاله آن را دانلود کرده و از آن استفاده نمایید.

نرم افزار حسابداری مدارس غیر انتفاعی نیز تفاوت خاصی با سایر نرم افزار ها ندارد و همان طور که گفته شد عمده تفاوت اموزش حسابداری مدارس در مدارس غیر انتفاعی و دولتی در حقوق و دستمزد و در منبع درامد است.

برای دانلود رایگان نرم افزار حسابداری مدارس دولتی به انتهای این مقاله مراجعه فرمایید.

از دیگر نرم افزار های رایگان حسابداری مدارس نرم افزار هوشمند پویان است که این نرم افزار میتواند مدیریت مالی مدارس را در سطح بالایی انجام دهد.

در این نرم افزار میتوان اسناد ثبت شده را از طریق شماره سند و مدارک سند جستجو کنید.

برای آشنایی با بهترین و پرکاربردترین نرم افزار های حسابداری در ایران و جهان میتوانید مقاله بهترین نرم افزار حسابداری را مطالعه کنید.

دانلود رایگان نرم افزار حسابداری مدارس دولتی

برای دانلود رایگان نرم افزار حسابداری مدارس دولتی میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید. در این سامانه میتوانید بر اطلاعات مالی مدارس دولتی و غیر ددولتی نظارت داشته و امور حسابداری را کنترل و مدیریت کنید.

این نرم افزار از سال 90 در همه مدارس کشور مورد استفاده قرار گرفت و از آن به بعد تمام امور مالی مدارس و واحد های آموزشی در این نرم افزار سر و سامان گرفتند.

مزایای سامانه حسابداری مدارس همکلاسی

استفاده از سامانه حسابداری مدارس همکلاسی مزایای زیادی دارد که مدارس و محیط های اموزشی را به سمت استفاده از این سامانه سوق داده است. این مزایا عبارتند از:

  • انطباق این سامانه حسابداری مدارس با نیاز های مدارس
  • قابلیت مدیریت حقوق پرسنل و امور مالی مربوط به شهریه ها و چک
  • قابلیت پشتیبانی از گزارشات مالی
  • محیط نرم افزاری این سامانه کاربر پسند بوده و کار با آن راحت میباشد.
  • وجود پنل های جداگانه برای استفاده حسابداران
  • قابلیت دسترسی و استفاده در کامپیوتر و تبلت و موبایل

قابلیت های نرم افزار حسابداری مدارس همکلاسی

نرم افزار حسابداری مدارس هملاسی محیطی کاملا شخصی سازی شده بر اساس نیاز های مدارس دارد و همچنین با دستور العمل های مالی اموزش و پرورش و سامانه حسابداری مدارس کاملا منطبق است.

این نرم افزار از انواع گزارشات مالی و حسابداری پشتیبانی می کند و همچنین به سیستم شهریه الکترونیک دسترسی دارد.

با سیستم عامل های مختلف از جمله موبایل و تبلت و کامپیوتر می توان به این نرم افزار دسترسی داشت و دانلود آن به راحت از طریق سایت حسابداری مدارس و انتهای همین مقاله امکان پذیر است.

امکانات نرم افزار حسابداری مدارس همکلاسی

با نرم افزار حسابداری مدارس همکلاسی می توان گزارشات و اسناد و مدارک را با فرمت pdf خروجی گرفت و همچنین می توان در بازه های زمانی دلخواه ترازنامه های مالی را تنظیم نمود.

هر حسابدار در مدرسه در نرم افزار حسابداری مدارس همکلاسی یک پنل شخصی و جداگانه دارد که می تواند در آن شهریه ها، حقوق و دستمزد و چک و سفته و بدهی ها و … مدرسه را کنترل و مدریریت نماید.

فاکتور شهریه دانش اموزان در نرم افزار حسابداری همکلاسی به صورت خودکار منتشر می گردد و کلیه تراکنش های مالی انجام شده توسط این نرم افزار قابل ردگیری هستند.

در عین حال استفاده از این نرم افزار به خاطر محیط ساده بسیار راحت است.

نحوه حسابداری واحد های آموزشی

تمام مدیران باید اطلاعات خوبی در باره نحوه انجام فعالیت های مالی مدارس داشته باشند و بتوانند نظارت خوبی روی نحوه انجام این عملیات اعمال کنند.

واحد های اموزشی حساب های متعدد و مختلفی دارند که حسابداران باید به تمام آن ها توجه کامل داشته باشند. از میان این حساب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حساب بانکی

حساب بانکی مدرسه دارای وجه های مستقیمی است که به صورت نقد برای مدرسه واریز می شود.

چک

چک ها مبالغ نقد نشده ای هستند که می توانند شهریه دانش اموزان و یا سایر درامد هایی باشند که به حساب مدرسه واریز خواهد شد.

