در مقاله قبلی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده چیست به طور کامل راجب به انواع و نرخ ارزش افزوده صحبت کردیم. در این مقاله به صورت جامع تر به سوال ارزش افزوده چیست و چگونه محاسبه میشود پاسخ داده میشود و با ذکر مثال عددی نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با ذکر نکات مربوط به نحوه محاسبه، ارسال، پرداخت، مهلت و جریمه مالیات بر ارزش افزوده توضیح داده میشود. شما میتوانید برای انجام امور مالیاتی خود و اطلاع از معافیت های مالیاتی از خدمات مالیاتی در بهترین شرکت خدمات مالیاتی تهران بهره مند شوید. کافیست با ما تماس بگیرید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

به هنگام تولید یک کالا در هر مرحله از چرخه تولید، مقدار مشخصی به عنوان مالیات تعیین می شود و هرچقدر تعداد مراحل بیش تر شوند ارزش افزوده کالا ی تولید شده نیز افزایش پیدا کرده و به دنبال آن قیمت نهایی کالا هم افزایش می یابد.

در نهایت می توان گفت که این مصرف کننده نهایی است که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند و مالیاتی از سوی تولید کننده پرداخت نمی شود؛ البته در برخی شرایط ممکن است که این روند بلعکس باشد.

نحوه محاسبه ارزش افزوده این گونه است که مودیان، مالیاتی که پرداخت کرده اند را از مالیاتی که از خریدار گرفته اند کم می کنند و درنهایت مقدار باقی مانده را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امورمالیاتی کشور پرداخت می کنند.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

محاسبه آنلاین مالیات بر ارزش افزوده

نحوه محاسبه انلاین مالیات بسیار راحت و سریع بوده و با محاسبه انلاین مالیات بر ارزش افزوده می توان از مشکلات و اشتباهاتی که ممکن است به هنگام محاسبه رخ دهد، جلوگیری کرد.

همچنین خوب است توجه داشته باشید که  استفاده از محاسبه انلاین مالیات بر ارزش افزوده هیچ محدودیت زمانی نداشته و به طور شبانه روز قابل استفاده است.

در صورتی که خواهان قرار گرفتن بخش محاسبه 9 درصد ارزش افزوده آنلاین در این صفحه هستید میتوانید در بخش نظرات درخواست تان را ثبت کنید تا اساتید ما در اسرع قت پاسخ شما را بدهند.

اگر سوالی در مورد محاسبه 9 درصد ارزش افزوده آنلاین دارید میتوانید با کارشناسان ما در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ شما داده شود.

فرمول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در اکسل

برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در اکسل از فرمول محاسبه ارزش افزوده استفاده می شود که در ادامه می توانید مشاهده کنید:

A3 × %18 =

C3 ÷ 118 × %18 =

C3 – B3 =

A3 × %118 =

معکوس فرمول محاسبه ارزش افزوده

زمانی که عددی دارید که در آن 9% ارزش افزوده محسابه شده و می خواهید عدد کلی را به دست آورید، باید مقدار مورد نظر خود را ابتدا تقسیم بر 109 کنید و سپس در 100 ضرب کنید.

این فرمول در اکسل به صورتی که مشاهده می کنید، نوشته می شود:

 (A1/109)*100

و برای بدست آوردن میزان 9٪ در اکسل باید به شکل زیر عملی کنید:

A1-((A1/109)*100)

فرمول محاسبه 9 درصد ارزش افزوده

برای آن که بتوانید به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بپردازید نیاز است که با فرمول محاسبه 9 درصد ارزش افزوده آشنایی کامل داشته باشید. همان طور که در بخش ارزش افزوده چیست توضیح داده شد زمانی که یک کالا تولید میشود در حیسن تولید ارزشی به ارزش اولیه آن افزوده میشود که در واقع این ارزش افزوده به معنی مقدار ازش اضافه شده به مجموع ارزش مواد اولیه و خدماتی است که به صورت واسطه ارائه میشود.

برای محاسبه مالیات ارزش افزوده باید محاسباتی را برای خریدا و فروشنده به صورت جداگانه بنویسیم که در این محاسبات فرمول محاسبه 9 درصد ارزش افزوده مطرح میشود.

به ان ترتیب فروشنده باید در زمان فروش کالا مبلغی که حاصل ضرب نرخ مالیات در مبلغ مالیات ارزش افزوده است را از خریدار دریافت کند.در عین حال میتوان گفت که خریدار نیز باید در زمان خرید کالا مبلغی برابر با حاصل ضرب نرخ مالیات ارزش افزوده در قیمت کالا را به فروشنده بپردازد.

