بررسی اصول حسابرسی چندان کار راحتی نیست. درواقع برای این که بدانیم اصول حسابرسی چیست ابتدا باید تعریف اصول حسابرسی، تعریف حسابرسی و انواع آن را بدانیم. در این مقاله با اهدافی که حسابرسی دنبال میکند و مفاهیمی که یک حسابرس باید بداند آشنا میشوید. شما میتوانید برای دریافت خدمات حسابرسی با ما در شرکت حسابداری آریا تهران در تماس باشید تا تخصصی ترین خدمات حسابرسی را دریافت کنید.

حسابرسی چیست

پرتکرار ترین سوالی که علاقه مندان به زیر شاخه های حسابداری از ما میپرسند این است که حسابرسی چیست و چه تفاوتی با حسابداری دارد. در تعریف حسابرسی به زبان ساده باید گفت حسابرسی در واقع رسیدگی به صورت های مالی یک سازمان، شرکت یا موسسه است که باید توسط یک شرکت حسابداری صورت گیرد.

این حسابرسی به معنی بازرسی جستجوگرایانه اسناد حسابداری شامل صورت های مالی و شواهد مالی است.

حسابرسانی که از طرف یک شرکت حسابداری به حسابرسی شرکت های دیگر مسئول می‌شوند باید از سیستم های کنترل داخلی آگاهی کسب کنند و اسناد و مدارک و صورت های ملی شرکت را به طور کامل بررسی کنند.

در ادامه قصد داریم در کنار تعریف حسابرسی و انواع آن شما را با رشته حسابرسی آشنا کنیم و به صورت کلی شما را با نحوه حسابرسی آشنا کنیم.

حسابرسی چیست
تعریف حسابرسی

تاریخچه حسابرسی

نمی‌توان تاریخ دقیقی برای تولد حسابرسی در دنیا بیان کرد. گفته می‌شود در سال ۱۴۹۲ که کریستف کلمب به آمریکا رفت یک حسابرسی اسپانیایی مسئول نظارت بر حساب های مالیوی بود.

سال ۱۸۶۲ بود که شرکت های انگلیسی با حمایت قانونی انگلیس حرفه حسابرسی را شکل دادند.

در اواخر قرن نوزدهم میلادی و زمانی که ایالات متحده امریکا شروع به صنعتی شدن کرد، حسابرسان از انگلیس به این کشور مهاجرت کردند.

در سال ۱۸۹۶ اولین بار بود که کسب مجوز برای حسابرسی توسط دولت انگلیس برای حسابرسان الزامی شد.

تاریخچه حسابرسی در ایران

در سال های اولیه قرن معاصر برایاولین بار محصلان برای تحصیل حسابداری و حسابرسی به خارج از کشور مهاجرت کردند.

پس از آن ۱۲ نفر توسطبانکملی ایران به انگلیس اعزام شدند که ۷ نفر آن ها برای کار به ایران بازگشتند.

اولین قانون حسابداری در ایران مربوط به قانون تجارت در سال ۱۳۱۱ است.

قانون استفاده از خدمات حسابرسان خبره در سال ۱۳۲۸ مطرح شد ولی تصویب نشد.

البته این قانون در سال ۱۳۳۵ مجددا تکرار شد و در سال ۱۳۴۰ به تصویب رسید.

تصویب اساسنامه انجمن محاسبین قسم خورده مربوط به سال ۱۳۴۲ است.

قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۴۵ تصویب شد. این قانون باعث آسیب جدی به انجمن حسابداران قسم خورده شد.

نحوه انتخاب حسابداران رسمی در ایین نامه ای در سال ۱۳۴۶ و اساسنامه قانونی در سال ۱۳۵۱ تصویب شد.

در سال ۱۳۵۰ شرکت سهامی حسابرسی تشکیل شد که تمام سهام آن متعلق به دولت بود.

وقتی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید بخش شرکت ها و سازمان های اقتصادی زیادی بر پا شدند که حسابرسی بر ان ها اجباری بود و باعث تشکیل سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه ریزی در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ شد.

