یکی از انواع مالیات علی الراس است که نحوه محاسبه آن دارای پیچیدگی ها و قواعد مخصوص به خود می باشد. در این مقاله ما قصد داریم به طور کامل به شما بگوییم که مالیات علی الراس چیست و نحوه محاسبه مالیات علی الراس به چه شکلی است. در این راستا به شما پیشنهاد میکنیم مقاله مالیات بر عایدی سرمایه چیست را مطالعه کنید چون قطعا این مقاله هم که در مورد یکی از انواع مالیات است برای شما مفید خواهد بود.

مالیات علی الراس چیست

تمامی صاحبین کسب و کار ها و بیزنس ها وظیفه دارند که اسناد و دارک مالی خود را به شکل دوره ای و در قالب اظهارنامه مایاتی به ممیزان و کارشناسان مالیاتی ارائه دهند.

کارشناسان این اظهارنامه ها را بررسی کرده و میزان مالیاتی که به درامد شخص وارد می گردد را محاسبه می کنند.

به علت های مختلف مثلا عدم ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز و یا به خاطر وجود ایراداتی در دفاتر و اظهار نامه ها ممکن است اظهارنامه پذیرفته نشود و ممیزان مجددا اقدام به محاسبه مالیات نمایند.

مالیات علی الراس در واقع صورتی از فرایند دریافت مالیات است که بر مبنای اسناد و مدارک است.

انواع مالیات علی الراس

طبق قانون مالیات های مستقیم در سه حالت ممکن است مالیات علی الراس به شخص حقیقی یا حقوقی تعلق گیرد:

  • در حالتی که اظهارنامه خود را به موقع ارائه نکند
  • در حالتی که اظهارنامه ناقص ارائه کند.
  • در حالتی که مدارک را پس از دریافت نامه کتبی ارائه ندهد.

مالیات علی الراس چند درصد است

برای دانستن درصد مالیات علی الراس می بایست از دفترچه ضرایب مالیاتی درصد های مربوط به تشخیص درامد ها و مالیات هر فعالیت را پیدا کنید تا در اخر مبلغ نهایی مالیات علی الراس مشخص گردد.

انجام این کار به عهده ممیزان و کارشناسان مالیاتی می باشد.

نحوه محاسبه مالیات علی الراس

سازمان امور مالیاتی خرید های یک سازمان را برای محاسبه مالیات آن استعلام می کند و زمانی که درامد یک مودی مشخص گردید می توان آن ها را در دوره های سه ماهه مشخص تقسیم کرد و بعد با کمک ضرایب مالیاتی، مالیات مودی را حساب کرد.

وقتی ممیز مالیاتی تعیین کند که دفاتر و اسناد رای تعیین مالیات کفایت نمی کنند محاسبه به صورت علی الراس اغاز می شود.

تحقیق و بررسی لازم برای محاسبه این مالیات از طرق مختلف و با اطلاعات مراجع مختلف دولتی و غیر دولتی انجام می شود.

بعد این اطلاعات با قرائن مرتبط بابت مالیات علی الراس متناسب و با اعمال ضرایب مورد نظر که در دفترچه ضرایب مالیاتی وجود دارد درامد مشمول مالیات مودی محاسبه می شود.

دفترچه ضرایب مالیاتی اطلاعات را شامل می شود که به تشخیص و تعیین درامد و محاسبه مالیات علی الراس کمک می کند. این ضرایب به صورت سالانه به اداره های مالیات اعلام می شوند.

شما میتوانید برای انجام امور مالیاتی در حوزه های مختلف به کارشناسان مالیاتی مجرب در تهران اطمینان کرده و امور خود را به ان ها بسپارید.

ما در شرکت مالیاتی آریا تهران تلاش میکنیم با ارائه خدمات مالیاتی باکیفیت با استفاده از جدیدترین قوانین مالیاتی میزان مالیات شما رابه کمترین میزان کاهش دهیم.

