شاید شما هم در طی معاملات ارزی خود احساس کرده باشید که نیاز دارید ارزی را به ارز دیگر تبدیل کنید و یا از حسابداری چند ارزی استفاده کنید. نحوه استفاده از نرم افزار حسابداری چند ارزی و این که کدام نرم افزار حسابداری چند ارزی مناسب شما است خود نیازمند تحقیق و مطالعه فراوان است. اگر نمیدانید حسابداری ارزی چیست پیشنهاد میکنیم مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید تا با شاخه های مختلف حسابداری بیشتر آشنا شوید. همچنین ما در ادامه این مقاله، علاوه بر توضیح کامل این که حسابداری ارزی چیست، بهترین نرم افزار های حسابداری چند ارزی را نیز به شما معرفی کرده ایم.

حسابداری ارزی چیست

حسابداری ارزی در واقع عبارتی است که برای تعریف ارز مورد استفاده در یک بنگاه که برای ثبت معامله ها و صورت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد، به کار می رود.

ارز حسابداری در واقع می تواند از پولی که محصولات یک شرکت با آن فروخته می شود، متفاوت باشد.

در معنی ساده تر باید بگوییم وقتی یک شرکت داخلی با شرکتی خارجی تبادلی داشته باشد نوسانات نرخ ارزی میتواند بر کسب و کار دو طرف معامله تاثیر بگذارد.

معاملاتی که بین شرکت های داخلی و خارجی صورت میپذیرد معاملات ارزی نامیده میشوند که در این معاملات ازی لازم است که واحد مالی تجاری به پول گزارشگری یا واحد پول ایران (ريال) تبدیل شود.

در اینجا بحث حسابداری ارزی مطرح میشود که یک حسابدار ارز باید بتواند تمامی اموری را که مربوط به معاملات و تبدیل نرخ ارز است را به صورت ماهرانه انجام دهد.

حسابداری ارزی چیست
تعریف حسابداری ارزی

حساب ارزی چیست

حساب ارزی نام نوعی از حساب مالی است که وجه هایی که به آن واریز می شوند در حساب های غیر ارزی و یا حساب های محلی حساب نمی شوند . حساب ارزی در یک بانک خارجی با واحد پولی کشور ها محدود نمی شود بلکه اگر مالک بخواهد دارایی ها را با واحدی به جز واحد رسمی کشور خود نگه داری کند نیز کاربرد دارند.

بدهی ارزی چیست

مطالبات و بدهی های شرکت امکان دارد بر مبنای ارز های مختلف باشد اما تمام حساب های با توجه به استاندارد های حسابداری ایرانی باید بر اساس واحد پول کشور ما یعنی ریال ثبت شده و نگهداری شوند.

به همین خاطر بدهی ارزی بدهکاران با معادل ریالی آن در دفاتر ثبت می گردد.

در پایان هر دوره مالی تمامی مطالبات مالی اسزمان بر اساس نرخ ارز روز محاسبه میشود که به این کار تسعیر ارز یا به عبارت دیگر تسعیر نرخ ازر میگویند.

سود و زیان ناشی از تسعیر ارز در مبادلات ارزی

برای دانستن کاربرد تسعیر ارز در حسابداری ابتدا لازم است که با مفهوم سود و زیان ناشی از تسعیر ارز در مبادلات ارزی به طور کامل آشنا باشید.

نمونه‌هایی از مبادلات ارزی

از انواع مختلف مبادلات ارزی، خرید و فروش محصولات مختلف مانند صادرات و واردات که هزینه آن ها باید دریافت و یا پرداخت شود، دریافت وام از یک شرکت و یا اعطای وام به یک شرکت است یا خرید و فروش دارایی ها با ارز می باشند.

البته خرید ارز هایی مانند دلار، یورو و پوند از صرافی ها نیز جزو مبادلات ارزی محسوب می شوند.

