یکی از قابلیت هایی که نرم افزار اکسل دارد این است که میتوانید عملیات ریاضی را به راحتی در آن انجام دهید و به سرعت جمع، تفریق و ضرب و تقسیم را انجام دهید. محاسبه توان در اکسل نیز یکی دیگر از کاربرد های این نرم افزار پر کاربرد حسابداری است که کار را برای محاسبات راحت تر کرده است. در این مقاله میخواهیم فرمول توان در اکسل و روش های محاسبه توان یا power در اکسل را به شما آموزش دهیم.

اگر میخواهید کار با نرم افزار اکسل را به صورت تخصصی یاد بگیرید و از قابلیت های این نرم افزار نهایت بهره را ببرید میتوانید به صفحه آموزش اکسل مراجعه کنید و با دریافت آموزش های رایگان و خریدنی مدرک فنی و حرفه ای دریافت کنید و به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

توان در اکسل

اولین سوالی که در مورد توان در اکسل مطرح میشود این است که توان در اکسل چیست و یا چطور میتوان از انددیس در اکسل استفاده کرد؟

توان یا اندیس یا Superscript یک حرف یا عدد کوچک است که بالای خط مبنا تایپ می شود. اگر متن قبلی در یک سلول وجود داشته باشد، بالانویس به بالای کاراکترهای اندازه معمولی متصل می شود.

برای مثال، می‌توانید برای نوشتن واحدهای مربعی مانند m2 یا cm2، اعداد ترتیبی مانند 1st, 2nd, or 3rd یا توان‌هایی در ریاضیات مانند 23 یا 52 استفاده کنید.

Subscript یک کاراکتر یا رشته کوچک است که در زیر خط متن قرار می گیرد که در ریاضیات، اغلب برای نوشتن پایه های اعداد مانند 648 یا فرمول های شیمیایی مانند H2O یا NH3 استفاده می شود.

توان در اکسل
توان در اکسل

نحوه اعمال توان در اکسل

هر بار که می خواهید فرمت متنی را در اکسل تغییر دهید کادر محاوره ای Format Cells را باز کنید. این به شما اجازه می دهد تا به سرعت بالانویس، زیرنویس، و هر قالبی که می خواهید را اعمال کنید.

در مورد بالانویس و زیرنویس، یک مانع وجود دارد. شما نمی توانید قالب را به طور معمول در کل سلول اعمال کنید زیرا این کار تمام متن را به بالا یا پایین خط پایه منتقل می کند، که مطمئناً این مورد آن چیزی نیست که شما می خواهید.

در اینجا مراحل برای درج صحیح زیرنویس یا توان در اکسل را برای شما قرار داده ایم:

متنی را که می خواهید قالب بندی کنید انتخاب کنید. برای این کار، روی یک سلول دوبار کلیک کنید و یا متن مورد نظر را با استفاده از ماوس انتخاب کنید. یا می توانید به روش قدیمی بروید – روی سلول کلیک کنید و F2 را فشار دهید تا وارد حالت ویرایش شوید.
پنجره Format Cells را با فشار دادن Ctrl + 1 باز کنید یا روی آن راست کلیک کنید و Format Cells… را از منوی باز شده انتخاب کنید.

توان در اکسل
توان در اکسل

در کادر محاوره‌ای Format Cells، به تب Font بروید و Superscript یا Subscript را در قسمت Effects انتخاب کنید.

توان در اکسل
توان در اکسل

برای ذخیره تغییرات روی OK کلیک کنید و پنجره باز شده را ببندید.

توجه داشته باشید. مانند هر قالب بندی دیگری در اکسل، این کار فقط نمایش بصری مقدار در یک سلول را تغییر می دهد. نوار فرمول مقدار اصلی را بدون هیچ نشانی از فرمت زیرنویس یا زیرنویس اعمال شده نمایش می دهد.