نحوه محاسبه مالیات علی الراس
محاسبه مالیات علی الراس 1400

دلایل علی الراس شدن محاسبه مالیات

طبق ماده ۹۷ قانون مالیات مستقیم علت علی الراس شدن در مالیات های مستقیم به خاطر موارد زیر است:

  • اگر واحد اقتصادی و تجاری اظهارنامه و ترازنامه اش را در زمان مقرر ارائه نکند.
  • در صورتی که مودی مدارک را ارائه دهد ولی مدارک ناقص باشند.
  • اگر مودی مدارک و دفاتر را پس از دریافت نامه کتبی ارائه ندهد.
  • در صورتی که مدارک درخواست شده در ردیف هزینه های مودی باشد ولی هزینه ها مورد قبول سازمان قرار نگیرد یا جزو درامد های آن باشد.
  • اگر دفاتر توسط مودی ارائه گردند ولی از نظرم اداره امور مالیاتی دفاتر و مدارک ارائه شده غیر قابل تشخیص باشند یا مطابق مقررات تنظیم نشده باشند.

نحوه محاسبه درآمد علی الراس از طرف ممیز

همان طور که گفته شد ممیزان مالیاتی مالیات علی الراس را به کمک ضرایب مالیات علی الراس به دست می اورند. در واقع حاصل ضرب قرائن مالیاتی در ضرایب مالیاتی درامد مشمول مالیات مودی مالیاتی را به ما ارائه می دهد.

ضریب یا ضرایب مالیاتی *  قرینه یا قرائن مالیاتی = درامد مشمول مالیات

قرائن مالیات در واقع به همان عواملی گفته می شود که در شغل ها و اصناف مختلف متناسب با موقعیت شغلی برای تشخیص درامد مشمول مالیات از طریق علی الراس استفاده می شود.

فهرست قرائنی که مرد استفاده قرار می گیرند در زیر آمده است:

  1. خرید سالانه
  2. فروش سالانه درامد ناویژه
  3. میزان تولید در کارخانه ها
  4. ارزش حق واگذاری محل کسب
  5. جمع کل وجوهی که بابت حق التحریر و حق الزحمه وصول عوارض و مصرف تمبر عاید دفترخانه اسناد رسمی می شود یا میزان تمبر مصرفی آن ها و سایر عوامل به تشخیص کمیسیون تعیین ضرایب

شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان برای محاسبه مالیات علی الراس از خدمات مشاوره رایگان مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا بهترین و مجرب ترین کارشناسان مالیاتی در تهران در حوزه های مختلف مالیاتی به شما مشاوره رایگان ارائه دهند.

نحوه محاسبه درآمد علی الراس از طرف ممیز

نحوه محاسبه مالیات علی الراس اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی ووظیفه دارند تا اخرین روز خرداد ماه سال بعد دوره مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود و عملکرد سالشان را برای اداره امور مالیاتی کشور ارسال کنند. در غیر این صورت مالیات های این اشخاص مشمول علی الراس می شود و مشمول جریمه خواهد بود. مالیات علی الراس اشخاص حقیقی و حقوقی شامل معافیت نخواهد شد.

مراحل رسیدگی ممیزین مالیاتی برای محاسبه مالیات علی الراس

اول از همه ممیزان مالیاتی باید برگه ای به اسم برگ درخواست اسناد و مدارک را از مودیان مالیاتی درخواست نمایند. مودی موظف است تمام اسناد و مدارک را در اختیار ممیزی قرار دهد. بعد از ابلاغ درخواست اسناد و مدارک ممیز مالیاتی موظف است از یک هفته تا ۱۵ روز بعد از آن به محل کار مودی مراجعه کرده و بررسی اسناد را شروع نماید. بعد از رسیدگی ممیزی رسیدگی های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه نام خواهیم برد:

رسیدگی از طریق قبول دفاتر

اگر دفاتر و اسناد طبق مقررات مالیاتی تنظیم شده باشد و در شیوه نگهداری دفاتر و اسناد مشکلی وجود نداشته باشد کارشناس امور مالیاتی با توجه به اطلاعاتی که در دفاتر وجود دارد کار خود را شروع می کند و سپس مالیات را محاسبه می نماید.

رسیدگی از طریق علی الراس

اگر دفاتر و اسنادی که مودی ارائه داده است ایرادی داشته باشند و یا ناقص باشند ممیز مالیاتی طبق معیار ها و مقررات مالیاتی درامد شرکت را محاسبه کرده و مالیات را بر همین اساس مطالبه می نماید که در صورتی که مالیات از این طریق محاسبه شده باشد به آن علی الراس گفته می شود.
در صورتی که دفاتر و اسنادی که بررسی شده اند مقبول نباشند و یا نتوان آن ها را بررسی کرد ممیز مالیاتی موظف است دلایل را به صورت کتبی به مودی ارائه داده و پرونده را برای رسیدگی به هیئت سه نفر ارسال کند.