همان طور که در مقاله قبلی حسابداری چیست بررسی کردیم میتوانید در این مقاله تفاوت های مفهومی حسابداری و حسابرسی را متوجه شوید و برای اتنخاب این دو رشته با دید بازتری اقدام کنید.

نقش حسابرسی در اقتصاد کشور

مهم ترین نقش حسابرسی در اقتصاد کشور این است که باعث ساماندهی به صورت های مالی می‌گردد.

به این ترتیب در مواقع لزوم تمام اسناد و مدارک مالی در دسترس هستند و دارای کیفیت مناسب و مطلوبی هستند که می‌تواند به آن ها اطمینان کرد و از این طریق برای آینده برنامه ریزی کرد.

از دیگر خدمات ما در شرکت آریا تهران ارائه خدمات حسابداری و مالی زیر نظر متخصصین میباشد که شما عزیزان میتوانید تنها با یک تماس باکیفیت ترین و تخصصی ترین خدمات را دریافت کنید.

انواع حسابرسی

حسابرسی را می‌توان بر طبق کتاب اصول حسابرسی به دسته های زیر تقسیم کرد. هر یک از انواع حسابرسی ویژگی های خاص خود را دارند و شرکت ها با توجه به صورت حساب های مالی خود از آن ها استفاده میکنند.

انواع حسابرسی
معرفی انواع حسابرسی

اصول حسابرسی از نظر دلیل ارجاع کار

حسابرسی الزامی

در حسابرسی قانونی شرکت ها منجر به دعوت از موسسه های حسابداری برای بررسی صورت هایی مالی هستند.

حسابرسی اختیاری

شرکت ها در صورت تمایل می‌توانند با شرکت های حسابداری برای بررسی صورت های مالی وارد معامله شوند.

اصول حسابرسی از نظر ماهیت رسیدگی‌

بررسی سیستم

رسیدگی به سیستم های کنترل داخلی شرکت برای یافتن موارد عدم کنترل و اجرای درست کنترل ها و مشخص کردن نقاط ضعف و نقاط قوت

رسیدگی های اثباتی

برای به اثبات رساندن تمام اقلام درج شده در صورت های مالی

رسیدگی های خاص یا ویژه

بررسی باقی مانده حساب ها برای اهداف خاص.

اصول حسابرسی از نظر شیوه کار

مبتنی بر سند رسمی

این شیوه مخصوص شرکت های کوچک است و در آن ها حسابرس کار خود را از مدارک اولیه شروع کرده و به صورت های مالی ختم می‌کند.

حسابرسی مبتنی بر ترازنامه

حسابرس با بررسی اقلام درج شده در ترازنامه ها موارد بااهمیت را بانمونه گیری جدا کرده و نتایج آن را به کل تعمیم می‌دهد.

حسابرسی مبتنی بر ریسک

حسابرس مسئول بررسی واحد های اقتصادی و مواردی است که ممکن است ریسک ایجاد کنند.

اصول حسابرسی از نظر زمان انجام کار

حسابرسی قانونی

حسابرس قانونی کسی است که بر اساس قانون تجارت تحت شرایط مشخصی انتخاب شده و علاوه بر صورت های مالی شرکت فعالیت های هیئت مدیره را نیز مد نظر دارد.

حسابرسی داخلی

حسابرسان داخلی با هدف حسابرسی عملیاتی یک سازمان عملکرد داخل یک شرکت را تحت نظر داشته و بررسی میکنند. هر شرکت دارای حسابرسان داخلی است که تحت نظر مدیران و برنامه ریزان کار می‌کنند.

حسابرسی صورت های مالی

هدف حسابرسی صورت های مالی شیوه تهیه صورت های مالی است با اصول حسابرسی است. کسانی که از گزارش های حسابرسی استفاده می‌کنند شامل مدیران و برنامه ریزان شرکت هستند که برنامه آینده شرکت را مشخص می‌کنند.

حسابرسی رعایتی

هدف حسابرسی رعایتی این است که رعایت قوانین و یا عدم رعایت آن ها بررسی گردد. انطباق ترازنامه ها و صورت های مالی با قوانین در حسابرسی رعایتی بررسی می‌گردد.

