در قانون مالیات های مستقیم یکی از اهدافی که صورت می گیرد شفاف سازی و معین کردن معافیت های مالیاتی است که باعث می شود مودیان مالیاتی مشارکت حداکثری داشته باشند. در مقاله خود اظهاری مالیاتی چیست، شما با نحوه تنظیم فرم خوداظهاری مالیاتی و نحوه کسب و دسترسی اطلاعاتی مثل سود و زیان شرکت و … آشنا خواهید شد. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که فرم خود اظهاری چیست و خود اظهار در قانون مالیات های مستقیم به چه کسی گفته می شود.شما میتوانید برای پر کردن اصولی اظهارنامه مالیاتی خود از خدمات اظهارنامه مالیاتی ما در بهترین شرکت حسابداری بهره مند شوید.

معنی خوداظهاری چیست

اگر بخواهیم تعریف خوداظهاری را بیان کنیم باید بگوییم که این کلمه به زمانی اطلاق می شود که یک پاسخ دهنده با اظهارات خود به برخی سوالات پاسخ دهد.

در خوداظهاری مالیاتی نیز فرد مالیات دهنده به سوالاتی که توسط سازمان امور مالیاتی در فرم های خود اظهاری مالیاتی مطرح کرده است پاسخ می دهد تا مالیات وی محاسبه گردد.

در خود اظهاری مالیاتی فرد بدون دخاللت کارشناسان اداره مالیات خودشان در فرم اعلام میکنند که درآمدشان چقدر بوده است و چقدر باید مالیات پرداخت کنند.

معنی خوداظهاری چیست
تعریف خوداظهاری

خود اظهاری مالیاتی چیست

همان طور که می دانید بهترین کسی که می تواند میزان سود و زیان شرکت و کسب و کار را در دوره های مالیاتی مختلف مانند فعالیت های سالانه مشخص کند صاحب آن شرکت و کسب و کار است و به همین علت است که خود اظهاری مالیاتی به مودیان سپرده شده است.

در خود اظهاری مالیاتی سود و زیانی که در کسب و کار عاید صاحبان سرمایه شده است اعلام میشود. در این روش اداره مالیات محاسبه و پرداخت مالیات را به عهده مودیان سپرده است .

تاریخچه خود اظهاری مالیاتی

در سال ۱۳۸۱ ایران نیز به کشور هایی پیوست که از روش پرداخت مالیات به شیوه خوداظهاری مالیاتی استفاده می کنند.

فرم های خود اظهاری مالیاتی از زمان رواج شیوه پرداخت مالیات به روش خود اظهاری مالیاتی یعنی سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۱ به صورت کتبی توسط مودیان مالیاتی پر می شود و به سازمان امور مالیاتی ارسال می شد.

اما در سال ۱۳۹۱ با توجه به الکترونیک شدن کسب و  کار ها نحوه پر کردن و ارسال فرم خود اظهاری مالیاتی یز دچار تحولاتی شد.

به این صورت که از سال ۱۳۹۱ مودیان مالیاتی بدون مراجعه به سازمان امور مالیاتی می توانند با ورود به سامانه فرم های خود اظهاری مالیاتی، این فرم ها را پر کرده و اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال نمایند.

نحوه تنظیم فرم خوداظهاری مالیاتی

همان طور که گفته شد، مودیان مالیاتی می توانند با مراجعه به سامانه امور مالیاتی کشور، فرم های خود اظهاری مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایند.

با استفاده از این شیوه صرفه جویی بسیار زیادی در وقت و هزینه مودیان اتفاق افتاد. شما با بررسی سود و زیان سالانه شرکت و در مواردی با کمک گرفتن از حسابداران شرکت خواهید توانست این فرم را به راحتی پر و ارسال نمایید.

با توجه به این که هنگام ثبت فرم خود اظهاری مالیاتی به نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید حتما این کلمات را یادداشت کنید تا در صورت نیاز به آن ها دسترسی داشته باشد.

