در این مقاله با انواع حساب معین و کاربرد و ویژگی های آن آشنا خواهید شد. اگر سوالی در انتهای این مقاله در ذهن شما باقی ماند خوشحال میشویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در کوتاهترین زمان پاسخ شما توسط متخصص ترین حسابداران تهران داده شود. برای دریافت خدمات حسابداری و مالی میتنوانید با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید.

حساب معین چیست

حسابداری علم ارائه گزارشات و اطلاعات مالی است و به طور کلی دو نوع  گزارش در حسابداری وجود دارد.

یکی گزارش درون سازمانی و دیگری گزارش برون سازمانی است.

گزارش درون سازمانی به گزارشی گفته می شود که اطلاعات جمع آوری شده به مدیر و مسئول مربوطه در یک سازمان درونی ارائه شود.

گزراش برون سازمانی هم همانند گزارش درون سازمانی بوده اما با این تفاوت که گزارشات، بیرون سازمان ارائه می شود.

گزارش بیرون سازمانی مانند امور مالیاتی  موسسات و سازمان های مالی و اعتباری، تامین اجتماعی .

افراد درون سازمان به گزراشات جزئی بسیار نیاز دارند به همین دلیل حسابداران به افراد درون سازمانی معمولاً گزارشاتی در سطح معین ارائه می کنند به بیان ساده تر حساب معین، همان گزارشات و اطلاعات جزئی و ریزی است که از طرف حسابدار ارائه می شود.

حساب معین که در انگلیسی به معنای subsidiary accounts می باشد و به معنای تهیه گزارشی از ریز حساب های درون سازمانی برای گزارش دهی است.

حساب های معین نیز خود به صورت حساب های جزئی تر گزارش می شوند که به آنها حساب تفصیلی می گویند.

برای دریافت خدمات اداری و پرسنلی و مدیریت حساب کارمندان تان میتوانید با ما تماس بگیرید تا امور حسابداری شما به صورت کاملا تخصص انجام شده و اشکالی در حساب های مالی شما پیش نیاید.

حساب معین چیست
تعریف حساب معین

 ویژگی حساب معین

کمی قبل همه چیز راجب حساب معین گفته شد اکنون چند ویژگی از حساب های معین را نام می بریم که در ادامه توضیحات بیشتری را می توانید مشاهده کنید.

حساب كنترل ماهيت طی دوره، حساب تفصيلی پذير، حساب معین حقوق و دستمزد، حساب ارزي و حساب تسعیر پذیر از ویژگی های حساب معین هستند.

کنترل ماهیت دوره از ویژگی های حساب های معین

یکی از ویژگی هایی که برای حسابداران اهیمت بالایی دارد بررسی و کنترل مانده حساب های اشخاص حقیقی و حقوقی است. با چک کردن ماهیت مانده حساب ها میتوان متوجه اشتباه و خطا بدهکار و بستانکار شد.در حسابداری برای بسیاری از حسابداران کنترل ماهیت مانده حساب اهمیت بالایی دارد زیرا با کنترل آن اشتباهاتی همچون ثبت نادرست بدهکار و بستانکار در دفتر معین، قابل اصلاح است.

تفصیلی پذیر از ویژگی های حساب های معین

برای ثبت اسناد حسابداری لازم است که جزییات حساب های معین نوشته شود تا در آینده مشخص شود برای هر مرکز چه مفدار هزینه شده است برای مثال باید هزینه یاب و ذهاب و یا اشخاصی که از آن ها طلبکار و بدهکار هستیم را ثبت کنیم.

تسعیر پذیری

برای آن که درحساب های ارزیی که ماندهبه صورت ریالی میباشد برای آن که گزارش به صورت صحیح باشد باید به صورت مجدد حساب های ارزی را آپدیت کرده و مانده های ریالی آن ها را به روز کرد. به این کار تسعیر ارزی گفته میشود. آن چه از ما به تفاوت مانده ریالی بدست میاید را سود و زیان تسعیری میگویند.