حسابرسی عملیاتی

بررسی عملکرد شرکت درموارد خاص شامل حسابرسی عملیاتی محسوب می‌شود. معمولا حسابرسی عملیاتی شامل سه قسمت اصلی می‌شود:
الف ) اثر بخشی
ب ) کارایی
ج ) صرفه اقتصادی

اصول حسابرسی چیست

  • رسیدگی های حسابرس مستقل بر اساس گزارش حسابرس فراهم می‌گردد.
  • محدود و مشخص کردن مسئولیت حسابرسان، حدود بررسی را نشان می‌دهد.
  • جهت اظهار نظر در مورد صورت های مالی تنها نمی‌توان به درستکاری مدیر اکتفا کرد.
  • دیوان محاسبات کشور وظیفه حسابرسی شرکت های دولتی را برعهده دارد.
  • رسیدگی به صورت های مالی سهامی عام توسط بازرس قانونی منتخب مجمع عمومی صاحبان سهام صورت می‌گیرد.
  • حسابرس مستقل گزارشات را به مرجعی که انتخابش کرده میدهد.
  • مجمع عمومی صاحبان سهام بازرس قانونی را انتخاب می‌کنند.
  • بازرس قانونی به مجممع عمومی صاحبان سهام گزارش وقوع جرم را می‌دهد.
  • نقش حسابرس اعتبار دهی در رسیدگی به صورت های مالی است.

حسابرسی اصول بسیار گسترده ای دارد که برای دانستن آن ها می‌توانید جزوه اصول حسابرسی pdf را دانلود کرده و به دقت مطالعه فرمایید.

اصول حسابرسی چیست
تعریف اصول حسابرسی

گزارش حسابرسی چیست

مهمترین کاری که حسابرس باید به صورت اصولی انجام دهد ارائه گزارش های دقیق میباشد اما گزارش حسابرسی چیست و چرا تهیه گزارش اهمیت دارد؟

یک حسابرس باید امور مالی سازمان را بررسی کند و پس از آنالیز و تجزیه وتحلیل از آن گزارشی تهیه کرده و نظر خود را در آن گزارش اعلام کند.

نظر کارشناسی حسابرس در گزارش حسابرسی اعلام کننده تقلب و صحت و سقم اطلاعات مالی میباشد و به گزارش اعتبار میبخشد. نتیجه گزارش حسابرسی برای میدران اهمیت بالایی داشته و به اعتبار بخش مالی سازمان میفزاید.

باید دقت شود که گزارش حسابرسی در در زمان مقرر تعیین شده ارائه شود در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهد شد که جریمه آن برابر با 20 درصد مالیات متعلق میباشد.

رشته حسابرسی چیست

رشته حسابرسی که در دانشگاه ها اموزش داده می‌شود دانشجویان را برای استخدام در این حوزه آماده می‌کند. با شنیدن رشته حسابرسی سوالی که مطرح میشود این است که رشته حسابرسی چیست و در این رشته چه دروسی تدریس میشود؟

یکی از شاخه های رشته حسابداری رشته حسابرسی میباشد که این رشته تا قبل از 1391 یک رشته تحصیلی جدا نبود و به طور کلی در رشته حسابداری تدریس میشد. در تعریف حسابرسی و رشته حسابرسی میتوان گفت این رشته برای امنیت مالی شرکت ها به وجود امده و امروزه به عنوان یک حرفه مستقل در سازمان ها و ادارات به کار گرفته میشود.

در رشته حسابرسی می‌توانید تمام دروس و اموزش های حسابرسی را فرا گرفته و خیلی زود وارد بازار کار شوید.

حسابداری و حسابرسی جزو پرطرفدار ترین رشته های آموزشی دانشگاهی در ایران هستند که هر ساله تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرند.

به طور کلی میتوان گفت بسیاری از دروس رشته های حسابداری و حسابرسی مشترک هستند اما دروسی که فقط در رشته حسابرسی تدریس میشود عبارت است از:

  • حسابرسی سیستم های کامپیوتری
  • طراحی پژوهش های حسابرسی
  • بررسی مسائل کاربردی در حسابرسی
  • کاربرد قوانین و مقررات مالی بانکی و بازرگانی در حسابرسی

شما میتوانید با شرکت در دوره آموزش حسابداری شرکت حسابداری آریا تهران با دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای اصول حسابداری را یاد بگیرید و به راحتی وارد بازار کار شوید.