فرمول محاسبه 9 درصد ارزش افزوده به صورت زیر میباشد:

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده= بهای کالا + (بهای کالا * نرخ مالیات بر ارزش افزوده)

9 درصد مالیات یعنی چقدر

یکی از پرتکرار ترین وسالاتی که از ما پرسیده میشود این است که 9 درصد مالیات یعنی چقدر؟ در واقع وقتی مبلغی به عنوان مبلغ قانونی یک کالا تعیین میشود فروشنده میتوان 9٪ این مبلغ را به مبلغ کلی کالا اضافه کند و در هنگام فروش این محصول مبلغ کالا + مبلغ ارزش افزوده را از خریدار دریافت کند.

در واقع میتوان گفت این 9 در صد به مبلغ تعیین شده کالا افزوده میشود و از خریدار دریافت میشود.

مالیات فاکتور فروش چند درصد است

یکی از سوالاتی که افراد از ما میپرسند این است که مالیات فاکتور فروش چند درصد است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ مالیاتی تحت عنوان مالیات فاکتور فروش وجود ندارد و مالیاتی که در این موارد به موددی تعلق میگیرد در واقع به سود فرد تعلق میگیرد و این مالیات به درآمد او ربطی ندارد.

درصد مالیات فروش کالا

در واقع درصد مالیات فروش کالا همان مالیات بر ارزش افزوده است که این مالیات در مراحل مختلف تولید کالا، توزیع و مصرف کالا و حتی واردات کالا به آن تعلق میگیرد. در واقع خریدار مشمول پرداخت درصد مالیات فروش کالا یا مالیات ارزش افزوده میشود.

محاسبه ارزش افزوده اشخاص حقیقی و حقوقی

برای مثال شرکتی در طول یک دوره سه ماه بر مبنای قوانین تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کالایی را خریداری می کند.

در هنگام خرید مبلغی را اضافه بر مبلغ کالا به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فروشنده پرداخت می کند و از سوی دیگر همان کالا را بر طبق قوانین تعیین شده می فروشد به این صورت که به هنگام فروش مبلغی را اضافه بر مبلغ کالا به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از خریدار دریافت می کند.

پس از پایان مهلتی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شده، باقی مانده معادله مالیات دریافت شده در مقابل مالیات گرفته شده به اداره ارزش افزوده پرداخت می شود.

در صورتی که مقدار مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بیش تر باشد استرداد کردن پول و یا مولکول کردن آن به دوره بعد دو گزینه موجود برای افراد می باشد.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوریتن ما در بهترین شرکت حسابداری تماس بگیرید و از مشاوره مالیاتی رایگان کارشناسان ما دراین شرکت بهره مند شوید.

محاسبه ارزش افزوده اشخاص حقیقی و حقوقی
نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده اشخاص حقیقی و حقوقی

مثال عددی مالیات بر ارزش افزوده

برای آن که شما بهتر محاسبه ارزش افزوده را درک کنید تصمیم گرفتیم در این قسمت مثال عددی مالیات بر ارزش افزوده را برای شما عزیزان قرار دهیم تا به این مبحث تسلط کافی پیدا کنید.

در مثال عددی مالیات بر ارزش افزوده شما فرض کنید که هزینه ای که برای تولید یک صندلی صرف میشود برای مواد اولیه به ترتیب برای چوب 1000 تومان، برای میخ 200 تومان، نیروی کار 2000 تومان میباشد که هزینه خالص تولید صندلی 3200 میباشد و این صندلی به مبلغ 4000 تومان به فروش میرسد که بر این اساس 800 تومان به عنوان ارزش افزوده از خریدار دریافت میشود.

در واقع این هزینه که به عنوان ارزش افزوده اضافه میشود میتواند در هر مرحله از تولید و توزیع به مبلغ کالا اضافه شود.

در نهیات در پایان هر فصل مودی باید مالیات ازرش افزوده را که در چه در هنگام خرید و چه در هنگام فروش در نظر گرفته شده است را در اظهارنامه مالیات ذکر کرده و مبلغ مابه تفاوت را به سازمان امور مالیاتی کشور این مبلغ را پرداخت کند.

روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران

نحوه محاسبه ارزش افزوده در ایران به روش صورت حسابی یا روش تفریقی غیر مستقیم می باشد.

روش صورت حسابی به این صورت است که هر شرکت یا بنگاه اقتصادی به هنگام خرید یک کالا علاوه بر پرداخت بهای ماده اولیه باید مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز به فروشنده پرداخت کند.

همچنین در زمان فروش کالای خود باید علاوه بر بهای کالای مشمول مالیات، مالیات بر ارزش افزوده را نیز از خریدار دریافت کند و ما به التفاوت مالیات پرداخت شده و اخذ شده را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کند.

