وجود پیچیدگی در برخی موضوعات مالیاتی مربوط به قوانین شرکت های دانش بنیان ممکن است موجب شود برخی مشکلات در دراز مدت برای مدیران این شرکت ها پیش بیاید. به همین علت لازم است که پیش از هر چیز حداقل اطلاعاتی را راجع به حسابداری شرکت های دانش بنیان بدانید. با توجه به حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان در ایران، معافیت های مالیاتی برای آن ها در نظر گرفته شده است که می تواند تا حد زیادی به این شرکت ها کمک کند. در این مقاله تمام آن چه را که نیاز دارید درباره معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان بدانید آورده شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع معافیت های مالیاتی میتوانید به بخش مقالات در منو شرکت حسابداری آریا تهران مراجعه کنید.

حمایت‌های دانش‌ بنیان شامل چه مواردی است

در سال های گذشته و با توجه به گسترش فعالیت های شرکت های دانش بنیان، توجه به این شرکت ها بسیار بیش تر از قبل شده است.

هیئت دولت نیز تلاش کرده است تا با تنظیم قوانین حمایتی برای این شرکت ها، باعث سهولت عملکرد آن ها شود.

مالیات در شرکت های دانش بنیان و معافیت سربازی شرکت های دانش بنیان جزو حمایت هایی است که شامل حال این شرکت ها می باشد.

معافیت های بیمه ای شرکت های دانش بنیان، معافیت از سود بازرگانی و عوارض گمرک، پوشش بیمه مناسب برای محصولات و خدمات ارائه شده توسط این شرکت ها و اولویت در واگذاری موسسه های پژوهشی دولتی به این شرکت ها جزو سایر حمایت های دولت از آن ها محسوب می شود.

همچنین این شرکت ها از تسهیلات بانکی بدون بهره یا کم بهره، اولویت در استقرار مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، تسهیل در روند استقرار شرکت های دانش بنیان در محدوده تهران و دیگر شهر ها نیز بهره می برند.

حمایت‌های دانش‌ بنیان شامل چه مواردی است
حمایت‌های شرکت دانش‌ بنیان

قوانین حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان

در سال ۱۳۸۹ یکی از اولین قانونی های حمایتی شرکت های دانش بنیای توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. برخی از قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان در ادامه ذکر خواهند شد:

  • قانون حمایت از شرکت ها و موسسه های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات

تبصره ۱: شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و موسساتی که بیش از پنجاه درصد (حداقل 51 درصد) از مالکیت آنها متعلق به شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند.

طبق ماده ۱۰ این قانون، در صورتی که تسهیلاتی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است برای مقاصد و اهداف دیگری مورد استفاده قرار گیرند جریمه و مجازات هایی شامل این شرکت ها خواهد شد.

  • آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسه های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات

آینن نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسه های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات در سال های بعد از به تصویب رسیدن قانون حمایت از شرکت ها و موسسه های دانش بنیان در نظر گرفته شد.

این ایین نامه، نحوه استفاده و اعطای تسهیلات به این شرکت ها و فرآیند اعطای معافیت مالیاتی به شرکت های دانش بنیان را به طور کامل شرح داده است که نکات مهم آن در ادامه ذکر می شود:

این ایین نامه شامل ۹ فصل است که فصل های آن نیز به شرح زیر می باشد:

  1. تعاریف
  2. اعطای کمک
  3. تسهیلات
  4. ضمانت نامه و بیمه
  5. مشارکت
  6. معافیت های مالیاتی و گمرک
  7. اولویت دهی به موسسه ها و شرکت های دانش بنیان و سایر حمایت ها
  8. نظارت و گزارش دهی و رسیدگی به اعتراضات
  9. مجازات های قانونی

در این آیین نامه، تمامی مصادیق شرکت های دانش بنیان و همچنین فعالیت های خارج از شرکت های دانش بنیان ذکر شده است که از بین این فعالیت ها می توان برگزاری همایش های علمی، خدمات کتابداری، آموزش و فعایت های عادی و روزمره نرم افزاری را نام برد.

خوب است بدانید که نمایندگی شرکت های خارجی و شرکت های وارد کننده محصولات و کالا ها جزو این تعریف محسوب نمی شوند.

