یکی از اصطلاحات مالیاتی که اخیرا به دایره واژگان مالیاتی ایران اضافه شده است، مالیات فصلی است. مالیات فصلی و یا صورت معاملات فصلی، یک روش ابراز درآمد است که تمرکز آن روی بعضی از مشاغل خاص است. در مقاله « صورت معاملات شخصی چیست » قصد داریم به طور کامل به شما بگوییم که گزارش معاملات فصلی چیست، مشمولین آن چه کسانی هستند و چه کسانی از ارسال صورت معاملات فصلی معافیت دارند. دراین مقاله به صورت کامل نحوه ارسال معاملات فصلی به صورت تصویری آموزش داده شده است. برای رسیدگی به امور مالیاتی تان میتوانید از خدمات مالیاتی بهترین شرکت حسابداری در تهران بهره مند شوید. تنها کافیست با ما تماس بگیرید و از مشاوره مالیاتی رایگان نیز بهره مند شوید.

صورت معاملات فصلی چیست

اگر بخواهیم به طور دقیق به این سوال پاسخ دهیم که صورت معاملات فصلی چیست، بهتر است اول از همه به ماده ۱۶۹ مالیات های مستقیم توجه کنیم که نکات اصلی گزارشات فصلی در آن ذکر شده اند:

  • تمام سازمان ها و شرکت های خصوصی که کار خرید و فروش انجام می‌ دهند باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و یا در قالب سی دی انجام گیرد. آن چه که در این مورد اهمیت دارد ارسال مدارک در موعد مقرر شده است که در غیر این صورت مشمول جریمه ارسال مدارک با تاخیر خواهید شد.
  • در یک قسمت از ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است که معامله های کوچک تر که میزان آن ها تا ۱۰ درصد حد نصاب مقرر شده باشد، لازم نیست به صورت ماهانه ارسال گردند و مودیان مالیاتی می توانند لیست و فهرست آن ها را به شکل کلی و در بازه زمانی فصلی و هر سه ماه یک بار ارسال نمایند. در واقع تمام خرید و فروش های کوچک به صورت هم زمان و هر سه ماه یک بار ارسال می گردند.
  • مودیان مالیاتی که صورت معاملات فصلی خود را ارسال می کنند باید کارت اقتصادی دریافت کنند و مدارک خود را همراه با کد اقتصادی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند تا پذیرش شود. در صورتی که کارت اقتصادی دریافت نگردد، مدارک ارسال شده توسط مودی از طرف سازمان امور مالیاتی مورد پذیرش قرار نخواهند گرد.
صورت معاملات فصلی چیست
تعریف صورت معاملات فصلی

مشمولین ارسال گزارشات فصلی

با توجه به این که دانستید گزارشات فصلی چیست، باید مشمولین ارسال آن را نیز بدانید.

طبق تبصره ۳ ماده ۱۶۹ ق.م.م که به گزارشات معاملات فصلی اختصاص دارد، سه دسته از مشاغل می بایست به صورت فصلی گزارشات معاملات خود را ارسال نمایند که این سه دسته شامل گروه های زیر می باشند:

  • اشخاص حقوقی ( شرکت ها )
  • اشخاص حقیقی ( مشاغل ) گروه اول
  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

اگر برای ارسال گزارشات فصلی سوالی دارید و میخواهید به صورت تخصصی پاسخ سوالتان را دریافت کنید میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید و از مشاوره مالیاتی رایگان بهره مند شوید.

معافیت در ارسال فهرست معاملات فصلی

ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم دارای معافیت هایی می باشد که برای برخی مشاغل جهت ارسال گزارشات فصلی استثنا قائل می شود. این معافیت ها شامل موارد زیر می باشد:

  • فروش کالا و خدمات به مصرف کننده نهایی
  • معامله با مشمولین ماده ۸۱ ( شاغلین حوزه های کشاورزی، دام پروری، دام داری، پرورش ماهی و زنبور عسل و … )
  • معامله با اشخاص حقیقی با مبلغ تا ۵ درصد حد نصاب « معامله های کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصه ها » ( این مبلغ در سال ۹۸، شانزده میلیون و چهارصد هزار ریال بوده است. )‌
  • خرید از فروشندگانی که ملزم به ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند. ( ارگان ها و نهاد های دولتی )

