اگر نمیدانید سود انباشته چیست و چه اهدافی را دنبال میکند حتما در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام مفاهیم موجود در این مقوله را به طور کامل یاد بگیرید. اگر در پایان این مقاله همچنان سوالی در ذهن شما باقی مانده بود خوش حال میشویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. ما در شرکت حسابداری آریا تهران تمام تلاش خود را میکنیم تا تعاریف و مفاهیم مربوط به حسابداری را به شما آموزش دهیم و اگر شما عزیزان تخصصی در انجام امور تخصصی حسابداری نداشته باشید همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند.

سود انباشته چیست

در پاسخ به این سوال که سود انباشته یا Retained Earnings در بورس چیست می توان گفت که سود انباشته در حسابداری بخشی از سود سهام شرکت ها که در بین سهامداران تقسیم نشده و در خود شرکت به عنوان سرمایه گذاری های جدید شرکت ذخیره می شود را سود انباشته می گویند.

به زبان ساده تر میتوان گفت سود انباشته سود خالص یک شرکت پس از پرداخت سود سهامداران میباشد. این سود نشان دهنده توانایی اقتصادی شرکت میباشد. این سود از زیان انباشته سال های قبل کمتر می شود.

در پاسخ به سوال سود انباشته چیست باید گفت که سود انباشته یکی از راه های ترقی و یشرفت شرکت میباشد که سود مثبت شرکت سبب کمک به سهامداران و افزایش سرمایه شرکت میشود. سود انباشته صرف خرید وسایل و ماشین آلات و ابزارآلات ضروری شرکت میشود و در نهایت باعث افزایش کیفیت خدمات سازمان میشود.

سودانباشته یا Retained Earnings هر سال با سود های انباشته سال های قبلی جمع میشود و در بین سهامداران تقسیم نمیشود و در نهایت صرف خرید ابزارآلات و وسایل ضروری میشود.

تعریف سود انباشته
سود انباشته چیست

سود انباشته در حسابداری چیست

سود انباشته در حسابداری به معنای آن است که در پایان سال مالی تمامی سودی که به سهامداران شرکت تعلق میگیرد محاسبه شده و به آن ها پرداخت میشود.

در نهایت سود یا درآمدی باقی میماند که به ان سود یا درآمد انباشته نیز گفته میشود. این سود به سهامداران تعلق نمیگیرد و صرفا برای سرمایه گذاری شرکت مصرف میشود.

این درآمد انباشته در سال های متمادی روی هم جمع میشوند و مبلغ قابل توجهی میشوند و برای اموری مانند خرید تجهیزات و سرمایه گذاری روی پروژه ها و ایده های جدید مصرف میشود.

لازم به ذکر است که این کار از جمله وظایفی است که در خدمات اداری و پرسنلی شرکت های حسابدرای ارائه میشود و برای پیشبرد اهداف سازمان و سودآوری مانند یک سکوی پرش عمل میکند.

سود سهام چیست

هر شرکتی در زمینه ای خاص فعالیت میکند و از آن سود و زیانی کسب میکند. تصور کنید یک شرکت وارد کننده دارو در ایران باشد که در یک سال مثلا 1 میلیارد تومان سود کسب کرده باشد.

در صورتی که این شرکت دارای 200 میلیون برگه سهام باشد دراین صورتسودی که به هر برگه سهام تعلق میگیرد 5 تومان میباشد.

این 5 تومان سود سهام است و در نهایت گفته میشود سهام این شرکت 5 تومان سود دارد.

اهداف سود انباشته

این سود در بسیاری از حوزه ها از جمله خرید ماشین آلات، صرف هزینه برای تحقیق و سایر مواردی که توسعه ی شرکت را به همراه دارند استفاده می شود و در واقع می توان آن را پیوندی میان تراز نامه و درآمد شرکت ها دانست.

فرمول محاسبه سود انباشته

فرومول سود انباشته به شکل زیر می باشد:

سود انباشته =  سود انباشته ی ابتدایی دوره + خالص سود و زیان –  سود سهمی

روش محاسبه سود انباشته

معمولا شرکت ها از سود انباشته ی در حال گردش برای سرمایه گذاری های جدید، خرید امکانات و دارایی های جدید، پرداختن بدهی های سال گذشته و . . . استفاده می کنند.