برای ثبت نام در دوره های حسابرسی با ما تماس بگیرید.

حسابرسی چطور انجام می شود

اول از همه مدیران گزارش مالی شرکت را تهیه کرده و آن را تایید می‌کنند. حسابرسان با دانش خود شروع به بررسی صورت ها و گزارش های مالی می‌کنند.

حسابرسان موظفند هر گونه احتمال نقص در گزارش های مالی را بررسی کرده و مواردی که موجب کاهش ریسک می‌شوند را شناسایی کنند.

از دیگر خدمات ارزنده ای که در شرکت حسابداری آریا تهران ارائه میشود رسیدگی به کلیه امور حسابداری زیر نظر برترین کارشناسان حسابداری تهران میباشد. برای دریافت خدمات میتوانید به صفحه خدمات حسابداری مراجعه کنید و یا با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید.

اهمیت حسابرسی مستقل

حسابرس مستقل که به صورت مستقل از واحد مورد رسیدگی، صورت های مالی را بررسی می‌کند و باید نظر خود را درباره اعتبار صورت های مالی سازمان اعلام کند.

محصول نهایی حسابرسی چیست

درصورتی که حسابرس به وظایف خود به خوبی عمل کرده باشد و گزارشات را در زمان مقرر ارائه داده باشد به مدیران سازمان کمک میکند که به امور مالی و اقتصادی سازمان اشراف اشته باشند و به امور مالی اعتبار میبخشد.

به طور کلی تر میتوان گفت محصول نهایی حسابرسی گزارشات مدون و مستمری است که ارائه میشود که پیشنهادات و نظرات حسابرس در این گزارشات میتواند کمک شایانی به بهبود اوضاع مالی و افزایش اعتبار سازمان کند.

هدف از حسابرسی چيست

تا اینجای مقاله فهمیدیم که حسابرسی چیست و قطعا میتوانید برای تعریف حسابرسی بهترین مفهوم را ارائه دهید اما ممکن است بپرسید اصلا چرا باید حسابرسی انجام داد و هدف از حسابرسی چیست؟

برای آن که بتوان به همه اسناد مالی و اقتصادی یک شرکت و یا سازمان رسیدگی کرد و در نهایت یک گزارش کامل و جامع ارائه داد باید از حسابرسی کمک گرفت.

در این مواقع حسابرس روش هایی که برای حسابداری سازمان انجام گرفته است را مورد بررسی قرار میدهد و صحت صورت های مالی سازمان را اعلام میکند.

به طور کلی میتوان گفت هدف حسابرسی این است که مشخص شود وضعیت مالی سازمان با اساس گزارش های ارائه شده مطابقت دارد یا خیر و گزارش های ارائه شده را براساس استاندارد های حسابرسی و استاندارد های حسابدرای مورد بررسی قرار میدهد.

حسابرس بعد از ارائه گزارش در آن توضیح میدهد که برای بررسی امور مالی سازمان چه کارهایی انجام داده و نظر خود را بر اساس کارهای صورت گرفته اعلام میکند.

آموزش نیروی انسانی که در جمع آوری اطلاعات مالی و بررسی آن ها تخصص کافی داشته باشند از ویژگی های یک حسابرس متخصص باید باشد.

در واقع هدف حسابرسی این است که مدیران از تطابق صورت های مالی بر اساس استاندارد های حسابداری مطمئن شوند.

به همین دلیل حسابرس باید اطلاعات کافی در زمنیه اصول حسابرسی داشته باشد و با تجربه کافی این کار را برعهده بگیرد.

هدف از حسابرسی چيست
هدف حسابرسی

تفاوت حسابداری و حسابرسی

آن چه از فرایند حسابداری خارج می‌شود در واقع هدف اصلی حسابرسی است.

شواهد و مدارکی که طی فرایند حسابداری به دست آمده است در حسابرسی مورد بازرسی مجدد قرار می‌گیرد و در خیلی از مواقع فرایند حسابداری و حسابرسی بسیار شبیه به یک دیگر هستند و به طوری جداناپذیر انجام می‌گیرند.