به جز این موارد، معافیت هایی نیز برای برخی از معامله های مودیان ذکر شده است:

  • خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  • خرید و فروش سهام الشکره و حق تقدم سهام یا سهام الشرکه
  • سود و کارمزد جریمه های بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسه های اعتباری غیر بانکی مجاز و صندوق های قرض الحسنه
  • حق عضویت اعضا مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیر دولتی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح
  • کمک ها، جوایز و هدیه های بلاعوض
  • مبالغی که با عنوان جرائم و خسارات، انواع عوارض و مالیات ( به جز مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزوده )، حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و مواردی مانند این ها به دستگاه های اجرائی پرداخت می گردد.
  • وجود پرداختی بابت حق شارژ و نگهداری ساختمان محل فعالیت و آبونمان های پرداختی

این موارد ذکر شده فاکتور هایی هستند که در پاسخ به سوال چه مواردی باید در معاملات فصلی رد شود ارائه میشود. همچنین علاوه بر این موارد هزینه هایی که به عنوان مال الاجاره توسط شرکت دریافت میشود نیازی نیست در گزارش معاملات فصلی ثبت شود.

معافیت در ارسال فهرست معاملات فصلی
موارد معاف در ارسال فهرست معاملات فصلی

نحوه گزارش قراردادها در معاملات فصلی

نحوه گزارش قرارداد ها در معامله های فصلی، در صورتی که کارفا یا پیمکان کار باشید، به دو دسته تقسیم می گردد.

اگر کارفرما، فروشنده و یا به طور کلی دریافت کننده خدمات باشید:

  • هنگام عقد کردن قرارداد: می بایست اطلاعات قرارداد را ارسال کنید و لازم نیست اطلاعات را در قسمت خرید درج کنید و فقط مبلغ پرداخت شده ارسال می گردد.
  • هنگام دریافت کردن فاکتور از پیمان کار یا فروشنده، در قسمت مربوط به خرید اعلام می شود و در کادری که به نوع کالا و خدمات اختصاص داده شده است شماره قرارداد را ذکر می کنید.

در صورتی که پیمان کار و ارائه دهنده خدمات باشید:

  • هیچ تکلیفی درباره ارسال اطلاعات هنگام عقد قرارداد ندارید.
  • در قسمت نوع کالا و خدمات می بایست صورت وضعیت های تایید شده، فاکتور های خرید و دریافت خدمات را همراه با شماره قرارداد در هنگام صدور فاکتور ذکر نمایید.

از دیگر خدماتی که در شرکت حسابداری آریا تهران ارائه میدهیم خدمات اظهارنامه مالیاتی به صورت تخصصی میباشد.

نحوه گزارش قراردادها در معاملات فصلی
آموزش گزارش قراردادها در معاملات فصلی

تفاوت تجمیعی و تجمعی در ارسال معاملات فصلی

تجمعی، به معنی ارسال اطلاعاتی که همه با هم و بدون در نظر گرفته طرف مقابل و کالا و خدمات ارسال می گردند.

به خاطر این که این اقلام ارزش استفاده در رسیدگی مالیاتی را دارا نیستند، به شکل تجمعی ارسال می گردند.

تجمیعی نیز به معنی ارسال اطلاعات مخصوص افرادی است که مکلف به ثبت نام می باشند و در طول دوره با آن ها معامله های داشته ایم.

فهرست حد نصاب معاملات کوچک از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۸

سال 1391: مبلغ6,700,000 ریال معادل ششصد و هفتاد هزار تومان / 10 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(3954/200) مورخ (07/03/1392)

 سال 1392: مبلغ8,800,000 ریال معادل هشتصد و هشتاد هزار تومان / 10 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(7151/200) مورخ (22/04/1392)

سال 1393: مبلغ12,000,000 ریال معادل یک میلیون و دویست هزار تومان / 10 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(509/93/200) مورخ (26/03/1393)

سال 1394: مبلغ13,900,000 ریال معادل یک میلیون و سیصد و نود هزار تومان / 10 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(504/64/200) مورخ (05/03/1394)