حسابداران یک شرکت برای محاسبه ی این سود ابتدا حاصل جمع سود و زیان انباشته ی ابتدای دوره را با خالص سود و زیان محاسبه کرده و در انتها سود سهام را از این مقدار کم می کنند.

برای محاسبه سود انباشته شما میتوانید از نرم افزار های حسابداری استفاده کنید. اگر با نرم افزار های حسابدرای آشنایی زیادی ندارید میتوانید مقاله بهترین نرم افزار حسابداری ما را مطالعه کنید.

در این مقاله تمامی نرم افزار های پر کاربرد و معروف حسابداری را معرفی کرده ایم و ویژگی های منحصر به فرد هرکدام را معفی کرده ایم.

روش محاسبه سود انباشته
نحوه محاسبه سود انباشته

افزایش سرمایه سود انباشته چیست

قبل از اینکه معنای سوال افزایش سرمایه سود انباشته چیست را بدانید ابتدا باید بدانید افزایش سرمایه چیست؟

افزایش سرمایه سود انباشته را می توان از بهترین انواع روش های افزایش سرمایه دانست.

گفتنی است وظیفه ی شرکت های سهامی این است که طبق قانون اصل تجارت و به طور سالیانه سود را ذخیره کنند.

در برخی موارد پس از پرداخت شدن زیان های شرکت باز مقدار قابل توجهی از این سود باقی می ماند که این سود تحت عنوان سهام جایزه به تمامی سهام داران تعلق می گیرد.

در واقع در این حالت با افزایش سود انباشته نقدینگی به شرکت اضافه نمیشود و در عین حال سرمایه شرکت اضافه میشود. در این حالت سهامداران بدون آن که هزینه ای برای خرید سهام جدید بپردازند افزایش سرمایه دارند. به همین دلیل به افزایش سرمایه سود انباشته سهام جایزیه میگویند.

تفاوت سود انباشته و اندوخته

سود اندوخته همان سودی است که به طور جداگانه در حساب شرکت ذخیره شده تا حدلامکان از خروج این سود از چرخه دارائی شرکت جلوگیری شود.

ناگفته نماند که با تصمیم سهامداران شرکت یا بر اساس قانون یا قرارداد هایی می توان این مبلغ را آزاد کرد و زمان خاصی برای آن تعریف نشده است.

به طور کلی تفاوت سود انباخته و انباشته را می توان در محل احتساب آن ها دانست. احتساب سود انباشته از محل هزینه های جاری شرکت و اندوخته از محل سود پس از کسر زیان شرکت می باشد.

کاربرد سود انباشته

تسریع فرآیند توسعه، عدم ورود نقدینگی از خارج شرکت و البته نیاز به پرداخت اسمی سهم را می توان از ویژگی های پر کاربرد افزایش سرمایه سود انباشته دانست.

تاثیر سود انباشته در پیشرفت سازمان

به دلیل تحت تاثیر بودن این سود توسط افزایش یا کاهش درآمد خالص سهامداران، هر موردی که باعث بالا یا پایین رفتن این درآمد شود، تاثیر به سزایی در سود انباشته ی شرکت و در نتیجه پیشرفت آن سازمان یا شرکت دارد.

سود و زیان انباشته چیست

در زیان انباشته به زبان ساده میتوان گفت سود زیان انباشته حسابی با ماهیت بستانکار است که ممکن است در سال جاری صورت گرفته باشد که آن  سود و زیان جاری می تواند مرتبط به سال های قبل باشد در این صورت آن را سود زیان انباشته می نامند.

همچنین گفتنی است که سود و زیان انباشته همانطور که از اسمش پیداست هر سال روی هم انباشته شده  و چون یک حساب تراز نامه ای است قابل انتقال به هیچ حسابی نخواهد بود.

سود و زیان انباشته چیست
تعریف سود و زیان انباشته

سود و زیان انباشته در بورس

هر شرکت هرسال قرارهایی با عنوان صورت های مالی ۱۲ ماهه، در مجمع های عادی سالیانه تصویب می کند و این نصویبات برای بررسی گزارش هیئت مدیره تشکیل می شود.

بازدهی سهام در پایان مجمع های عادی سالیانه برای یک مجموعه یا سازمان در طول یک سال اعلام می شود، همچنین سودی به عنوان سود خالص نیز اعلام می شود ( در صورتی که سودی وجود داشته باشد. ).