ویژگی ازری

در صورتی که در شرکت مورد نظر حساب ها به صورت ارزی انجام میشود لازم است که تعداد و مقدار ارز به همراه اطلاعات ریالی نوشته شود. برای ثبت اسناد ارزی لازم است که سیستم ارزی سپیدار را نصب کنید تا بتوانید از این ویژگی حساب های معین بهره مند شوید. ویژگی ارزی بودن باید قبل از آن که حساب های معین گردش دار شوند فعال شوند زیرا بعد از گردش دار شدن این امکان دیگر وجود ندارد.
در شرکت ها، سازمان ها و . . . در ثبت سند حسابداری علاوه بر اطلاعات مالی، عملیات های مالی نیز به صورت ارزی انجام می شود. در این نوع عملیات مالی نوع، مقدار و تعداد ارز مشخص می شود.

معین در حسابداری یعنی چه

همانطور که قبل تر گفته شد حساب معین به گزارشاتی گفته می شود که به صورت جزئی و ریز به افراد درون سازمانی ارائه می شود و این کار توسط حسابدار انجام می شود.

برای مثال برای آن که میزان سود و زیان ساز مان مشخص شود مدیران نمیتوانند اطلاعات بدهکاری و طلبکاری را با استفاده از حساب های کل در اختیارتان بگذارند.

برای آن که اطلاعات دقیقی از میزان حساب های مالی در اختیار داشته باشیم لازم است از حساب های معین استقفاده کرد.

این حساب جزییات را به شما میگوید و اطلاعات دقیق تری را در اختیارتان قرار میدهد.

برای مثال برای آدرس شرکت حسابداری آریا تهران ما به شما میگوییم نشانی جنب مترو توحید است اما شما با این آدرس نمیتوانید محل دقیق شرکت را پیدا کنید.

برای این کار لازم است آدرس دقیق تری مانند جنب مترو توحید، نبش بن بست شهید حاج رضایی، پلاک ۷۵، واحد ۲ به شما بدهیم تا به راحتی محل شرکت ما را بیابید.

این دقیقا مثالی از حساب معین در حسابداری است.

معین در حسابداری یعنی چه
معنی حساب معین در حسابداری

 حساب تفصیلی چیست

کلمه تفصیلی در زبان عربی به معنی شرح دادن یا تشریح کردن است.

حساب تفصیلی زیر گروه حساب معین است و بسیار ریز تر به جزئیات می پردازد به طور ساده تر، در حسابداری اگر بخواهیم در مورد یک حساب بیشتر توضیح و شرح بدهیم از حساب تفصیلی استفاده می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر درباره این حستاب میتوانید مقاله حساب تفصیلی چیست را مطالعه کنید.

 حساب کل چیست

برای اینکه بداینم حساب معین و تفصیلی چیست ابتدا باید با حساب کل آشنا شویم.

 حساب کل، به کلی ترین طبقه بندی حساب ها گفته می شود. حساب کل گزارش کل حساب ها به مدیران و مسئولان مربوطه است.

حساب کل به دو نوع حساب های موقت و دائم دسته بندی می شود که هر کدام از این دو دسته خود به زیردشته های دیگری تقسیم بندی می شوند.

تفاوت و تعریف حساب کل و معین و تفصیلی در حسابداری

حساب کل، گزارش کلیات حساب ها به مدیران و کارفرمایان است که به زیر گروه هایی تقسیم می شود که حساب معین زیر گروه حساب کل می باشد.

در این نوع حساب نسبت به حساب کل، گزارشات با جزئیات بیشتر به مسئولین مربوطه تحویل داده می شود.

اما حساب تفصیلی نیز زیر مجموعه ای از حساب معین است و اگر یک حسابدار قصد داشته باشد که در مورد یک حساب بیشتر شرح دهد یا جزئیات بیشتری را بیان کند از حساب تفصیلی استفاده می کند.

با توجه به توضیحات، فرق حساب معین و کل کاملاً گویاست و اگر گوتاه تر بخواهیم تعریف کنیم؛ حساب کامل همانند اسمش اطلاعات را به صورت کلی بیان می کند اما حساب معین همان اطلاعات کلی را با جزئیات بیشتری بیان می کند.

