همان طور که میدانید تاریخ شمسی و میلادی تفاوت هایی با هم دارند و تبدیل این تاریخ ها در امور زیادی به کار میاید. یک رابطه ریاضی و فرمول تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل وجود دارد که به راحتی میتوان تاریخ شمسی و میلادی را به صورت معکوس به هم تبدیل کرد. در این مقاله میخواهیم روش های مختلف تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل 2010 و 2013 و 2016 را به شما آموزش داده ایم. برای یادگیری اصول اکسل متناسب با نیاز بازار کار میتوانید از فیلم های آموزش اکسل رایگان ما در صفحه آموزش اکسل استفاده کنید و در صورت نیاز در کلاس های ما شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی گذرنامه

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی گذرنامه یکی از مسائلی است که افراد را به دانستن و تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و معکوس ترغیب کرده است.

اکسل در ورژن های مختلفی عرضه شده است و نسخه های جدید دارای قابلیتی هستند که برای تبدیل تاریخ شمسی در اکسل نیازی به نصب افزونه نارند.

در حالی که در نسخه های قدیمی تر برای این کار به افزونه نیاز بود. پس شما میتوانید در اکسل 2016 و 2019 بدون نصب افزونه تاریخ شمسی را به میلادی و تاریخ میلادی را به شمسی تبدیل کنید.

اگر میخواهید کار با اکسل و نرم افزارهای کاربردی حسابداری را یاد بگیرید میتوانید در دوره های آموزش حسابداری ما شرکت کنید تا با دریافت مدرک بین المللی و معتبر فنی و حرفه ای وارد بازار کار حسابداری شده و از این راه کسب درآمد کنید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل
آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

آموزش تصویری تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

در این قسمت از آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل میخ.اهیم بدون فرمول نویسی و نصب افزونه تبدیل تاریخ ها را در نسخه های 2016 به بعد اکسل به شما یاد دهیم.

  • انتخاب قالب تاریخ شمسی در اکسل

باید دقت داشته باشید که در اکسل تاریخ و ساعت ه به صورت شماره سریال در هر سلول مورد نظر ذخیرع میشوند و اگر شما قالب تاریخی را برای آن ها انتخاب کنید میتوانید تاریخ شمسی و یا میلادی را در آن ها ذخیره کنید.

  1. در مرحله اول برای آن که قالب تاریخ شمسی را انتخاب کنید لازم است روی سلول مورد نظرتان که تاریخی را نوشته اید کلیک راست کنید. دراین مرحله منویی برای شما ظاهر میشود که باید گزینه Format Cells را انتخاب کنید.
  2. در مرحله دوم باید از نوار ابزار بالای صفحه باز شده گزینه Number را انتخاب کرده و از فهرست سمت چپ گزینه Date را انتخاب کنید.
  3. در مرحله سوم از قسمت Location یا Locale گزینه persian(iran) را انتخاب کنید.
  4. در این مرحله برای آن که تاریخ شمسی نمایش داده شود و قالب تاریخ شمسی انتخاب شود باید در قسمت Calendar type گزینه persian را انتخاب کنید.
  5. در این مرحله برای آن که مقداری که در سلول نوشته اید به صورت شمسی در سلول نشان داده شود باید تیک گزینه Input dates according to selected calendar را بزنید.
  6. شما در قسمت 6 میتوانید محوه ای که تاریخ شمسی در اکسل نمایش داده میشود را مشاهده کنید.
  7. در قسمت 7 نیز محتویاتی که به صورت واقعی در سلول وجود دارد را مشاهده میکنید.
انتخاب قالب تاریخ شمسی در اکسل
انتخاب قالب تاریخ شمسی در اکسل
  • آموزش تغییر تاریخ شمسی در اکسل

در این حالت اگر بخواهید تاریخ شمسی را به تاریخ میلادی تبدیل کنید باید فرمت سلول انتخابی تان را تغییر دهید. برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. در این مرحله از تبدیل تاریخ شمسی به میلادی بدون افزونه شما باید روی سلول دلخواهتان کلیک راست کنید و مجدد گزینه Format Cells و سپس در بالای پنجره باز شده گزینه Number را انتخاب کرده و گزینه Date را از فهرست سمت چپ انتخاب کنید.
  2. در مرحله بعدی باید نمونه اول از type را انتخاب کرده و در قسمت Locale میتوانید فرمت سلول را تغییر داده تقویم میلادی را انتخاب کنید. برای انتخاب تقویم میلادی باید در قسمت Locale گزینه Gregorian را انتخاب کنید.
  3. به این ترتیب شما تاریخ شمسی را به تاریخ میلادی در اکسل تبدیل کردید و نیازی به نصب افزونه و فرمول نویسی نداشتید.
تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل
تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

شما با آموزشی که در این قسمت قرار داده ایم میتوانید به صورت معکوس تاریخ میلادی را به تاریخ شمسی تبدیل کنید. شما همچنین از این راه میتوانید تاریخ شمسی را به تاریخ قمری و معکوس تبدیل کنید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه

اگر از نسخه های قدیمی تر اکسل استفاده میکنید میتوانید افزونه ای را دانلود و در اکسل نصب کنید و با استفاده از آن تاریخ ها به فرمت های مختلف تبدیل کرد. ما دراینجا برای شما لینک دانلود افزونه تغییر فرمت های تاریخ اکسل را برای شما قرار داده ایم که به راحتی میتوانید ان را دانلود و مراحل زیر را به ترتیب برای تبدیل فرمت تاریخ در اکسل طی کنید.