فاکتورهای مهم در تغییر نرخ ارز

موارد زیر ممکن است در تغییر نرخ ارز اثرگذار باشند:

  • نرخ تورم
  • نرخ بهره
  • مبادلات خارجی کشور
  • بدهی دولت
  • شاخص نسبت قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی
  • ثبات سیاسی و عملکرد اقتصادی
  • رکود اقتصادی
فاکتورهای مهم در تغییر نرخ ارز
فاکتورهای مهم در تغییر نرخ ارز کدامند

نرخ ارز مستقیم و غیر مستقیم چیست

نرخ ارز را می توان به صورت مستقیم و به روش غیر مستقیم استعلام کرد:

در روش اعلام نرخ ارز به صورت مستقیم که بیش تر توسط بانک ها و صرافی ها صورت می گیرد، واحد ارز ثابت و پول محلی تغییر می یابد. در چنین روشی ارز ها مانند محصولات و کالاها تصور می شوند که یک نرخ دارند که قیمت آن ها را بیان می کند.

در روش غیر مستقیم که در کشور های انگلیس، هند و نیوزلند مورد استفاده قرار می گیرد، نرخ واحد پول بر اساس ارز اعلام می شوند و بر این اساس، پوند پول پایه و بقیه ارز ها متغیر خواهند بود.

تسعیر ارز در حسابداری چیست

تسعیر ارز که با نام دیگر تبدیل واحد پولی نیز شناخته می شود از مهم ترین مفاهیم و تعاریف اقتصادی است.

با حسابداری تسعیر ارز می توان اثر تغییرات نرخ ارز در عملیات مالی را بررسی کرده و به شکل استاندارد در صورت های مالی آن ها اعمال کرد.

با تمام شدن هر سال مالی مطالبات ارزی با توجه به نرخ روز ارز محاسبه می شود و به تعدیل آن تسعیر ارز گفته می شود.

تسعیر ارز چیست
تعریف تسعیر ارز

تسعیر ارز چگونه محاسبه می شود

همان طور که گفته شد، با به اتمام رسیدن دوره یا سال مالی یا هر مقطع زمانی که نیاز به تهیه گزارش مالی در آن داشته باشیم، مطالبات ارزی و بدهی ارزی بدهکاران بر اساس نرخ روز ارز محاسبه می شود.

سود و زیان تسعیر ارز چیست

سود و زیان تسعیر ارز در واقع سود و زیانی است که در اثر نوسانات نرخ ارز به شما وارد می شود.

در واقع مابه التفاوت ریالی میزان طلب یا بدهی ارزی شما سود و زیان تسعیر ارز را شامل می شوند.

نحوه محاسبه سود و زیان حسابداری تسعیر ارز

در صورتی که مابه التفاوت ریالی طلب ارزی مثبت باشد به معنی سود ناشی از تسعیر ارز و در صورتی که این عدد منفی باشد به معنی زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز است.

به بیان ساده تر اگر نرخ دلار در تاریخی که بدهی ارزی تصویه میشود بیشتراز نرخ ارز در زمان معامله باشد سودی حاصل میشود که به آن سود حاصل از حساب تسعیری گفته میشود.

اگر نرخ دلار در زمان تصویه حساب مالی ارزی کمتر از نرخ ارز در زمان معامله باشد زیانی گریبان گیر سازمان خواهد شد که با نام زیان تسعیر شناخته میشود.

مثال محاسبه نرخ تسعیر ارز

تصور کنید که یک شرکت نرخی معادل با ۲۰۰ دلار را به شرکتی دیگر به صورت نسیه فروخته است. زمانی که فروش صورت گرفته هر دلار ۱۰۰ هزار ریال بوده اما هنگام پایان دوره و مقطع مالی نرخ دلار به ۱۳۰ هزار ریال رسیده است. در چنین حالتی به شکل زیر سود و زیان تسعیر ارز را محاسبه می کنیم:

۲۰۰ دلار * ۱۰۰۰۰۰ ریال = ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال معادل ریالی طلب در زمان فروش

۲۰۰ دلار * ۱۳۰۰۰۰ ریال = ۲۶۰۰۰۰۰۰ ریال معادل ریالی طلب در پایان دوره مالی

۲۶۰۰۰۰ – ۲۰۰۰۰۰ = ۶۰۰۰۰ ریال سود تسعیر ارز

ترازنامه تسعیر ارز چیست

در صورت های مالی و ترازنامه هایی که تسعیر نرخ ارز در آن ها ثبت می گردد، موارد متفاوتی دخیل هستند که شامل موارد نقدی و غیر نقدی می باشند.

موارد نقدی در واقع دارایی ها و پول نقد و بدهی ها هستند که دریافت یا پرداخت می گردند و نرخ ارز آن ها طبق تاریخ ترازنامه محاسبه می گردد و تسعیر ارزی صورت می گیرد.

