مالیات یکی از راه های کسب درامد برای دولت است که به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم از اشخاص اخذ می گردد و عدم پرداخت آن موجبات ایجاد جرائم مالیاتی می گردد و در عوض پرداخت به موقع آن ممکن است باعث شود که اشخاص از انواع معافیت های مالیاتی بهره مند شوند. درامدی که دولت از این راه دارد در راه ارائه خدمات عمومی به ساکنین کشور و شهروندان صرف می شود. در این مقاله قصد داریم درباره یکی از انواع مالیات به مان مالیات بر اجاره بحث کنیم و نحوه محاسبه مالیات بر اجاره 1400 و نرخ محاسبه آن را بررسی کنیم. یکی از مقالات که میتواند در این راستا برای شما مفید باشد مطالعه مقاله نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک میباشد. توصیه میکنیم این مقاله را از دست ندهید.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره

هر سال مالک موظف است مالیات ملکی که مورد اجاره قرار داده است را بپردازد. ممکن است بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی برخی از املاک از دادن مالیات معاف باشند اما باید دانست که دادن مالیات بر اجاره قوانین خاصی دارد که در این جا ما ایان قوانین را برای شما بازگو خواهیم کرد.

همان طور که گفتیم مالیات دو شکل مستقیم و غیر مستقیم دارد که مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیما از درامد و دارایی افراد گرفته می شود و مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که به عنوان بخشی از قیمت کالا و خدمات از اشخاص اخذ می گردد.

مالیات بر درامد از انواع مالیات مستقیم می باشد که مالیات بر درامد اجاره ملک نیز از این نوع مالیات است.

این مالیات از فرد اجاره دهنده ملک اخذ می شود. حتی اگر فرد اجاره دهنده خودش ملک را قبلا از دیگری اجاره کرده باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره
چگونگی محاسبه مالیات بر اجاره

همان طور که گفتیم مالیات بر درامد یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که خود به پنج گروه تقسیم می شود:

  1. مالیات بر درامد حقوق
  2. مالیات بر درامد مشاغل
  3. مالیات بر درامد اشخاص حقوقی
  4. مالیات بر درامد اتفاقی
  5. مالیات بر درامد املاک و مستغلات

حال باید دانست که مالیات بر درامد املاک و مستغلات نیز به دسته های زیر تقسیم می شود: مالیات بر درامد نقل و انتقال ملک که در هنگام فروش ملک اخذ می گردد و دیگری مالیات بر درامد اجاره ملک و سومین مورد مالیات بر مستغلات خالی که مربوط به املاکی است که خالی از سکنه هستند.

مالیات بر درامد اجاره ملک از فرد اجاره دهنده اخذ می شود زیرا وی از راه اجاره دادن ملک دارای درامدی است.

حال این ملک می تواند مسکونی – تجاری و یا اداری باشد. البته نوع کاربری ملک در میزان مالیات آن موثر است.

طبق ماده ۵۳ قانون مایات های مستقیم، درامد مشمول مالیات املاکی که مورد اجاره قرار می گیرند عبارتند از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. یعنی مالک طبق این قانون ۷۵ درصد اجاره تعیین شده ای که از مشتری اخذ شده است را دریافت می کند.

شما میتوانید برای ان که بدانید چقدر مالیات به شما تعلق میگیرد با ما تماس بگیرید و از مشاوره مالیاتی رایگان بهترین کارشناسان مالیاتی ما بهره مند شوید.

همکاران ما با جدیدترین قوانین مالیاتی تمام تلاش خود را میکنند تا شما کمترین میزان مالیات را پرداخت کنید.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره سال 99

همان طور که گفته شد نحوه محاسبه مالیات بر اجاره در سال جاری با سال ۹۹ تفاوتی ندارد. برای محاسبه مالیات بر اجاره، اجاره بهای سالیانه محاسبه می گردد.

به این ترتیب که مبلغ اجاره ماهانه در ۱۲ ضرب می شود. در صورتی که پول پیش از مستاجر گرفته شده باشد ۱۸ درصد از آن با اجاره بها جمع می شود.

طبق قانون همان طور که قبلا ذکر شد به ۷۵ درصد از اجاره بها مالیات تعلق می گیرد پس عدد به دست آمده را در ۷۵ درصد ضرب می کنیم.

حالا به عددی رسیدیم که مشمول مالیات بر درامد می باشد. عدد به دست آمده را با توجه به جدول نرخ محاسبه مالیات بر درامد اجاره در عدد مربوطه ضرب می کنیم.

نرخ محاسبه مالیات اجاره

هر ساله کمیسیون تلفیق مجلس میزان مالیات بر درامد اجاره را مشخص می کند. در جلسه ای که مربوط به این مالیات در سال ۱۴۰۰ میشد این مالیات افزایش نیافته است و همانند سال ۹۹ محاسبه می شود.

همان گونه که وزارت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهر سازی اعلام نموده است کلیه سرپرستان خانوار که ملکی را به اجاره واگذار نموده اند موظفند که از طریق سامانه املاک و اسکان ( Amlak.mrud.ir ) اطلاعات مورد معامله را ثبت نمایند و در صورت عدم انجام این امر موجرین مشمول جریمه مالیاتی خواهند بود که ممکن است تا ۱۸ برابر هزینه اجاره سالانه یک واحد از ملک باشد.

پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاقات حتما مورد اجاره را در این سامانه ثبت نمایند. ضمنا باید گفت که نرخ مالیات بر اجاره املاک بای اشخاص حقوقی ثابت و به میزان ۲۵ درصد است.

نرخ محاسبه مالیات اجاره
نرخ محاسبه مالیات اجاره چقدر است

مالیات بر اجاره مغازه

مالیات ها یکی از راه های تامین درامد دولت می باشند. معمولا اجاره املاک تجاری این نگرانی را در صاحبین ملک و مستاجرین به وجود می اورد که دقیقا چه میزان مالیات باید بابت اجاره آن بپردازند.

باید ذکر کرد که مالیات تا زمانی به مغازه یا ملک تجاری تعلق می گیرد که فعالیتی در آن صورت گرفته باشد. در صورت بسته بودن لزومی به پرداخت مالیات نمی باشد.

در هنگام عقد قرارداد، مالک و مستاجر هر دو باید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل نموده باشند تا بعد ها از بروز مشکلات مالی جلوگیری به عمل بیاید.

راه بهتر برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی این است که در یکی از بند های قرارداد ذکر شود که مستاجر حتما همه ساله اظهارنامه مالیاتی خود را بر طبق موازین آن اماده و ارسال نماید.

اگر میخواهید بدانید که چطور اظهارنامه مالیاتی تان را پر کنید و از تجربه بهترین کارشنایان مالیاتی در تهران بهره مند شو.ید کافیست با ما تماس بگیرید تا از خدمات اظهارنامه مالیاتی بهره مند شوید.

جدول نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400

جدول نرخ مالیات بر درامد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر می باشد.

درصد مالیاتدرامد سالیانه مشمول مالیات
۱۵ درصدتا ۵۰ میلیون
۲۰ درصد۵۰ تا ۱۰۰ میلیون
۲۵ درصدبالای ۱۰۰ میلیون

شرایط معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک

ماده ۵۳ و ۵۵ و ۵۷ قانون مالیات تبصره هایی مبنی بر معافیت بعضی از اشخاص از مالیات بر درامد اجاره دارد که در ان موارد معافیت ذکر شده است که عبارت هستند از:

  • خانه های سازمانی که مالکیت ان ها به عهده اشخاص حقوقی است.
  • املاکی که پدر یا مادر یا همسر یا فرزند و یا اجداد صاحب ملک در آن ها ساکن هستند.
  • املاکی که به صورت رایگان در تصرف وزارت خانه ها و موسسه های دولتی و دستگاه هایی که بودجه آن ها به عهده دولت و همین طور شهرداری ها و دهیاری ها است.
  • اگر صاحب ملک آن را بفرشد و با توافق خریدار مقرر شود که تا ۶ ماه در ملک مورد نظر مستقر باشد.

مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده کیست

همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره شد مبلغ مالیات بر اجاره بر عهده شخص اجاره دهنده می باشد و مستاجر هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد.

گاهی بعضی از املاک دو بار به اجاره می روند. یعنی مستاجر مجددا ملک را به اجاره می دهد که در این صورت نیز از اجاره دهنده دوم هم مالیات اخذ خواهد شد.

اما میزان مالیات بر اجاره تنها به مابه التفاوت مبلغ اجاره جدید و اجاره قبلی تعلق می گیرد.

ماده 131 مالیات بر اجاره اشخاص حقوقی

طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم باید بدانیمم که نحوه محاسبه مالیات بر درامد اجاره برای اشخاص حقیقی به صورت پلکانی می باشد.

یعنی هر چه درامد شخص از مورد اجاره بیش تر باشد مالیات هم بیش تر خواهد بود و بنا به درامد شخص و به نسبت آن درامد، میزان مالیات نیز متفاوت است اما در اشخاص حقوقی نرخ مالیات بر درامد اجاره به صورت ثابت محاسبه می گردد.

جدول مالیات اجاره 99

با توجه به شرایط به وجود امده و طبق مصوبه شهریور ماه وزارت مسکن در سال جدید قانون مالیات بر اجاره تغییری نداشته است و مانند سال ۹۹ می باشد.

طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم نرخ مالیات بر درامد اجاره در سال ۹۹ به شرح زیر است:

درامد سالانه مشمول مالیات به تومان

تا سه میلیون                                                         ۱۵%

بین ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون                                         ۲۰%

بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون                                               ۲۵%

بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون                                             ۳۰%

بالا تر از ۱۰۰ میلیون                                              ۳۵%

جدول مالیات اجاره 99
جدول مالیات بر اجاره 99

مالیات بر اجاره املاک اداری

در صورتی که یک ملک اداری اجاره داده شود پس مستاجر یک شخص حقوقی است و باید هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تنظیم نموده و همراه با مدارک لازم به اداره مالیاتی که مرتبط با محل ملک است تسلیم نماید و پس از پرداخت مالیات رسید آن را به موجر بدهد تا موجر هم در اظهارنامه مالیاتی خود مدرکی دال بر این موضوع داشته باشد. سپس این مدارک توسط ممیزین بررسی می شود و چنان چه مبلغی مازاد پرداخت شده باشد می تواند آن را پس بگیرد.

