بر اساس مواد قانون مالیات مستقیم، تمام شرکت‌ های های به ثبت رسیده در ایران موظف به پرداخت مالیات خود هستند. عدم توجه به این قوانین، سبب جریمه ‌های سنگینی برای شرکت ها خواهد شد. علاوه بر جرائم مالیاتی، محدودیت ‌های بسیاری نیز برای این شرکت ‌ها در قانون در نظر گرفته‌ شده است. شرکت ‌های بین ‌المللی که در ایران ثبت‌ شده‌اند و دارای شعبه خارجی هم هستند، مانند سایر شرکت‌ ها باید طبق قوانین مالیاتی، اظهارنامه ‌های مالیاتی را تکمیل و مالیات خود را بپردازند. در این مقاله سعی می‌ کنیم اطلاعات بیش تری در مورد مالیات شرکت‌ های ایرانی خارج از کشور در اختیار شما قرار دهیم. شما میتوانید برای انجام تخصصی تر امرو مالیاتی شرکت و سازمان خود از خدمات مالیاتی ما در بهترین شرکت خدمات مالیاتی بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در بهترین شرکت حسابداری در تهران تماس بگیرید.

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

امروزه الگو های مالیاتی در سراسر جهان اختلافات زیادی را بین کشور ها به ویژه بین کشور های توسعه یافته و در حال توسعه نشان می ‌دهد.

همچنین کشور های پیشرفته سهم بسیار بیش تری از تولید ملی خود را از مالیات نسبت به کشور های در حال توسعه دریافت می‌ کنند.‌

این در حالی است که کشور های در حال توسعه بیش تر به مالیات تجارت و همچنین مالیات بر مصرف متکی هستند.

علاوه بر این، داده‌ ها نشان می ‌دهد که کشور های توسعه یافته حتی پس از کنترل تفاوت‌ های اساسی فعالیت اقتصادی، درآمد مالیاتی بسیار بالاتری از کشور های در حال توسعه با وجود نرخ مالیات قانونی قابل مقایسه، جمع می ‌کنند.

این ناهمگونی بین مالیاتی، در ظرفیت مالی تا حد زیادی توسط تفاوت در انطباق و کارایی مکانیسم‌ های جمع آوری مالیات تعیین می‌ شود که هر دو عوامل تحت تأثیر قدرت نهاد های سیاسی هستند. هر کشور با توجه به قوانین خود، مالیات ‌هایی را برای کشور هایی دیگر تعیین می نماید.

مالیات اشخاص حقوقی خارج از ایران

اشخاص حقوقی ایرانی در خارج از کشور نسبت به درآمد مشمول مالیات حاصل از فعالیت سرمایه گذاری ‌های خود در ایران یا فعالیت ‌های انجام شده توسط آن ها، مستقیما یا از طریق نمایندگی‌ های ایران، با نرخ ثابت ۲۵٪ مالیات روبه ‌رو می ‌شوند.

بر اساس «قانون مالیاتی مستقیم» کشور های دیگر اروپایی و آسیایی، تمام شرکت‌ های ایرانی بنا شده در خارج از کشور، موظف به پرداخت مالیات در کشور مقصد خواهند بود و نکته ای که باید به آن توجه شود این است که عدم توجه به قوانین مالیاتی، می‌ تواند جریمه ‌های خیلی سنگینی را برای شرکت‌ های ایرانی در خارج از کشور به‌ همراه داشته باشد.

همچنین شرکت ‌ها و دفاتر ایرانی دارای شعبات در کشور های خارجی، باید طبق مقررات مالیاتی وضع شده طبق شرایط مالیاتی آن کشور، اظهارنامه‌ های مالیاتی را در زمان مشخص شده تکمیل و مالیات خود را بپردازد.

برای یادگیری نحوه پر کردن اظهار نامه های مالیاتی و سپردن این امرو تخصصی به کارشناسان مالیاتی میتوانید از خدمات اظهارنامه مالیاتی ما بهره مند شوید. تنها کافیست با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید تا اطلاعات لازم به شما داده شود.

مالیات اشخاص حقوقی خارج از ایران
مالیات اشخاص حقوقی خارج از ایران چگونه محاسبه میشود

نحوه پرداخت مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

شرکت‌ های ایرانی خارج از کشور ابتدا باید سال مالی خود را مشخص نمایند.

به ‌صورت پیش ‌فرض، سال مالی در ایران برای اشخاص حقوقی از اول فروردین تا پایان اسفند ماه هرسال است.