درصورتی که مقدار مالیات پرداختی بیش تر از مقداری باشد که باید پرداخت شود، افراد می توانند مقدار اضافی را به دوره مالیات بعدی مولکول کنند و یا اینکه پول خود را از سازمان امور مالیاتی استرداد کنند.

روش های محاسبه VAT در کشورهای مختلف جهان

روش تجمعی مستقیم، روش تجمعی غیر مستقیم و روش تفریقی غیر مستقیم روش های محاسبه VAT در کشورهای مختلف جهان هستند که در ادامه با هرکدام از آن ها بیش تر آشنا می شوید.

  • روش تجمعی مستقیم این گونه است که نرخ مالیاتی ضرب در تمام عواملی که باعث افزایش ارزش افزوده کالا و خدمات می شوند، می شود. برای ایجاد هر مرحله ارزش افزوده، باید چند مرحله ارزش افزوده هزینه کرد البته خوب است بدانید به دلیل این که در روش تجمعی مستقیم در هنگام تولید ارزش افزوده شرکت ها نیز وجود دارد و بررسی و شناسایی سود مالیات در آن راحت نیست، زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • در روش تجمعی غیر مستقیم، مجموع تمام نرخ های عوامل ایجاد کننده ارزش افزوده، مشخص کننده میزان مالیات بر ارزش افزوده می باشد. این روش مانند دیگر روش ها معایبی دارد و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در روش تفریقی غیر مستقیم به این صورت است تفاوت خرید و فروش یک بنگاه یا شرکت در نرخ مالیات تکلیفی آن بنگاه ضرب می شود.

VAT=T(BUY-SELL)

با اینکه حاصل معادله روش تفریقی غیر مستقیم با درصدی خطا همانند حاصل معادله دیگر روش ها می باشد اما این روش گزینه مناسب تری برای مشمولان مالیات بر ارزش افزوده بوده و کاربرد بیشتری دارد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های خدماتی

قبل تر با نحوه محاسبه ارزش افزوده آشنا شدیم اکنون به نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های خدماتی می پردازیم.

بر اساس ماده 131 قانون مالیاتی، تمام اشخاص حقوقی باید مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و این قانون به شرح زیر می باشد :

  • تا میزان 30,000,000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 15%
  • تا میزان 100,000,000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد 30,000,000 با نرخ 20%
  • تا میزان 250,000,000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد 100,000,000 ریال به نرخ 25%
  • تا میزان 1,000,000,000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد  250,000,000ریال به نرخ 30%
  • نسبت به مازاد 1,000,000,000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 35%
  • شرکت های سهامی خاص باید 10% از کل درآمد خود را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده همراه با اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.
نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های خدماتی
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های خدماتی در ایران

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مشاورین املاک

بر اساس گفته های های رئیس اتحادیه کشوری املاک، نحوه محاسبه ارزش افزوده به این گونه است که طرفین معامله باید به بنگاه مشاور املاک مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و سپس مشاورین املاک، مالیات را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به مقدار 5% از حق کمیسیون پرداختی توسط طرفین معامله تعیین شده و در معاملات اجاره مسکن، علاوه بر این 5% یک چهارم مبلغ اجاره نیز باید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به بنگاه پرداخت شود.

در معملات خرید فروش هم 5/0% مبلغ معامله برای تعیین میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی، محاسبه می شود.

اگر نمیدانید مالیات عملکرد چیست و با مالیات بر ارزش افزوده چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد میتوانید مقاله تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده را مطالعه کنید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده رستوران

تا پیش از اصلاح قانون مالیات طبق ماده 96 این قانون، رستوران ها در گروه دوم مالیاتی اشخاص حقیقی قرار می گرفتند اما بعد از تغییرات و اصلاحات ایجاد شده در قانون مالیات، میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی توسط رستوران ها بر اساس حجم فعالیت و مقدار درآمد آنها تعیین می شود.

سامانه مالیات بر ارزش افزوده

مشمولان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای پرداخت مالیات خود ابتدا باید در سایت مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند.

پس از پایان مراحل ثبت نام با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، مودیان قادر به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود می باشند.

برای این منظور میتوانی پد به سایت رسمی امرو مالیاتی کشور به آدرس www.intamedia.ir مراجعه کنید.

شما برای پرکردن اظهار نامه مالیاتی میتوانید از خدمات اظهارنامه مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

کارشناسان ما با راهکار های قانونی تمام تلاش خود را میکنند تا میزان مالیات شما را به کمترین میزان کاهش دهند.