اگر شرکت تازه تاسیسی هستید و میخواهید امور حسابداری و مالی خود را به صورت تخصصی انجام دهید تا در آینده اشکالی در آن ایجاد نشود بهتر است از خدمات حسابداری استارت آپ شرکت ما بهره مند شوید.

در این صورت زمان بیشتری را صرف رسیدگی به امور تخصصی خود میکنید و کمتر درگیر امور مالی و حسابدرای میشوید.

تفاوت و تعریف حساب کل و معین و تفصیلی در حسابداری
تفاوت حساب کل و معین و تفصیلی در حسابداری

 دفتر معین چیست

یکی از سوابق حسابداری دفاتر معین است که اطلاعاتی نظیر پول نقد، سرمایه گذاری ها، حساب های قابل پرداخت، موجودی کالا و . . . در آن ثبت می شود و از این اطلاعات ترازنامه و صورت سود و زیان ذخیره شده می توان در شرایط  مورد نیاز استفاده کرد.

هر آن چه در عملیات معین انجام میشود در دفتر معین ثبت میشود تا بتوان جزییات حساب های کل را نگهداری و بررسی کرد.

برای مثال در اگر در یک شرکت برای نام بدهکاران از کد 20 استفاده شده است به این معنی است که تعداد زیاد بدهکاران و بستانکاران این شرکت 1 نفر نبوده و افراد متعددی میتوانند بدهکار و بستانکار باشند.

 دفتر معین چیست
دفتر معین
 دفتر معین بیانگر چیست

دفاتر معین پیدا کردن اطلاعات فعالیت های مالی یک شرکت یا سازمان را راحت تر می کند و گزارشات جزئی یک حساب کلی را در خود جای می دهد.

هر شرکتی مطمئناً بدهکاران زیادی دارد بنابراین از دفتر معین استفاده می شود و در هر صفحه این دفاتر معادلات و مبادلات هر شخص یا شرکت بدهکار ثبت می شود.

‌دفتر معین و حساب های مربوط به دفتر معین

دفتر معین دفتری است برای ثبت و نگهداری حساب های جزئی یک حساب کل برای راحتی کار حسابداران این دفتر به ترتیب حروف الفباء طراحی شده.

حساب دارایی، حساب های بدهی، حساب های درآمد عملیاتی، حساب های هزینه عملیاتی، حساب های غیر عملیاتی، حساب های کنترل دفتر کل و . . . از حساب های مربوط به دفتر معین هستند و به بعضی از این حساب های معین، حساب کنترل گفته می شود.

 طرز تحریر دفتر معین

نحوه تحریر دفتر معین بسیار راحت بوده و برای اینکه سریع تر به اطلاعات موردنظر دست پیدا کنید می توانید موارد پیشنهاد شده را به هنگام ثبت اطلاعات به کار بگیرید.

  • در دفتر معین برای هر حساب به طور جداگانه یک صفحه را اختصاص دهید.
  • ستونی را در انتهای صفحه و سمت چپ برای ثبت تاریخ، توضیحات و شماره مجله ایجاد کنید.
  • تمام اعتبارات و بدهی مربوط به هم را در یک قسمت ور در کنار هم قرار دهید.
  • از بخش موجودی برای محاسبه میزان پول به دست آمده و میزان بدهکاری استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که وارد کردن وروردی های مرتبط کار را برای شما راحت تر می کند.
  • ورودی های جدید ایجاد شده در ژورنال باید د  کوتاه ترین زمان ممکن ثبت شود.
  • برای دسترسی راحت تر به اطلاعات جدید می توان قسمت یادداشت ها را اضافه کرد.
  • برای هر حساب در پایین صفحه اطلاعاتی مااند بدهی ها و اعتبارات را جمع کنید.
 طرز تحریر دفتر معین
نحوه تحریر دفتر معین

 کاربرد حساب معین در حسابداری

در مورد کاربرد حساب معین می توان مثالی بیان کرد برای نمونه هنگامی که می گوییم حساب های مربوط به بانک، زمانی که اسم یک بانک را می آوریم در واقع حساب های معین را بیان می کنیم.