فرمول توان در اکسل

تابع power در اکسل

یکی از توابعی که میتوانید از فرمول توان در اکسل آن بهره ببرید تابع power میباشد.یک POWER در اکسل یک تابع ریاضی است که نتیجه یک عدد افزایش‌یافته به توان را محاسبه و برمی‌گرداند. تابع POWER در اکسل دو آرگومان می گیرد: مبنا یا عدد پایه (هر عدد واقعی) و توان (قدرتی که نشان می دهد عدد داده شده چند بار در خودش ضرب می شود). مثلاً 5 به توان 2 برابر است با 5*5.

تابع POWER در اکسل برای محاسبه فرمول توان در اکسل هر دو آرگومان را به عنوان یک مقدار عددی می گیرد. از این رو، آرگومان های ارسال شده از نوع عدد صحیح هستند که در آن عدد، عدد پایه و POWER توان است. هر دو آرگومان مورد نیاز هستند و اختیاری نیستند.

فرمول توان در اکسل
فرمول توان در اکسل

مثال هایی برای استفاده از تابع power در اکسل در قسمت زیر آورده ایم تا بیشتر متوجه۹ استفاده از فرمول توان در اکسل شوید و بهتر بتوانید از این فرمول استفاده کنید.

POWER(2,3)= // نتیجه 8 خواهد بود.
POWER(2,8)= // نتیجه 64 خواهد بود و این فرمول در هر سلولی نوشته شود نتیجه رد آن نمایش داده میشود.

یکی دیگر از راه های سریع برای انجام توان در اکسل استفاده از تابع CHAR با کد مربوطه است.

فرمول Superscript1: =CHAR(185)

فرمول Superscript2: =CHAR(178)

فرمول Superscript3: =CHAR(179)

این روش زمانی مفید است که بخواهید اعداد اصلی را حفظ کنید. در این حالت، تابع CHAR را با شماره اصلی الحاق کرده و فرمول را در ستون بعدی وارد کنید.

به عنوان مثال استفاده از این فرمول به این صورت است که می توانید بالانویس دو را به عدد A2 اضافه کنید:

A2&CHAR(178)=

در این حالت نتیجه به صورت زیر خواهد بود:

فرمول توان در اکسل
فرمول توان در اکسل

استفاده از نماد ^ برای توان در اکسل

یکی از ساده ترین روش ها برای محاسبه توان در اکسل استفاده از نماد ^ میباشد. شما میتوانید از این نماد با فشار دادن Shift + 6 با طرح صفحه کلید انگلیسی به راحتی استفاده کنید.

برای استفاده از این نما میتوانید مانند مثال زیر آدرس سلولی که میخواهید آن را به توان برسانید به عنوان اولین ورودی وارد کنید و عدد توان را به عنوان دومین ورودی وارد نمایید. به این ترتیب حاصل محاسبه توان در اکسل در سلولی که فرمول را در آن نوشته اید نمایش داده میشود.

اگر بخواهید از این فرمول و نماد در سایر سلول ها نیز استفاده کنید میتوانید آن را کپی کرده و در سلولی که قصد نمایش حاصل توان را دارید آن را پیست کنید و تغییرات لازم را برای آن اعمال کنید و enter را بزنید تا محاسبات را انجام دهد.

استفاده از نماد ^ برای توان در اکسل
استفاده از نماد ^ برای توان در اکسل

سوالات متداول

استفاده از توان در اکسل به چه صورت است؟

میتوانید از انواع فرمول های توان در اکسل که در این مقاله توضیح داده ایم و یا از قابلیت هایی که نرم افزار اکسل دارد برای محاسبه و نمایش توان در اکسل استفاده کنید.

آیا میتوان از نماد برای محاسبه توان در اکسل استفاده کرد؟

شما میتوانید در سلول مورد نظر عدد پایه را نوشته و برای نمایش توان از نماد ^ استفاده کنید و با زدن enter حاصل توان را در سلول مشاهده کنید.

مقالات مرتبط:

تبدیل pdf به اکسل

حذف تکرار در اکسل

فارسی کردن اعداد در اکسل

جستجو در اکسل