نحوه ارسال وپرداخت مالیات ارزش افزوده

مشمولان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ابتدا باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند و پس از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور از ابزار های موجود در سایت گزینه اظهارنامه ارزش افزوده را انتخاب کنند و پس از کامل کردن اطلاعاتی مالی همچون میزان سود، زیان و بدهی و . . . اظهارنامه را ارسال و سپس اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنند.

نحوه ارسال وپرداخت مالیات ارزش افزوده
ارسال وپرداخت مالیات ارزش افزوده چگونه است

مهلت تسلیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

هر سه ماه یا در پایان هر فصل به مدت 15 روز به مالکان مشاغل و کسب و کار ها مهلت داده می شود تا با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا به تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده و سپس پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در طی دو فیش مالیات به نرخ 6% و عوارض به نرخ 3% بپردازند.

البته خوب است توجه داشته باشید که در فصل زمستان به دلیل تعطیلات عید نوروز، به مدت 30 روز یعنی تا پایان فروردین ماه مهلت وجود دارد.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

سازمان امورمالیاتی کشور برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده مهلتی را تعیین می کند و در صورتی که مودیان در زمان تعیین شده اقدام به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده نکنند به آنها جریمه تعلق می گیرد و این جریمه ها قابل بخشش نیستند.

توجه داشته باشید حتی در صورتی که شرکت یا مشاغل اشخاص حقیقی و حقوقی هیچ فعالیت مالی نداشته باشد، بازهم این اشخاص موظف هستند اظهارنامه ارزش افزوده را تسلیم سازمان امور مالیاتی کنند و اگر می خواهند که جریمه به آنها تعلق نگیرد باید اظهارنامه با ارزش افزوده را سفید و همراه با مدارک مربوطه ارائه کنند؛ پس نداشتن فعالیت مالی نباید دلیلی برای ارسال نکردن اظهارنامه ارزش افزوده باشد.

در ادامه می توانید مواردی که باعث می شود به مشمولان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جریمه تعلق بگیرد را مشاهده کنید:

  1. مشمولان در مهلت تعیین شده اقدام به ثبت نام در سامانه نکنند.
  2. صادر نکردن صورتحساب به خریدار کالا یا خدمات.
  3. ثبت نادرست ارزش ریالی کالا یا خدمات در صورتحساب رسمی که کد اقتصادی دارد.
  4. ثبت و تکمیل نکردن اطلاعات صورت حساب قانونی توسط فروشنده کالا یا خدمات.
  5. تحویل ندادن اظهارنامه قانونی.
  6. ارائه نکردن دفاتر قانونی پلمپ شده شرکت ها و به طور کلی مؤسسات مشمول قانون مالیاتی.
  7. مودیان با پرداخت نکردن بدهی یا تقسیط در مهلت تعیین شده علاوه بر پرداخت کامل مالیات ملزم به پرداخت جریمه نیز می شوند.

مزایا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

از مزایای پرداخت و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می توان به مواردی که در ادامه مشاهده می کنید، اشاره کرد:

  • فراهم شدن بستر های رونق اقتصادی و گسترش زیر ساخت های عمرانی و خدمات عمومی.(خوب است بدانید که 3% از 9% مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها و 1% آن به حوزه سلامت و درمان تعلق می گیرد.)
  • از آن جایی که برخی از فعالیت های فروش مانند مالیات بر فروش که عمل دشواری نیز به حساب می آید، تحت پوشش مالیات بر ارزش افزوده قرار می گیرد می توان گسترش یا پوشش پایه مالیاتی را یک مزیت بزرگ دانست.
  • افزایش درآمدهای مالیاتی از دیگر مزایا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است؛ به این دلیل که پوشش گسترده اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش درآمدهای مالیاتی می شود.
  • مالیات بر ارزش افزوده یک حالت خود اجرایی دارد و به همین دلیل باعث کاهش هزینه اخذ مالیات می شود. ( حالت خود اجرایی مالیات بر ارزش افزوده یعنی؛ هزینه‌های جمع آوری مالیات نسبت به دیگر روش های دریافت مالیات کاهش پیدا کند.)
  • توزیع عادلانه ثروت و کاهش فاصله طبقاتی از مهم ترین تاثیرات مالیات بر ارزش افزوده است و همچنین رابطه مستقیم مقدار پرداخت مالیات با میزان مصرف، باعث شده که مالیات بر ارزش افزوده به عنوان کار آمد ترین نوع مالیات شناخته شود.
  • کاهش مالیات مضاعف، فرارهای مالیاتی و کاهش وقفه زمانی پرداخت مالیات از دیگر مزایای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
مزایا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
مزیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در ایران