اطلاعاتی که در سامانه امور مالیاتی ثبت می شوند امکان تغییر و ویرایش ندارند پس بهتر است پیش از نهایی کردن اطلاعات آن ها را به خوبی بررسی کنید.

شما میتوانید برای دربافت مشاوره رایگان برای نحوه تنظیم و پر کردن خوداظهاری مالیاتی از خدمات مشاوره مالیاتی رایگان ما بهره مند شوید.

نحوه تنظیم فرم خوداظهاری مالیاتی
تنظیم فرم خوداظهاری مالیاتی

بهترین کارشناسان مالیاتی تهران در شرکت حسابداری مالیاتی ما گرد هم آمده اند تا بهترین و ارزنده ترین خدمات را به شما ارائه دهند.

در ادامه مراحل ثبت خود اظهاری مالیاتی در سامانه الکترونیک ذکر خواهد شد.

  • مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی و ورود به بخش اظهارنامه الکترونیکی
  • انتخاب یکی از گزینه های: اظهارنامه شخص حقیقی – اظهارنامه شخص حقوقی – اظهارنامه اجاره املاک – اظهارنامه مالیات بر درامد مشاغل خودرو – اظهارنامه ارزش افزوده
  • پیش ثبت نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه
  • تکمیل جدول های اطلاعات توسط مودیان حقیقی و تکمیل جدول های مالی برای مودیان حقوقی
  • ثبت نام الکترونیکی پیش از اتمام مهلت برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک مورد نیاز
  • راستی آزمانیی اطلاعات اظهار شده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی
  • صدور قبض الکترونیکی مالیاتی و پرداخت آنلاین

افراد مشمول ارائه فرم خوداظهاری مالیاتی

مطابق قانون مالیات های مستقیم تمام افراد ساکن در کشور که دارای کسب و کار اقتصادی فعال هستند در شرایطی که از پرداخت مالیات معافیت نداشته باشند موظف به ارائه خود اظهاری مالیاتی می باشند. افراد مشمول ارائه فرم خود اظهاری مالیاتی به طور کلی در ادامه طبقه بندی شده اند:

  1. اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن ایران که دارای کسب و کار اقتصادی فعال هستند.
  2. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن ایران که دارای فعالیت اقتصادی در خارج از ایران هستند.
  3. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی دارای تابعیت ایرانی که خارج از ایران سکونت دارند اما دارای کسب و کار اقتصادی فعال در ایران هستند.
  4. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با تابعیت غیر ایرانی که در ایران کسب درامد می کنند.
افراد مشمول ارائه فرم خوداظهاری مالیاتی
مشمولین ارائه فرم خوداظهاری مالیاتی

زمان ارائه خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی

اشاص حقیقی مشمول خوداظهاری مالیاتی می بایست خوداظهاری مالیاتی خود را تا ۳ ماه بعد از اتمام سال مالی یعنی تا تاریخ ۳۱ خرداد ماه به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

اشخاص حقوقی زمان بیش تری نسبت به اشخاص حقیقی در اختیار خواهند داشت و می بایست فرم خود اظهاری مالیاتی خود را تا ۴ ماه بعد از سال مالی یعنی تا ۳۱ تیر ماه سال بعد به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

مراحل دریافت مالیات با استفاده از خوداظهاری مودی

همان طور که گفته شد هدف از خود اظهاری مالیاتی شفاف سازی مالیات پرداختنی توسط مودیان مالیاتی است و به همین علت مودیان باید در زمان مقرر به دقت سود و زیان و اطلاعات لازم شرکت خود را در سامانه وارد نمایند.

کارشناسان حاضر در سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات وارد شده توسط مودیان مالیاتی را راستی آزمایی می کنند و در صورت صحیح بودن اطلاعات وارد شده مالیات پذیرفته می شود.

کارشناسان با کمک شیوه هایی که در ادامه توضیح داده خواهند شد اطلاعات وارد شده را راستی آزمایی می کنند.