اما با گذر زمان دوباره تسعیر صورت می گیرد و می تواند در نرخ تسعیر ارز تفاوت ایجاد کند.

اقلام نقدی وجه های نقد و همچنین سپرده های مختلف شرکت از جمله سپرده های کوتاه مدت و اوراق مختلف را شامل می شوند و در نرخ تسعیر آن ها تفاوتی ایجاد نمی شود.

اقلام غیر نقدی یا غیر پولی نیز در واقع موجودی محصولات کالا ها و پیش پرداخت ها و پیش دریافت ها هستند.

ترازنامه تسعیر ارز چیست
تعریف ترازنامه تسعیر ارز

استاندارد تسعیر ارز چیست

واحد های تجاری مختلف و شرکت ها ممکن است مبادلات ارزی داشته باشند یا عملیات خرید و فروش خارجی داشته باشند.

این مبادلات باید با واحد پول داخلی یعنی ریال تسعیر شوند. در حسابداری مبادلات ارزی، استاندارد تسعیر ارز در واقع بیان می کند که چه نرخی برای تسعیر به کار گرفته شود و آثار مالی ناشی از تغییر نرخ ارز چگونه در صورت های مالی شناسایی شود.

این استاندارد ها به این جهت بنا شده اند که تسعیر مبادلات ارزی به شیوه ای باشد که نتایج آن با آثار تغییرات نرخ ارز بر جریان های وجود نقد واحد تجاری و ارزش ویژه آن هماهنگ باشد.

ثبت سند حسابداری خرید ارز

برای ثبت سند حسابداری خرید ارز می توانید به دو صورت اقدام نمایید:

اول این که با مراجعه به صرافی ها می توانید در برابر وجهی که می پردازید اسکناس خارجی دریافت کنید و به این منظور باید حساب صندوق ارزی را بدهکار و منبع پرداخت را بستانکار کنیم.

در روش دوم وجه خرید از شرکت های خارجی با حواله مبلغ معامله به حساب آن ها تامین می کنند.

زمانی که مبلغ به حساب طرف خارجی حواله می شود باید حساب بستانکاران تجاری بدهکار و منبع پرداخت بستانکار شود.

آموزش حسابداری ارزی

برای این که بدانید حسابداری مبادلات ارزی چیست باید اموزش های تخصصی را پشت سر گذاشته باشید.

شرکت حسابداری آریا تهران با ارائه بهترین روش های آموزش حسابداری ارزی به شما این امکان را می دهد که پس از شرکت در دوره های آموزشی حسابداری مبادلات ارزی، به طور کامل بدانید که بدهی ارزی چیست، حساب ارزی چیست، نحوه ثبت و فروش ارز چگونه است و قادر به ثبت سند حسابداری خرید ارز و از بین بردن مشکلات حساب ارزی باشید.

شما با شرکت در دوره های آموزش حسابداری میتوانید مدرک معتبر بین المللی فنی و حرفه ای حسابداری ارزی دریافت کنید و به راحتی وارد بازار کار شوید.

آموزش حسابداری ارزی در آموزشگاه حسابداری آریا تهران در ساعات و روزهای متنوعی برگزار میشود تا همه علاقه مندان و حتی شاغلان بتوانند از خدمات بی نظیر ما بهره مند شوند و به راحتی به کسب و کار خود رونق ببخشند.

نرم افزار حسابداری چند ارزی

شرکت هایی هستند که برای کار خود نیازمند استفاده و اداره ارز های مختلف هستند و معاملات آن ها به صورت بین المللی صورت می گیرد.

همچنین سرمایه گذارانی هستند که به همین ترتیب باید معاملات خود را با ارز های مختلف انجام دهند.

این شرکت ها و افراد باید از نرم افزار های حسابداری چند ارزی برای پیش بردن کار خود استفاده نمایند.

در واقع نرم افزار حسابداری چند ارزی برای از بین بردن مشکلات تبادل ارز های مختلف و تبدیل این ارز ها به یک دیگر کاربرد دارند.

بنابراین با استفاده از نرم افزار حسابداری چند ارزی شما می توانید بدون هیچ مشکلی ارز های مختلف شرکت خود را ثبت و بررسی نمایید.

