در این مقاله به زبان ساده تعریف حسابداری صنعتی را برای شما توضیح داده ایم و شما را با کاربرد های این رشته پر طرفدار آشنا کرده ایم. اگر برای انجام امور حسابدرای و مالی خود نیاز به مشاوره افراد متخصص دارید میتوانید از مشاوره رایگان مشاوران ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره ببرید. کارشناسان ما با سال ها سابقه در امور مالی مختلف آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند.

حسابداری صنعتی چیست

حسابداری صنعتی  یک از شاخه های حسابداری است و محاسبه بهای تمام شده کالا ها و محصولات از وظایف حسابداران صنعتی می باشد.

کنترل و مدیریت هزینه ها و در مواقع لزوم گرفتن تصمیماتی برای کاهش هزینه های اضافه و افزایش سود شرکت در رشته حسابداری صنعتی بسیار اهمیت دارد.

از حسابداری صنعتی برای کاهش هزینه ها برای ساخت کالا و قیمت گذاری مناسب روی محصولات تولید شده و کنترل موجودی استفاده گسترده ای میشود.

کاربرد حسابداری صنعتی کمک میکند تا با برآورد هرینه های تولید محصولات گام مثبتی در جهت پیشرفت شرکت های تولیدی برداشته شود.

حسابداری شاخه های متعددی دارد که حسابدرای صنعتی یکی از شاخه های پرطرفدار آن میباشد. اگر با رشته حسابداری آشنایی ندارید میتوانید مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید تا آگاهی بیشتری نسبت به این رشته پیدا کنید.

حسابداری صنعتی چیست
تعریف حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی به انگلیسی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که حسابداری صنعتی به انگلیسی چه میشود؟ حسابداری صنعتی به انگلیسی با عنوان Cost Accounting به کار میرود.

همان طور که به آن اشاره کردیم حسابداری صنعتی یکی از پرکاربردترین زیرشاخه های حسابداری است که در ایران هم بازار کار خوبی داشته و اگر بتوانید در این حوزه آموزش ببینید میتوانید به خوبی کسب درآمد کنید.

ما در آموزشگاه آریا تهران آموزش حسابداری را به صورت تخصصی ارائه میدهیم که در پایان دوره به شما مدرک بین المللی و معتبر فنی و حرفه ای اعطا میشود و میتوانید به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

کاربرد حسابداری صنعتی

کاهش هزینه ها، کنترل موجودی کالا ها یا محصولات، گرفتن تصمیم های دقیق برای قیمت گذاری محصولات از کاربرد هایی هستند که ارزیابی آنها برای شرکت ها بسیار کمک کننده می باشد.

در عرصه تولید و پیشرفت شرکت های تولیدی انجام اقداماتی مانند تجزیه و تحلیل، پیش بینی و برآورد هزینه ها بسیار حیاتی است و شرکت ها باید همیشه آماری دقیق از بهای تمام شده مواد اولیه محصولات خود داشته باشند تا در هنگام تولید محصولات بتوانند تصمیماتی درست و دقیق بگیرند.

در واقع میتوان در تعریف حسابداری صنعتی گفت که این رشته یا بهای تمام شده زیر شاخه ای از رشته حسابدرای مدیریت هستند که با به کارگیری آن ها در سود آوری مجموعه نقش موثری داشت.

اگر نمیدانید بهای تمام شه چیست میتوانید مقاله بهای تمام شده چیست را مطالعه کنید.

تاریخچه حسابداری صنعتی

حسابداری تاریخچه ای بلند بالا دارد و در گذشته از حسابداری توسط تمدن هایی مانند یونان، مصر و چین برای نگهداری حساب ها، دستمزد و مصالح موردنیاز  برای ساخت اهرام ثلاثه و . . . استفاده می شد.

حسابداری پس از گسترش تجارت، به اوج رشد خود رسید.

حسابداری صنعتی، پس از انقلاب صنعتی و با به وجود آمدن صنایع مختلف به وجود آمد و در طی آن علم محاسبه بهای تمام شده و در نهایت تعیین قیمت فروش ایجاد شد.