هزینه

هزینه های مدرسه باید هنگام حسابداری مدرسه به طور کامل لحاظ گردد. هزینه وجهی است که برای دریافت خدمات یا خرید یک محصول پرداخت می شود و قابل بازگشت نیست.

سرانه

سرانه به وجه هایی گفته می شود که از اعتبارات اموزش و پرورش به حساب واحد اموزشی واریز می شود.

نحوه حسابداری واحد های آموزشی
حسابداری واحد های آموزشی چگونه است

نرم افزار حسابداری مدارس غیر انتفاعی

همان طور که پیش تر گفته شد نرم افزار حسابداری مدارس غیر انتفاعی باید این قابلیت را داشته باشد که منبع درامد مدرسه را از طریق کانال های مختلف تامین کند.

شما منابع درامد مختلف مدارس غیر انتفاعی را در جزوه حسابداری مدارس دریافت خواهید کرد اما برای درک بهتر، به این فکر کنید که درامد مدرسه دولتی تنها از طریق وزارت اموزش و پرورش تامین می شود.

این در حالی است که درامد مدارس غیر انتفاعی می تواند از طریق شهریه، کلاس های متفرقه، بوفه و … باشد.

در انتهای این مقاله شما می توانید نرم افزار حسابداری مدارس 98 و نرم افزار حسابداری مدارس 99 را دانلود کرده و با توجه به نوع مدرسه خود از آن ها استفاده نمایید.

نرم افزار حسابداری مدارس غیر انتفاعی
نرم افزار حسابداری مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی

بخش بندی آموزش حسابداری مدارس دولتی

حسابداری مدارس دولتی یکی از مشاغل حساس و البته جذاب شاخه حسابداری است که خود بخش های مختلفی را شامل می شود.

شما برای دریافت اموزش های کامل حسابداری مدارس دولتی لازم است تا به مراکز معتبر اموزشی حسابداری مراجعه نمایید.

در ادامه این مقاله برای راحتی کار شما عزیزان اموزش حسابداری مدارس دولتی به چند بخش مختلف تقسیم شده است تا اطلاعاتی کلی درباره نحوه انجام آن داشته باشید.

ثبت سند درآمد از آموزش حسابداری مدارس دولتی

حساب درامد در حسابداری همواره بستانکار است و نحوه دریافت آن بدهکار است. مثل درامد ثبت نام یک دانش اموز که به بانکواریز شده است.

بخش درآمدها از آموزش حسابداری مدارس دولتی

بخش درامد ها در حسابداری مدارس دولتی تنها از یک منبع و از طریق خود وزارت اموزش و پرورش است و پیچیدگی چندانی ندارد.

در مدارس غیر انتفاعی اما این بخش اندکی پیچیده تراست و شامل درامد های ثبت نام، درامد بوفه، درامد کلاس های تقویتی و درامد شهریه کلاس های کنکور و … می باشد.

بخش هزینه ها از آموزش حسابداری مدارس دولتی

معمولا هزینه ها در مدارس داخلی هستند و کم تر پیش می اید مدرسه ای در خارج از مدرسه هزینه ای داشته باشد.

به طور معمولی هزینه هایی که در مدارس وجود دارند و ثبت می شوند عبارتند از

  • هزینه های اموزشی که شامل هزینه لوازم التحریر و پرینتر و … می شود.
  • هزینه های ورزشی مثل خرید لوازم ورزشی اعماز میز تنیس و توپ و … هزینه های پذیرایی و ابدارخانه که شامل میان وعده پذیرایی از معلمین و همین طور ابزرالات اشپزخانه می باشد.
  • هزینه های بهداشتی مثل خرید شوینده ها و …
  • هزینه های تعمیرات اعم از هزینه هایی که ممکن است برای تعمیر ساختمان مدرسه یا دستگاه های موجود در مدرسه به وجود بیاید.
  • هزینه های ایاب و ذهاب جهت ارسال بسته های مربوط به مدرسه یا ماموریت های مربوط به خارج از مدرسه و هزینه های قبوض شامل قبض آب و برق و گاز و تلفن.
  • هزینه های حقوق معلمین شامل حقوق ثابت و اضافه کاری و سایر هزینه هایی که شامل هزینه های غیر روتین و اتفاقی برای مدرسه است.

بخش ثبت سند هزینه از آموزش حسابداری مدارس دولتی

برای ثبت اسناد هزینه ها می بایست هزینه مورد نظر را بدهکار کرده و محل پرداخت آن در عوض بستانکار گردد. مثل پرداخت هزینه برق از صندوق.