سود خالص به سودی گفته می شود که تمامی هزینه ها و مالیات از آن کم شده باشد.

برای محاسبه ی EPS  سهام، سود خالص بدست آمده تقسیم بر تعداد کل سهام شده و عدد به دست آمده به عنوان EPS سهام ذخیره می شود.

در صورتی که بازدهی سهام مثبت باشد بخشی به عنوان EPS سهام ذخیره شده یا از زیان انباشته سال های گذشته کاسته می شود و بخش باقی مانده EPS، بین سهامداران تقسیم می شود.

زیان ایجاد شده در یک شرکت در صورتی که در طول سال از بازدهی منفی برخوردار باشد، از سود انباشته سال های گذشته آن کاسته می شود و اگر برای سهام، سود انباشته ای وجود نداشته باشد، تمام هزینه ضرر به عنوان زیان انباشته ذخیره می شود.

DPS  به مقدار سودی که بین سهامداران تقسیم شود، گفته می شود و پس از باگشایی سهام، مقدار  DPS از قیمت سهام کم می شود.

اکنون که دانستید سود انباشته در بورس چیست، می توانید راحت تر اطلاعات دیگر را درک و مفهومات لازم را یاد بگیرید.

تاثیر سود انباشته در شرکت ها

مقدار سود انباشته متناسب با کاهش و افزایش درآمد خالص و سود سهام پرداختی به سهامداران تغییر می کند، به همین دلیل تمامی مواردی که دچار بالا یا پایین آوردن درآمد خالص شود، بر روی سود انباشته در نهایت تاثیر گذار خواهد بود.

می توان گفت که تقریباً تمام معاملات یک شرکت یا سازمان بر روی درآمد انباشته آن شرکت تاثیر گذار است.

همچنین سایر منابع درآمد که از درآمد مشمول مالیات بالاتر هستند می توانند در تقویت آن موثر باشند؛ درآمد معاف از مالیات و فروش اقساطی نمونه ای در این زمینه است که به عنوان مثال می توان نام برد.

مواردی همچون هزینه های نقدی از جمله اقلام کاهش دهنده سود انباشته هستند که پرداخت شده و به طور احتمالی می توان گفت که شامل مالیات نمی شوند.

تسویه بدهی‌های مربوط به دوره قبل، زیان خالص، مشارکت و . . . از دیگر مثال های اقلام کاهش دهنده هستند.

یکی از خدماتی که در شرکت حسابداری آریا تهران انجام میشود این است که به شرکت های استارت آپی و نوپا برای رسیدگی به امور مالی و حسابداری کمک میشود.

اگر شما هم جزو شرکت های استارت آپی و تازه تاسیس محسوب میشوید میتوانید از تخصصی ترین خدمات حسابداری استارت آپ ما با تخفیف ویژه بهره ند شوید.

سود انباشته در ترازنامه

هامن طور که در قسمت های قبلی به آن اشاره شد سود انباشته بخشی از سود شرکت هاست که به صورت خالص بوده و در پایان سال مالی این سود تحت عنوان سود نقدی به کسانی که به عنوان سهامداران شرکت هستند پراخت میشود.

سود انباشته در ترازنامه بخش دیگری از سود شرکت هاست که در هر دوره حسابداری محاسبه میشود و در بخش مشارکت سهامداران ثبت میگردد.

محاسبه سود انباشته در ترازنامه به این صورت است که سود انباشته آغازین به سود خالص و زیان اضافه میشود و در مرحله بعد سود سهام از حاصل مرحله قبلی کم میشود.

در کل هدف از محاسبه سود انباشته در ترازنامه این است که میان سود درآمد ها و ترازنامه ارتباطی برقرار شود.

محل قرارگیری سود انباشته در ترازنامه

مطمئناً افرادی که هیچ مطالعه ای در زمینه سود انباشته نداشته باشند اما در زمینه بورس فعالیت داشته باشند، عبارت سود انباشته بارها به گوششان خورده است.

محل سود انباشته در زیر ستون حقوق صاحبان سهام و در سمت چپ ترازنامه ثبت شده و قابل مشاهده می باشد.