حسابداری صنعتی از پیچیده و حیاتی ترین رشته های حسابداری است که بسیار مرد استفاده مدیران و مسئولان قرار می گیرد.

حسابداری صنعتی به انگلیسی

حسابداری صنعتی که به انگلیسی به معنای COST ACCOUNTING می باشد، با محاسبه بهای تمام شده و تعیین هزینه های کالا ها مدیران مربوطه می توانند در مواقع الزامی تصمیماتی را بگیرند .

وظایف حسابداری صنعتی

  • کمک به برنامه ریزی و اجرای برنامه ها
  • تحلیل و کنترل بودجه های سازمان یا شرکت
  • جمع آوری، طبقه بندی و ثبت گزارشات برای کمک به مسئولان مربوطه برای گرفتن بهترین تصمیمات
  • تجزیه و تحلیل گزارشات برای کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت تولید
  • تعیین و کنترل ارزش موجودی های یک شرکت به منظور هزینه یابی، تعیین قیمت و کنترل موجودی کالا ها و محصولات
  • جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه های انجام شده و بررسی سود به دست آمده
وظایف حسابداری صنعتی
وظایف حسابداران در حسابداری صنعتی

برآورد هزینه‌های مستقیم تولید

هزینه هایی که به دلیل ارتباط مستقیم با کالای تولید شده یا ارتباط با مرحله ای از تولید، هزینه مستقیم تولید نامیده می‌شوند.

مواد اولیه به کار رفته در تولید کالا و دستمزد مستقیم کارگران مرتبط با تولید از مهم ترین ویژگی های هزینه های مستقیم است.

هزینه های مستقیم در سه دسته مواد اولیه مستقیم، دستمزد مستقیم و سایر هزینه های مستقیم طبقه بندی می شوند.

مواد اولیه مستقیم

همانطور که از نامش پیداست شامل مواد اولیه ای است که به طور مستقیم در تولید محصول به مصرف می شوند مانند؛ آهن، آجر، سیمانف گچ و . . . که از جمله نمونه های مواد مستقیم هستند.

دستمزد مستقیم

نیرو‌ی انسانی در هر شرکت تولید کالا و محصول بسیار ضروری است. برای مثال کارگران ساختمان در ساخت ساختمان نقش مستقیم و مهمی را به عهده دارند و دستمزدی که به کارگران پرداخت می‌شود هزینه مستقیم به حساب می اید که از جمله دستمزد مستقیم است.

سایر هزینه های مستقیم

در بعضی از مجموعه های تولیدی در کنار مواد اولیه و دستمزد کارکنان موارد دیگری نیز وجود دارد که شامل هزینه های مستقیم می شود.

برآورد هزینه‌های غیرمستقیم

هزینه های غیر مستقیم بعد از هزینه های مستقیم محسابه شده و گاهاً برای انجام یک کسب و کار به عنوان هزینه واقعی حساب می شوند.

هزینه های غیر مستقیم از هزینه ای مربوط به تولید یک محصول یا کالای خاص بیشتر بوده و شامل هزینه نگهداری کل یک شرکت یا مجموعه تولیدی می شود.

امکان تولید اشیای هزینه از هزینه های غیر مستقیم نیروی کار به دست می آید و فقط برای یک محصول یا کالای مشخص نیست و اینگونه هزینه های مورد نیاز برای تولید تامین می شود.

برای مثال یک نیروی کاری با که با عنوان دستیار مدیر مشغول به کار است از کل شرکت به جای یک محصول خاص پشتیبانی می کند.

در این صورت عمل این نیروی کاری به عنوان هزینه های غیر مستقیم حساب می شود.

هزینه های تبلیغات و بازریابی، مزایای اضافی، ارتباطات مانند نیروی کارکنان و خدمات و حقوق و دستمزد در حسابداری  و . . . از مثال هایی برای هزینه های غیر مستقیم هستند.