سال 1395: مبلغ20,000,000 ریال معادل دو میلیون تومان / 10 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(37/95/200) مورخ (25/05/1395)

سال 1396: مبلغ11,000,000 ریال معادل یک میلیون و صد هزار تومان / 5 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(30/96/200) مورخ (24/02/1396)

سال 1397: مبلغ12,500,000 ریال معادل یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان / 5 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(38/97/200/ص) مورخ (12/03/1397)

سال 1398: مبلغ16,400,000 ریال معادل یک میلیون و ششصد و چهل هزار تومان / 5 درصد نصاب معاملات کوچک / شماره ابلاغ بخشنامه(29/98/200/ص) مورخ (03/04/1398)

گزارش فصلی فروش به اشخاص حقیقی و خرید از اشخاص حقیقی

در صورتی که شخص حقیقی، درباره فروش کالا و خدمات به شخص حقیقی مصرف کننده نهایی، موضوع ماده ۸۱ ق.م.م باشد، یا نیازی به ثبت نام در نظام مالیاتی نداشته باشد، نیازی به درج شماره اقتصادی خریدار در صورت حساب فروش نیست.

اشخاص حقیقی غیر مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی در مورد خرید کالا و خدمات از اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ ق.م.م، نیازی به اخذ شماره ملی نیست و می توانند اطلاعات را به صورت تجمیعی ارسال کنند.

اشخاص حقیقی که موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی نباشند، اشخاص حقیقی غیر فعال اقتصادی هستند و یا اشخاص حقیقی فعال در بخش اقتصادی روستایی. که شامل مواردی مانند بافت فرش و گلیم و جاجیم و گبه و … می باشد.

سامانه صورت معاملات فصلی

سامانه صورت معاملات فصلی، برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده است و مطابق با ماده ۱۶۹ ق.م.م تمام مودیان می‌ بایست گزارشات فصلی خود را مطابق با دستورالعمل های سامانه معاملات فصلی ثبت کنند.

تمام اطلاعات خرید و فروش ها و قرارداد هایی که باید به ازای آن ها مالیات پرداخت شود باید در این سامانه ثبت گردند.

در صورتی که کار شما مرتبط با صادرات و واردات، حق العمل کاری گمرکی، مدیریت پیمان و به طور کلی جزو مشاغل مشمول ارسال صورت معاملات فصلی است، باید تا زمان مقرر شده آن ها را ارسال نمایید.

دقت داشته باشید که برای ارسال اطلاعات صورت معاملات فصلی خود به صورت 3 ماهه در این سامانه تنها میتوانید 45 روز پس از اتمام فصل اقدام کنید در غیر این صورت زمان ارسال معاملات فصلی به پایان میرسد.

شما میتوانید در سامانه معاملات فصلی اطلاعات مربوط به خرید، فروش، دریافت ها و پرداخت ها را ثبت کنید و پس از ثبت تنها یک بار فرصت برای تغییر اطلاعات خواهید داشت.

برای ورود به سامانه معاملات فصلی میتوانید آدرس سایت لینک داده شده وارد شوید و به صورت رایگان از امکانات این سامانه بهره مند شوید.

با ورود به سایت معاملات فصلی باید رمز ورود و نام کاربری تان را وارد کنید تا به صفحه ای که برای شرکت خود ثبت کرده اید هدایت شوید.

سامانه صورت معاملات فصلی
سامانه معاملات فصلی

در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام انجام نداده اید میتوانید از قسمت ثبت نام مودیان برای ثبت اطلاعات تان اقدام کنید.

اگر سوالی در مورد سامانه خرید و فروش فصلی دارید که در این بخش توضیح داده نشده است میتوانید در بخش نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

مهلت ارسال معاملات فصلی

حداکثر زمانی که می‌ توانید برای ارسال صورت معاملات فصلی اقدام کنید ۴۵ روز پس از تمام شدن هر فصل است. مثلا برای معاملات فصل پاییز، تا ۱۵ بهمن ماه همان سال فرصت دارید که به سامانه مراجعه کرده و صورت معاملات خود را ثبت نمایید.