برای انجام امور مالیاتی تان میتوانید از شرکت خدمات مالیاتی اریا تهران کمک بگیرید و با مشاوره بهترین کارشناسان مالیاتی تهران بهترین راهکار های کاهش مالیات را دریافت کنید.

قوانین حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان
قوانین حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان کدامند

انواع شرکت های دانش بنیان

برای درک بهتر معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان بهتر است ابتدا با انواع آن ها آشنا شوید. این شرکت ها به دو دسته شرکتت های نوع یک و نو پا و شرکت های تولیدی تقسیم بندی می شوند.

شرکت های نو پا شرکت هایی هستند که اظهارنامه مالیاتی سال گذشته را ندارند و یا در سال گذشته درامدی نداشته اند.

محصول یا خدمات این شرکت ها باید به مرحله تولید تا طراحی رسیده باشد و سطح فناوری بالایی داشته باشند.

این شرکت ها باید دارای ارزش افزوده زیادی باشند تا بتوانند جزو فهرست کالا و خدمات شرکت ها یدانش بنیان سطح یک باشند.

شرکت های دانش بنیان تولیدی تا سال های گذشته به شرکت هایی اطلاق می شد که عمر آن ها بیش تر از سه سال بود و حداقل ۲۵ درصد حجم فروش آخرین اظهار نامه مالیاتی آن ها از فروش محصول یا خدمات دانش بنیان حاصل شده بود.

اما با توجه به اصلاحات آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان قسمت عمر شرکت ها حذف شد و اکنون به شرکت هایی تولیدی گفته می شود که بیش از ۲۵ درصد درامد ثبت شده در اخرین اظهارنامه آن ها از فروش محصول و خدمات حاصل شده باشد و این شرکت ها باید به جز طراحی کالا، آن را به مرحله تولید نیز رسانده باشند و از فناوری با سطح بالا استفاده کنند.

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان از بسیاری از مباحث مالیاتی معاف هستند اما فرایند اجرای معافیت مالی در این شرکت ها کمی متفاوت است.

طبق ماده ۲۲ فصل ۶ آیین نامه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان درامد های مشمول مالیات شرکت ها و موسسه های دانش بنیان ناشی از قرارداد ها و فعالیت های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت پانزده سال از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم معاف هستند.

ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم درباره پرداخت کردن ۲۵ درصد سود شرکت ها تحت عنوان مالیات است. شرکت های دانش بنیان از پرداخت این سود معافیت دارند.

البته، محصولات و خدماتی از این معافیت ها بهره می برند که جزو مصادیق فعالیت های شرکت های دانش بنیان باشند و این مصادیق به صورت سالانه ارزیابی می شوند.

در صورتی که یک شرکت تحت عنوان مصداق شرکت دانش بنیان شناخته شده باشد محصولات آن سالانه مورد ارزیابی قرار می گیرند تا تایید شوند.

اگر شرکت شما در انتهای سال خورشیدی محصول جدیدی ارائه کرده باشد که درامدی از آن کسب کرده باشد باید آن را از طریق سامانه ارزیابی شرکت های دانش بنیان ثبت کند تا محصول ارزیابی شود و در صورت تایید، جزو کالاهای مشمول معافیت مالیاتی قرار گیرد.

به جز این مسئله، شما باید در اظهار نامه مالیاتی خود درامد معاف از مالیات خود را در جدول معافیت ها ثبت نمایید. در غیر این صورت امکان دارد هنگام بررسی توسط ممیزین با مشکل مواجه شوید.

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی میتوانید به صفحه خدمات اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنید و با کارشناسان مالیاتی ما به طور مستقیم در ارتباط باشید.

معافیت مالیاتی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری

طبق تعاریف قانونی می توان شرکت های دانش بنیان را از لحاظ وضعیت مالیاتی به دو طبقه کلی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری و شرکت های غیر مستقر در پارک علم و فناوری تقسیم بندی کرد.

طبق قانون کسب و کار ها و شرکت های دانش بنیان که در پارک های علم و فناوری مستقر شده اند شامل امتیازاتی هستند که به مناطق آزاد اعطا شده است و یکی از این امتیازات، معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان است.

