در صورتی که فایل اکسل شما دارای کد های کاکرو باشد نمیتوانید آن ها را مثل فایل های عادی و معمولی ذخیره کنید. در این زمان شما نیاز خواهید داشت آن ها را با قالب ماکرو یا Macro-Enabled ذخیره کنید. دراین مقاله نحوه ذخیره ماکرو در اکسل را به صورت کاملا تصویری و به زبان ساده توصیحداده ایم. اگر تا پایان مقاله سوالی همچنان در ذهن شما باقی ماند میتوانید در قسمت یدگاه ها بیان کنید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

اگر میخواهید اکسل را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و مدرک بین المللی و معتبر فنی و حرفه ای دریافت کنید میتوانید در دوره های آموزش اکسل ما شرکت کنید و یا با مشاهده فیلم های آموزشی رایگانی که در صفحه آموزش اکسل قرار داده ایم با این حوزه بیشتر آشنا شوید.

نحوه ذخیره ماکرو در اکسل

زمانی که شما در نرم افزار اکسل کد ماکرو یا vba مینویسید نحوه ذخیره این فایل با فایل های معمولی تفاوت خواهد داشت.

فایل های معمولی در اکسل با پسوند XLS ذخیره میشود و در صورتی که شما از نسخه های جدیدتر اکسل استفاده کنید فایل ها با پسوند XLSX ذخیره خواهد شد.

این فرمت ها برای فایل های دارای کد ماکرو و VBA پشتیبانی نمیشوندو باید از راه دیگری برای ذخیره آن استفاده کنید.

در صورتی که این فایل ها را با فرمت معمولی ذخیره کنید وقتی فایل تان را باز میکنید اثری از کد های vba نخواهد بود و کد ها را نخواهید دید.

در فیلم زیر میتوانید نحوه ذخیره ماکرو در اکسل را به طور کامل یاد بگیرید و برای اطلاعات تکمیلی مطالب زیر را بخوانید.

برای ذخیره ماکرو در اکسل شما میتوانید ابتدا کد ماکرو یا vba تان را ایجاد کنید و در هنگام ذخیره سازی از قسمت File گزینه Save As را انتخاب کنید.

وقتی در File name نام دلخواهی برای فایل تان انتخاب کردید باید از قسمت Save as type باید گزینه Excel Macro-Enabled Workbook (XLSM) و یا فرمت XLSB را انتخاب کنید.

نحوه ذخیره ماکرو در اکسل
نحوه ذخیره ماکرو در اکسل

با انتخاب این دو فرمت شما هر زمانی که فایل حاوی کد های ماکرو را انتخاب کنید میتوانید به صورت کامل کدها را مشاهده کنید و حتی میتوانید این فایل را به سیستم دیگر منتقل کنید و از همین کد ها استفاده کنید.

اگر میخواهید در حوزه حسابداری حرفه ای شوید و به عنوان نیروی کار حرفه ای وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید میتوانید در دوره های آموزش حسابداری ما شرکت کنید و با دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای کسب درآمد کنید.

راه دیگری هم برای ذخیره ماکرو در اکسل وجود دارد :

اگر شما یادتان رفت این مراحل را طی کنید وقتی بخواهید فایل ماکرو را در اکسل ذخیره کنید پیامی به شما نمایش داده میشود که شما باید گزینه no را انتخاب کنید.

در این حالت شما باید فرمت XLSM و XLSB را انتخاب کنید.

فرمت های XLSB و XLSM باعث میشود شما بتوانید فایل فشرده شده را با نرم افزار هایی مانند WINRAR باز کرده و به کد های داخل آن ها دسترسی پیدا کنید.

وقتی شما فایل را با فرمت XLSM ذخیره میکنید اطلاعات داخل فایل با ساختار xlm ذخیره میشود ولی وقتی فایل شما با فرمت XLSB ذخیره میشود حجم فایل ذخیره شده به شدت کم میشود که علت آن این است که فایل مورد نظر به صورت باینری ذخیره یمشود و همین باعث کم شدن حجم فایل میشود.

به همین دلیل اگر کد های vba شماز یاد است و فایل تان حجم زیادی دارد بهتر است آن را با فرمت XLSB ذخیره کنید تا هم حجم کمتری داشته باشد و هم اجرای آن در نرم افزار اکسل با سرعت بیشتری باشد.

یکی از معایب فرمت XLSB این است که در بعضی از نرم افزار های اداری مانند Open Office پشتیبانی نمیشود.

ذخیره کد ماکرو در اکسل و استفاده در فایل های متعدد

شاید شما هم بخواهید یک کدی را بنویسید و از آن در سایر فایل های اکسل استفاده کنید. بیشترین استفاده از این مورد زمانی است که یک تابع نوشته اید و میخواهید از آن تابع در بقیه فایل های اکسل استفاده کنید.

این کار در فرمول نویسی های متعدد در اکسل استفاده میشود. برای این کار لازم است که Save as type یا فرمت فایل ذخیره شده را XLAM انتخاب کنید.

برای آن که بتوانید از این فایل در سیستم دیگر استفاده کنید و توابع را در فایل های متعدد استفاده کنید فقط باید فرمت ذخیره شما XLAM باشد.

اگر میخواهید از این فایل در سیستم دیگر استفاده کنید لازم است در سیستم مقصد در نرم افزار اکسل Add-In اضافه کنید.

برای این کار باید گزینه File و سپس Options را انتخاب کنید و از فهسرت نمایش داده شده در سمت چپ گزینه Add-Ins را انتخاب کنید.

ذخیره کد ماکرو در اکسل و استفاده در فایل های متعدد
ذخیره کد ماکرو در اکسل و استفاده در فایل های متعدد

در این پنجره شما باید از قسمت Manage گزینه Excel Add-Ins را انتخاب کنید و در نهایت دکمه Go را بزنید.

در پنجره جدید باز شده شما میتانید با انتخاب Browse فایل مورد نظرتان را انتخاب کنید که با پسوند XLAM میباشد.

ذخیره کد ماکرو در اکسل و استفاده در فایل های متعدد
ذخیره کد ماکرو در اکسل و استفاده در سیستم های دیگر

با این کار میتوانید از کد های نوشته شده قبلی در سیستم دیگر و در فایل های متعدد استفاده کنید.

منبع

جمعبندی

تیم تولید محتوا شرکت حسابداری آریا تهران در این مقاله تلاش کرده اند شما را با نحوه ذخیره کردن فایل ماکرو و کد vba در فایل اکسل آموزش داده ایم . اگر سوالی همچنان در ذهن شما باقی مانده میتوانید در قسمت دیدگاه ها سوال تان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند و مشکل را برطرف کنند.

مقالت مرتبط:

تابع ERROR.TYPE در اکسل

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

ایجاد آلارم چشمک زن در اکسل

تابع CHOOSE در اکسل

سوالات متداول

چطور فایل ماکرو را در اکسل ذخیره کنیم؟

در این مقاله به صورت تصویری توضیح داده است. شما باید فرمت ذخیره فایل تان را XLSB و یا XLSM قرار دهید.

آیا میتوان از یک کد ماکرو در سیستم های مختلف و در فایل های متعدد استفاده کرد؟

بله در این مقاله به صورت تصویری روش استفاده از یک فایل ماکرو در سیستم ها و فایل های متعدد را آموزش داده ا یم.