یکی از مهمترنی مسائلی که برای کارمندان و کارگران مطرح میشود موضوع حقوق و دستمزد بر اساس میزان کاری است که انجام میدهند. در مسئله حقوق و دستمزد نحوه محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری و شب کاری اهمیت بیتری پیدا میکنند و کارگران میتوانند در ازای این ساعات کاری دستمزد متفاوتی را دریافت کنند. در این مقاله صفر تا صد نحوه محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری را به شما توضیح داده ایم.

اگر با میزان حقوق دریافتی کارگران در سال 1401 آشنایی ندارید و نمیدانید حقوق دریافتی شما آیا مطابق قانون وزارت کار است یا خیر حتما صفحه جدول حداقل حقوق کارگران در سال 1401 را مطالعه کنید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

اضافه کاری چیست

اولین سوالی که برای محاسبه اضافه کاری مطرح میشود این است که اصلا اضافه کاری چیست و چطور محاسبه میشود؟

بر اساس قانون وزارت کار ساعات معینی برای کار کارگران تعیین میشود که بر اساس ماده 51 قانون کار ساعات کاری قانونی کارگران برابر است با:

  • 8 ساعت کاری حداکثر برای کار روزانه
  • 44 ساعت کاری حداکثر برای کار در هفته

بر اساس قانون کار برای مشاغل سخت محدودیتی برای اضافه کاری وجود دارد و افراد نمیتوانند بیشتر از ساعات تعریف شده کار کنند. بر این اساس حداکثر میزان اضافه کاری در مشاغل سخت به صورت زیر است:

  • حداکثر ساعت اضافه کاری روزانه 6 ساعت میباشد.
  • حداکثر ساعت اضافه کاری هفتگی 36 ساعت میباشد.

بر این اساس در صورتی که افراد بیشتر از ساعات قانونی تعیین شده کار کنند به آن ها اضافه کاری تعلق میگیرد و بر اساس قانون حقوق اضافه کاری برای آن ها محاسبه میشود. در ادامه شما را با نحوه محاسبه اضافه کاری بیشتر آشنا میکنیم.

اضافه کاری چیست
اضافه کاری چیست

شرایط قانونی اضافه کاری

برای تعریف اضافه کاری شرایط قانونی تعریف میشود تا افراد بر اساس میزان ساعات اضافه کاری مجاز دستمزد تعیین شده برای اضافه کاری به آن تعلق گیرد.

شرایط قانونی اضافه کاری به این ضورت تعریف میشو که اضافه کاری در صورتی برای ساعات کاری خارج از ساعات اداری تعیین شده محاسبه میشود که ساعت کاری تعیین شده برای کارگر پر شده باشد. بهه این ترتیب اگر ساعات کاری کارگر از ساعات تعیین شده توسط قانون کار کمتر باشد در هر شرایطی که کار انجام شود این ساعات جز ساعات اضافه کاری محسوب نمیشود.

اگر بخواهیم به زبان ساده این قانون را توضیح دهیم این است که اگر فرد هفتگی 44 ساعت کاری خود را کامل نکرده باشد حتی اگر در شرایط اضافه کاری اقدام به انجام امور کند این ساعات جز ساعات کاری قانونی او محاسبه میشود و ارتباطی با اضافه کاری پیدا نخواهد کرد.

قانون اضافه کاری

ماده 59 قانون کار برای اضافه کاری میباشد و شرایط اضافه کاری را در آن توضیح داده است. بر اساس ماده 59 قانون کار شرایط اضافه کاری به صورت زیر است:

  • کارگر باید با اضافه کاری موافقت داشته باشد و این از ارکان مهم اضافه کاری محسوب میشود.
  • برای هر ساعت اضافه کاری 40٪ مزد به ازای هر ساعت کاری عادی، تعلق میگیرد.
  • میزان ساعات اضافه کاری نباید بیشتر از 4 ساعت در روز شود. البته در صورتی که طرفین با این موضوع موافقت داشته باشند مشکلی به وجود نمیاید.

به طور کلی بر اساس ماده 59 قانون کار میتوان اضافه کاری را در شرایط زیر در نظر گرفت:

  1. حاضر شدن کارگر در روز های تعطیل رسمی و انجام کار.
  2. انجام کار در ادامه ساعات کاری عادی.

با توجه به آن که حقوق و دستمزد کارگران به صورت ماهیانه پرداخت میشود اضافه کاری و مزایا و غیره نیز به صورت ماهیانه محاسبه و پرداخت میشود.

پیشنهاد مطالعه : عیدی سال 1401

تعطیل کاری چیست

در قانون کار برای محاسبه حقوق و دستمزد موضوع دیگری مطرح میشود و آن تعطیل کاری میباشد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تعطیل کاری چیست و با چه شرایط قانونی محاسبه میشود.