اگر به دنبال یک شرکت متخصص برای دریافت خدمات تخصصی حسابداری هستید میتوانید به صفحه خدمات حسابداری ما مراجعه کنید تا با نرخ این خدمات در شرکت ما آشنا شوید.

همچنین میتوانید برای دریافت خدمات حسابداری و مشاوره رایگان حسابداری میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید.

برآورد هزینه‌های غیرمستقیم
برآورد هزینه‌های غیرمستقیم از وظایف حسابداری صنعتی

بررسی مراکز هزینه

مراکز هزینه به نوعی همان مراکز تولید است که شامل زیرمجموعه هایی می شود که هر کدام از این زیرمجموعه ها مراکز هزینه ی دیگری را در بر می گیرند.

برای مثال بخشی از مرحله تولید یا ماشین آلات خاصی که در یک مرحله استفاده می شوند از زیرمجموعه های یک چرخه ی تولید هستند و هرکدام به تنهایی یک مرکز هزینه به شمار می روند.

هرچقدر مراکز هزینه در یک مجموعه حسابداری بیشتر باشد، کنترل حسابدار بر روی هزینه های یک بنگاه اقتصادی نیز بیشتر می شود.

حسابداران با بررسی مراکز هزینه در زمینه هزینه های مصرفی و سرمایه گذاری مدیریت بهتری را می توانند اعمال کنند.

تهیه گزارشات

از مهم ترین وظایف یک حسابدار تهیه گزارشات حسابداری  به صورت دوره ای است.

تهیه گزارشات و تحویل آنها به مدیران از اصلی ترین وظایف یک حسابدار است که در صورتی که این عمل به نحو احسن انجام شود، بهبود و پیشرفت شرکت را به دنبال دارد.

تحلیل و بررسی گزارش های تهیه شده که می تواند به صورت دوره های ماهانه و سالانه باشد به بررسی روند فعالیت و توید محصولات می پردازد تا با آشنایی با نقاط قوت و ضعف، ضمینه های رسیدن به تولید و سود بیشتر فراهم شود.

گزارشات در دو نوع درون سازمانی و برون سازمانی وجود دارند. گزارشاتی در مورد مصرف مواد و بهای تمام شده محصول تولید شده از نمونه های گزارشات درون سازمانی هستند و با هدف افزایش آگاهی مدیران یک مجموعه تهیه می شوند.

گزارش هایی مانند بهای تمام شده کالای فروش رفته و سود و زیان محصول تولیدی از جمله گزارش های بیرون سازمانی هستند و با هدف ارائه گزارشاتی مطابق با استاندارد ها و اصول پذیرفته شده تهیه و مورد استفاده قرار می گیرند.

حالا که تا اینجت با وظایف حسابدار صنعتی آشنا شدید، اگر میخواهید با درآد و بازار کار این رشته در ایران بیشتر آشنا شوید میتوانید مقاله معرفی شغل حسابداری را مطالعه کنید.

تهیه گزارشات
تهیه گزارشات از وظایف حسابداری صنعتی

حسابدار صنعتی کیست

بیان کردن اطلاعات حسابداری به زبان ساده و گویا تر از جمله وظایف یک حسابدار صنعتی است.

حسابدارصنعتی نیرویی است که در شرکت ها و سازمان ها به جمع آوری اطلاعات مالی و صنعتی می پردازد تا وضعیت اقتصادی و صنعتی یک شرکت را بهبود ببخشد.

گزارشاتی که حسابدار صنعتی جمع آوری، بررسی و ثبت می کند به او کمک می کند تا سلامت مالی شرکت را راحت تر به صورت دوره ای بررسی کند و اطلاعات و راهنمایی های موردنیاز را به مدیران مربوطه انتقال دهد.