الزامات خریدار در مورد ارزش افزوده

  • دریافت فاکتور رسمی و تکمیل اطلاعاتی مانند نام کامل شرکت، شماره سریال و تاریخ، شماره اقتصادی یا شناسه ملی، آدرس و کد پستی خریدار و فروشنده.
  • دریافت گواهی ارزش افزوده تامین کننده کالا و خدمات که دارای اعتبار باشد.( از نظر تاریخی)
  • کنترل اعتبار گواهی ارزش افزوده تامین کننده کالا و خدمت که از طریق سایت https://www.evat.ir انجام می شود و پس از ورود به سامانه سازمان امورمالیاتی با جست و جو نام مودی، شماره اقتصادی، شناسه ملی و یا شماره ثبت می توان به طور کامل اطلاعات تامین کننده کالا و گواهی خدمات را کنترل کرد.
  • پس از اطمینان از اعتبار اطلاعات ثبت شده، باید اطلاعاتی به عنوان پیش پرداخت در حساب شرکت باقی بماند، مانند وجه فاکتور و مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت شده. (در زمان تحویل اظهارنامه ارزش افزوده اعتبارات نام برده شده از تعهدات شرکت کم شده و باقی مانده آن به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود.)
  • کپی فاکتور و مدارک اعتبار تامین کننده کالا و خدمات باید به عنوان پیش پرداخت به اداره ارزش افزوده فرستاده شود و پس از شناسایی و ثبت از آن ها به مدت 10 سال نگهداری شود تا در صورت مراجعه مأموران مالیاتی مدارک خواسته شده به آن ها ارائه شود.

الزامات فروشنده در مورد ارزش افزوده 

  • دریافت و تمدید گواهی اعتبار ارزش افزوده در صورت منقضی شدن.
  • صدور فاکتور رسمی و تکمیل اطلاعاتی مانند نام کامل شرکت، شماره سریال و تاریخ، شماره اقتصادی یا شناسه ملی، آدرس و کد پستی خریدار و فروشنده.
  • تحویل مالیات بر ارزش افزوده در مهلت تعیین شده. (15 روز بعد از پایان هر فصل)
  • شناسایی و پرداخت مابه التفاوت تمام درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت به ازای صدور هر فاکتور درآمدی در طی هر فصل یا در پایان هر دوره 90 روزه.
  • امکان انتقال بستانکاری شرکت به دوره بعدی به دلیل مابه التفاوت تعهدات مالیات و عوارض شرکت با پیش پرداخت مالیات و عوارض آن.
  • ارسال نامه درخواست عودت به سازمان مربوطه و به دنبال آن انجام رسیدگی های لازم و اطمینان از نداشتن بدهی ارزش افزوده در شرکت درخواست دهنده به دلیل درخواست تسویه و عودت شرکت.

جمع بندی

در مقاله نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اطلاعاتی همچون نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکت های خدماتی، مشاورین املاک و رستوران ها، روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران و کشور های مختلف جهان و مزایا این روش مالیاتی توضیح داده شد. اکنون با مطالعه این مقاله در زمینه نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده سال 98 به اطلاعات بسیاری دست پیدا کرده اید که با بیان آن ها می توانید به خود، دوستان و همکارانتان در این عرصه یاری برسانید. اگر این مقاله آموزشی برای شما مفید بود میتوانید در قسمت دیدگاه نظرات و انتقادات خود را با ما در بهترین شرکت حسابداری در تهران در میان بگذارید.

مقالات مرتبط:

قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400

بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده

مشاغل معاف از ارزش افزوده

سوالات متداول

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده این گونه است که مودیان، مالیاتی که پرداخت کرده اند را از مالیاتی که از خریدار گرفته اند کم می کنند و درنهایت مقدار باقی مانده را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امورمالیاتی کشور پرداخت می کنند. به طور کامل در مقاله توضیح داده ایم.

نحوه ارسال وپرداخت مالیات ارزش افزوده چگونه است؟

باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند و پس از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور از ابزار های موجود در سایت گزینه اظهارنامه ارزش افزوده را انتخاب کنند و پس از کامل کردن اطلاعاتی مالی همچون میزان سود، زیان و بدهی و . . . اظهارنامه را ارسال و سپس اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنند.

مهلت تسلیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چقدر است؟

هر سه ماه یا در پایان هر فصل به مدت 15 روز به مالکان مشاغل و کسب و کار ها مهلت داده می شود تا با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا به تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده و سپس پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در طی دو فیش مالیات به نرخ 6% و عوارض به نرخ 3% بپردازند.