مالیات جزو مهم ترین مسائل حقوقی در تمام بیزینس هاست که هر تازه کاری هم باید با قوانین آن آشنا باشد. خیلی افراد بدون اطلاع از قوانین مالیاتی حمایت از استارت اپ ها کار خود را آغاز می کنند که توجه نکردن به آن ها می تواند در دراز مدت مشکل ساز باشد. به این منظور، لازم است در صورتی که قصد ایجاد یک استارت اپ و کسب کار را دارید و یا دارای یک کسب و کار نوپا هستید با نحوه محاسبه مالیات استارتاپ ها آشنا باشید. همچنین شما میتوانید برای پیشبرد بهتر امور مالیاتی خود از خدمات مالیاتی ما در شرکت مالیاتی آریا تهران بهره مند شوید. در ادامه این مقاله محاسبه انلاین مالیات استارت اپ ها به طور کامل به شما توضیح داده خواهد شد.

قوانین مالیاتی استارت آپ ها

طرحی با نام طرح نوآفرین و معافیت مالی استارتاپ ها در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب هیئت دولت رسید که مشکلات استارت اپ ها را تا حد خوبی برطرف کرد.

این طرح شامل معافیت مالیاتی استارت اپ ها بود که در ادامه با ویژگی های آن بیش تر آشنا خواهید شد.

در این طرح که جزو قوانین مالیاتی استارت آپ ها به حساب میاید برای حمایت از استارت آپ ها پایه گذاری شده است و قوانینی برای معافیت مالیاتی و شرایط بهره مندی از کاهش مالیات وضع شده است.

قوانین مالیاتی استارت آپ ها
قوانین مالیاتی شرکت های استارتاپی

ویژگی‌های آیین‌نامه طرح نوآفرین

  1. این طرح در صورتی شامل شما می شود که قدمت استارت اپ شما به سه سال نرسیده باشد. در واقع یکی از شروط بهره گیری از طرح نوآفرین این است که عمر استارت اپ شما از سه سال کم تر باشد.
  2. محدود بودن سرمایه استارت اپ از دیگر شروط استفاده از طرح نو افرین است. طبق مصوبه هیئت دولت این سرمایه در سال ۹۸ ۲۵۰ میلیون تومان بوده است. در صورتی که سرمایه استارت اپ مبلغی بیش از دویست و پنجاه میلیون شده باشد به معنی رشد مناسب استارت اپ است و بنابراین کسب و کار نمی تواند در طرح نو افرین شرکت داشته باشد.
  3. یکی دیگر از شروط قرار گرفتن در طرح نو افرین محدود بودن درامد شرکت و کسب و کار است. در صورتی که شرکت در یک سال درامدی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشد جزو شرکت های بزرگ محسوب می شود و شامل طرح نخواهد بود.
  4. عدم تلاش مالکان و شرکا برای تقسیم سود و سرمایه و عدم سرمایه گذاری مجدد آن نیز جزو دیگر شروط استفاده از طرح نو افرین است.
  5. مشخصات کسب و کار و شرکت باید در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شده باشد.

اما معافیت مالی که استارت اپ ها در صورت استفاده از طرح نو افرین می توانند از آن ها بهره ببرند چیست؟

  1. طبق ماده دو طرح نوآفرین، شرکت ها در صورتی که یک خدمت یا محصول عرضه یا تولید نمایند از پرداخت مالیات به دولت معاف هستند.
  2. طبق ماده هفت طرح نوآفرین استارت اپ ها می توانند تعدادی هم موسس داشته باشند که این هم موسس ها نیز نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند.
  3. ماده ۵ طرح نوآفرین ذکر می کند که شرکت ها تا مدت ۲ سال امکان کمک گرفتن از کارورز دارند. در چنین حالتی، استارت اپ ها بدون پرداخت حق بیمه و بدون استتخدام افراد می توانند با آن ها همکاری داشته باشند.
  4. طبق ماده ۱۰ ایین نامه طرح نو افرین فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده می توانند کد های کارگاهی بیمه دریافت کنند. در واقع فضای کار اشتراکی نیز طبق ماده دهم این طرح درست مانند فضای خصوصی به رسمیت شناخته می شود.

شما میتوانید برای انجام تخصصی امور مالیاتی خود از مشاوره مالیاتی تلفنی ما بهره مند شوید.