بخش دارایی ها از آموزش حسابداری مدارس دولتی

به طور کلی در حسابداری سه نوع دارایی وجود دارد ( آشنایی با دارایی ها در حسابداری در مقاله انواع دارایی در حسابداری چیست ) که در حسابداری مدارس نیز باید تمام آن ها بررسی گردند.

  1. ساختمان مدرسه در صورتی جزو دارایی های مدرسه محسوب می گردد که اجاره نشده باشد و متعلق به خود مدرسه باشد.
  2. به جز ملک مدرسه، اسباب و اموال داخل آن از میز و صندلی تا کامپیوتر و پرینتر جزو دارایی ها هستند.
  3. این موضوع درباره تجهیزات مدرسه و وسایل نقلیه ای که متعلق به خود مدرسه هستند نیز صدق می کند.
  4. برخی از دارایی های مدرسه ممکن است وجود داشته باشند اما نامشهود باشند که از میان آن ها می توان به امتیاز اب و برق و گاز و تلفن اشاره کرد.

بخش مدیریت حسابداری از آموزش حسابداری مدارس دولتی

دو مدل گزارش مختلف، باتوجه به این که حسابداری مدارس جزو حسابداری خدماتی محسوب می شود می تواند موثر باشد:

  • صورت های سود و زیان

صورت های سود و زیان مالی توسط حسابداران به مدیریت ارائه می شود. در صورت های سود و زیان مالی می توان تمام درامد ها و هزینه ها را مدیریت نمود و این گزارش می تواند نشان دهنده عملکرد کلی و درامد ناخالص مدرسه باشد که هزینه ها از آن کسر شده است.

  • ترازنامه ها

ترازنامه ها دارایی، بدهی و سرمایه مدرسه را به طور کامل نمایش می دهند که با توجه به آن ها می توان میزان نقدینگی مدرسه و میزان طلب از دانش اموزان، چک و سفته های دریافت شده و ارزش اموال و تجهیزات و دارایی های مدرسه را تشخیص داد.

بخش مالیاتی از آموزش حسابداری مدارس دولتی

بخش مالیاتی یکی از مهم ترین بخش های حسابداری مدارس دولتی است.

اظهارنامه مالیاتی مدارس اصولا در هر دوره مالی تا ۴ ماه بعد مهلت ارسال دارد.

طبق ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم درامد مدارس ابتدایی،راهنمایی، متوسطه، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی که دارای مجوز از وزارت خانه مربوطه باشند از مالیات معاف هستند اما با این حال تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی ضروری است.

پایان هر فصل مدارس تا ۱۵ روز فرصت دارند که لیست ارزش افزوده خود را ارسال کنند.

طبق بند ۱۴ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارائه خدمات اموزش و تحقیقاتی مدارس و دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای و مراکز اموزش عالی از مالیاتی بر ارزش افزوده معاف هستند.

اظهارنامه معاملات فصلی باید مطابق ماده ۱۶۹ بابت هر فصل ارسال شده و تا ۴۵ روز مهلت دارد.

اظهارنامه مالیاتی حقوق باید تا اخر ماه بعد هر ماه ارسال گردد و تمام این اظهارنامه ها می توانند به صورت اینترنتی ارسال شوند.

برای انجام تخصصی امور مالیاتی خود میتوانید از متخصص ترین کارشناسان حسابداری در شرکت حسابداری آریا تهران کمک بگیرید.

ما در ارائه خدمات اظهارنامه مالیاتی یکی از بهترین های تهران هستیم که شما میتوانید برای دریافت خدمات تخصصی با ما تماس بگیرید.

جمعبندی

شما در این مقاله به طور خلاصه درباره این که حسابداری مدارس چیست و اموزش حسابداری مدارس چگونه صورت می گیرد خواندید.

برای دریافت اطلاعات بیش تر می توانید به اموزشگاه حسابداری اریا تهران مراجعه کرده و یا با این مرکز تماس بگیرید.

سوالات متداول

حسابداری مدارس چیست و شامل چه خدماتی میشود؟

شما میتوانید از خدمات حسابداری مدارس شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید و امور مالی مربوط به حقوق پرسنل و شهریه ها و چک ها و اقساط مدارس را به بهترین کارشناسان حسابداری ما بسپارید و بر امور نظارت داشته باشید.

بهترین نرم افزار حسابداری مدارس دولتی چیست؟

در این مقاله دانلود رایگان نرم افزار حسابداری مدارس دولتی قرار داده شده و شما میتوانید از مزایای این نرم افزار بهره مند شوید.

آیا حسابداری مدارس دولتی با مدارس غیر دولتی تفاوتی دارد؟

یک سری هزینه ها در مدارس غیر دولتی باید اعمال شود که در مدارس دولتی وجود ندارد. روند و اصول کار یکسان است اما حجم کار و محاسبات با هم تفاوت هایی دارد.