ضرایب مالیاتی مورد استفاده برای مالیات علی الراس

تعیین کردن هزینه های مودی به صورت کاملا دقیق در روش محاسبه علی الراس امکان پذیر نیست، بنابراین ضرایب مالیاتی به کمک ممیزان مالیاتی می ایند.

ضرایب مالیاتی عدد هایی هستند که درامد مودی از حاصل ضرب آن ها به دست می اید.

هر سال گروهی تشکیل شده از نماینده های سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و نماینده شورای اصناف، نماینده نظام پزشکی درباره مشاغل وابسته به پزشکی، نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تشکیل شده و با توجه به جریانات و اتفاقات و فعالیت های اقتصادی کشور ضرایب مربوط به مالیات های حوزه تهران را معین کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل می دهند.

مالیات علی الراس پیمانکاری چیست

در محاسبه مالیات درامد پیمانکاران در موسسه های انفرادی با توجه به قانون مالیات های مستقیم درامد مشمول مالیات اشخاص حقیقی است که به صورت انفرادی قعالیت می کنند.

در صورتی که مالیات این افراد به صورت علی الراس محاسبه گردد مالیات با نرخ های تصاعدی که در ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم درج شده است محاسبه خواهند شد.

مالیات علی الراس پیمانکاری چیست
تعریف مالیات علی الراس پیمانکاری

جریمه علی الراس شدن چگونه است

در صورتی که مالیات علی الراس شود شرکت موظف به پرداخت ۳۰ درصد مالیات به عنوان جریمه است. این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش نیست و از شرکتی که در ارسال ترازنامه  اظهارنامه خود کوتاهی کرده است اخذ خواهد گردید.

عواقب مالیات علی الراس چیست

اگر مالیات مودیان مالیاتی به صورت علی الراس حساب شود عواقب متعدی خواهد داشت که یکی از آن ها جریمه سنگین است. از جریمه هایی که برای مودیان مالیاتی که اظهارنامه مالیاتی ارائه نداده اند می توان نام برد یک جریمه ۳۰ درصدی است که مبنی بر مالیات علی الراس محاسبه می شود و امکان بخشش ندارد.

شما میتوانید برای آشنایی با نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی از خدمات اظهار نامه مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

آیا مالیات علی الراس در سال جدید حذف شده است

در قانون مالیات های مستقیم که در تاریخ ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و در ماده ۹۷ این قانون ها، قوانین مربوط به مالیات علی الراس تغییر کرده و روش تعیین آن از ماده قانونی حذف گردید.

سازمان امور مالیاتی در آن سال اذعان داشت که تا سال ۹۸ یعنی ۴ سال پس از تغییر ماده قانونی شفاف سازی نحوه محاسبه مالیات علی الراس به طور کامل اتفاق خواهد افتاد.

در حالی که این وعده به وقوع نپیوست و مالیات علی الراس همچنان به شیوه قبلی محاسبه می شود و حذف نشده است.

بخشنامه ارسال شه درباره چگونگی اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم در ادامه آورده شده است. بخشنامه حذف مالیات علی الراس :

آیا مالیات علی الراس در سال جدید حذف شده
آیا مالیات علی الراس حذف شده است

جلوگیری از علی الراس شدن

بهترین راهی که برای جلوگیری از علی الراس شدن می توانید انجام دهید ارسال به موقع اظهار نامه مالیاتی است. البته به شرطی که اظهارنامه مالیاتی ارسال شده دارای دقت کافی نیز باشد و مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

جمع بندی

در این مقاله نکات مربوط به نحوه محاسبه مالیات علی الراس را خواندید. در صورت وجود ابهام، سوال خود را در قسمت نظرات همین مقاله مطرح نمایید. اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید بقیه مقالات آموزشی ما را که در بخش مقالات منو قرار دارند مطالعه کنید. ما جزو بهترین شرکت حسابداری در تهران هستیم که همواره تلاش میکنیم علاوه بر ارائه خدمات حسابداری و مالیاتی و حسابرسی و مالی در همه امور به شما عزیزان آموزش های مفیدی ارائه دهیم.