اهمیت حسابداری صنعتی

  • جمع آوری و تحویل گزارشات حسابداری مربوط به بورس که باید در دوره های سالانه و یا سه ماهه به مدیران یا سهامداران.
  • تسهیل کردن حسابرسی قانونی.  ( کمکی به حسابداران برای بررسی سلامت امور مالی مجموعه. )
  • جمع آوری گزارش های مالی برای برنامه ریزی و کمک به تجزیه و تحلیل گزارش های مالی.
  • افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی.
  • عموم مردم می توانند عملکرد سازمان و مدیران را با کمک گزارشات تهیه شده بررسی و تحلیل کنند.
  • تهیه ی گزارش های مالیاتی برای ارائه صورت حساب های مالی.
  • یکی از آینده نگری هایی که میتوان در این رشته داشت این است که برای کسب درآمد بیشتر و مهاجرت در کشور های خارجی برنامه ریز کرد. این رشته ر کشور های خارجی بازار کار خوبی دارد و میتوانید در آن کشور ها درآمد ده برابری داشته باشید. اگر نمیدانید چه کشوری برای این رشته مناسب تر است مقاله بهترین کشور برای مهاجرت حسابداران را از دست ندهید.
اهمیت حسابداری صنعتی
اهمیت حسابداری صنعتی چیست

انواع روش هزینه یابی در حسابداری صنعتی

از آنجایی که با تعریف هزینه در حسابداری صنعتی آشنا شدیدف اکنون به انواع روش هزینه یابی در حسابداری می پردازیم.

  • هزینه یابی جذبی
  • هزینه یابی مستقیم یا نهایی
  • هزینه یابی برآوردی یا تخمینی
  • هزینه یابی سفارش کار
  • هزینه یابی مرحله ای
  • هزینه یابی استاندارد
  • هزینه یابی بر مبنای فعالیت
هزینه یابی جذبی

هزینه یابی جذبی به کلیه هزینه هایی که در جریان بهای تمام شده ی تولید مواد مستقیم، دسمتزد و سربار متغیر کالا ها جذب می شود، اطلاق می گردد.

هزینه یابی مستقیم یا نهایی

متناسب با مقدار حجم تولید، هزینه های یک محصول دچار تغییرات می شود و هنگامی که در پایان هر دوره هزینه هایی به طور مستقیم به کالای در حال تولید و بهای تمام شده افزون می گردد، از روش هزینه یابی مستقیم یا نهایی استفاده می شود.

هزینه یابی برآوردی یا تخمینی

هنگامی که قرارداد یا پیمانی با دیگر شرکت ها و سازمان ها بسته می شود، از قبل هزینه ای پیش بینی می شود و به آن هزینه یابی برآوردی یا تخمینی گفته می شود.

هزینه هایی که بعد از فروش ایجاد می شوند نمونه ای از روش هزینه یابی برآوردی یا تخمینی می باشد.

هزینه یابی سفارش کار

بعضی شرکت ها بر اساس آنچه که مشتریان نیاز دارند به تولید محصولات می پردازند که به این محصولات محصولات سفارشی گفته می شود.

و اما هزینه یابی سفارش کار مجموعه قوانینی است که در هنگام جمع آوری، خلاصه سازی و ثبت هزینه های تولید از ابتدا تا انتهای تولید رعایت می شوند.

در روش هزینه یابی سفارش کار  هر سفارش به طور جداگانه جمع آوری و ثبت می شود.

هزینه یابی مرحله ای

از روش هزینه یابی مرحله ای در محصولاتی که مرحله تولید محصول بعد از مرحله مواد خوام است، برای محاسبه بهای تمام شده آن محصولات استفاده می شود.

شرکت هایی که تولیداتشان با این روش انجام می شود معمولاً محصولات فرعی و متنوعی را تولید می کنند.

هزینه یابی استاندارد

در هزینه یابی استاندارد، حسابداران هزینه‌های لازم را در ابتدا پیش‌بینی می‌کنند و بعد آن را با هزینه های واقعی مقایسه می‌کنند و در صورتی که هزینه های مغایرت داشته باشند، دلایل را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا مشکل را پیدا کنند.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت به عنوان روشی که هزینه ها، فعالیت ها، عملکرد و منابع را  اندازه گیری می کند، تعریف می شود.