سامانه گزارش فصلی چیست

یکی از سامانه هایی که توسط سازمان امور مالیاتی راه اندازی شده است این سامانه میباشد که از طریق آن میتوان گزارش های فصلی را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کرد. به این سامانه معمولا سامانه ارسال معاملات فصلی و به طور کلی سامانه معاملات فصلی نیز گفته میشود.

در این سامانه میتوان به صورت آنلاین گزارش های فصلی را ثبت نمود و افراد میتوانند با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شده و گزارش های خود را ثبت کنند.

در سامانه گزارش فصلی میتوان گزارش های فروش ، پیش فروش ، گزارشات اجاره و خرید و امتناع، گزارش عرضه به مصرف کننده، گزارش مربوط به ثبت اطلاعات کارفرما و ثبت گزارش اطلاعات پیمانکاران در تعهدات بلند مدت را ثبت نمود.

نحوه ارسال گزارش فصلی

ارسال گزارش فصلی پیمانکاران نیز مانند بقیه به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام می گیرد. در روش آنلاین، پیمانکار پس از ورود به صفحه خود در سایت امور مالیاتی، فرم نمایش داده شده را با توجه به اطلاعات تکمیل می کند و پس از فشردن دکمه ثبت، فرایند ثبت رکورد پیمانکاری تمام می شود. در این بخش نحوه ارسال صورت معاملات فصلی را به صورت مرحله به مرحله بهه شما آموزش خواهیم داد.

نحوه ارسال گزارش فصلی
نحوه ارسال گزارش فصلی پیمانکاران

در روش آفلاین، باید به جدول پیمانکاران در نرم افزار آفلاین صورت معاملات وارد شوید و اطلاعات را درست مانند شیوه آنلاین وارد نمایید و سپس ارسال کنید.

  • در مرحله اول شما باید وارد سامانه معاملات فصلی شوید که برای ورود به این سامانه میتوانید عبارت سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی را در گوگل تایپ کنید تا سایت سازمان امور مالیاتی کشور برای شما نمایش داده شود.
نحوه ارسال گزارش فصلی
آموزش نحوه ارسال گزارش فصلی
  • در مرحله دوم عبارت صورت معاملات فصلی الکترونیک را از بین گزینه های نمایش داده شده انتخاب کنید تا صفحه مربوط به این کار برایتان باز شود.
آموزش نحوه ارسال گزارش فصلی
نحوه ارسال گزارش فصلی
  • در مرحله سوم اطلاعاتی از سامانه معاملات فصلی برای شما نمایش داده میشود که بعد از مطالعه قابلیت های این سامانه گزینه سامانه صورت معاملات را انتخاب کنید.
آموزش ارسال گزارش فصلی
آموزش نحوه ارسال گزارش فصلی تصویری
  • در مرحله چهارم نام کاربری و رمز عبور از شما دریافت خواهد کرد که بعد از وارد کردن عبارت امنیتی باید دکمه ورود را بزنید.
آموزش نحوه ارسال گزارش فصلی تصویری
آموزش ارسال گزارش فصلی تصویری
  • در مرحله پنجم وارد سامانه ارسال معاملات فصلی شده اید و میتوانید از طریق گزینه های نمایش داده شده امور ارسال گزارش فصلی را به طور کامل انجام دهید.
آموزش تصویری ارسال گزارش فصلی
آموزش تصویری نحوه ارسال گزارش فصلی
  • در مرحله ششم اگر شما میخواهید گزارشات خرید و فروش را ثبت کنید باید روی دکمه دکمه گزارش خرید یا گزارش فروش کلیک کنید.
  • در مرحله هفتم اگر میخواهید گزارشات خرید و فروش خود را ثبت کنید باید روی دکمه ایجاد کلیک کنید.
آموزش تصویری نحوه ارسال گزارش فصلی
آموزش تصویری نحوه ارسال گزارش فصلی گام به گام
  • در مرحله هشتم صفحه ای برای شما باز میشود که با انتخاب دکمه ثبت رکورد جدید میتوانید اطلاعات را وارد نمایید.
آموزش گام به گام نحوه ارسال گزارش فصلی
ارسال گزارش فصلی چگونه است
  • در مرحله نهم برای شما صفحه ای نمایش داده میشود که اطلاعات قرارداد های خرید و فروش را از شما دریافت میکند.
آموزش مرحله به مرحله ارسال گزارش فصلی
نحوه ارسال گزارش فصلی مرحله به مرحله
  • در مرحله بعد اگر از درستی اطلاعاتی که وارد کرده اید مطمئنید میتوانید دکمه ثبت نهایی را بزنید.
آموزش ارسال گزارش فصلی گام به گام
آموزش ارسال گزارش فصلی گام به گام