در این زمینه ماده 62 و 63 قانون کار مطرح میشود که بر این اساس میتوان این گونه گفت که بر اساس ماده 62 قانون کار در هر هفته روز جمعه به عنوان تعطیل هفتگی محسوب میشود و در این روز حقوق و دستمزد و بیمه و مزایا بایدبرای کارگر بدون نیاز به حضور او در سرکار محاسبه شود.

بر اساس ماده 63 قانون کار روز های تعطیل رسمی که در تقویم کشور تعیین میشود و همچنین روز 11 اردیبهشت که روز کارگر است تعطیل میباشد و این روز برای کارگران با مزد محسوب میشود.

به این ترتیب میتوان در تعریف تعطیل کاری این گونه توضیح داد:

«در روز های تعطیل رسمی کارگر باید بدون نیاز به حضور در کار مزد و بیمه و مزایا دریافت کند و در صورتی که کارگر در روز تعطیل رسمی کار کند و به جای آن روز دیگری تعطیل نباشد ساعات کاری که مضاف بر ساعات کاری تعیین شده میباشد به عنوان اضافه کاری برای او محاسبه میشود.»

به طور کلی میتوان گفت تعطیل کاری در قانون کار تعریف نشده است و به طور کلی میتوان گفت ساعات کاری مضاف بر ساعات کاری تعیین شده به عنوان اضافه کاری محسوب میشود.

تعطیل کاری چیست
تعطیل کاری چیست

جمعه کاری چیست

موضوع دیگری که برای محاسبه ساعات کاری مطرح میشود جمعه کاری میباشد.بر اساس قانون کار روز جمعه به عنوان تعطیل هفتگی در نظر گرفته شده است و در صورتی که کارگر در این روز مجبور به انجام کار شود برای او فوق العاده جمعه کاری محاسبه میشود که این جمعه کاری برابر با 40٪ ساعات کاری عادی محسوب میشود.

با توجه به آن که جمعه تعطیل رسمی هفتگی برای همه است بهتر است کارگران در این روز در اختیار خانواده باشند ولی در صورتی که مایل به کار کردن بودند برای هر ساعت کاری حقوقی برابر با 40٪ ساعات کاری عادی در نظر گرفته شده است.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری

با تعریف جمعهذ کاری و تعطیل کاری مهمترنی سوالی که در ذهن ها شکل میگیرد این است که تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری در چیست؟

در واقع برای هر دو مورد به ازای هر ساعت 40٪ ساعات معمولی در نظر گرفته میشود اما در واقع محاسبه آن ها با هم تفاوت دارد که این موضوع را با یک مثال به شما توضیح خواهیم داد.

فرض کنید که کارگری هم جمعه و یک روز تعطیل رسمی وسط هفته را کار کرده است. در این حالت باتوجه به آن که او دیگر هیچ روز تعطیلی ندارد در این حالت برای روز جمعه او هم جمعه کاری و هم اضافه کاری محاسبه میشود و 180٪ مزد این روز او خواهد بود.

در این حالت برای روز تعطیل رسمی وسط هفته فقط اضافه کاری تعلق میگیرد که برابر با 140٪ میباشد.

نحوه محاسبه اضافه کاری

ساعات کاری در کسب و کار های مختف متفاوت میباشد و در بعضی از مشاغل ممکن است افراد بیشتر از 44 ساعت در هفته کار کنند و در بعضی هفته ها ساعات کاری آن ها کمتر از 8 ساعت باشد. در این حالت برای محاسبه اضافه کاری باید از ماده 51 قانون کار کمک گرفت.

بر اساس قانون کار مزایا و اضافه کاری و جمعه کاری و شب کاری و تعطیل کاری نیز مانند حقوق و دستمزد به صورت ماهیانه محاسبه میشود.

محاسبه اضافه کاری کارگران به این صورت میباشد که ساعات کاری قانونی برای کارگران در هفته برابر با 44 ساعت میباشد که با تقسیم این ساعت کاری بر 6 روز کاری هفته شما به عدد 7.33 میرسید و این بدان معنا میباشد که روزانه برابر با 7 ساعت و 20 دقیقه ساعت کار تعیین شده برای کارگر میباشد.

در محاسبات ریاضی و جبری برای اضافه کاری از عدد 7.33 استفاده میشود. به طور کلی میتوان گفت با توجه به آن که در ماه های مختلف سال تعداد تعطیلات متفاوت است و همین امر سبب میشود ساعات کاری کارگران در ماه های مختلف به صورت متفاوت باشد.