چرا از نرم افزار در حسابداری صنعتی استفاده میشود

نرم افزار های حسابداری به دلیل مواردی مانند؛ آگاهی از سود و زیان شرکت، قیمت گذاری و ارزیابی کالا ها یا محصولات با سود فروش مناسب، محاسبه بهای تمام شده کالای تولید شده، کنترل، بررسی و کاهش هزینه ها، مقرون به صرفه بودن با توجه به امکاناتی که در اختیار حسابدار قرار می دهند.

ایجاد یک خط تولید منظم و توسعه واحد های صنعتی و . . . در حسابداری صنعتی و توسط حسابداران استفاده می شوند.

بهترین و پرکاربردترین نرم افزار های حسابداری را همراه با مدت زمانی که طول میکشد در این نرم افزار ها ماهر شوید در مقاله بهترین نرم افزار حسابداری توضیح داده شده است.

اهداف حسابداری صنعتی

یک حسابدار صنعتی در زمینه ی حسابداری صنعتی  به طور کلی به جمع آوری، طبقه بندی و کنترل هزینه ها می پردازد و 3 هدف از حسابداری صنعتی انتظار می رود :

اهداف حسابداری صنعتی
مهمترین اهداف حسابداری صنعتی
  • حساب سود و زیان و ترازنامه

برای اندازه گیری مقدار درآمد و ارزیابی موجودی ها، بهای تمام شده محاسبه می شود.

  • گزارش های کنترل

اطلاعات مورد نیاز برای کنترل عملیات ها در اختیار مدیران مربوطه قرار می گیرد.

  • تجزیه و تحلیل ها و مطالعات مخصوص

برای برنامه ریزی ها و تصمیمات آینده و ضروری اطلاعات لازم در اختیار مسئولان قرار می گیرد.

طبقه بندی هزینه در حسابداری صنعتی

  1. طبقه بندی طبیعی هزینه ها
  2. طبقه بندی بر اساس ارتباط با تولید
  3. طبقه بندی هرینه های مستقیم
  4. طبقه بندی هرینه های غیر مستقیم
  5. طبقه بندی هزینه بر اساس حجم تولید
طبقه بندی طبیعی هزینه ها

هزینه های طبیعی به هزینه های تولید و هزینه های تجاری طبقه بندی می شوند.

  • هزینه های تولید

هزینه هایی هستند که برای تولید و مصرف محصولات و کالا ها ایجاد می شوند برای نمونه می توان به مواردی مانند مواد اولیه مصرفی، هزینه دستمزد و سایر هزینه های تولید اشاره کرد.

  • هزینه های تجاری

 هزینه هایی هستند که برای ساخت محصول و سایر بخش های اداری، توزیع و فروش و . . . ایجاد می شوند؛ همچنین به این هزینه ها، هزینه های عملیاتی نیز گفته می شود.

طبقه بندی بر اساس ارتباط با تولید

در حسابداری صنعتی هزینه های بر اساس ارتباط با تولید به دو گروه تقسیم می شوند؛ که یکی هزینه های مستقیم و دیگری هزینه های غیرمستقیم می باشد.

طبقه بندی هزینه های مستقیم

طبقه بندی هزینه های مستقیم بر اساس دلایلی مانند ارتباط مستقیم با تولید و مرتبط بودن آن با مراحلی از تولید کالاها، به هزینه های مستقیم معروف هستند.

 دستمزد مستقیم اشخاص مرتبط با تولید و مواد اولیه به کار برده شده برای تولید کالاها ، از جمله مواردی است که در این زمینه می توان به آن ها اشاره کرد.

برای مثال، چوب استفاده شده در تولید انواع وسایل از جمله مبلمان، نمونه بارزی از دسته هزینه های مستقیم می باشد .

طبقه بندی هزینه های غیر مستقیم

هزینه ها در ارتباط با تولید به دو دسته طبقه بندی می شوند که یکی از آنها هزینه های غیر مستقیم است. هزینه های غیر مستقیم به هزینه هایی گفته می شود که در تولید نقشی پر رنگی ندارند و در واقع ارتباط مستقیمی با تولید ندارند اما برای تولید محصولات یا کالا ها لازم هستند.