سود انباشته شرکت‌های بورسی

صنایع در حال پیشرفت باید به حفظ درآمد خود از صنعت دقت بیشتری داشته باشند زیرا نیاز به سرمایه گزاری بیشتر برای حفظ دارای های خود دارند. سود انباشته شرکت‌های بورسی نشان دهنده سود کمتر از سود سهام ها از ابتدا میباشد به همین دلیل ممکن است که شرکت های با قدمت بیشتر سود بیشتری را گزارش دهند.

نحوه پیدا کردن سود انباشته یک شرکت بورسی

نحوه پیدا کردن سود انباشته یک شرکت بورسی بسیار آسان است با انجام مراحل ذکر شده می توانید به میزان سود انباشته شرکت بورسی خود دست پیدا کنید.

ابتدا به سایت کدال ( codal ) مراجعه کنید.

نام شرکت موردنظر را در قسمت جستجوی اطلاعیه وارد کنید.

گزینه اطلاعات و صورت مالی سالانه را از قسمت گروه الاعیه ها پیدا کرده و انتخاب کنید.

گزینه ای که عبارت فقط زیرمجموعه‌ها  بر روی آن نوشته شده را خاموش و سپس بر روی گزینه جستجو کلیک کنید.

نحوه محاسبه سود و زیان انباشته

نحوه محاسبه سود وزیان انباشته اینگونه است که باید سود سهام را از مجموع سود انباشته دوره آغازین و خالص سود و زیان کم کنید.

تغییراتی که در خالص درآمدها بوجود می آید، به طور مستقیم در حساب سود و زیان انباشته اثر داشته و توجه داشته باشید که بایستی در پایان هر سال مالی حساب سود و زیان انباشته در بخش حقوق صاحبان سهام ثبت شود.

تاثیر سود و زیان انباشته بر مالیات

جدولی با نام استهلاک زیان سنواتی در اظهارنامه عملکردی وجود دارد و همانطور که از نامش پیداست در این جدول زیان سنواتی درج می شود.

سپس مبلغ به دست امده در جدول محاسبه مالیات در اظهارنامه ثبت شده و اینگونه محاسبه مبلغ مالیات سال جاری تغییر می کند.

مطابق اصل بیان شده و بر اساس ماده ۱۴۸ قانون مالیات های مستقیم، بند ۱۲ زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آنها با توجه به مقررات احراز گردد.

در جدول استهلاک سال 1400 میتوانید میزان استهلاک کسب و کارتان راببینید و میزان تغییر مالیات تان را متوجه شوید.

زیان انباشته در اظهارنامه مالیاتی

صورت های مالی وظیفه دارند تا تغییرات حقوق صاحبان سهام را منعکس کنند در حقیقت بخشی از این تغییرات در گردش حساب سود و زیان انباشته در صورت های سود و زیان دوره انعکاس پیدا می کنند و تغییراتی همچون گردش حساب اندوخته قانونی، حساب اندوخته اختیاری، سود انباشته ( Retained Earnings )، حساب های مربوط به مواردی که منطبق بر استانداردهای حسابداری هستند و . . . به صورت مستقیم به حقوق صاحبان سهام منتقل می‌شوند.

شما میتوانید برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی مطابق با جدیدترین قوانین مالیاتی تصویب شده در جمهوری اسلامی ایران به صورت قانونی و استاندارد کمترین نیزاهن مالیات را پرداخت کنید.

برای دریافت خدمات اظهارنامه مالیاتی با ما تماس بگیرید تا تخصصی ترین خدمات را برای کاهش میزان مالیات دریافت کنید.

زیان انباشته در اظهارنامه مالیاتی
زیان انباشته در اظهارنامه مالیاتی چیست

حذف زیان انباشته

بر اساس قانون، حذف زیان انباشته یا باید از راه سود حاصل شده در سال های آینده و یا تعدیل کردن سرمایه شرکت انجام شود.

برای تعدیل کردن سرمایه شرکت نیز نیاز است گزارش توجیهی از هیئت مدیره دریافت شود. بر اساس قانون زیان انباشته قابل تقسیم نیست و زیان از سود سال های آینده قابل کسر کردن است.

بستن حساب سود و زیان انباشته

بستن حساب‎ سود و زیان انباشته به معنی صفر کردن مانده هر حساب است.