با استفاده از نرم افزار حسابدرای چند ارزی شما میتوانید نرخ ارز را به صورت لحظه ای داشته باشید و برای محاسبه سود و زیان تسعیر ارز نیاز به استعلام نداشته باشید.

شما میتوانید برای اشنایی با بهترین نرم افزار حسابداری مقاله ما را در این راستا بخوانید تا با ویژگی های یک نرم افزار حسابداری خوب آشنا شوید.

نرم افزار حسابداری چند ارزی
نرم افزار حسابداری چند ارزی چیست

چرا از نرم افزار حسابداری ارزی استفاده کنیم

همان طور که پیش تر گفتیم برای استفاده از ارز های مختلف و تبدیل راحت آن ها به یک دیگر بهتر است از نرم افزار های حسابداری چند ارزی استفاده کنیم.

در صورتی که معاملات شرکت و تجارت شما به صورت بین المللی است برای تبدیل ارز های خود به نرم افزار های حسابداری چند ارزی نیاز دارید تا بتوانید این ارز ها را کنترل کنید.

به خصوص با توجه به نوسانات نرخ ارز در این روز ها، نیاز است که ارز های مختلف همواره تحت کنترل باشند و بنابراین نرم افزار های حسابداری چند ارزی می توانند نقش بسیار موثری داشته باشند.

مدیریت چندین ارز با نرم افزار حسابداری ارز

شرکت های بین المللی، با توجه به تجارتی که داررند و کالا و خدماتی که از سایر کشور ها دریافت می کنند باید یک جریان نقد به ارز های خارجی ایجاد نمایند.

با توجه به نکاتی که پیش تر در این مقاله خواندیم، می دانیم که این کار نیازمند مدیریت و کنترل کامل است که این مدیریت با استفاده از نرم افزار های حسابداری چند ارزی صورت می گیرد.

شما باید همواره گزارش کاملی از بدهی های خودو مطالباتتان و به طور کلی صورت های مالی تجارت که به صورت ارز های مختلف هستند داشته باشید تا بتوانید تجارت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

امکانات نرم افزار حسابداری ارزی هوشمند نوین

استفاده از نرم افزار های حسابداری چند ارزی امکانات فوق العاده ای را در اختیار شما قرار می دهد که استفاده از آن ها را برای هر شرکت یا کسب و کاری که مبادلات بین المللی دارد ساده کرده است.

ما در ادامه چند مورد از این امکانات ویژه را نام برده ایم:

  • قابلیت محاسبه کردن و ثبت تسعیر نرخ ارز با دقت زیاد برای محاسبه دقیق نوسانات نرخ ارز
  • قابلیت معرفی کردن چند ارز مختلف یا سند چند ارزی به شکل بدون محدودیت
  • قابلیت ثبت کردن اسناد به شکل ارزی و ریالی به صورت همزمان در سیستم
  • قابلیت معرفی ارز پایه
  • قابلیت ثبت کردن سند های ارزی و فاکتور بر پایه به روز ترین و اخرین نرخ ارز
  • قابلیت صدور پیش فاکتوری ارزی
  • قابلیت صدو برگشت از فروش ارزی
  • قابلیت صدور سفارش مشتری ارزی
  • امکان پشتیبانی از بیش از ۵ زبان

جمع بندی

حسابداری ارزی یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین زیر شاخه های حسابداری است که نیاز به دانش فراوان دارد.

شما با یادگیری این دانش می توانید به سادگی وارد بازار کار شده و در شرکت های مختلف بین المللی شروع به فعالیت نمایید.

با گسترده شدن تجارت های بین المللی، حسابداری ارزی هر روز بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

شرکت حسابداری اریا تهران با ارائه بهترین اموزش ها در این زمینه می تواند به شما در فراگیری هر چه بیش تر این دانش کاربردی کمک کند.

سوالات متداول

حسابداری ارزی چیست؟

در حسابداری ارزی یک حسابدار باید بتواند گزارش های مالی و صورت های مالی را بر اساس ارز مورد معامله تهیه و بررسی کند. در حسابداری ارزی ارز مورد استفاده در یک بنگاه که برای ثبت معامله ها و صورت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد تعریف میشود.

تسعیر ارز در حسابداری چیست؟

با تسعیر ارز می توان اثر تغییرات نرخ ارز در عملیات مالی را بررسی کرده و به شکل استاندارد در صورت های مالی آن ها اعمال کرد.