برای محاسبه اضافه کاری شما باید ابتدا ساعات قانونی کار در هر ماه را محاسبه کنید و ساعاتی که بیشتر از ساعات تعیین شده باشد به عنوان اضافه کاری محسوب میشود.

برای تعیین ساعات قانونی کاری در هر ماه باید تعداد روز های غیر تعطیل رسمی را مطابق با تقویم کشور در عدد 7.33 ضرب نمود.

در این زمان شما نیاز به کارکرد واقعی کارگران خواهید داشت. کارکرد واقعی کارگران به زبان ساده از روی ساعات حضور و غیاب آن ها حاصل میشود و در واقع ساعاتی میباشد که فرد در محل کار حضور دارد و اموری را مطابق با مسئولیت تعریف شده توسط کارفرما انجام میدهد.

برای محاسبه اضافه کاری باید دقت داشته باشید اگر کارگر در ماه مرخصی استحقاقی دریافت کرده باشد ساعات مرخصی او جز ساعات کاری و کارکرد واقعی او محاسبه میشود.

نحوه محاسبه اضافه کاری
نحوه محاسبه اضافه کاری

مثال محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری

برای آن که بهتر متوجه نحوه محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری شوید تصمیم گرفتیم در این قسمت با ذکر یک مثال نحوهه محاسبه این موارد را به شما توضیح دهیم.

در مثال محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری شما باید تصور کنید مزد روزانه کارگر ۳۷۰۴۲۳ ریال میباشد و ساعات کاری کارگر به صورت روزانه از ساعت 7 صبح تا 4 بعد از ظهر میباشد. این کارگر تعطیلات رسمی سرکار میرود و جمعه ها هم یک هفته در میان از 7 صبح تا 12 ظهر سرکار حضور دارد. در شرایط کاری این کارگر تعیین شده است که در روز های عادی که از ساعت 7 الی 16 سرکار است 30 دقیقه برای صرف ناهار و صبحانه میتواند ککار را تعطیل کند. این کارگر در ماه 1 روز کاری را به طور کامل و 3 ساعت مرخصی ساعتی گرفته است.

در تیر ماه 1397 میخواهیم اضافه کاری و جمعه کاری این کارگر را محاسبه کنیم.

در تیر ماه 1397 بر اساس تعطیلات موجود ساعات کاری قانونی کارگر برابر با 169 ساعت میباشد.

مطابق با مثال ذکر شده این کارگر روزانه 9 ساعت در محل کار حضور دارد که نیم ساعت آن صرف ناهار و صبحانه میشود و به این ترتیب 8.5 ساعت جز ساعات کاری محسوب میشود.

جمعه هایی که این کارگر کار کرده است 3 جمعه و هر جمعه 5 ساعت بوده است.

به طور کلی این کارگر 236 ساعت در تیرماه 1397 کار کرده است.

همان طور که گفته شد اضافه کاری از ساعات کاری قانونی کارگر کسر میشود و 40٪ ساعات کاری معمولی محسوب میشود.

  • ساعات اضافه کاری = ۲۳۶-۱۶۹=۶۷ ساعت
  • ساعات جمعه کاری = ۳*۵=۱۵ ساعت

محاسبه حقوق اضافه کاری

  • مزد روزانه تقسیم بر ۷.۳۳ ضرب در ۱.۴ = ۳۷۰۴۲۳ تقسیم بر ۷.۳۳ ضرب در ۱.۴=۷۰۷۴۹ ریال هر ساعت اضافه کاری
  • ۶۷*۷۰۷۴۹= ۴,۷۴۰,۱۸۳ ریال حقوق اضافه کاری تیر ماه

محاسبه حقوق جمعه کاری

  • مزد روزانه تقسیم بر ۷.۳۳ ضرب در ۰.۴ = ۳۷۰۴۲۳ تقسیم بر ۷.۳۳ ضرب در ۰.۴=۲۰۲۱۴ ریال هر ساعت جمعه کاری.
  • ۱۵*۲۰۲۱۴= ۳۰۳,۲۱۰ ریال

همان طور که در نحوه محاسبات مشاهده میکنید برای جمعه کاری هم اضافه کاری و هم جمعه کاری محاسبه میشود در حالی که برای تعطیلات رسمی باتوجه به آن که تعطیل رسمی وسط هفته است فقط اضافه کاری محاسبه میشود. به همین دلیل به جمعه کاری فوق العاده جمعه کاری گفته میشود.

فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل

یکی از نرم افزار های حسابداری که به محاسبه حقوق ودستمزد کمک بسیار زیادی میکند و امور مالی را سامان میبخشد. اگر با نرم افزار اکسل آشنایی ندارید حتما مقاله نرم افزار اکسل چیست را مطالعه کنید.