ما با بیان اسم یک بانک به جزئیات بیشتری می پردازیم پس کاربرد حساب معین در حسابداری این است که جزئیات بیشتری را بیان می کند و باعث میشود که بتوان دقیق تر به بررسی حسابرسی یک مجموعه پرداخت.

از دیگر حساب های متعارف در امور حسابداری حساب های انتظامی میباشد. در این حساب ها اطلاعات غیر مالی نگهداری میشود و بیشتر برای شفاف سازی و ایجاد اطمینان بیشتر بین طرفین معامله مورد استفاده قرار میگیرد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله حساب های انتظامی چیست را مطالعه کنید.

 انواع حساب معین در حسابداری

حساب معین دارایی جاری،  حساب معین دارایی ثابت، حساب معین دارایی های نامشهود، حساب معین بدهی ها، حساب معین بدهی ها و حساب معین بدهی های بلند مدت از انواع حساب معین در حسابداری هستند.

حساب معین دارایی جاری

حساب معین دارایی های جاری همان وجه نقد یا قابلیت نقد شوندگی در طول یک سال مالی است و به سطوح مختلف صندوق، بانک، تنخواه گردان، اسناد دریافتنی، حساب های دریافتنی، پیش پرداخت ها و موجودی کالا دسته بندی می شود.

  • صندوق : به وجه نقد موجود در شرکت گفته می شود.
  • بانک : بانک هایی که یک سازمان یا شرکت در آنها حساب دارد.
  • تنخواه گردان : تنخواه گردان، به پرداخت هزینه هایی مثل قبوض عمومی، هزینه های پذیرایی و . . . با توجه به  فاکتور و صورتحساب این هزینه ها می پردازد و هزینه ای در اختیار فردی برای پرداخت هزینه های خرد شرکت داده می شود.
  • اسناد دریافتنی :  چک هایی از دیگر افراد گرفته می شود.
  • حساب های دریافتنی : طلب یک مجموعه یا شرکت از دیگران است که سندی یا چکی در مقابل دریافت نکرده است.
  • پیش پرداخت ها : وجهی است که به منظور دریافت کالا یا خدماتی در آینده، پرداخت می شود. برای مثل در پیش فروش خودرو وجهی پرداخت می شود تا در آینده به طور کامل پول پرداخت شده و خودرو در اختیار خریدار قرار گیرد.
  • موجودی کالا : به قصد فروش در انبار کالاهایی نگهداری  می شوند که به آنها موجودی گفته می شود.
 انواع حساب معین در حسابداری
معرفی انواع حساب معین در حسابداری

 حساب معین دارایی ثابت

حساب معین دارایی ثابت موارد زیر را در بر می گیرد.

  • زمین : قطعات از زمین که متعلق به یک شرکت یا سازمان است و در سند مالک آن شرکت باشد.
  • ساختمان : انواع ساختمان هایی که متعلق به یک مجموعه یا شرکت هستند.
  • ماشین آلات : ماشین هایی که به طور کلی برای اهداف شرکت در خط تولید استفاده می شوند. ماشین هایی مانند دستگاه پرس، ماشین چاپ و . . .
  • وسایط نقلیه : اتومبیل هایی که در اختیار یک شرکت یا سازمان قرار دارند.

حساب معین دارایی های نامشهود

علاوه بر دارایی های ثابت یک سری دارایی های نامشهود غیر دیدنی و نا ملموس وجود دارد و حساب های سرقفلی، حق الامتیازها، حق الاختراع، حق الاکتشاف، برندها و نرم افزارها از دارای های نامشهود می باشند.

 حساب معین بدهی ها

حساب های معین بدهی  به دو دسته اصلی بدهی جاری و بدهی بلند مدت تقسیم می شوند. برای مثال یک شرکتی وام یکساله گرفته و در طول یک سال بدهی آن را پرداخت می کند؛ به این نوع بدهی، بدهی جاری گفته می شود و اگر بیش از یک سال پرداخت بدهی به طول انجامد به آن بده آن بدهی بلند مدت گفته می شود.

حساب های پرداختنی (بستانکاران)

بدهی یک شرکت به دیگران است.

اسناد پرداختنی

چک های مجموعه یا شرکتی نزد دیگر شرکت ها یا اشخاص است.