هزینه هایی مانند روغن مصرفی دستگاه های تولیدی، هزینه های سوختف حقوق و دستمزد ( برای مثال حقوق سرکارگران )

 و . . . هزینه های غیر مستقیم هستند و نمی توان به راحتی به یک محصول یا مرحله تولید و سفارش معین ربط داد.

طبقه بندی هزینه بر اساس حجم تولید

هزینه ها بر اساس حجم تولید به 3 گروه تقسیم بندی می شوند و به دلیل اینکه در بعضی مواقع میزان تولید بر مقدار هزینه ها تاثیر دارد، در بین مقدار هزینه و میزان تولید ارتباطی در نظر گرفته می شود.

به دلیل این دیدگاه هزینه ها بر اساس حجم تولید به هزینه های ثابت، هزینه های نیمه متغیرو هزینه ای متغیر دسته بندی می شوند.

تفاوت حسابداری صنعتی و حسابداری بهای تمام شده

در حسابداری صنعتی به محاسبه ی بهای تمام شده محصولات پرداخته می شود. ارزیابی در جهت ساختن کالاهایی که هدف آن کاهش هزینه ها و نظارت و کنترل و نحوه محاسبه ی قیمت کالاها است ، از جمله کارکرد های مهم حسابداری صنعتی می باشد.

و حسابداری بهای تمام شده از جمله شاخه های حسابداری مدیریت است و وظایف و عملکرد های حسابداری بهای تمام شده می تواند به ایجاد روش هایی برای کنترل هزینه ها، ارزیابی موجودی محصولات و . . . در جهت رسیدن و دستیابی به هدف هایی مخصوص مانند رسیدن به بهای تمام شده مناسب و راهنمایی مدیران در گرفتن تصمیمات برای آینده اشاره کرد.

تفاوت حسابداری صنعتی و حسابداری بهای تمام شده
تفاوت حسابداری صنعتی و حسابداری بهای تمام شده چیست

تفاوت حسابداری صنعتی و حسابداری مالی

در حسابداری صنعتی به جمع آوری اطلاعات در زمینه هزینه های یک سازمان یا شرکت، محاسبه ی بهای تمام شده گزارشات و خدمات و ارائه روش های مناسب برای کاهش هزینه ها و افزایش سود پرداخته می شود و این اطلاعات همه از بررسی و تحلیل روش های تولید به دست می آیند.

و اما حسابداری مالی فرایند خلاصه سازی تمامی گزارشات معاملات انجام شده در یک کسبو کار یا مجموعه است و این اطلاعات جمع آوری و خلاصه شده نیز ثبت می شوند.

حسابداری مالی در یک شرکت یا کسب و کار وضعیت مالی و عملکرد آن مجموعه را به صورت تصویری دقیق نشان می دهد.

در حسابدرای مالی تمرکز روی ارائه مشاوره مالی تخصصی به مشتریان است.

برای دریافت مشاوره مالی میتوانید به مرکز مشاوره مالی در تهران مراجعه کنید و یا از خدمات تلفنی و آنلاین این جموعه استفاده کنید.

پیش نیاز های ورود به حسابداری صنعتی

  • پیش نیاز هایی که برای ورود به حسابداری صنعتی مورد نیاز می باشد شامل موارد زیر می باشد :
  • برخورداری از تجربه مرتبط با موضوع و دانش مورد نیاز.
  • آشنایی و حداقل توانایی برای کار با کامپیوتر.
  • داشتن تسلط بر قوانین مالیاتی.
  • داشتن تسلط کامل به قوانین بیمه تأمین اجتماعی و قوانین کار
  • نوشتن یک رزومه کاری مناسب
  • آشنایی  و توانایی کار با نرم افزار های مایکروسافت آفیس به خصوص نرم افزار اکسل ( Excel )

مرکز هزینه چیست

مرکز هزینه به قسمت هایی از بنگاه های اقتصادی گفته می شود که در آن ها به تولید کالا و خدمات هزینه پرداخته می شود.