در سال اول، تاریخ تأسیس شرکت به‌ عنوان شروع سال مالی در نظر گرفته می‌شود. شرکت ‌ها باید تمام درآمدها و هزینه ‌های خود را در طی سال مالی ثبت نمایند و پس از رسیدگی به حساب ‌های خود، آن‌ ها را به صورت اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان و دفاتر قانونی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

ممیز سازمان امور مالیاتی به بررسی اظهارنامه می ‌پردازد و نتیجه را طی حداکثر مدت یک سال اعلام می‌ کند. سپس بر اساس قوانین مالیاتی، برحسب میزان سود سالیانه، مالیات شرکت حساب می شود.

نحوه پرداخت مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور
پرداخت مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

قوانین پرداخت مالیات شرکت های خارج از ایران

قانون اصلی مالیات مستقیم در سال ۱۳۶۵ تصویب شد و آخرین بار در سال ۱۳۹۶ اصلاح شد.

یکی دیگر از مقررات مهم مالیاتی در ایران قانون مالیات بر ارزش افزوده است که در سال ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی ایرانی و خارجی مشمول مالیات برابر هستند. این بدان معنا است که سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند از مشوق‌ های مالیاتی و معافیت ‌های ارائه شده به اتباع ایرانی استفاده نمایند.

ماده 105 قانون مالیات‌ های مستقیم به ‌صراحت اعلام می ‌کند: «جمع درآمد شرکت‌ ها و درآمد ناشی از فعالیت ‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج ‌از ایران تحصیل می‌ شود، پس از وضع ضرر و زیان‌ های حاصل از منابع ‌غیر معاف و کسر معافیت ‌های مقرر به‌ استثنای مواردی که طبق ‌مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ ای هست، مشمول مالیات ‌به نرخ بیست‌ و پنج درصد (25%) خواهند بود». با استناد به این ماده ‌قانون، مالیات شرکت‌ های ایرانی خارج از کشور، مشابه با شرکت‌ های ایرانی داخل کشور محاسبه می‌شود و تفاوتی در پرداخت مالیات وجود نخواهد داشت.

 و لذا باید طبق قوانین مالیاتی با استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی و سایر ابزار، در طی دوره مالی مشخص شده، هزینه ‌ها و درآمد های مالی خود را در فرم اظهارنامه وارد کنند و برای رسیدگی به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

آیا موسسات و شرکت های خارج از ایران مشمول پرداخت مالیات اند؟

با استناد به ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم برای هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی، در رابطه با پرداخت مالیات، بر تمامی درآمد های آن شرکت، شخص یا اشخاصی که شرکت را راه ‌اندازی و اداره می ‌کنند برای درآمد های ماهانه و یا سالانه خود موظف به پرداخت مالیات در ایران است.

همچنین با اساس بر قانون ۲ اداره مالیاتی، موسسات دولتی، شهرداری، بنیادها و اداراتی که بودجه ‌های آن توسط دولت تامین می‌ شود، مشمول قانون مالیات و پرداخت‌ های مالیاتی نبوده و نمی‌ شوند.

 به‌ این‌ ترتیب اگر شما صاحب یک کسب‌ و کار یا شرکت در ایران هستید و شعبه ‌ای در خارج از کشور دارید یا به ‌طور کلی در خارج از کشور کار می‌ کنید.

اما شرکت شما در ایران ثبت‌ شده است، باید طبق مقررات، مالیات درآمد هایی که از فعالیت ‌های خدماتی، تجاری، صنعتی و سایر فعالیت ‌های موجود حاصل می گردد را پرداخت کنید. چ

مالیات شرکت‌ های ایرانی خارج از کشور نیز شامل همان مالیات شرکت ها در ایران می ‌شود.

آیا مالیات پرداخت ‌شده در خارج از کشور در از مقدار مالیات در داخل کشور کسر می‌شود؟

یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام محاسبه مالیات شرکت‌ های ایرانی خارج از کشور باید به آن توجه کرد، مالیات‌ های پرداخته ‌شده به کشور خارجی است.

طبق قوانین مالیاتی، «اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی مقیم ایران درصورتی‌ که درآمدی از خارج از کشور به دست آورده و مالیات آن را به دولت محل تحصیل درآمد پرداخته باشند و درآمد مذکور را در اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود، حسب مورد طبق مقررات این قانون اعلام کنند؛ مالیات پرداختی آن‌ ها در خارج از کشور و یا آن مقدار مالیاتی به درآمد تحصیل شده در خارج از کشور به ‌تناسب به ‌کل درآمد مشمول مالیات آنان تعلق می‌گیرد، هر کدام کمتر باشد از مالیات بر درآمد آن‌ها قابل کسر خواهد بود.»