روش پرداخت مالیات بر اجاره

به طور معمول مالکینی که ملکی را به اجاره داده اند باید تا اخر تیر ماه که سال مالی آن ها محسوب می شود اظهارنامه مالیاتی خود را همراه با مدارک و ضمائم مربوطه به اداره مالیاتی که مرتبط با محل ملک است تحویل دهند. البته این کار می تواند از طرف مستاجر هم انجام شود.

گاهی اوقات مالک یک شخص حقوقی است که در این صورت لزومی ندارد برای این ملک یک اظهارنامه جداگانه تنظیم کند و همین طور طبق قانون مالیات های مستقیم در صورتی که ملک در اجاره شخص حقوقی باشد مالیات بر درامد مال الاجاره پرداختی را کسر می نمایند و آن را ظرف ده روز به اداره امور مالیاتی می پردازند و رسید آن را به مالک می دهند.

در صورتی که مالک یا مستاجر به میزان مالیات تعیین شده اعتراضی داشته باشند تا ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن و در صورت رفع نشدن این اختلاف با ریاست اداره امور مالیاتی می توانند خواستار ارجاع موضوع برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی بشود.

برا اطلاعات بیشتر درباره نحوه پرداخت و محاسبه مالیات بر اجاره میتوانید از مشاوره کارشناسان ما در بهترین شرکت خدمات مالیاتی بهرمند شوید.

روش پرداخت مالیات بر اجاره
نحوه پرداخت مالیات بر اجاره

مثال برای محاسبه مالیات اجاره

اقای ملکی یک واحد مسکونی در تهران دارد که زیر بنای آن جمعا ۳۰۰ متر است. اجاره ای که او جمعا در طول سال دریافت کرده معادل با ۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد. مالیات وی به شکل زیر ماسبه می شود:

طبق تبصره م۱۱ ماده ۵۳ معافیت زیربنا:

درامد مشمول = مجموع زیر بنا – ۱۵۰ معافیت

در نتیجه

150=300-150

1200000000/300)*150 = 600000000

که ۲۵ درصد آن کسر می گردد و در نتیجه ۴۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال مشمول مالیات است.

بهترین شرکت مشاوره مالیاتی در حوزه مالیات بر اجاره

امروزه می توان در تهران و شهرستان ها شرکت های مشاوره ای بسیار زیادی پیدا کرد که مشغول فعالیت هستند و از متخصصین با تجربه بهره می گیرند.

با توجه به این که داشتن یک مشاور خوب از نیاز های اصلی مالکین برای محاسبه اوضاع اقتصادی و مالی می باشد، تحقیق در این زمینه و شناسایی آنان بسیار مهم است.

مطالعه رزومه و اطلاع از سوابق کاری این شرکت ها به شما کمک می کند که بتوانید بهترین شرکت مشاوره مالیاتی را پیدا کرده و از خدمات آن ها استفاده کنید.

شرکت حسابداری آریا تهران بهترین شرکت حسابداری در تهران است که خدمات مالیاتی و مشاوره مالیاتی را زیر نظر بهترین کارشناسان مالیاتی تهران به شما ارائه میدهد.

برای دریافت خدمات کافیست با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان همکاران ما بهره مند شوید.

محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره

برای محاسبه انلاین مالیات بر اجاره می توانید به کارشناسان سایت ما پیغام داده و درخواست خود را مطرح نمایید تا با شما تماس حاصل گردد.

در صورتی که برای محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره به این صفحه آمده اید لطفا در بخش دیدگاه ها اعلام کنید تا برای شما عزیزان ببرنامه ای برای محاسبه آنلاین مالیات در این قسمت ترتیب ببینیم.

جمع بندی

در این مقاله تمام قوانین مربوط به مالیات بر درامد اجاره به شما توضیح داده شد. در صورتی که هر گونه سوال یا پیشنهادی دارید می توانید آن را در قسمت نظرات مطرح کنید.

سوالات متداول

مالیات اجاره چگونه محاسبه میشود؟

درامد مشمول مالیات املاکی که مورد اجاره قرار می گیرند عبارتند از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. یعنی مالک طبق این قانون ۷۵ درصد اجاره تعیین شده ای که از مشتری اخذ شده است را دریافت می کند.

روش پرداخت مالیات بر اجاره چگونه است؟

به طور معمول مالکینی که ملکی را به اجاره داده اند باید تا اخر تیر ماه که سال مالی آن ها محسوب می شود اظهارنامه مالیاتی خود را همراه با مدارک و ضمائم مربوطه به اداره مالیاتی که مرتبط با محل ملک است تحویل دهند. البته این کار می تواند از طرف مستاجر هم انجام شود. روش این کار در مقاله توضیح داده شده است.

نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک چقدر است؟

در مقاله جدولی قرار داده ایم که نرخ مالیات بر درآمد اجاره را در آن توضیح داده ایم.