حسابداری  حسابرسی را نمی‌توان از یک دیگر جدا شوند و یک حسابرس باید یک حسابدار حرفه ای نیز باشد.

تفاوت دروس حسابداری و حسابرسی

همان طور که گفته شد حسابداری و حسابرسی در موضوع بازرسی تفاوت دارند و در بسیاری از بخش های عملکرد نمی‌توان ان ها را از یک دیگر تفکیک کرد.

دروس اصلی حسابداری شامل:

  • بررسی موارد خاص در حسابداری
  • سیستم های اطلاعاتی حسابداری
  • اقتصاد مدیریت
  • تئوری حسابداری
  • حسابرسی پیشرفته
  • حسابداری دولتی پیشرفته
  • حسابداری در مدیریت تکمیلی
  • تصمیم گیری در مسائل مالی
  • مباحث جاری در حسابداری
  • پایان نامه

دروس اصلی حسابرسی شامل:

  • کاربرد قوانین و مقررات مالی بانکی و بازرگانی در حسابرسی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته و کاربرد آن در حسابرسی
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • تئوری های حسابداری
  • حسابرسی سیستم های کامپیوتری
  • طراحی پژوهش های حسابرسی
  • بررسی مسائل کاربردی در حسابرسی
تفاوت حسابدار و حسابرس

حسابرسی، اسناد و مدارکی را مورد بازرسی قرار می‌دهد که حسابدار طی فرایندی آن ها را جمع آوری کرده است.

در واقع حسابرس تنها وظیفه دارد صورت های مالی جمع آوری شده توسط حسابدار را برای انطباق آن ها با قانون بررسی کند.

انواع حسابرس

  1. حسابرسان مستقل
  2. حسابرسان داخلی
  3. حسابرسان دیوان محاسبات: وظیفه دارند دستگاه های دولتی را بازرسی کنند تا عملکرد آن ها مطابق با قانون باشد.
  4. ممیزان دارایی: کار این دسته حسابرسان، حسابرسی رعایتی است.
  5. ذیحساب یا ناظر مالی: ماموری که وظیفه دارد مدارک و اسناد را حفظ و نگهداری کند. این فرد زیر نظر وزیر و یا رئیس سازمان کار می‌کند و به تمام پرداختی های سازمان دسترسی دارد.
  6. بازرس قانونی
انواع حسابرس
انواع حسابرس کدامند

شغل حسابرسی

حسابرسی فرایند منظمی است که برای ارزیابی و بررسی بی طرفانه مدارک درباره ادعاهای مدیریت در ارتباط با فعالیت ها و وقایع اقتصادی، برای تعیین درجه انطباق اذعانات با معیار های از قبل مشخص شده انجام می‌گیرد و تصمیم نهایی با حسابرسی خواهد بود.

کسانی که از رشته های حسابداری و حسابرسی فارغ التحصیل می‌شوند با گزینه های متعددی رو به رو خواهند بود.

این افراد قادر هستند در تمام شرکت های مالی، مدیریتی، دولتی، بیمه و مالیات و … استخدام شوند و به فعالیت بپردازند.

مهارت های حسابرس چیست

یک حسابرس برای آن که بتواند به خوبی خدمات ارائه دهد باید یک سری مهارت ها را در خود تقویت کند. برخی از مهارت های حسابرس عبارتند از:

  • مهمترین توانایی حسابرس در محاسباتو آنالیز داده ها و اطلاعات مالی سازمان ها میباشد.
  • تقویت مهارت گفتاری و نوشتاری قابل قوبل برای تفهیم منظور خود
  • جزیی نگری و دقت به تمام مسائل در تمام جنبه ها
  • توانایی کار با نرم افزار های حسابرسی و کار با کامپیوتر
  • توانایی بررسی گزارشات مالی سازمان ها
  • شناسایی ویژگی های کلی کسب وکار سازمان
  • توانایی ارائه دستورالعمل و راهکار های عملیاتی برای رسیگی به امور مالی و بهبود شرایط
حسابرس چه کار هایی انجام نمیدهد
  • حضور همیشگی در شرکت

یک حسابرس لازم نیست مداوم در شرکت حضور داشته باشد و میتواند در چهارچوب زمانی که تعیین میشود امور حسابرسی را انجام دهد. به طور کلی هدف از انجام عملیات حسابرسی این است که یک نظر کلی در مورد اطلاعات گزارش مالی داده شود و وظیفه انجام این کار شناسایی همه تخلف های احتمالی نیست.