مراحل دریافت مالیات با استفاده از خوداظهاری مودی
دریافت مالیات با استفاده از خوداظهاری مودی
  • بررسی کردن اسناد و مدارکی که توسط مودیان مالیاتی ارسال شده اند.

طبق ماده ۲۲۹ مایات های مستقیم کارشناسان و ممیزان این اختیار را دارند که هر زمان که لازم باشد دفاتر و مدارک مودی را مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که مودی از ارائه سندی به ممیزان مالیاتی امتناع ورزد در اینده امکان استفاده از آن به نفع خود را نخواهد داشت.

  • بررسی کردن اسنادی که در اختیار شخص ثالث و یا شخص حقوقی خصوصی قرار دارد.

طبق ماده ۲۳۰ قانون مالیات های مستقیم در صورتی که مدارکی حاصل از تحصیل درامد مودی در اختیار شخص ثالث قرار بگیرد، مکلف است که آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. طبق این قانون شخص ثالث وظیفه دارد در صورتی که سندی مبنی بر درامد مودی مالیاتی در اختیار دارد به سازمان ارائه دهد و در صورت امتناع از این کار و در حالتی که این امر موجب ورود خسارت به دولت شود مراجع قضایی بدون نوبت به شکایت علیه او رسیدگی می کنند.

شما میتوانید برای ان که میزان مالیات تان به کمترین میزان کاهش یابد و از راهکار های قانونی در این کار استفاده کنید از خدمات ما در بهترین شرکت خدمات مالیاتی در تهران بهره مند شوید.

  • دریافت اطلاعات از طریق شرکت ها و موسسه های دولتی

اداره امور مالیاتی می تواند اطلاعات مورد نیاز درباره مودی را به صورت کتبی از تمام شرکت ها و ارگان های عمومی و دولتی درخواست نماید. شرکت ها و موسسات نیز وظیفه دارند که تمام اطلاعات مورد نیاز معامله ها را به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند.

جرائم عدم ارائه خوداظهاری

اگر مودی مالیاتی به هر دلیلی خوداظهاری مالیاتی را تا تاریخ مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه ندهد شامل مالیات علی الراس خواهد شد.

در این حالت ممیزان و کارشناسان مالیاتی خود به محاسبه سود و زیان و ترازنامه های کسب و کار مودی خواهند پرداخت و مالیات محاسبه شده را به اطلاع وی خواهند رساند.

در چنین حالتی به جز مالیات محاسبه شده برای پرداخت، سی درصد مالیات اضافه علی الراس نیز به مبلغ پرداختی مودی به عنوان جریمه اضافه خواهد شد که غیر قابل بخشش است.

تشویق ارائه خود اظهاری مالیاتی در زمان مقرر

به جز بخش جریمه ها، برای اشخاص خوش حسابی که در موعد مقرر فرم خود اظهاری مالیاتی خود را تکمیل، ارسال و مالیات محاسبه شده را پرداخت می کنند پاداش هایی نیز در نظر گرفته شده است.

در حالتی که مودی مالیاتی برای سه سال متوالی و پشت سر هم فرم خود اظهاری مالیاتی خود را به موقع تحویل و ارائه کند ۵ درصد از مالیات ۳ سال گذشته به عنوان جایزه به وی پرداخت خواهد شد.

این پاداش پس از دریافت مالیات سال سوم به صورت کامل به مودی مالیاتی عودت داده خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله راجع به نحوه پر کردن و ارسال فرم خود اظهاری مالیاتی اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کردید. در صورتی که پس از مطالعه مقاله همچنان سوالی راجع به نحوه تنظیم و ارسال فرم خود اظهاری مالیاتی داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. ما در بهترین شرکت حسابداری در تهران تلاش میکنیم تا آموزش های مفیدی را در امور حسابداری و مالیاتی به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر از خواندناین مقاله لذت بردید خوشحال میشویم به بخش مقالات ما مراجعه کرده و سایر مقالات را نیز مطالعه کنید.