در اسناد حسابداری بستن حساب‎ سود و زیان انباشته یا صفر کردن مانده هر حساب با بستانکار کردن مانده نهایی حساب­­های دارای مانده بدهکار و بدهکار کردن مانده نهایی حساب­های دارای مانده بستانکار، انجام می شود.

سقف سود انباشته چقدر است

بر اساس قانون تجارت باید هر سال 20 / 1 یا 5% سود شرکت به عنوان اندوخته قانونی ذخیره شود تا به 10% سرمایه برسد. این انباشته کردن سود یک عمل اجباری است البته در صورتی که شرکت سودده باشد،

نکته مهمی که خوب است در خصوص اندوخته قانونی به آن توجه کنید این است که در صورتی که یک سازمان یا شرکت مقدار اندوخته قانونی خود را بیشتر از 5 درصد سرمایه یا سقف تعیین شده در نظر بگیرد به هیچ عنوان اجازه ندارد که مبلغ اندوخته خود را کاهش دهد.

این قانون بر اساس تبصره 2، ماده 158 قانون تجارت، به شرح مقابل می باشد : ” انتقال اندوخته قانونی به سرمایه ممنوع می باشد. “

تاثیر خالص درآمد بر سود انباشته

در صورتی که هر حرکت یا تغییری به صورت مستقیم در خالص درآمد ایجاد شود بر روی تراز سود انباشته تاثیر گذاشته می شود.

مواردی همچون تداوم خالص زیان و کاهش یا افزایش خالص درآمد برای شرکت راهی هموار را ایجاد می کنند.

امکان دارد که به دلیل خالص زیان های انباشته و بزرگ، رقم سود انباشته منفی باشد.

به طور طبیعی می توان گفت که عواملی که بر روی خالص درآمد تاثیر بگذارند، بر سود انباشته هم اثر می گذارند، مواردی مانند

هزینه کالاهای فروخته شده، استهلاک، سود فروش و دیگر هزینه های اجرایی از مثال هابی هستند که در این زمینه می توان به آن ها اشاره کرد.

کاهش ارزش دفتری، نزول ارزش دارایی و . . . نیز از قبیله مثال های موارد غیرپولی هستند که به عنوان عوامل تاثیر گذار شمرده می شوند.

تاثیر سود سهام بر سود انباشته

حالا که با سود انباشته چیست آشنا شدید سوالی مطرح میشود که سود سهام چه تاثیری میتواند بر سود انباشته داتشته باشد.

اقلامی همچون زیان خالص، اصلاح اشتباه با اهمیت دوره های مالی قبل، اثرات انباشته برخی از تغییرات خاص در اصول و روشهای حسابداری، اشتباهات در بکارگیری اصول و روش های پذیرفته شده حسابداری، مبالغ باقیمانده حاصل از مبادلات سهام خزانه،در صورتی که مانده سهام کمتر از میزان لازم باشد، توزیع سود سهام، مبالغ باقیمانده حاصل از اتاق مبادلات مربوط به سهام خزانه،در مواردی که مانده صرف سهام کمتر از میزان لازم باشد، اصلاح اشتباه با اهمیت دوره های مالی قبل و ایجاد اندوخته ها، اقلامی عمده هستند که در به کارگیری حساب سود انباشته و کاهش حساب سود انباشته تاثیر دارند.

اقلامی همچون برگشت از حساب اندوخته ها، انتقال مانده مازاد تجدید سازمان و اصلاح اشتباه با اهمیت دوره های مالی قبل اقلامی عمده هستند که در به کارگیری حساب سود انباشته و افزایش حساب سود انباشته تاثیر دارند.

سود سهام چیست

سود سهام که با عبارت DPS هم نشان داده می شود، به این معناست که؛ مبلغی که شرکت در پایان هر سال مالی از محل سود دست پیدا کرده بین سرمایه‌گذاران خود تقسیم و به آنها پرداخت کند.

البته برای همه شرکت‌ها الزامی نیست که در پایان سال مالی سودی را به سهامداران خود پرداخت کنند.

چرا که ممکن است سود بعضی شرکت ها در یک سال مالی زیان ده باشد و یا بین مجمع عمومی سالیانه توافقی بر مبنای اینکه سودی بین سهامداران تقسیم نشود، وجود داشته باشد؛ به این دلیل که ارزش قیمتی هر سهم به میزان سود نقدی که به سهامداران پرداخت می‌شود، کاهش پیدا می کند.