لذا به این ترتیب مالیات پرداخت‌ شده توسط شرکت در خارج از کشور، در هنگام محاسبه مالیات داخل کشور کسر خواهد شد.

البته شرط این اتفاق، اعلام درست هزینه‌ ها و درآمد ها در اظهارنامه مالیاتی است.

همچنین آشنا نبودن مدیران کسب‌ و کار ها و شرکت‌ ها با هزینه های قابل قبول مالیاتی سبب می ‌شود تا در بسیاری از موارد، ممیز سازمان امور مالیاتی، هزینه ‌ها را رد کند و با رد اظهارنامه، هزینه‌ های مالیاتی سنگینی را روی دست آن ‌ها بگذارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه پرداخت مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور میتوانید از مشاوره مالیاتی تلفنی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

متخصص ترین کارشناسان مالیاتی در شرکت حسابداری آریا تهران گرد هم آمده اند تا باکیفیت ترین خدمات را در کوتاهترین زمان بدون صرف هزینه و رفت آمد ارائه دهند.

آیا مالیات شرکت‌های ایرانی خارج از کشور نیز باید در ایران پرداخته شود

شرکت های خارجی در ایران بابت سرمایه گذاری یا فعالیت های خود باید مثل شرکت های ایرانی دفاتر قانونی داشته و طبق آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر آن ها را تنظیم کنند.

پیمانکاران خدماتی تجارتی نیز به همین منوال مکلف به داشتن دفاتر بوده و باید آن ها را به زبان فارسی و طبق مقررات تحریر نمایند.

تذکر این نکته لازم است در صورتی که شرکت خارجی در ایران سهام خریداری نماید سهامدار محسوب می شود و نه شرکت خارجی.

ملاحظه می شود اگر اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از کشور در ایران به موقع صورت های مالی خود را طبق مقررات به حوزه مالیاتی ارائه ندهند، مالیات متعلقه علی الراس تشخیص و تعیین می گردد.

جرائم عدم پرداخت مالیات شرکت های خارج از ایران

در قانون، جرائم سنگینی برای اشخاص حقوقی ایرانی یا مقیم خارج، در صورت پرداخت نکردن مالیات در نظر گرفته‌شده است. مواد 190 تا 202 قانون مالیات مستقیم، مجموعه ‌ای از جرائم را شرح می‌دهد.

چند مورد از این جرائم، به شرح زیر می باشید:

۱.جریمه بین 1 تا 20 درصدی برای عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان و عدم ارائه دفاتری قانونی در موعد مقرر

۲.جریمه‌ای معادل 5.2 درصد مالیات به ازای هر ماه، در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد قانونی آن

جریمه ماده 201 قانون مالیات مستقیم: «هرگاه فردی به‌قصد فرار از مالیات از روی عمد و علم به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می‌باشد و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم‌ شده است، استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند، علاوه بر جریمه ‌ها و مجازات مقرر در این قانون، از کلیه معافیت ‌ها و بخشودگی‌ های قانونی در مدت مذکور محروم خواهد شد.»

جرائم عدم پرداخت مالیات شرکت های خارج از ایران
جریمه عدم پرداخت مالیات شرکت های خارج از ایران چیست

جریمه ممنوع‌ الخروج شدن بدهکاران مالیاتی (ماده 202 قانون مالیات مستقیم): «وزارت امور اقتصادی و دارائی یا سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی آن‌ها از 1.000.000 تومان (ده میلیون ریال) بیش تر باشد از کشور جلوگیری نماید. حکم این ماده در مورد مدیر یا مدیران مسئول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی، اعم از مالیات بر درآمد شخص حقوقی یا مالیات‌هایی که به‌ موجب این قانون، شخص حقوقی مکلف به کسر و ایصال آن می‌باشد و مربوط به دوران مدیریت آنان بوده نیز جاری است. مراجع ذی‌ ربط با اعلام وزارت یا سازمان مربوطه مکلف به اجرای این ماده می‌ باشند.»

بنابراین برای اطلاعات بیشتر می توانید به بقیه مقاله ها در سایت مراجعه کنید و از جزئیات بیشتر مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور بهرمند شوید.

اگر از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی عاید شما شد خوشحال میشویم با نظرات تان به تیم حرفه ای ما در شرکت حسابداری در تهران انگیزه بیشتری برای ارائه خدمات حسابداری و مالیاتی و آموزشی بدهید.