شما میتوانید در نرم افزار اکسل با استفاده از توابع به راحتی اقدام به محاسبه ساعات کاری و اضافه کاری ها و شب کاری ها و تعطیل کاری ها کنید. در این حالت نیاز است ساعت ورود و خروج فرد در نرم افزار اکسل ثبت شده باشد و شما میتوانید با کم کردن ساعت خروج از ساعت ورود میتوانید ساعت کاری فرد را محاسبه کنید.

باتوجه به آن که نیاز است ساعت کاری عادی از ساعت اضافه کاری جدا گردد باید شرایط را در محاسبات لحاظ کرد. برای این کار شما میتوانید از تابع IF استفاده کنید.

در مثال زیر در سلول f5 فرمول زیر را قرار داده ایم. در این فرمول ساعات کاری با تفریق ساعت خروج از ساعت ورود محسابه شده و در صورتی که فرد زودتر از ساعت کاری که ۸ صبح است در محل کار حضور داشته باشد برای او اضافه کاری محاسبه نخواهد شد.

فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل
فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل

در این فرمول یک اشکال وجود دارد و ان هم این است که برای روز های جمعه کارکرد عادی محاسبه میشود در حالی که کارکرد روز جمعه باید جمعه کاری محاسبه شود. در این حالت شما میتوانید با تغییرات در فرمول مانند تصویر زیر فرمول درست را جایگذاری کنید.

اگر میخواهید کار با نرم افزار اکسل را به صورت حرفه ای یاد بگیرید میتوانید به صفحه آموزش اکسل مراجعه کرده و فیلم های آموزش صفر تا صد اکسل رایگان را مشاهده کرده و برای ورود به بازار کار در این حوزه آماده شوید.

فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل
فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل

شب کاری و نوبت کاری چیست

از دیگر مواردی که برای محاسبه حقوق و دستمزد باید در نظر گرفته شود شب کاری و اضافه کاری میباشد.

شب کاری به ساعات کاری گفته میشود که در خارج از ساعات کاری تعیین شده که از 6 صبح الی 22 میباشد تعریف میشود. به این ترتیب اگر فردی از ساعت 22 الی 6 بامداد مشغول به کار باشد برای او مزایا شب کاری محاسبه میشود.

نوبت کاری همان طور که از نامش پیداست کاری است که ساعات آن به صورت گردشی متغیر است و نوبت های آن میتواند بر اساس شرایط در صبح و شب و عصر قرار بگیرد. گاهی ممکن است بر اساس شرایط کاری ساعت کاری هفتگی و روزانه از 8 ساعت بیشتر شود اما دقت داشته باشی که ساعت کاری فرد در ماه بیشتر از 176 ساعت نخواهد شد.

فرمول محاسبه ساعت کاری

یکی از راه هایی که میتوانید با استفاده از نرم افزار اکسل ساعت کاری فرد را محسابه کنید این است که ساعت خروج او را از ساعت ورودش کم کنید. در این حالت میتوانید زمان حضور او در محل کار را استخراج کنید. در این حالت شما میتوانید با ادرس سلولی که ساعت ورود و سلولی که ساعت خروج در آن درج شده است ساعت کاری را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه ساعت کاری در اکسل میتواند به صورت تصویر زیر باشد:

فرمول محاسبه ساعت کاری
فرمول محاسبه ساعت کاری

محاسبه آنلاین تعطیل کاری

یکی از قابلیت هایی که قرار است در این صفحه راه اندازی کنیم محاسبه آنلاین تعطیل کاری و اضافه کاری میباشد. شما میتوانید در بخش نظرات این صفحه میتوانید برای راه اندازی این بخش درخواست تان را ثبت کنید تا تیم برنامه نویسی ما در سریع ترین زمان بخش محاسبه آنلاین تعطیل کاری را راه اندازی کنند و شما بتوانید خیلی راحت در کسری از ثانیه میزان ساعات کاری و اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری و تعطیل کاری خود را محاسبه کنید.

بنا بر درخواست شما این بخش در اسرع وقت در سایت موسسه حسابداری آریا تهران راه اندازی خواهد شد و شما میتوانید از مزایای آن نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

نحوه محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری به چه صورت است؟

در این مقاله فرمول های لازم برای محاسبه و موارد و شرایط قانونی ذکر شده برای این موارد توضیح داده شده است و میتوانید به راحتی اقدام به محاسبه آن ها با شریط قانونی جدید کنید.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری در چیست؟

تعطیل کاری بر اساس ساعات کاری انجام شده به عنوان اضافه کاری محاسبه میشود اما جمعه کاری بر اساس ماده 59 قانون کار مشمول 40٪ مزد اضافه تر بر مزد روزانه کارگر میباشد.