دانلود افزونه

  • پس از دانلود این افزونه آن را با Extract کردن از حالت زیپ خارج کنید که در این حالت در آن فایلی با پسوند xla. را مشاهده خواهید کرد.
تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه
تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه
  • برای نصب این افزونه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل باید در برنامه اکسل از قسمت File گزینه Options را انتخاب کنید.
تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل 2013 با افزونه
  • در این مرحله پنجره برای شما باز میشود که باید از فهرست سمت چپ گزینه Add-ins را انتخاب کنید و بدون هیچ تغییری در این قسمت دکمه Go را کلیک کنید.
تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل 2016 با افزونه
  • در این مرحله پنجره ای با نام Add-ins برای شما باز میشود که باید با انتخاب Browse فایل با پسوند xla. را که دانلود کردید را انتخاب کنید. در این مرحله نصب افزونه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در برنامه اکسل به پایان رسید.

این افزونه توابع زیر را در اختیار شما قرار میدهند که ما با تابع 1 و 2 کار خواهیم داشت:

  • تابع s2m : تبدیل تاریخ شمسی به میلادی.
  • تابعm2s : تبدیل تاریخ میلادی به شمسی.
  • تابع horof : تبدیل عدد به حروف.
  • تابع three : تا رقم را به حروف تبدیل می کند.

برای استفاده از این افزونه برای تغییر تاریخ شمسی به میلادی در اکسل میتوایند مثل عکس زیر عمل کنید:

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل 2010 با افزونه

فرمول تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل 2016

فرمول تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل 2013 و فرمول تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل 2016 از ترند ترین سوالاتی است که برای تبدیل تاریخ شمسی و میلادی به یکدیگر در اکسل جستجو میشود.

در صورتی که شما افزونه بالا را دانلود کرده باشید میتواید از فرمول تابع s2m برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل و تابعm2s برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل استفاده کنید. تنها کافیست مانند تصویر بالا عمل کنید و نام تابع را نوشته و در () اندیس سلولی که میخواهید تبذیل فرمت تاریخ را در آن انجام دهید را انتخاب کنید.

از خدماتی که ما در شرکت حسابداری آریا تهران انجام میدهیم ارائه خدمات حسابداری با بالاترین کیفیت زیر نظر برترین کارشناسان حسابداری تهران میباشد. برای دریافت خدمات و بهره مندی از مشاوره حسابداری رایگان میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید.

برنامه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی

برنامه های مختلفی به عنوان برنامه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی عرضه شده اند که شما میتوانید به راحتی تنها با انتخاب تاریخ مورد نظرتان آن را به فرمت میلادی و حتی قمری ببرید.

اگر تمایل داشته باشید میتوانیم در این صفحه برای شما برای راحتی کار شما برنامه تبدیل آنلاین تاریخ شمسی به میلادی و قمری را قرار دهیم.

اگر این برنامه برای شما مفید است میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان این برنامه را ترتیب داده و در این قسمت درج کنند.

جمع بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل بدون افزونه را در ورژن های اکسل 2016 و امسل 2019 به صورت تصویری و به زبان ساده آموزش دهیم. همچنین افزونه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل را نیز برای شما قرار دادیم و نحوه کار با این افزونه را به شما آموزش دادیم. اگر سوالی در این زمینه همچنان ذهن شما را درگیر کرده است میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا در کوتاهترین زمان همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران پاسخ شما را بدهند.

مقالات مرتبط:

تابع ERROR.TYPE در اکسل

ذخیره ماکرو در اکسل

ایجاد آلارم چشمک زن در اکسل

تابع CHOOSE در اکسل

سوالات متداول

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل چگونه است؟

در مقاله به صورت کاملا تصویری آموزش تبدیل فرمت تاریخ میلادی به شمسی و برعکس به صورت مرحله به مرحله آموزش داده شده است.

آیا برای تبدیل فرمت تاریخ ها در اکسل به افزونه نیاز است؟

در ورژن های قدیمی اکسل (2016 به قبل) نیاز به نصب افزونه و استفاده از توابع خاصی است که در مقاله هم نحوه کار با افزونه و هم تبدیل تاریخ بدون افزونه آموزش داده شده است.