در این مرحله ارسال معاملات فصلی به اتمام رسیده و در صورتی که در اطلاعات شما ایرادی وجود داشته باشد میتوانید یک بار آن را تصحیح نمایید.

اگر سوالی در مورد ارسال معاملات فصلی دارید میتوانید در قسمت دیدگاه ها سوالتان را مطرح کنید تا کارشناسان حسابداری ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی شما میتوانید پس از ورود به سامانه معاملات فصلی گزینه مشاهده سوابق را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که برای ورود به سایت معاملات فصلی باید آدرس tax.gov.ir را در مرورگر سیستم خود وارد کنید و با ورود به این ساییت باید اطلاعات مورد نیاز مانند نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید و به ورود پیدا کنید.

در این صفحه باز شده شما باید برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی گزینه “مشاهده سوابق” را انتخاب کنید.

در این قسمت تمامی اطلاعاتی که برای گزارشات مالی شرکت خود ثبت کرده اید را مشاهده کنید و اگر قصد ویرایش این اطلاعات را داشته باشید باید به صفحه قبل بازگردید و گزینه مشاهده/ویرایش را انتخاب کنید.

ما در این مقاله قصد داشتیم آموزش صورت معاملات فصلی را به صورت کاملا تصویری و جامع و کامل داشته باشیم تا شما بتوانید گزارشات فصلی معاملات خود را به راحتی در سامانه ثبت و ارسال کنید.

اگر در مورد آموزش صورت معاملات فصلی و نحوه مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی سوالی دارید میتوانید در قسمت دیدگاه ها سوالتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

مهلت ارسال معاملات فصلی بهار 1400

مهلت ارسال معاملات فصلی بهار 1400 برای صاحبان کسب و کار 45 روز پس از اتمام بهار میباشد ومشمولین میتوانند تا 15 مردادد1400 معاملات فصلی خود را در سامانه معرفی شده ارسال کنند.

مهلت ارسال معاملات فصلی تابستان ۱۴۰۰

آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی تابستان ۱۴۰۰ در 15 آبان ماه 1400 میباشد و میتوانید با استفاده از آموزش ارسال گزارش فصلی که در این مقاله قرار داده ایم در موعد مقرر صورت معاملات فصلی را ارسال کنید.

مهلت ارسال گزارشات فصلی دوره پاییز ۱۴۰۰

مهلت ارسال گزارشات فصلی دوره پاییز ۱۴۰۰ تا 45 روز پس از پایان فصل میباشد و شما تا 15 بهمن 1400 فرصت خواهید داشت تا صورت معاملات فصلی را ارسال کنید و مشمول دیرکرد نشوید.

مهلت ارسال معاملات فصلی زمستان 1400

برای سال 1399 مهلت ارسال معاملات فصلی زمستان تا 15 اردیبهشت 1400 بود. این مهلت برای زمستان 1400 میز تا 15 اردیبهشت1401 خواهد بود. شما موظف هستید در این زمان معاملات فصلی کسب و کارتان را ارسال کنید تا مشمول جریمه دیرکرد نشوید.

نحوه ثبت اطلاعات پیمانکار در معاملات فصلی

برای ثبت اطلاعات پیمانکار در معاملات فصلی باید اطلاعاتی از قرارداد خود را ثبت کنند که در تصویر زیر به صورت کامل نشان داده شده است.

این اطلاعات عبارتند از:

  • مبلغ کل قرارداد

این مبلغ شامل هزینه ای بدون محاسبه کسورات و اضافات و اقساط میباشد و باید بدون تغییر مبلغ اولیه ثبت گردد.