طبق ماده ۹ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان « برای ایجاد و گسترش شرکت های دانش بنیان و تقویت همکاری های بین المللی واحد های پژوهشی و فناوری مهندسی مستقر در پارک علم و فناوری به منظور انجام ماموریت های محوله از مزایای قانونی منطقه های آزاد در موضوع روابط کار، معافیت های مالیاتی و عوارض سرمایه گذاری خارجی و مبادله های بین الملی برخوردار می شوند. »

معافیت مالیاتی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری
انواع معافیت مالیاتی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری

معافیت مالیاتی شرکت‌های غیرمستقر در پارک علم و فناوری

طبق قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان شرکت های دانش بنیان سطح یک هم نوپا و هم تولیدی دارای معافیت مالیاتی هستند.

لازم به ذکر است که این معافیت مالیاتی باید از قرارداد ها و فعالتی های تحقیق و توسعه ناشی شده باشد. یعنی معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان بیش تر درباره درامد های ناشی از مصادیق فعالیت های شرکت های دانش بنیان است که پس از اتمام هر سال از طریق کارگروه ارزیابی به ادامه امور مالیاتی ارسال می شود.

شرکت های دانش بنیان به مدت ۱۵ سال دارای معافیت مالیاتی هستند به شرطی که این موضوع هر ساله در کارگروه بررسی گردد.

شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که شرکت هایی که سال مالی آنها آخر اسفندماه نیست باید چه کنند؟

بسیاری از شرکت هایی که ار واردات و صادرات انجام می دهند سال مالیاتی خود را به انتهای سال میلادی موکول می کنند.

چنین شرکت هایی موظفند اظهار نامه مالیاتی خود را حداکثر تا انتهای فروردین سال بعد ارائه نمایند.

نحوه تکمیل اظهارنامه توسط شرکت‌ های دانش بنیان

طبق قوانین تکمیل اظهار نامه مالیاتی توسط شرکت های دانش بنیان، شما باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
  2. تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
  3. ثبت نام شماره اقتصادی
  4. تایید اطلاعات ثبت نام
  5. دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
  6. ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
  7. دریافت و پرداخت قبوض مالیاتی به صورت اینترنتی
  8. سقف ریالی اعطای معافیت مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیانی که با تایید کارگروه شامل معافیت های مالیاتی محسوب شوند می توانند بدون سقف ریالی از معافیت های مالیاتی استفاده کنند.

یعنی شرکت های دانش بنیان مالیاتی برای فروش محصولات و خدمات خود پرداخت نمی کنند. حجم فروش و میزان معافیت مالیاتی در این نوع شرکت ها به دو قسمت مساوی تقسیم می شود.

۵۰ درصد از این میزان باید برای بالا بردن سرمایه شرکت مصرف شده و بقیه آن در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می شود.

بهترین شرکت مشاوره شرکت‌های دانش‌ بنیان

یکی از دقیق ترین ارزیابی هایی که در طول سال در کشور انجام می گیرد ارزیابی شرکت های دانش بنیان است و به همین علت باید در انتخاب مشاور شرکت ها دقت کنید.

مشاوره شرکت های دانش بنیان از ارزیابان سابق معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده است و این کارشناسان بیش از ۱۰۰۰ شرکت را ارزیابی کرده اند.

این مشاوران با توجه به تجربه های زیادی که از ارزیابی های خود کسب کرده اند به شما مشاوره می دهند.

مشاور مالیاتی تهران حاضر در مجموعه ما با داشتن اطلاعات در عرصه های متفاوت و متنوع از شیمی و پلیمر و کاتالیست گرفته تا هوافضا و مکاترونیک و مکانیک و الکترونیک، می توانند به شما مشاوره های ارزنده ای ارائه دهند تا به کمک آن ها بتوانید از مزیت های شرکت های دانش بنیان به نحو احسن استفاده کنید.

جمعبندی

دانستن امور مالیاتی و استفاده از مزایای معافیتی شرکت های دانش بنیان می تواند کمک زیادی به شما کند. با خواندن مطالب فوق، توانستید تا حد خوبی با مفاهیم مرتبط با معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان آشنا شوید. در صورتی که برای مشاوره امور مالیاتی شرکت های دانش بنیان به کمک نیاز دارید می توانید با این مجموعه تماس حاصل نمایید.