به بیان ساده تر هر بخش یا قسمتی از شرکت که در ایجاد هزینه نقش داشته باشد، یک مرکز هزینه به حساب می آید.

مراکز هزینه در حسابداری صنعتی

مراکز هزینه قسمت های سازمانی مانند؛ بخش اداری، بخش امور مالی، بخش فروش و . . . و مراکز هزینه دوایر تولیدی مانند؛ ایستگاه مونتاژ، استگاه رنگ و . . . از جمله مراکز هزینه در حسابداری صنعتی هستند.

انواع گزارش ها در حسابداری صنعتی

انواع گزارشات در تعریف حسابداری صنعتی به دو مورد تقسیم می شود که شامل :

گزارش های درون سازمانی

گزارش های درون سازمانی برای برنامه ریزی ، نظارت و داشتن کنترل در تصمیم گیری ها توسط مدیران مورد استفاده قرار می گیرند.

گزارش های برون سازمانی

افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از سازمان از گزارش های برون سازمانی استفاده می کنند و برای مثال می توان به سرمایه گزاران، دولت، بانک ها و بورس و اوراق و . . . اشاره کرد.

گزارش های قابل ارائه در بهای تمام شده کالا

در گزارش های بهای تمام شده در زمینه هزینه و عوامل ایجاد کننده تولید و مراکز هزینه اطلاعاتی در اختیار مدیریت قرار می گیرد و چون در هر یک از مرحله های تولید و ساخت سعی به تعیین بهای تمام شده می شود، به آن حسابداری بهای تمام شده می گویند.اولین گزارش قابل ارائه در بهای تمام شده کالا تهیه و تحویل جدول بهای تمام شده کالای فروش رفته می باشد.

مزیت های رشته حسابداری صنعتی

باتوجه به آن که پیشرفت صنایع در ایران روز به روز بیشتر میشود رسیدگی به امور مالی و مالیاتی این مرازک نیاز به تخصص دارد. به همین دلیل رشته حسابداری صنعتی بیشتر از گذشته مورد استقبال قرار گرفته و در بازار کسب و کار ایران بیش از گذشته حس میشود.

بهره گیری از حسابداران صنعتی برای مدیران شرکت ها و سازمان ها مزایای زیادی دارد و میتواند زودتر آن ها را به اهدافشان برساند.

حسابداری صنعتی به نظارت بر جریان پول بسیار کمک میکند و میتواند عملکرد مشاغل را نیز ارزیابی کند.

جمعبندی

ما در این مقاله تلاش کردیم صفر تا صد حسابداری صنعتی را به شما توضیح دهیم و از مزایا و بازار کار این رشته در ایران صحبت کنیم. از دیگر آموزش هایی که ما رداین سایت به صورت رایگان به کاربران ارائه میدهیم آموزش اکسل است. شما میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش اکسل فیلم های آموزشی رایگان ما را ببینید و برای ورود به بازار کار آماده شوید.

سوالات متداول

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی  یک از شاخه های حسابداری است و محاسبه بهای تمام شده کالا ها و محصولات از وظایف حسابداران صنعتی می باشد. کنترل و مدیریت هزینه ها و در مواقع لزوم گرفتن تصمیماتی برای کاهش هزینه های اضافه و افزایش سود شرکت در رشته حسابداری صنعتی بسیار اهمیت دارد. توضیحات کامل تر در مقاله…

وظایف حسابداری صنعتی چیست؟

کمک به برنامه ریزی و اجرای برنامه ها – تحلیل و کنترل بودجه های سازمان یا شرکت – جمع آوری، طبقه بندی و ثبت گزارشات برای کمک به مسئولان مربوطه برای گرفتن بهترین تصمیمات – تجزیه و تحلیل گزارشات برای کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت تولید – ادامه در مقاله …