  • مبلغ ناخالص صورت وضعیت تایید شده

این مبلغ شامل مبلغی است که در وضعیت تایید شده فصل مورد بررسی قرار میگیرد.

  • کسورات

شامل مبلغی است مانند هزینه های بیمه و سپرده های حسن انجام کار

  • مبلغ خالص صورت وضعیت تایید شده

مبلغی که پس از کسر تمام هزینه های کسورات و تخفیفات در نظر گرفته شده باقی میماند.

  • مالیات بر ارزش افزوده

برابر با 6% مالیات بر ارزش افزوده در صورت وضعیت تایید شده

  • عوارض ارزش افزوده

برابر با 3% عوارض شهرداری و یا عوارض ارزش افزوده در صورت وضعیت تایید شده

چه مواردی نباید در معاملات فصلی رد شود

گزارشات فصلی، ۴ بار در سال ارسال می شوند. در این صورت ها، ۱۳ مورد وجود دارد که نباید ثبت گردند:

  • خرید و فروش اوراق بهادار
  • خرید و فروش حق تقدم سهام
  • سود و کارمزد بانک ها و موسسه های اعتباری غیر بانکی
  • پرداخت حق عضویت مجامع
  • پرداخت به تشکل های قانونی
  • جوایز، هدایا و کمک
  • پرداخت جریمه ها و خسارت ها و عوارض
  • اجاره ملک ها
  • فهرست ثمن معامله های تنظیم شده
  • حقوق و دستمزد فصل سوم
  • تمامی وجود پرداختی بابت حق شارژ ساختمان و آبونمان های پرداختی
  • معامله نقل و انتقال ملک

نحوه ارسال گزارشات به سامانه معاملات فصلی ماده 169

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که پرسیده میشود این است که چطور می توانم صورت معاملات فصلی خود را ارسال کنم؟

ارسال اطلاعات فصلی گزارشات به دو روش آنلاین و آفلاین صورت می گیرد. روش آنلاین برای اشخاصی است که مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی را پشت سر گذاشته اند و کد کاربری و کلمه عمور را درافت نموده اند.

در این روش با ورود به سامانه می توانید هر یک از فرم ها را انتخاب نموده و اطلاعات خود را وارد نمایید.

به طور کلی اطلاعات زیر می بایست وارد گردد:

  • ثبت گزارش خرید
  • ثبت گزارش فروش
  • ثبت اطلاعات پرداخت قرارداد ها
  • ثبت گزارش دریافت قرارداد ها
  • ثبت گزارش واردات
  • ثبت گزارش صادرات
  • ثبت گزارش حق العمل کاری و مدیریت پیمان
  • ثبت گزارش اجاره
  • ثبت گزارش پیش فروش

در روش آفلاین، مودیان مالیاتی که از سیستم های کامپیوتری برای خرید و فروش استفاده می کنند می توانند در سایت سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر سازمان را با تایید متخصصان مربوطه، از جمله تولید کننده های اپلیکیشن ها به شکل مستقیم از سیستم خود دریافت کنند و در این قالب انتقال دهند.

اگر برای ارسال گزارشات به سامانه معاملات فصلی با مشکل رو به رو شدید میتوانید با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

جریمه عدم ارسال گزارش فصلی

در ماده ۱۶۰ قانون مالیات های مستقیم، درباره جریمه عدم ارسال گزارش فصلی ذکر شده است که: این تخلف و همین طور عدم ارسال کد اقتصادی و یا استفاده کردن از کد اقتصادی افراد دیگر یا دادن کد اقتصادی خود به شخص دیگر دارای جریمه برابر با ۱۰ درصد میزان معامله شده است. ارسال با تاخیر این مدارک نیز جریمه یک درصدی از مبلغ معامله را در پی خواهد داشت.

تفاوت صورت معاملات فصلی با ارزش افزوده

برخی افراد تصور می کنند که صورت معاملات فصلی در واقع با مالیات با ارزش افزوده یکی است اما چنین تصوری درست نیست. گزارش معاملات فصلی فقط مربوط به ارائه فهرست معامله ها است و مالیات از آن به صورت مجزا دریافت نمی گردد. در واقع گزارش معاملات فصلی یک شیوه شفاف سازی معامله ها است ولی مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات است که مشمولین آن باید صورت معاملات فصلی را نیز ارائه دهند.