سود سهام چیست
تعریف سود سهام

اهمیت سود انباشته در بورس

گاهی در طی سال های متوالی، مقداری از سود سالانه به سود انباشته اضافه می شود که این سود انباشته نقش مهمی را در ارزش گذاری قیمت سهام یک شرکت ایفا می کند. به طور کلی میتوان گفت سود انباشته در بورس و تحلیل های بورسی اهمیت زیادی دارد و شرکت های بورسی به این موضوع توجه زیادی دارند.

معمولاً سود انباشته در بورس از سوی تحلیل‌گرهای بنیادی به ازای هر سهم محاسبه می شود و در ارزش گذاری سهام شرکت آن را به عنوان یک پارامتر حساب و لحاظ می کنند.

سود نقدی چیست

سود DPS یا سود نقدی مبلغی می باشد که از سوی شرکت بین سرمایه گذاران تقسیم شده و به آنها پرداخت می شود.

البته خوب است بدانید که پرداخت سود نقدی به سهامداران باعث افت ارزش قیمت سهم، تقریبا به اندازه سود نقدی سهم می شود.

سود انباشته آغازین چیست

در پایان هر دوره مالی، سود انباشته از سود سهامی که به سهامداران تعلق می گیرد، کم شده و در ترازنامه ثبت می شود،

و اینگونه سود انباشته دوره قبلی به سود انباشته آغازین تبدیل می شود.

البته توجه داشته باشید از آنجایی که عدد تراز انباشته نشان دهنده خالص زیان دوره جاری از تراز آغاز سود انباشته بزرگ تر است، ممکن است که تراز سود انباشته همیشه یک مقدار مثبت نباشد.

همچنینی زمانی که توزیع حجم زیادی از سود سهام از سود انباشته بیشتر باشد، می تواند عدد تراز انباشته منفی شود.

سود انباشته پایان دوره چیست

در پایان هر دوره تراز پایانی سود انباشته از معادله، مجموع  خالص سود و زیان به دوره آغازین و سپس کسر سود سهام از مجموع به دست آمده، محاسبه می شود.

ثبت سود و زیان انباشته

ثبت سند حسابداری سود و زیان انباشته به شکل زیر می باشد :

اگر مانده حساب سود و زیان سال جاری بدهکار باشد یعنی شرکت زیان ده باشد، به بیان ساده تر مقدار درآمد ها از هزینه ها کمتر باشد:

هزینه ها (بدهکار)

سود وزیان سال جاری (بدهکار)

درآمدها (بستانکار)

نحوه تقسیم سود انباشته

تقسیم سود انباشته نسبت به سرمایه در قانون های مدنی و تجارت انجام می شود، اما سهامداران و مدیران می توانند در این نسبت تغییر ایجاد کنند.

در شرکت های تجاری سهامداران می توانند در داشتن سهم بیشتر توافق کنند اما در شرکت های مدنی سود بیشتری را نمی توان برای یکی از سهامداران در نظر گرفت.
در شرکت های سهامی نسبت به مقدار سهام، افزایش سهم سهامداران تقسیم شده و به آنها تعلق می گیرد.

تاثیر سود انباشته بر قیمت سهام

افزایش سرمایه از سود انباشته یک شرکت از تاثیرات سود انباشته می باشد.

شرکت ها به جای استفاده از منابع مالی جدید برای رشد شرکت از سود های ذخیره شده استفاده می کنند و همچنین سهامداران با افزایش سرمایه تعدادی سهام که به سود انباشته یا سهام جایزه می گویند، دریافت می کنند.

اگر تا اینجای مقاله سود انباشته چیست با ما همراه بوید و همچنان سوالی برای شما باقی مانده میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در کوتاهترین زمان کارشناسان حسابدرای ما به شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

سود انباشته چیست ؟

درآمد یک کسب و کار میتواند مثبت و یا منفی باشد که سود مثبتی که ببین سهامداران تقسیم نشود و صرف امور سازمان و خرید تجهیزات و خدمات شرکت شود سود انباشته میباشد.

زیان انباشته چیست ؟

زیان انباشته حسابی با ماهیت بستانکار است که ممکن است در سال جاری صورت گرفته باشد که آن  سود و زیان جاری می تواند مرتبط به سال های قبل باشد در این صورت آن را سود زیان انباشته می نامند.