تنها کاقیست با ما تماس بگیرید تا از تجربه متخصص ترین کارشناسان مالیاتی تهران نهایت استفاده را ببرید و مالیات شما بعه کمترین میزان کاهش یابد.

نحوه محاسبه مالیات استارتاپ ها

برای این که بدانید محاسبه مالیات استارتاپ ها چگونه انجام می شود باید ابتدا بدانید که زمانی که یک استارت اپ کار خود را اغاز می کند می تواند به دو شکل حقیقی یا حقوقی فعالیت خود را شروع کند.

اگر می خواهید استات اپ خود را راه اندازی کنید اولین کاری که باید انجام دهید ثبت شرکت و پس از آن تشکیل دادن یک پرونده مالیاتی است.

زمانی که کار های ثبت شرکت و همچنین تشکیل پرونده مالیاتی انجام شد طبق تبصره ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم کسب و کار های نو پا تا دو ماه وقت دارند که مالیات حق تمبر سرمایه شرکت را پرداخت کنند.

مثلا در صورتی که سرمایه اولیه شرکت یک میلیون تومان باشد این عدد باید در ۰.۰۰۰۵ ضرب شده و مالیات حق تمبر محاسبه شود.

این برای شرکت های حقوقی کاربرد دارد. در مورد شرکت های حقیقی این فرصت تا ۴ ماه پس از شروع آغاز به کار طبق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات های مستقیم ادامه دارد.

نحوه محاسبه مالیات استارتاپ ها
محاسبه مالیات استارتاپ ها آنلاین و دستی

محاسبه آنلاین مالیات استارتاپ ها

در صورتی که استارت اپ ثبت شده باشد و تشکیل پرونده مالیاتی داده باشد مالیات به شکل زیر محاسبه می شود:

سود سالانه آن محاسبه می شود و معافیت سالانه آن کسر می گردد.

میزان معافیت سالانه در قانون بودجه هر ساله مشخص می گردد. سپس عددی به دست می آید که طبق قانون زیر مالیات آن محاسبه می گردد:

  • پنجاه میلیون تومان اول در ۱۵٪ ضرب می شود.
  • پنجاه میلیون تومان دوم در ۲۰٪ ضرب می شود و باقی در ۲۵٪ ضرب می گردد.
  • در نهایت این اعداد با یک دیگر جمع شده و مالیات کلی که باید پرداخت شود را تعیین می کنند.
  • در صورتی که شرکت و کسب و کار ثبت شده به صورت حقوقی باشد مالیات تمام سود به دست آمده ۲۵٪ است.
  • برای محاسبه آنلاین مالیات مشاغل می توانید از مشاوران و حسابداران مالیاتی شرکت ها کمک بگیرید.

معافیت مالیات استارتاپ ها

استارت اپ ها برخلاف تصور معافیت مالیاتی چندانی ندارند. طبق ایین نامه حمایت از شرکت های نوپا که در سال ۱۳۹۸ تسط هیئت دولت تصویب شد مزیت مالیاتی خاصی برای استارت اپ ها در نظر گرفته نشده است.

همان طور که گفته شد در صورتی که استارت اپ از نوع حقوقی باشد تا دو ماه و در صورت ثبت شرکت به شکل حقیقی تا ۴ ماه فرصت دارید که پرونده مالیاتی تشکیل دهید.

برای ارسال اظهار نامه مالیاتی شرکت استارت آپی خود میتوانید این امور تخصصی را به ما بسپارید و تمرکز اصلی خود را برای پیشرفت و رسیدن به اهداف تخصصی خود صرف کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره این خدمات ما در بهترین شرکت حسابداری تهران به صفحه خدمات اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنید.

معافیت مالیات استارتاپ ها
معافیت مالیاتی شرکت های استارت آپی

جمعبندی

مالیات جزو مهم ترین مسائلی است که هر مدیری باید به آن توجه ویژه داشته باشد و در صورت بی توجه به آن ممکن است مشکلات متعددی برای یک کسب و کار پیش بیاید. در این مقاله تمام نکات مربوط به نحوه محاسبه مالیات استارت اپ ها به شما توضیح داده شد. در صورتی که با مطالعه مقاله همچنان در این باره سوالی داشتید می توانید با حسابداران مالیاتی شرکت ها مشورت نمایید.