  • پیش بینی آینده

یکی از کار هایی که از عهده حسابرس ها خارج است پیش بینی اموری است که ممکن است در آینده به وقوع بپیوندند. یک حسابرس نمیتواند تضمین کند که در چه صورتی شرکت میتواند به فعالیت های خود ادامه دهد و در مسیر رشد قرار گیرد.

شرکت حسابرسی چیست

در پاسخ به سوال شرکت حسابرسی چیست باید گفت شما میتوانید برای بررسی امور مالی کسب و کارتان از خدمات حسابرسی فردی و یا خدمات موسسه حسابرسی کمک بگیرید.

یک شرکت حسابرسی و یا یک موسسه حسابرسی متشکل از تعدادی حسابرس خبره است که برای رسیدگی به امور حسابرسی مشتریان گرد هم آمده و ارائه خدمات میکنند.

وظیفه اصلی شرکت حسابرسی این است که نیاز های حسابداری موسسات و سازمان ها را برطرف کند و در حوزه های مختلف حسابرسی امور بانکی، حسابرسی مالی و مالیاتی و حسابرسی رتبه بندی شرکت ها ارائه خدمات کند.

شرکت حسابرسی آریا تهران متشکل از بهترین حسابرسان تهران در ارائه خدمات مالی و اقتصادی پیشتاز بوده و به صورت تخصصی به شما مشاوره حسابرسی رایگان ارائه میدهد. برای دریفات مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

انواع گزارش های حسابرسی

گزارش مقبول بدون تاکید بر مطلب خاص و یا گزارش مقبول با تاکید بر مطلب خاص:

گزارش مقبول بدون تاکید بر مطلب خاص در مواقعی صادر می‌گردد که صورت های مالی شرکت از تمام بعد های با اهمیت بدون ایراد باشد.

گزارش مقبول با تاکید بر مطلب خاص در تاکید برای مطالب و جنبه های خاص است مانند:

  • اعلام یکنواختی در کاربرد اصول حسابداری
  • اشاره به وجود معاملات مهم با اشخاص وابسته
  • تاکید بر موضوعات با اهمیت ولی مبهم
  • پگزارش مشروط
  • گزارش مردود
  • گزارش عدم اظهار نظر

 استاندارد های حسابرسی چیست

برای آن که بتوان کیفیت کار حسابرسان مختلف را مورد بررسی قرار داد و از نظر اعتبار و درجه حسابرس امور را به او سپر میتوان از استاندارد های حسابرسی کمک گرفت.

در واقع استاندارد های حسابرسی برای سنجش کار حسابرسان به کار میاید و مانند یک میزان عمل میکند که میتواند کیفیت کار حسابرسان را بسنجد.

استاندارد های حسابرسی در 10 اصل گنجانده شده اند که این 10 اصل در 3 گروه طبقه بندی میشوند. این 3 گروه استاندارد حسابرسی عبارتند از: استانداردهای عمومی، استانداردهای عملیات (رسیدگی) و استانداردهای گزارشگری.

  • استاندارد عمومی گزارشگری حسابرسی

یکی از انواع استاندارد های حسابرسی استاندارد گزارشگری میباشد که شخص یا اشخاصی که صلاحیت انجام امور به عنوان حسابرس را داشته باشند این کار را انجام میدهند. در این استاندارد حسابرس و یا حسابرسان باید استقلال رای داشته و آن را حفظ نمایند.

  • استاندارد عملیات رسیدگی حسابرسی

در این استاندارد تاکید بر برنامه ریزی برای انجام امور حسابرسی و نظارت بر کار کارکنان میباشد. در این استاندارد برای آن که بتوان به خوبی برنامه ریزی کرد باید بر ساختار کنترل داخلی تسلط داشت.