تاریخچه صورت معاملات فصلی در ایران

حال که دانستید صورت معاملات فصلی چیست، خوب است با تاریخچه آن نیز آشنا شوید و بدانید تاریخچه گزارش معاملات فصلی چیست.

صورت معامله های فصلی در ایران با نام مالیات فصلی نیز شناخته شده است. ارسال  مالیات های فصلی نخستین بار سال ۱۳۷۳ در قانون وصول درامد های دولت بیان گردید.

در این طرح، دولت برای این که بتواند درامد مالیاتی خود را پیش بینی کند افرادی که ملزم به دریافت کارت اقتصادی بودند را موظف کرد تا صورت حساب های خود را در دوره های فصلی ارائه کنند و شماره اقتصادی خریدار و فروشنده را نیز درج نمایند.

سال ۱۳۸۰ این دستورالعمل به تصویب رسید و ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم تصویب شد و در سال ۱۳۹۱ بالاخره این قانون به اجرا درآمد.

ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۴ دچار تغییراتی شد که در این مقاله، این ماده با تغییرات آن مورد استناد قرار گرفته است.

قانون صورت معاملات فصلی در ایران

طبق ماده ۱۶۹ ق.م.م مودیان مشمول ارائه گزارش معاملات فصلی وظیفه دارند که برای همه معامله های خود صورت حساب ارائه داده و در آن شماره اقتصادی خود و طرف معامله را وارد نمایند و در فواصل زمانی سه ماهه فهرست صورت حساب های خود را در قالب های مقرر شده به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.

افرادی که مشمول ارسال گزارشات فصلی هستند می بایست بدانند که درج کردن شماره اقتصادی طرف معامله امری واجب است.

اگر افاد حقیقی از طرف معامله شماره اقتاصدی نگرفته باشند می توانند از کد ملی به جای آن استفاده کنند.

قانون صورت معاملات فصلی در ایران
قانون صورت معاملات فصلی در ایران چیست

بهترین راه تهیه صورت معاملات فصلی

حال که به طور کامل می دانید که صورت معاملات فصلی چیست، بهتر است با بهترین راه تهیه آن نیز آشنا شوید. ارسال گزارشات فصلی دارای پیچیدگی های زیادی است که البته باید با دقت کامل انجام شود چرا که مالیات شما بر اساس آن پرداخت خواهد شد.

جهت تهیه کردن صورت حساب های مالی، بهترین روش این است که این کار را به افراد خبره و متخصص بسپارید. کسی که با حساسیت ها و پیچیدگی های این کار آشنا باشد می‌ تواند آن را به بهترین شکل ممکن برای شما به انجام برساند و شرکت و کسب و کار شما را یاری کند.

جمع بندی

در این مقاله خواندید که صورت معاملات فصلی چیست و چگونه می توان آن را تهیه و ارسال نمود. در صورتی که پس از مطالعه مقاله همچنان سوالی درباره مالیات فصلی و نحوه ارسال صورت معاملات فصلی داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید.

مقالات مرتبط

مفاصا حساب چیست

مفاصا حساب بیمه چیست

مفاصا حساب مالیاتی خودرو

سوالات متداول

صورت معاملات فصلی چیست؟

تمام سازمان ها و شرکت های خصوصی که کار خرید و فروش انجام می‌ دهند باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و یا در قالب سی دی انجام گیرد. آن چه که در این مورد اهمیت دارد ارسال مدارک در موعد مقرر شده است که در غیر این صورت مشمول جریمه ارسال مدارک با تاخیر خواهید شد.

ارسال معاملات فصلی در سامانه معاملات فصلی چگونه است؟

شما باید ظرف 45 روز پس از اتمام هر فصل برای ارسال معاملات فصلی در سامانه معرفی شده در این مقاله مطابق با مراحلی که به صورت تصویری آموزش داده ایم معاملات فصلی را ارسال کنید.