پیش دریافت ها

وجهی که از دیگران دریافت شده تا کالا یا خدماتی به آنها ارائه شود.

جاری شرکا

تمامی واریز ها یا برداشتی ها که توسط شرکا انجام می شود در این حساب ثبت می شود.

ذخائر

بدهی هایی که شرکت مبلغ آنها را برای پرداخت جمع آوری می کند،

موارد ذکر شده از انواع حساب های بدهی های جاری هستند.

 حساب معین بدهی ها
حساب معین بدهی

 حساب معین بدهی های بلند مدت

به دسته از بدهی ها که بیش از یک دوره مالی طول می کشد تا پرداخت شوند حساب معین بدهی های بلند مدت گفته می شود و به دوسته ی وام های پرداختنی بلند مدت و اسناد پرداختنی بلند مدت تقسیم می شود.

 مثالی از بیان حساب معین حسابداری

حساب های معین حسابداری  اطلاعات و گزارشات مالی کلی را به صورت جزئی تر گزارش می کنند.

برای مثال اگر یک شرکت را در نظر بگیریم که به سه شرکت مختلف دیگر بدهی داشته باشد، در یکی از سرفصل های بدهی مانند حساب های پرداختنی، شرکت نمی تواند مجموع تک تک آن ها را داشته باشد و فقط مجموع کل حساب های پرداختنی در اختیار شرکت قرار می گیرد.

به همین دلیل برای اینکه شرکت بتواند به اطلاعات دقیق تر و ریزتری دست پیدا کند به حساب ها و گزارش های کمکی نیاز دارد.

قبل تر گفته شد که حساب معین زیر مجموعه حساب کل است و هر موقع که حساب کل بیان می شود در ادامه به حساب معین ختم می شود.

در واقع می توان گفت چه کسی ها و چه چیزی ها در حساب معین معرفی می شوند.

به طور مثال در حساب کل حساب های پرداختنی اگر سوال کدام شرکت مطرح و در پی آن نام یک شرکت آورده شود در حقیقت به حساب معین اشاره شده اشت.

برای دریافت مشاوره مالی و پیدا کردن راهکارهای عملیاتی برای رسیدن به اهداف مالی شرکت و یا سازمان تان از خدمات مشاوره مالی ما زیر نظر متخصصین غافل نشوید و همین امروز برای پیشرفت کاری تان با ما تماس بگیرید.

 معرفی نرم افزار حساب معین

اما برای انجام راحت تر و سریع تر حسابداری معین افراد به یک سری از نرم افزارهای حسابداری معین نیاز دارند.

تا کنون نرم افزار های مختلفی ساخته و در اختیار متقاضیان قرار گرفته اند.

این نرم افزار ها با توجه به نیاز های مختلف برای کسب و کار های کوچک و بزرگ در هر انواعی مانند فروشگاهی، دولتی و . . . طراحی شده اند.

برخی از این نرم ازار ها نیز از سیستم پشتیبانی برخوردار هستند و نیروهایی را برای حل مشکلات و آموزش نیروهای شرکت ها و مجموعه های گوناگون آماده کرده اند.

 معرفی نرم افزار حساب معین
نرم افزار حساب معین

این خدمات پشتیبانی برای افراد در هر کجایی که باشند قابل استفاده می باشد.

نرم افزار های سپیدار، فرداد، شایان، قیاس، هلو، آرین سیستم و . . . از جمله بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار ها هستند.

تعریف حساب معین در حسابداری دستی و نرم افزار حسابداری ارائه شد، با توجه به توضیحات حسابداران می توانند از  هردو روش دستی و نرم افزاری برای کنترل و ثبت  حساب های معین خود استفاده کنند.

  نمونه فرم حساب معین

در تصویر می توانید نمونه فرم حساب معین که در حسابداری استفاده می شود را مشاهده کنید.

  نمونه فرم حساب معین
نمونه فرم حساب معین در حسابداری
 نمونه پر شده دفتر معین

تصویری که مشاهده می کنید نمونه از فرم پر شده دفتر معین است.

 نمونه پر شده دفتر معین
نمونه پر شده دفتر معین در حسابداری