در این استاندارد برای آن که رسیدگی درستی در مورد صورت های مالی انجام شود باید شواهد کافی از بازرسی، مشاهده، پرس و جو و تاییدیه ها در اختیار داشت.

  • استاندارد گزارشگری حسابرسی

مطابق با استاندارد های گزارشگری در گزارش هایی که ارائه میشود باید تصریح شود که آیا گزارش های مالی مطابق با اصول حسابداری تهیه شده یا نه.

در گزارش هایی که در امور مالی ارائه میشود باید مشخص شود چه شرایطی در این اصول رعایت نشده است.

به طور کلی اطلاعاتی که در صورت مالی ارائه میشود کافی تلقی میشود مگر در صورتی که خلاف این موضوع اثبات شود.

به طور کلی استاندارد گزارشگری حسابرسی بیان میکند که یا گزارش باید دارای اظهارنظر باشد و یا بیان کند که در این گزارش هیچ نظری نمیتواند اظهار شود. به طور کلی در صورتی که در این گزارش ها نتوان اظهاری نظری داشت باید دلایل عدم وجو اظهارنظر ثبت شود.

حسابرسی مداوم چه مفهومی دارد

حسابرسی از لحاظ انجام کار به سه شیوه حسابرسی ضمنی، حسابرسی نهایی و حسابرسی مداوم تقسیم می‌شود.

حسابرسی ضمنی قبل از اتمام سال صورت گرفته و اساس حسابرسی نهایی است.

حسابرسی نهایی پس از پایان سال و بستن حساب ها صورت می‌گیرد و حسابرسی مداوم به معنی حضور دائمی حسابرس در شرکت و واحد اقتصادی است.

منظور از حدود رسیدگی در حسابرسی چیست

در بیان وظایف حسابرس بیان حدود رسیدگی اهمیت زیادی دارد. حدود رسیدگی در حسابرسی به این معنی میباشد که برای حسابرس مشخص میشود که قرار است در چه واحدی رسیدگی به امور را انجام دهد برای مثال باید دوره رسیدگی، واحد رسیدگی و اطلاعات مالی مورد بررسی برای رسیدگی تعیین گردد تا حسابرس مسئولیت خود را بداند و در حدود مسئولیت های خود خدمات ارائه دهد.

جمعبندی

ما در این مقاله تلاش کردیم پاسخ جامعی برای حسابرسی چیست ارائه دهیم و به زبان ساده تعریف حسابرسی را به شما توضیح دهیم. مفاهیم حسابرسی چیست در این مقاله توضیح داده شد و به شما بهترین شرکت حسابرسی در تهران برای سپردن امور حسابرسی تان معرفی گردید. اگر سوالی درباره اصول حسابرسی دارید میتوانید در بخش دیدگاه ها بیان کنید و برای رسیدگی به امور حسابرسی کسب و کارتان نیز میتوانید از خدمات حسابرسی ما و همچنین مشاوره رایگان حسابرسی ما بهره مند شوید.

سوالات متداول

حسابرسی چیست؟

در تعریف حسابرسی باید گفت کسب و کار های بزرگ و کوچک برای رسیدگی به امور مالی و اقتصادی خود نیاز به گزارشات دقیق حسابرسی و بررسی معاملات و صورت های مالی و صحت سنجی آن ها دارند که حسابرسی این نیاز را تامین میکند و از بروز فساد در سیستم های مالی جلوگیری میکند.

اصول حسابرسی چیست؟

در پاسخ به اصول حسابرسی چیست باید گفت رسیدگی های حسابرس مستقل بر اساس گزارش حسابرس فراهم می‌گردد. محدود و مشخص کردن مسئولیت حسابرسان، حدود بررسی را نشان می‌دهد. جهت اظهار نظر در مورد صورت های مالی تنها نمی‌توان به درستکاری مدیر اکتفا کرد به همین دلیل بحث رسیدگی به اصول حسابرسی مطرح میشود. دیوان محاسبات کشور وظیفه حسابرسی شرکت های دولتی را برعهده دارد.